fbpx

Mali Folding 14: Bőrönd Ödön, az összecsukható kerékpár

Benyúlsz a csomagtartóba, előveszed a bőröndöt, elhúzod a zipzárját, kiemeled belőle a biciklit, széthajtod a vázat, összecsukod és összerakod a kormányt, helyére csúsztatod a nyeregcsövet, visszacsattintod a pedálokat. Kész. Amíg elolvasod – kis gyakorlás után – nagyjából ennyi idő üzembe állítani a Mali Folding összecsukható kerékpárt.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Lcs átment a másik szobába, hogy kihozza a tesztbringát, és meglepetésemre bicikli helyett egy fekete bőrönddel érkezett vissza, amelyen csak a Mali felirat utalt bárminemű kerékpárra. Kíváncsi izgalommal húztam szét a zipzárt, hogy megvizsgáljam az „árut”, mert nehezen tudtam elképzelni, hogy felnőtt embernek szánt biciklit sikerült ide „begyártani”.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

A gépezet úgy kitöltötte a rendelkezésre álló helyet, mint a purhab. Első ránézésre az jutott eszembe: mennyi ideig tartott, amíg kisakkozta valaki, hogy Ödön ilyen cuppanásra be tudjon költözni a lakásába. Kivenni először nem is mertem, mert tartottam tőle, hogy nem tudom még egyszer ugyanígy visszatenni.

Ödön lakhelye: A Bőrönd

Kívülről szemügyre véve a pakkot feltűnően korrekt kis bőröndöt kapott tartozékként a Mali Folding. A tartó stílusosan maga is gurulós, így teljes értékű bőröndként használható utazáshoz. Ha szeretjük a számokat: a csomagméret 50 × 60 × 20 cm, a tetején és oldalán kényelmes füllel, a kihúzható fogantyú a kerekkel pedig segít, hogy ne kelljen cipelned a 13,2 kg-os komplett csomagot, melyből szerencsére a kerékpár csak 8,68 kg, amit onnan tudok, hogy az első utam a postán a csomagfeladásra vezetett mérés céljából.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

A bőröndöt belülről a bringához optimalizálták, oldalán körben erős műanyag merevítőt kapott, hogy Ödön rosszul berakva se tudja kihízni, felhajtható tetején a kerékméretnek megfelelő koptató párna, a kerékpár elmozdulását pedig két állítható, csatos pánt akadályozza, úgyhogy a Mali Folding stabilan ül benne. Tervezőink arra is ügyeltek, hogy a bőrönd elején hosszanti zsebet alakítsanak ki, ami normál használatnál – a bringától elválva – jól jöhet utazáskor.

Ödön kibontakozik

Hazaérve bevittem a pakkot a nappaliba, két kislányom egyből azzal fogadott, hogy hova utazom. Mondtam nekik, hogy sehova és tippeljék meg, mi lehet a bőröndben. Az első tipp gumicukor volt, amire a „nem” válasz eléggé lehangolta őket, ám amikor mondtam, hogy bicikli, komoly nevetésben törtek ki. Ám Ödön kibontakozása a bőröndből a nevetést csodálkozássá változtatta, de velük csodálkoztam én is, hogyan lehet valami ilyen kis kompakt.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Összecsuktam a vázat és rögzítettem a precíz kihajtható gyorszárral, majd letámasztottam és felhajtottam a „kormányvázcsövet”, gyorzáras rögzítés megint precízen és biztonsági patenttel, a menet közbeni lefittyedés megakadályozására.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Innentől már egész bicikli formája van: csak a T-formájú kormányt kell becsúsztatni a „kormányvázcsőbe” és a nyerget a helyére. Majdnem menetkész: ha az összecsukható pedálokat kinyitod, és a visszacsukható jobb oldali hajtókart helyrekattintod, a gép üzemkész. Patent. Okos.

Ödön mekkora?

Egyben látva a kerékpárt egy kételkedő kérdés adódik rögtön: Lehet ez normálisan használható egy felnőtt számára?

Hát igen, a 750 mm-es tengelytáv 25 mm-rel hosszabb a 6 éves lányom 16”-os kisbiciklijénél, a 440-es vázátlépési magasság még jó is lehetne neki. Ha pedig a kerékméretet nézzük a 14” alulról a második a gyerekméretben, kb. 4-5 éveseknek való.

Hogy lesz ebből felnőtt bringa?

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Hát úgy, hogy a kormányt és a nyeregcsövet rendesen kihúzod, leginkább a maximális 900 mm-es magasságig, a kormányt akár még kicsit feljebb is, ekkor adódik egy 570 mm-es kormánytól nyeregközépig távolság, ahová már felnőttként is beférsz, és amire már felnőttként is felülsz. A felnőtt ez esetben kb. max. 180 cm testmagasságot és 85 kg maximális testsúlyt jelent.

De ne piszmogjunk a számokkal, ne gyártsuk az elméletet, üljünk rá, és nézzük meg, mint tud ez a 14-es összecsukható kerékpár!

Ödön útra kel

Ráülve az a mondás jutott eszembe, hogy a lódarázs fizikailag alkalmatlan a repülésre, de mivel ezt nem tudja, ezért repül. A Mali Folding valami hasonló, csak bicikliben. Az ülés kényelmes, és a minőségi alu nyeregcsövön a pálcájával előre-hátra állítható kicsit, ami a stucni nélküli kormányhoz nem jön rosszul.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

A következő érzés: majom a köszörűkövön, elképesztően picik a kerekek, (ami csak azért nem szokatlan, mert a gyerekek bringáját is szoktam nyaggatni) ami különleges és furcsa érzés. A kormány futárbringásan szűk, mindössze 420 mm-es, ami a nulla „nostucni” előrenyúlással és a közel derékszögű fejcsővel együtt totál direkt kormányzást ad, gyakorlatilag helyben meg lehet vele fordulni.

Amikor megindulok vele a vékony, 1,2-es gumikkal a kerékpár könnyen gördül, és a 36:11-es áttétel miatt meglepően haladós, nagyjából 2 perc után már egyenletesen nyomom, kb. 20 km/h tempóval, erőlködés nélkül.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Nyomjunk egy fékezést is, ha már száguldunk, és vigyázzunk, blokkolva eléggé előre kerülhet a súlypont – mivel a két V-fék jól satuzza a kisfing 20 küllős kereket – ezért egy lejtőn kormányon túlkerülés fordulhat elő gyakorlatlanoknál. A fékhatás tehát rendben, egyetlen apróság a felni fékfelülete az illesztésnél kicsit pontatlan, így a fékezésnél a kis méret miatt sűrűn ugrál rajta a fékbetét, de ez bekopással javul.

Ödön bevetésen

Nagyjából 5 perc falubeli tekergés után kezdtem megkedvelni a Mali Folding bringát, így arra gondoltam vigyük el fotózni valami nekivalóbb településre, leginkább városba, hiszen elsősorban erre tervezték. Visszahajtogattam a bőröndbe, becsattintottam az autó csomagtartójába, irány Fehérvár. Gondoltam előadom a bringa potenciális funkciói közül a „külföldi turista kerékpárral fedezi fel a várost” című sztorit, így adva új identitást saját magamnak.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Megálltam a belvárosban, a harmadik összerakás már nagyon gyakorlottan ment (semmiféle járókelők előtti égés) kb. 2 perc múlva már gurultam is a macskaköves belvárosban. A kicsi kerekek a vékony gumikkal nem rajonganak az egyenetlen felületért, betonon vagy aszfalton jobban elemükben vannak, de lehet haladni vele, amíg sima felületre érünk.

A kerékpár hatása garantált: 10-ből 9 járókelő megnéz, a reakciók vegyesek, de többségben van a „de frankó kis gép” jellegű rácsodálkozás.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

A hagyományos „sztrít technikákkal” vigyázni kell, a „kormány-kormányvázcső” kombó ugyanis nem szereti a rángatást, előre-hátra érezhetően hajlékony a nagy erőkar miatt, így a felrántjuk padkára dolog felejtős vele, a padkáról lelépés viszont – hátrahelyezve a súlypontot – működik. Kényelmesen „beturistáskodtam” a várost a nyeregben, negyedórás kavargásban jól megszokható és élvezhető a gép.

Ödön a nagyvárosban

A Mali Folding második bevetésére Budapesten került sor, a belvárosban volt többórás dolgom és már előre ideg voltam az „ultralevevős” 400-500 Ft-os parkolási díjaktól, így eldöntöttem, hogy a Felvonulási térig megyek, ott leteszem az autót ingyen, majd Ödönre átülve gurulok be a Parlamenthez. Az esős taknyos időben előkaptam a bringát a Városligetnél és gyors tempóban megindultam a Dózsa György úton az Andrássy út felé.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

A biciklivel járdán közlekedve gyalogos számba vettek a kerékpárúton pedig joggal érzed magad bringásnak, mindkét helyen jól lehet vele haladni (Bőrönd Ödön a Köröndön :-), ám az út egyenetlenségeire figyelni kell, főként a hosszanti vékony vájatok, a burkolatok pontatlan illesztései könnyen megvezetik a vékony kereket.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Parkolásra szerencsére nincs gond a kerékpárral, fölösleges a lakat és a lezárás, ugyanis egy mozdulattal félbehajtva felmégy vele a lépcsőn, a 4 személyes liftbe pedig 2 emberrel együtt beszállhatsz, anélkül, hogy a kerékkel leganéznád az öltönynadrágjukat. Akármelyik irodában elfér – vagy az ajtó előtt –, az Oktogonon pedig simán bementem vele hamburgerezni, mint egy csomaggal, senki sem kérdezte, hogy hogyan képzelem a belépést kerékpárral. Apropó öltönynadrág: a hátsó sárvédője kicsit rövid, ami a gatya fenekén észrevehető esőben.

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Mali Folding 14 összecsukható kerékpár

Visszatérve az autóhoz rájöttem, megtaláltam a kerékpár talán legfontosabb bevetési területét: ő a kiegészítő közlekedési eszköz. Autóddal megállva a P+R parkolóban, vagy vonattal megérkezve Pestre, nyakadba veheted a várost, kombinálhatod a kerékpárutat akár a metróval vagy villamossal, majd ismét bringára váltva megvalósíthatod a tökéletes budapesti közlekedést – az autó nélkülit. A belvárosi parkolási díjakkal számolva az ára kb. 160-200 óra parkolással megtérül, ha pedig még BKV-val sem kombinálod a bringázást, egy év alatt behozható, ha rendszeresen járod a várost. A gép ezért ideális második vagy harmadik kerékpár, amelyet arra használva amire való, gyorsan megkeresi az árát.

A bringa másik bevetési területe és megcélzott felhasználói köre egyébként a hajósok, mivel a kis pakkot könnyen elpakolják, a kikötőkben pedig jól használható bevásárlásra, városnézésre a kompakt kerékpár.

InfoBox:
Forgalmazó: Mali Kft., www.mali.hu
A termék a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: unisize
Ajánlott fogyasztói ára: 79.900 Ft

Vázanyag: Alu
Fékkar: APSA V-fék (alu karok)
Fékek: Alu V-fék
Agyak: Joytech
Felnik: HJC 6061 T6 alu, duplafalú 20 küllős
Külsők: Kenda 14 × 1,2
Tartozék: bőrönd

Geometriai adatok:
Tengelytáv: 750 mm
Felsőcsőhossz: 440 mm
Fejcsőszög: 80 fok
Nyeregvázcsőszög: 73 fok
Középcsapágy-magasság: 275 mm
Tömeg: 8,67 kg (pedállal)

Szöveg: Band
Fotó:
Band

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.