fbpx

Superior XP 925

Hazánkban eddig ismeretlen kerékpármárka forgalmazásába kezdett a BikeTrend. A cseh Superior bringák korábban Tereza Hurikova révén már komoly versenyeken is debütáltak, így kíváncsian vártam, vajon mit is tud az XP 925.

Superior XP 925

Superior XP 925

A márkáról pár szót: Cseh prémium márka, tulajdonosa megegyezik a Rock Machine-éval, a Superior a felső kategóriás termékük. Eddig Nyugat-Európa felé terjeszkedett a vállalat, de most próbálnak a keleti piacokra is betörni. A karbon váz japán alapanyagból készül, 1050 g a váz tömege, a G7 könnyített aluváz 1200 g (gyártó által megadott adatok).

Superior XP 925

Superior XP 925

Az U6 vázukra 19”-os méretben 1590 g-ot mért a forgalmazó (930-as modell). Egy kiemelendő részlet az alkatrész összeállításaik terén, hogy például egy XT-s bringán nemcsak a hátsó váltó XT, ezen kívül felváltva épül fel a paletta Sram és Shimano felszereltségű gépekre, azaz mindenki megtalálhatja a neki tetsző alkatrészgyártót.

Visszatérve az XP 925-re: legfeltűnőbb első ránézésre a csővégeknél megnövelt átmérő és az ebben az árkategóriában szokatlan, új „világcsoda”, a BB30-as szabványú középrész. A „csomagolás” visszafogott fehér-kék színösszeállítás, szolid, fekete és kék feliratokkal.

A váz anyaga U6 SuperLite alu, a hegesztési varratok szépek, a csőformákkal nem variálnak, a láncvilla kivételével kör keresztmetszetűek, különlegességet csak a már említett csővégi átmérőnövelés jelent, ami a csővégeknél fellépő nagyobb „stresszt” hivatott enyhíteni. A fejcsapágy félintegrált, a nyeregcső pedig 31,6 milliméteres. A V-fékek ideje már ebben az árkategóriában is lejárt, így abroncsfék konzolokat már nem találunk, viszont a tám- és láncvilla közötti merevítő szemet gyönyörködtető.

Superior XP 925

Superior XP 925

A bringaátvételkor nagynak tűnő 19”-os vázméret a gyakorlatban jónak bizonyult. Olyannyira, hogy a lefordított kormányszár ellenére jóval komfortosabb, felegyenesedett üléspozíciót foglaltam el.

A bringa átvételekor Lcs kollégám elsőként a BB30-as középrészre, aztán az FSA hajtókarra hívta fel a figyelmemet. A kar kialakítása láttán azon tanakodtunk, hogy nem vágja-e kapásból haza a megnövelt középcsapágy-átmérőtől remélt merevséget. Nos, jelentem nem! A pedálozásba fektetett energia nem veszik el „alkatrész hajtogatással”. A középrészt merevnek éreztem, bár lehet, hogy egy izmosabb karral ez még fokozható lenne.

Legfeltűnőbb első ránézésre a csővégeknél megnövelt átmérő

Legfeltűnőbb első ránézésre a csővégeknél megnövelt átmérő

A függőleges irányú merevsége olyan, mint a többi alu vázé: nem túl kemény, de nem is tompítja úgy a rázkódásokat, mint a más alapanyagokból készültek.

A rázkódások elnyelésében és a megfelelő irányíthatóságban nagy szerepe van a Manitou villának, ami szépen mozog és a vállon elhelyezett lockout kapcsoló segítségével fokozatmentesen merevíthető. A 10 centis út lefelé nagyobb tempót enged, de hozzátesz ahhoz, hogy – amint már említettem – feljebb kerül a kormány, ami a legtöbb emelkedőn nem okoz gondot, de az igazán meredek kapaszkodóknál nem sikerült annyira előre ülnöm a nyeregben, hogy az első kerék a talajon maradjon.

Superior XP 925

Superior XP 925

A problémát csak kiállással tudtam orvosolni, ekkor azonban nagyon sok múlott azon, hogy a hátsó keréken lévő Racing Ralph hogyan kapaszkodik. A kerék nem kezdett kaparni, nyeregben sikerült felérnem az emelkedő tetejére. Lejtőre érve már nem ilyen rózsás a helyzet. Nedves talajon az oldalmintázat kevés volt. Nagy odafigyelést igényelt, hogy a kereket a kiszemelt íven tartsam. Az első keréken más volt a helyzet, itt nem volt gond az iránytartással.

Ha már gurulunk, fontos megemlítenem, hogy a bringa kicsit lomha. A gyors irányváltás nem az erőssége, cserébe azonban nagyobb tempónál is kiegyensúlyozott.

Superior XP 925

Superior XP 925

Az alkatrészek harmonizálnak a bringával. A Formula fékek szépen teljesítenek. A fékerő jól adagolható, nincs igazán szüksége bekopásra, és ha kell, 160-as tárcsákkal is, nagyon harap. Az X9-es váltószett Sramosan kemény, határozott és gyors. A Fulcrum Red Metal 10-es kerekek két kiló alatti tömegükkel nem pehelysúlyúak, viszont kellően merevek és várhatóan megbízható darabok. A kormány-kormányszár kombinációból a ONE kormány említésre méltó, ami 9 fokos hátrahajlásával valamivel kényelmesebb, mint 5 fokos társai. A kormánnyal egyező márkájú markolatok bilincses rögzítése biztos fogást eredményez. Az FSA nyeregcső 31,6-os átmérője ellenére karbon alapanyagának köszönhetően nagyot dob a komforton, amihez a fi’zi:k Tundra nyereg azonban nem sokat tesz hozzá.

Új „világcsoda”, a BB30-as szabványú középrész

Új „világcsoda”, a BB30-as szabványú középrész

A Superior XP 925 jó ár/érték arányú kerékpár. Gyári összeállításával kényelmes, kiegyensúlyozottan viselkedő bringa. Az felegyenesedett üléspozíció miatt a hosszabb túrák, esetleg maratonok sem okozhatnak gondot vele. A 925-ös azonban némi módosítással akár többre is képes lehet. Könnyebb kerekekkel és teleszkóppal játszva megszabadulhat akár egy kilótól is, ami a teljesítményorientált sporttársaknak segíthet abban, hogy picit gyorsabban teljesítsék a penzumot.

Superior XP 925

Superior XP 925

InfoBox:

Forgalmazó: BikeTrend; www.biketrend.hu; www.superior-bikes.hu
Származási hely: Csehország
Vázgarancia: 2 + 2 év (2 év garancia + 2 év szavatosság) – versenyfelhasználásra nem vonatkozik
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 319.900 Ft
Vázméretek: 16,5”, 19,0” (tesztelt), 21,5”

Váz: Alumínium U6 SuperLite
Villa: Manitou Match Super Absolute LO; állíthatóság: levegőnyomás, lockolhatóság, csillapítás; 100 mm rugóút
Kormánycsapágy: IHS 1-1/8“; félintegrált
Középcsapágy: FSA BB30
Hajtómű: FSA V-DRIVE BB30; 22/32/44 fog
Kormányszár: FSA OS-150LX; AL-6061 T6 alu CNC forgácsolt; 31,8 mm befogó
Kormány: ONE 2016 egyenes; Scandium DB; 31,8 mm befogó / 600 mm hossz / 9 fok
Nyeregcső: FSA RK-260; carbon alloy fejjel; 31,6 mm átmérő
Markolat: ONE MTB
Nyereg: fi’zi:k Tundra
Fékkar: Formula RX
Fék: Formula RX; 160 mm-es tárcsákkal
Váltókar: Sram X-9 Trigger
Első váltó: Sram X-9
Hátsó váltó: Sram X-9
Lánckeréksor: Sram PG950; 11-32 fog
Lánc: Sram CN-971
Kerékszett: Fulcrum RED Metal 10 disc
Külsők: Schwalbe Racing Ralph; 26 × 2,1”
Pedál: Shimano PD-M520 RS
Össztömeg: 11,7 kg (pedál nélkül)

Superior XP 925

Superior XP 925

Geometriai adatok:
Tesztelt vázméret: 19”
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 483 mm
Felsőcsőhossz: 585 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 613 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Fejcsőhossz: 120 mm
Tengelytáv: 1088 mm

Szöveg és fotó: Kovács Botond

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.