fbpx

101 szabály az élhető városért

Megjelent Jeff Speck világhírű várostervező könyve magyarul

„Szűkítsük a négysávos utakat! Építsünk biciklisávokat – de jól! Ültessünk fákat szinte mindenhová!” Ez csak három szabály Jeff Speck 101 szabályából, amelyet az élhető városért javasol. Jeff Speck, a világ egyik legfelkapottabb várostervezőjének könyve novemberben jelent meg magyar nyelven az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda kezdeményezésére, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum kiadásában. A könyvben a szerző felvázolta azokat a megkerülhetetlen társadalmi, gazdasági és környezeti előnyöket, amelyek abból származnak, ha a városokat és a közösségeket nem az autókra, hanem az emberekre tervezzük. Mivel az autóközpontúság hazánkban is felgyorsította a balesetek, a közöny és az elszigetelődés folyamatait, így idehaza is érdemes átgondolni, hogy településeink hogyan válhatnak ember- és egészségközpontúvá.

Mára a klímaváltozás kérdésköre a mindennapjaink szerves részévé vált, hiszen a Föld népességének 56%-a városokban él, amely az előrejelzések szerint 2050-re világszerte 70%-ra fog nőni. Éppen ezért elengedhetetlen azzal foglalkozni, hogy mitől lesz zöldebb és fenntarthatóbb, valamint élhetőbb és szerethetőbb egy város. A megoldás ugyanaz: a sétálhatóság által. Jeff Speck korunk egyik legbefolyásosabb amerikai várostervezője, talán a legkiemelkedőbb író és szakelőadó, ha az élhető városról van szó. Könyve, a „Walkable City Rules: 101 Steps to Making Better Places” 2018-ban jelent meg Washington, D.C.-ben, ennek fordítása, a „Sétálható város kézikönyve: 101 szabály az élhető városért” című könyv pedig idén novemberben jelent meg magyarul.

„Talán közhely, de sose lehet eléggé hangsúlyozni azt, hogy Magyarországon ma még sokan azt gondolják, városainkat az autókra kell optimalizálni, biztosítani kell az autók gyors haladását, parkolási lehetőségét. A XXI. század azonban nem ebbe az irányba halad. Viszont mikor tekinthetünk egy várost élhetőnek?”, tette fel a kérdést Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki a választ is megadta. „Ha az emberek otthon érzik magukat benne, biztonságos, tiszta a levegője, sétálhatnak és megvannak a megfelelő közösségi terei. Bízunk benne, hogy az itt képviselt szemlélet eredményeként pár éven belül zöldebb, sétálhatóbb, egészségesebb magyar településeken fogunk élni”.

Jeff Speck a könyvében részletesen bemutatja, hogy a várostervezés legapróbb részletei, a jelenlegi építési szabályok hogyan határozzák meg azt, hogy egy város mennyire lesz élhető, sétálható, kerékpározható. Mindez pedig számos okból jobb a lakóknak is, akik ennek köszönhetően sokkal egészségesebbek lesznek, ráadásul a besétálható városrészek vonzzák a fiatalokat, sőt, az ingatlanok értéke is magasabb a gyalogos övezetekben. Az amerikai példák pedig nagyon is relevánsak, még ha nem is minden megoldás ültethető át egy az egyben az európai környezetbe.

„Budapesten az amerikai városok autóközpontú várostervezésének városrombolásáig szerencsére sosem jutottunk el, de mégis meglepően sok nyomát találjuk ennek az iskolának nálunk nem csak a 70-es évek közterület-átalakításai nyomán, de egyes szabályozásokban még ma is. A könyv által is képviselt “új urbanizmus” mozgalom ezeket kezdte lebontani. A legaktuálisabb hazai példa talán a még mindig az autóközpontú várostervezési logikára épülő parkolási előírásokban található meg, vagy abban, hogy a budapesti agglomeráció szétterjedésének folyamata most is zajlik, újabb és újabb helyeken nőnek ki családi házak erdejei a földből, zöldterületek helyén, amelyeket csak autóval, fenntarthatatlanul, családonként akár 2-3 személygépjárművel lehet kiszolgálni”, mondta el Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.

A könyvbemutatón Vitézy Dávid a szerzővel, Jeff Speckkel is beszélgetett. A szerző egyebek mellett arról beszélt, hogy ha kielégítjük az autók minden igényét, akkor nem fogunk tudni sikeres várost tervezni. Az autó olyan, mint a víz, ami megtölti a vödröt. Ha megnöveljük a vödröt, akkor az még több vízzel fog megtelni. Az amerikaiak ezt meg is tapasztalták a saját bőrükön. Az egyetlen dolog, ami visszatart az autózástól, az éppen a dugó. Ha dugó van, az emberek leteszik az autót. Ha az autókat beengedjük a városokba ilyen mennyiségben, akkor beteljesítik ezt a modellt. Tehát fel kell tennünk azt a kérdést, hogy milyen városokat szeretnénk? Ha erre megadtuk a választ, akkor a jövőt már ennek megfelelően kell formálnunk.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo