fbpx

F. Moser Campione Del Mondo “San Cristobal”

Francesco Moser neve hallatán többen biztosan mondanák, hogy ismerik a Moser kerékpármárkát, ami nem is csoda, hiszen valóban nem a ritka darabok egyikéről van szó. Ugyanakkor F. Moser név alatt több típus is létezett, voltak ritkább változatok is, mint például a legendás Cromovelato, de akár városi kerékpárok is szerepeltek a széles palettán. A Retroblog jelen epizódjában egy F. Moser országúti kerékpárról lesz szó, amely az 1970-80-as évek egyik középszintű modellje volt: a “San Cristobal” közismert és igen elterjedt, de azért kétségtelenül nem a „tucatkerékpár” kategória.

moser_retro_1

Először szóljunk néhány szót a névadóról! Francesco Moser 1951. június 19-én született, beceneve “Lo sceriffo”, azaz „A Seriff”, az egyik legismertebb profi kerékpárversenyző az 1970-es és 80-as években. Rengeteg versenyen indult, legendás győzelmekkel írta be magát a kerékpársport történelemkönyvébe. Például 1977-es világbajnok lett, megnyerte az 1984-es Giro d’Italiát, illetve ugyanabban az évben felállította a megdönthetetlennek hitt egyórás világcsúcsot.

Több éven keresztöl futott a "Cristobal" modell...

Több éven keresztöl futott a “Cristobal” modell…

Francesco Moser korának egyik legnagyobb versenyzője, ez vitathatatlan. Szinte nincsen olyan klasszikus egynapos, amit ne nyert meg volna legalább egyszer, valamint tagja annak az elit klubnak, akik képesek voltak három alkalommal győzedelmeskedni a világ egyik legnehezebb egynaposának tartott Párizs-Roubaix-n. 16 szezonon át tartó profi pályafutása során 298 győzelmet szerzett, majd 1988-ban vonult vissza az aktív profi kerékpározástól.

Nem ritka, nem méregdrága gyűjtőknek való darab, de könnyű megszeretni!

Nem ritka, nem méregdrága gyűjtőknek való darab, de könnyű megszeretni!

Az F. Moser Campione Del Mondo “San Cristobal” modellt a késő 70-es, illetve a kora 80-as években többféle szettel szerelték, a Campagnolo Victory szett az 1980-as évek közepén volt népszerű alkatrészcsalád. Az itt bemutatott darab furcsa szerencsével került hozzám: 2012-ben barátaim körutat tettek Olaszországban, Szicíliában egy fészerben látták meg, koszosan, elhanyagoltan. Mivel tudták, hogy kerékpárfanatikus vagyok, felhívtak, hogy láttak egy “strandkorlátkék” színű Moser kerékpárt ramaty állapotban, érdekel-e? Az igenlő választ követően visszamentek, majd megkérdezték az ott tartózkodó idős urat, hogy esetleg eladó-e a gép. A válasz erre meglepően az volt, hogy az értéktelen, és már régen ott porosodik. Meg tudtak egyezni egy jelképes árban, így bő ezer kilométer megtétele után, szétszedett állapotban, koszosan és hiányosan hozzám került az F. Moser Campione Del Mondo “San Cristobal”.

A váz minden részlete gravírozott, számos alkatrész hasonlóképpen...

A váz minden részlete gravírozott, számos alkatrész hasonlóképpen…

A tisztítások során egyre szebb lett, persze a festékkopásokat ecsettel javítani kellett. A Colombus vázmatrica is hiányzott róla (helye világosabb színű volt), amit ugyancsak pótoltam. Természetesen a kormányszalag pocsékul nézett ki, így a felújítás során új Ambrosio hasított bőr betekerőt kapott, ami szintén a „San Cristobal” korát tükrözi, tehát nem kelt oda nem illő, modern hatást. Az első féktest is hiányzott, amit a hátsónálsokkal szebb állapotúval tudtam pótolni. Valószínűleg a villán eredetileg nem volt Colombus jelölésű matrica, de a rendelt matrica-szetthez az is járt, így feltettem azt is – lévén nekem tetszenek. Egyébkéntis a későbbi típusokon már szerepelnek.

A kormányzati kérdés is stílusos választ kapott...

A kormányzati kérdés is stílusos választ kapott…

A Colombus csőszettből készült a 56-57-es váz, jellemzője a szép muffolás, a minden részén “Moser” gravírozás (első villa, támvilla, fékhíd, kovácsolt papucsok), illetve krómozás az első villán (a festék alatt is), a hátsó támvilla egy részén, valamint a papucsokon. A “Moser” feliratok festettek, azaz nem matricák, a gyöngyházkék eredeti metál fényezést lila színű feliratokkal és gravírozáskitöltésekkel díszítették. A kerékpár viszonylag könnyű, teljes súlya nincs egészen 10 kg.

Felszereltség:

  • Campagnolo Victory váltószett és hajtómű, amely nem volt olyan elterjedt mint például a Grand Sport, sokkal kevesebbet szereltek vele  és kevés más típusú kerékpáron látható
  • Campagnolo kerékagyak és gyorszárak,
  • Universal mod. 125 tipusú fékszett, a fékkarok gumija sajnos repedezett, de nem hiányos
  • Francesco Moser feliratos “domborműves” kormánycsapágy, Campagnolo gyártmány
  • Mavic “Championat Du Monde Sur Route” szegecselt alufelni
  • Gipiemme Dual Sprint pedál, klipsz és szíj
  • 3ttt alu kormánybefogó és gravírozott, meglehetősen széles koskormány
  • “Brev” szines nyeregcső
  • Francesco Moser (Selle) bőrnyereg.
Megjelenésre és működésre a fékszett felér a Campa Victory-val...

Megjelenésre és működésre a fékszett felér a Campa Victory-val…

A kormánybefogó “F.Moser” névre gravírozott, illetve nemzeti színű gravír is van mellette ami ritkábban fordul elő. A 3ttt gravír pedig piros színnel van kitöltve. A gumik szingósak és nagyon jó állapotnak örvendnek. A hajtáslánc 2×5 fokozatos, ami számomra is furcsa, lévén a Victory szett idejében már bőven létezett 2×6-os rendszer is, ez volt az akkori etalon. Lehet, hogy cserélték, vagy az enyém tényleg egy korai Victory modell, amit még így szereltek? Ha viszont megnézzük, hogy a hajtómű lánckerekei egyáltalán nem kopottak, az utóbbi változat a valószínűbb, de sajnos erről semmilyen információt nem találtam. A féktestek rövid benyúlásúak, éppen körülölelik a felnit és a gumit, igazán szépen mutatnak. Véleményem szerint feltűnőbbé teszi őket a gravírozás piros színű kitöltése.

A gumi kissé kiszáradt, de menet közben szerencsére nem esik szét...

A gumi kissé kiszáradt, de menet közben szerencsére nem esik szét…

Az F. Moser Campione Del Mondo “San Cristobal” típus Campagnolo Nuovo Grand Sport, Victory, Gipiemme, Ofmega, Universal, Weinmann alkatrészekkel egyaránt volt szerelve. A korra jellemző vegyes összeállításban, ahogy a szóban forgó modellen is látható, bár a hajtás, a váltószett és a kerékagyak tisztán Campagnolo gyártmányok. Egy korábbi Champione Del Mondo “San Cristobal” kerékpáromon teljes Gipiemme szett volt (csapágyak, kerékagyak, fékszett, hajtómű, pedál), kivéve a váltószettet amely a klasszikus Campagnolo Nuovo Grand Sport.

Kiválóak a szingós kerekek!

Kiválóak a szingós kerekek!

Szeretem a kerékpár részleteit, a sok gravírozott vázrészletet és alkatrészeket, nagyon könnyű és “egyszerű” retrokerékpár, amit kifejezetten jó hajtani, és sok tekintetben még ma is megállja a helyét. Az egyik kedvencem, bár minden saját gépem valami miatt a kedvencem!

Kép és szöveg: Mandl Nándor

moser_retro_27

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.