fbpx

Suntour Duro DJ “D” villateszt

Mindent, amit eddig gondoltál a Suntour villákról, felejtsd el! Most tőlem megtudod a frankót! A folyamatos fejlődés megfigyelhető volt már az elmúlt években, de azt kell mondjam, ez a teleszkóp etalonja lehetne a dört villáknak.

Szerény megjelenésű villa, profi belsővel (szöveg: Spálya, fotó: Lcs)

Szerény megjelenésű villa, profi belsővel (szöveg: Spálya, fotó: Lcs)

Négyféle dört villával készül 2011-re a Suntour. Két átütős és két normál kerékrögzítésűre lehet fenni a fogakat. Az egyik különbség csupán egy betű a típus jelölésében. A Duro DJ „D” egy STKM fantázianevű anyagból (acélötvözet) készült villanyakkal és becsúszóval kerül forgalomba, míg a Duro DJ „E” megerősített Cr-Mo nyakat és aranyozott becsúszót kapott. Az átütőtengelyt nélkülöző villák közt létezik 130 millimétert mozgó is, míg a Q-LOC rendszerű bolt-on tengelyesek csupán 80- vagy 100 milliméteres úttal bírnak.

A felépítményről

STKM fantázianevű acél villanyak kapaszkodik a tömör kovácsolt alumínium villavállba. Ebből nőnek ki szépen a 30 mm-es szárak, strapabíró feketére felületkezelve.

Bizony a villanyakban elfért volna még egy kis anyag

Bizony a villanyakban elfért volna még egy kis anyag

Az előfeszítés állító csavarok mindkét oldalon szépen kidolgozottak, de felmerül a kérdés, hogy mekkora csavarhúzó kell má’, hogy állítani lehessen? Nos egy 200 Ft-os pont megteszi. Mármint az érme legyen kétszáz forintos, ne a csavarhúzó! Ötletes és strapabíró megoldás! Jól érezhető a különbség a legkeményebb és a legpuhább fokozat között.

2 eurós vagy 200 Ft-os érme tökéletes az állításhoz

2 eurós vagy 200 Ft-os érme tökéletes az állításhoz


A szokásos egy darabból öntött lábbal folytatódik a sor, mely szimpla szimeringet kapott a kosz kint tartásának céljából. A híd meglehetősen sarkosra sikeredett, így bőven van helye a sárnak is. A keresztmetszete nem túl nagy, de ez egy átütőtengelyes villánál nem baj. Hála a Q-LOC rendszernek, kerékrögzítés ilyen egyszerű még nem volt! Bizonyára ti is szerencsétlenkedtetek már az átütőtengely betolásakor. Bal kézzel a stucnit fogva emelgetni a bringát, jobbal pedig a billegő kerékbe belökni a tengelyt nem egyszerű dolog, de legalább idegesítő! Nos a Q-LOC-nál ez úgy néz ki, hogy ráülteted a villát a kerékre, és már lyukon is vagy! Betolod a tengelyt, és – mint egy normál gyorszáras tengelynél – rázárod a szorítókart. Nincs szükség imbuszkulcsra, hogy rögzítsd a tengelyt! Nincs „felsliccelt” láb, mely a rendszeres használattól megnyúlhat.

Sliccelésmentes papucs az alacsony tömegért és az örök életért!

Sliccelésmentes papucs az alacsony tömegért és az örök életért!

A kiszerelés pedig ha lehet még egyszerűbb! Kinyitod a szorítókart, és a túloldalon jobb mutatóujjal az agyperemig benyomott tengelyt kihúzod. A titok abban rejlik, hogy egyszer jól állítsd be az előfeszítést, és többet ne nyúlj hozzá!

Egyszerűbb, mint egy hagyományos gyorszáras rögzítés

Egyszerűbb, mint egy hagyományos gyorszáras rögzítés

A lábon post mountos fékrögzítési lehetőség van, adapter nélkül 160 mm-es tárcsát fogad. Ezek a rögzítő szemek hosszan kinyúlnak a lábból, így biztosítva helyet a hosszú menetnek. A végük fehér festéktől mentes, hogy a lehető legsimább felületen feküdjön fel a féknyereg. Apró, de igencsak hasznos figyelmesség.

Ide nyugodtan tehetsz 200-as adaptert is!

Ide nyugodtan tehetsz 200-as adaptert is!

Belsőségek

Mint minden rendes dört villa, ez is tekercsrugóval üzemel. Rugók mindkét szárban találhatók. Bal lábban, a rugóba begyömöszölve még egy darab gumit is találunk. Ez, amolyan „összecsukás gátlóként” üzemel.

Ennyi cucc fér egy ilyen villába!

Ennyi cucc fér egy ilyen villába!

Ha valakinek nincs ki a nyolcvan kilója, vagy éppen túl kemény a villa, ebből nyugodt szívvel vághat kisebb-nagyobb darabokat, sőt akár ki is veheti, nagyban csökkentve ezzel a villa progresszivitását.

Szabadon vagdosható az „összecsukás gátló”

Szabadon vagdosható az „összecsukás gátló”

A csillapítás a jobb szárban kapott helyet. Talán a lehető legegyszerűbb csillapítást kapta meg, mely egy dugattyúból és egy nyitott olajtartályból áll. Tulajdonképpen egy szerelhető cartridge, melyben belül a rugó is helyt kapott. A tetejét az előfeszítés állító kupak zárja.

A csillapító cső alja szimeringgel - ahogy illik

A csillapító cső alja szimeringgel - ahogy illik

A csillapítás tartománya normális határok között állítható, de teljesen kitekert állapotban sem csattan kifelé a villa, hála az igényes – változó menetsűrűségű – visszaút rugóknak.

A csillapítás felőli rugó bezzeg olajban fürdik

A csillapítás felőli rugó bezzeg olajban fürdik

Mint már említettem, amolyan cartridge jellegű csillapítás van a villában, ebből következik, hogy a szárak kenéséről csak a perselyek alá-fölé kent zsír gondoskodik, ezért erre érdemes külön figyelmet áldozni. A rendszeres karbantartás nagyban növeli a villa élettartamát.

Menettapasztalatok

A kis dört bringámban kifejezetten jól mutat a fekete-fehér összeállítású villa. Első körben a nálam lévő kétszáz forintos érmével beállítottam a közel legnagyobb előfeszítésre, majd tekertem egy kört a csillapításon. Ezekkel a beállításokkal egy számomra igen kellemes, nem túl hiperaktív villát kaptam. A kisebb úthibákat, köveket, gödröket minimális csillapítással átadja a kormányra a villa, de nagyobb huppanóknál komolyan bemozdul, és érezhetően javítja a kontrollt. Hiába, a 100 mm rugóutat be kell tudni osztani, ez pedig ilyen kompromisszumokkal jár. Nagy sebességnél sem vált idegessé bringa eleje, könnyen és jól tudtam irányítani.

Erdőben is helyt áll

Erdőben is helyt áll

A Hármashatár-hegy északi lejtőjén kifejezetten örültem ennek a szimplavállas villának. Szűk fordulóknál jól jön a nagy szabadságot adó villaváll. Az aszfaltos lejtőn 60-al szakítva lefelé igencsak megizzadt a kicsi Avid első-fékem, de a villán egyáltalán nem észleltem semmiféle csavarodást, köszönhetően a 20 mm-es átütőtengelynek. Bátran ajánlom még akár 200 mm-es tárcsával is!

Egy nagyobb ugrató sem gond

Egy nagyobb ugrató sem gond

Dörtön teljesen felkeményítettem, így még jobban bírta a nyúzást, és a rugóút sem fogyott el olyan hamar. Hála a „felkoppanás gátlónak” gyakorlatilag lehetetlen volt összecsukni. Kanyarodáskor és ferde leérkezéskor egy merevvilla ridegségével adta át az összes oldalirányú energiát csuklómnak, ami valljuk be ebben az árkategóriában igencsak ritka.

A villát és variánsait azoknak javaslom, akik imádnak dörtözni, és nem vetik meg a hegyi ösvényeket sem. Akinek van egy kis műszaki érzéke, könnyedén karbantarthatja, cserélgetheti az olajat, kenheti a perselyeket, mivel nem áll a csillapításrendszere tucatnyi állítócsavarból, dugattyúból és átfolyószelepből.

Ha a versenyfelhasználásra való alkalmasság és ezen belül magyar vonatkozások érdeklik a leendő felhasználót, megemlítendő, hogy Lenthár Gábor is Suntour villával küldi neki.

Amit szerettünk benne:
+ Olcsó
+ Erős
+ Egyszerű
+ Szuper tengely rögzítéssel rendelkezik
+ Spéci szerszámok nélkül szerelhető, karbantartható
+ Igen jó a kanyarmerevsége

Amit nem szerettünk benne:
– Lekopik a becsúszó felületkezelése
– Vastagabbra is gyárthatták volna a villanyak alsó részét

Termékadatok:

Forgalmazó: Neuzer Kft.; www.neuzer.hu
Származási hely: Tajvan
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó honlapján még nem érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 40.900 Ft

Részletes tömegadatok:
Nyak + váll + becsúszó: 1255 g
Láb: 682 g
Bal oldali rugó + gumibak: 198 g
Bal oldali negatív rugó + nyomórúd: 56 g
Jobb oldali rugó: 66 g
Jobb oldali negatív rugó + nyomórúd: 69 g
Csillapítás belső cső: 82 g
Olaj: 46 g
Kupakok, csavarok: 79 g
Tömeg: 2553 g + 141 g (tengely) = 2694 g

Műszaki paraméterek:
Beépítési magasság: 490 mm
Becsúszó falvastagság: 1,67 mm
Becsúszószárak széttartása: 1,55 mm
Szivacsgyűrű nincs, a persely 10 mm széles

Szöveg: Spálya
Fotó: Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo