E cikkel folytatnánk a márciusban megkezdett beszámolónkat az új Shimano alkatrészekről. Ezúttal az XT és az XTR családok újdonságait vesszük sorra. Van mit, hiszen az immár 30 éves XT család teljes megújuláson esett át, és olyan új opciók állnak majd a vásárlók rendelkezésére, melyek eddig nem. Az XTR esetében pedig egy teljesen új érdekes megoldással rukkoltak elő a japánok. Lássuk hát, mi új lesz a Nap alatt!
Igazából az XTR szett 2011-re teljes megújuláson esett át, így most csak kisebb módosítás történt. Történetesen a hátsó váltó kapott egy érdekes kis kiegészítést. A rendszer neve így „Shimano Shadow RD+”. Mit takar a +? A váltókanál forgáspontjánál felül látható kis narancsszínű kar sejteti a titkot, ami nem más, mint egy pluszban beiktatott láncfeszítő mechanika. A kar egy kis feszítőrugót aktivál, mely feszesen tartja a váltókanalat, így a láncot is rázós terepen. A kioldáshoz lényegében csak a kerék kivételekor van szükség. Alapvetően Trail felhasználásra ajánlják, de alighanem minden montisnak jól jön.
Szerintem nem túlzás azt állítani, hogy az új XT hátsó váltó erősen az XTR-re hajaz. Ez persze engem a legkevésbé sem zavar. Az esztétikai megújítás mellett azonban van műszaki is: rövidebb lett a Shadow rendszer megjelenésekor kissé hosszúra nyúlt váltókanál, a szerkezet kompatibilis lesz a kazetták széles kínálatával, tehát a 36-ra végződő sorokkal is. A váltó immár elérhető lesz – a teljes XT szetthez hasonlóan – mind ezüst, mind pedig teljesen fekete változatban is, valamint továbbra is lesz rövid és hosszú kanalas verzió.
Első váltók terén lesz csak igazán zavarba ejtő a kínálat: megtalálható lesz a top-swinges verzió, a felül bilincses, a konzolos, az E-típusú, ezek 3, illetve 2 tányéros hajtóműhöz tervezett változatai, valamint a konzolos és felül bilincsesből ezüst és fekete változat egyaránt. Ha jól számolom, akkor ez összesen 12 kombinációt takar. A 2 tányéros hajtóműhöz tervezett verziónál a lánckalitka ívét és formáját optimalizálták a kisebb lánckerékhez.
Természetesen a váltókar is megújult, és két változata is lesz: az első a megszokott Rapidfire Plus rendszerű kar minden fejlesztéssel felruházva, melyet a Shimano e téren kitalált: „2-way release”, „Multi release”, illetve „Instant release”, vagyis lefelé mindkét irányban lehet váltani, egyszerre több fokozat kapcsolható, valamint a lefelé váltás gyorsan, a kar elmozdításakor azonnal megtörténik.
A másik verzió az Ispec kompatibilis, mely az új Shimano fékkarokkal lesz egy bilinccsel rögzíthető. Mindkét kar esetén megtaláljuk a „Mode Convertert”, mellyel átkapcsolhatjuk aszerint, hogy 3, vagy pedig 2 tányéros hajtókarral használjuk.
Jöjjenek a szett talán leglátványosabb darabjai, a hajtókarok! A 3 tányéros verzió az FC-M780, a 2 tányéros testvére pedig az FC-M785 névre fog hallgatni. Az ezüst és fekete opció mindkettőnél adott. A kar természetesen továbbra is üregesre kovácsolt, a középső tányér a már megszokott acél-kompozit verzió lesz, és a Dyna Sys rendszernél bevezetett 42/32/24 fogszám kombinációt alkalmazza. A kötelezően taglalandó újítások (jobb váltásteljesítmény, megnövelt hajtáshatékonyság, merevség) mellett ami tényleg érezhető újdonság lesz, hogy a hivatalos leírás szerint optimalizálták a kar Q-faktorát a jelenlegi típushoz képest.
A 2 tányéros verzió esetén választhatunk majd a 40/28 és a 38/26 fogszám-kombinációk közül.
A fékrendszer is teljesen megújult. Megkapja az ICE-Technologies fejlesztéscsomagot, melynek köszönhetően jobb hűlés, nagyobb fékerő fogja jellemezni. Utóbbiról annyit, hogy a hivatalos adat szerint az M975-ös fékhez képest 25%-kal növelték meg a fékerőt. A tárcsa esetén a gyártó kiemeli a kisebb tömeget, az ICE-Technologies-nak köszönhetően jobb hőállóságot, a kisebb zajt, valamint a megnövelt élettartamot. A közlemény szerint az új 3 rétegű tárcsa (alumagvas rozsdamentes acél) mintegy 100 Celsius fokkal csökkenti erős fékezésnél a tárcsa felületi hőmérsékletét, míg a hűtőbordás fékpofák további 50-nel. A Center-Lock verzió mellett a hagyományos 6-csavaros rögzítésű verzió is szerepelni fog a kínálatban (SM-RT86). A szett az XTR-éhez hasonló 2-ujjas kart kap, mely a fentebb már említett Ispec kompatibilis lesz.
A fékszett is elérhető lesz ezüst és fekete színben is. Ez a fék is megkapja a „One-way bleeding” kialakítást, ami könnyebb légtelenítést eredményez.
Az új szetthez új agyak is dukálnak. E téren is több választható opcióról gondoskodott a japán gyártó, hiszen első agy esetében választhatunk a hagyományos gyorszáras és a 15 mm-es E-thru kerékrögzítés között, a hátsónál pedig a gyorszáras, illetve a 12 mm-es X-12 rendszerrel kompatibilis agyak között 142 mm-es tengelyszélességgel. Valamennyi agy Center Lock rendszerű tárcsát fogad. A leírásban természetesen nem felejtik el megemlíteni a nagy élettartamú csapágyazást.
A gyári kerékszettek is megújuláson estek át. Továbbra is megmarad az XC és a Trail opció. Míg előbbi felnijének belső szélessége 19 mm, addig utóbbi esetben 21 mm. A kerekek Tubeless rendszerűek, Center-Lock tárcsákat fogadnak, és valamennyi a cégtől megszokott kónuszos rendszerű csapágyakkal készülnek.
Az XC verziónál megvan a választás lehetősége, hogy gyorszáras, vagy 15 mm-es tengellyel akarjuk-e használni, míg a hátsónál a hagyományos gyorszáras megoldást kapjuk.
A Trail verziónál elől adott a 15 mm-es megoldás, itt viszont hátul választhatunk a hagyományos gyorszár, illetve az X-12 tengely között. Sajnos konkrét súlyadatokkal egyelőre nem kényeztet minket a gyártó.
Új pedál is lesz az új szetthez. A PD-M780 ezúttal alaposabb átdolgozás eredménye. A tömege 343 grammra csökkent az új, üreges tengely révén, a leírás szerint 5-ször nagyobb a cipő-pedál kontaktfelület nagysága a PD-M770-eshez viszonyítva, és a sártűrő képességén is javítottak.
Ha már több komponensnél gondoltak a Trail felhasználásra, akkor a pedál sem maradhatott ki. A PD-M785-ös típus egy nagyméretű integrált keretet kapott, mellyel 8,5-ször nagyobb a kontaktfelület, mint a már referenciaként említett 770-es típusnál. Ennek segítségével a stopli bekattintása nélkül is stabilan tartja a cipőt. Az üreges tengely itt is megvan, a pár tömege 408 g.
Az XT szett trekking verziója is megújul idén. Ezen alkatrészek jelölésében az M helyett a T betű szerepel. Ezt azért érdemes megjegyezni, mert e két eltérő felhasználási körre tervezett alkatrészcsalád – noha ugyanazt a típusnevet viselik – specifikációjukat tekintve egyre jobban eltávolodnak egymástól, így alkatrészválasztáskor nem árt figyelni a típusjelölésekre. A szett szintúgy a 10-es rendszert alkalmazza. Az új XT trekking komponenseknél is megvan a választási lehetőség, hogy az ezüstöt, vagy a feketét preferáljuk-e.
Kezdjük talán itt is a váltókkal. A hátsó megkapta a montis változat formavilágát, ám azzal ellentétben továbbra sem Shadow rendszerű, és a 28-ra végződő lánckeréksorokkal működik együtt.
A hajtókarok esetén két opció közül is választhat a trekking kerékpárjára igényes alkatrészeket kereső vásárló, hiszen a 48/36/26 verzió mellett a 44/32/24-es kombináció is megvan, mindkettő nadrágszárvédővel.
Első váltóknál az alul-, illetve a felül-bilincses változat jelenti a választási lehetőséget, a színt nem számítva természetesen. Ezek működnek mind a 48-as, mind a 44-es nagytányérral, a lánckalitka kialakítását ezen fogszámú tányérokhoz optimalizálták.
A tárcsafék-szett kapott egy, a trekking felhasználók számára komfortosabb, hosszabb, 3 ujjas karral rendelkező fékkart. Ez szintén Ispec kompatibilis, vagyis összeházasítható a megfelelő váltókarral.
A trekking felhasználóknál, habár terjed, de még korántsem olyan általánosan elterjedt a tárcsafék, így a V-fékről sem feledkeztek meg a japán mérnökök. Az eredmény az új BR-T780-as fék ezen a szinten már természetesen cserélhető fékbetéttel.
A BL-T780-as fékkarok szintén 3 ujjas hosszúságúak, bilincsük nyitható zsanéros segítve ezzel a könnyű installálást, valamint a hidraulikus tesóihoz hasonlóan Ispec kompatibilisek.
Kerékagyakat is ajánl a japán óriás a szetthez, melyek alap esetben igényes V-fékes darabok a megszokott kónuszos csapágyazással, hagyományos gyorszáras rögzítéssel. Lényegében ezek jelentik az XT montis szettjének is a V-fékes darabjait.
Igazi újdonság az XT agydinamó. Alu tengely, két kimenő csatlakozó, kedvező tömeg jellemzi. Elérhető V- és tárcsafékes változatban is. Utóbbi természetesen Center Lock-os tárcsát fogad.
Végül pedig egy sokak számára nagyon praktikus alkatrésszel bővült az XT trekking családja. A cipőhasználat sokak számára kulcskérdés, ez a pedál megoldja a problémát, hiszen egyik oldalon SPD, a másikon teljes értékű taposópedál. Persze voltak már hasonló típusok sok gyártónál, de talán nem ennyire magas minőségben és kedvező tömeggel, hiszen ez mindössze 392 grammot nyom! A biztonság kedvéért a pedál integrált fényvisszaverőket kapott.
Az említett újítások mellett a kínálatban szerepel egy új 10 sebességes HG-X lánc is CN-HG94 típusnéven, mely eltérő kialakítású a belső és a külső oldalon. A hivatalos közlés szerint az új XTR hátsó váltó már idén júniustól elérhető lesz, az új XT MTB alkatrészcsalád júliustól, míg az XT trekking családra augusztusig kell várni.
További információk:
http://www.shimano.com
http://www.paul-lange.hu
Szöveg: Gajdov Géza
Fotó: Shimano
Sok éve használok X9-et egy Kellys össztelóson,nekem is sokkal jobban bejön a váltás milyensége mint a shimanoé.Van egy cross trekkingem is azon shimano XT szett van,viszont azt is szeretem igaz nem terepen használom.
Én a 2 tányéros hajtóművet és a trekking spd pedált azt konkrétan bevállalnám a q faktor, meg a nekem való használhatóság miatt :)
meg persze ezekben pedig amúgy is nagyon jó a shimano
Nekem a shimano sajnos csak a hajtómű tekintetében tud konkurenciát mutatni másokkal szemben. A váltásokat évek óta nem bízom rá szívesen, ha igen, mindig csalódok. Nem ájulok el a finomságon, meg a made in japan dolgon. Egy Sram X5 is határozottabban vátott nálam, mint az XT. Az X9 pedig nálam az ár érték netovábbja. Bár én furi vagyok, mert markolatváltóm van mindkét bicómon :)
Fékben még nem próbáltam, de a centerlockra sem fanyalodtam rá.
Az a benyomásom a Shimanóval, hogy náluk leginkább az a fejlesztés iránya, hogy saját szabványuk legyen. Így márkán belül vásárolsz.
Ezt az üzletpolitikát pedig nem kedvelem.
Amúgy vicces, hogy a fék krómhatású, de minden más “csehszlovákszürke”.
mert a cannondale-nél nem az a fejlesztés iránya, hogy ne olyan legyen mint a másik, csináljunk BB30-at, ja persze ilyen dolgot más cég sem csinál ám… bakker piacgazdaság van, ebből élnek!
az X9 pedig ahogy lentebb is leirta valaki, elég kétpálcás, ráadásul milyen áron vannak? X9 hajtókar 86 ezer, hátsóváltó 28 ezer? ez már régóta nem SLX szint árban, minőségben meg sajna alatta van… (árak forrása: http://www.biker.hu)
Na kérem, ha te árakban egy olyan cégnek hiszel, akinek csak a katalógusban szerepelnek árak, valós termékek meg a mesében, akkor neked már régen rossz. 18 a rendes ára egy X9-nek.
Amennyiben neked megfelel a Shimano, nézd meg a youtube-on a videót erről. X9 és XT váltó kamerával mutatja a kilengést.
A shimano túl precíz, és gyenge. pont az a baja, mint a 2.VH-s német cuccoknak. Túl precíz, és mindentől behal.
Mellékesen sosem volt SLX szinten. Az SLX 2 éve van X9 meg régebbóta. Mindig az XT-vel volt egy kategóriában, nem véletlenül azzal is hasonlítják a tesztekben.
az a baj, hogy el vagy maradva évekkel.
SLX = LX régebben.
mióta van XX azóta a felosztás:
XX = XTR
XO = XT
X9 = SLX
ár témában pedig csak az számít, amit a forgalmazó megad, az az egyetlen összehasonlítási alap. minden más csak mellébeszélés.
Ezzel csak az a probléma, hogy az X9 ettől nem lett egy kategóriával “rosszabb” az XT-nél.
Érdekes történet ez a XX – X0 téma. Az XX megjelenése előtt ténylegesen az X0 volt a zászlóshajó. Attól, hogy megjelent egy XX még tényleg nem lett rosszabb egy fokkal sem. Az XX-et Én egy külön kategóriának venném, ami mindegyik felett áll. Ugyan az történet itt is, mint a Campagnolo Record és Super Record esetében. Még a Pro-Tour csapatok sem használnak Super Recordot, mert annyira minimális a különbség tejlesítményben a kettő között, hogy inkább maradnak a megbízhatóbb Record-nál. Az XTR az X0-val van egy szinten, árban és teljesítményben egyaránt. XX-et vegyen az aki izzadja a pénzt, és kell a pár gramm előny. Ne haragudjatok meg a kijelentésért, de aligha hiszem, hogy bárki is érezné a különbséget egy XX és egy X0 között, leszámítva azt a vajnyi kevés világkupa szintű versenyzőt, aki él Magyarországon…
De egy XT és egy XTR között, vagy egy X0 és egy X9 között….. hát ott nem kell nagy májernak lenni…
Irritum: ha XT-hez van pozicionálva, akkor is drágább, cserébe akkor kritikán aluli a kidolgozottsága.
tökmindegy hogy fogalmazom, drágább, mint az XT és az SLX-et sem üti teljesitményben, ez gyász.
Mióta használsz X9-et? Én évek óta, és majd’ tengelyig érő sarazások után is patentul váltott.
Szerintem valamit rosszul csinálsz.
sajna az agyaknal nem nagyon jon at a japan minoseg :) en elvoltam a srammal es a shimanoval is. sokan a valtast nezik, nalam ez pedig mostansag eleg utolso szempont. milyen vaz, kerek, felfuggesztes, stb sokkal jobban meghatarozzak a bringa karakteret es hasznalhatosagat.
Mi a baj az agyakkal?
Amúgy, minden mással egyet tudok érteni!
Ámen! :)
nincsenek gyarilag rendesen osszerakva, ill a racsni reszuk konnyen ugrik, tonkremegy.
Ez igaz! Tettem már tönkre XT racsnit egy kemény Népligetben tekerés közben 50 kilóval :)
Az a fő baj az agyakkal, hogy pár éve áttették a gyártást japánból Malajziába, így néha előfordul, hogy az új agyból a megfelelő mennyiségű zsír. Meg ehhez hasonló apróbb gondok.
@epyc: majd ha 1 kiló alatt lesz a Rohloff :)
Most gumival együtt majdnem 4 kiló a hátsó kerekem.
Eddig csak nekem tűnt fel, hogy a két- és a háromtányéros hajtóműnél ugyanaz a kép van? :)
Köszi, javítottam.
Fékváltókar várható amúgy?
Nem tudok fékváltókarról, de feleslegessé is válik az “Ispec” rendszerrel, hiszen annak az a jelentősége, hogy az ilyen rendszerrel kompatibilis váltókarokat és fékkarokat össze lehet házasítani, és egyetlen bilinccsel rögzíteni a kormányhoz. A váltókar pozíciója ebben az esetben természetesen állítható a fékkarhoz képest is, ahogy az az 5. képen is látható… Hasonlóan működik, mint a Matchmaker a Sram-nál…
Dual Control fékváltókar lesz?
Bocs a kései válaszért, de nem valószínű, azzal teljesen leálltak, nem jött be…
Sejtettem, hogy jövőre az új XT hasonlítani fog az XTR-re és tessék!
Nagyon örülök neki! Annak még jobban, hogy krómozotthoz hasonlító felületkezeléssel is árulják.
Az egész széria nagyon tetszik!
Az XTR váltó is, de szerintem fölösleges az az extra rugó rajta. Csak plusz súly.
Én az XT Shadowom-nál egyszer sem tapasztaltam idegesítő láncrázkódást és ebből következő láncleesést pedig használom kemény terepen is meg sárban is rendesen.
A kisebb XT pedál oldalán, a feliratos részen miért van az a kiálló dudor?
Eléggé asszimetrikusnak tűnik (pedál két taposófelületének nagysága).
A Shimano ellenzőknek írom, hogy mi a fenének olvassák akkor a cikket?
Vegyenek akkor Sram-ot, amerikai szart. Mondjuk XX-t tripla áron egy XTR-hez képest. Aztán csodálkozzanak rá, hogy nem működik. Ill. még megvétel után arra, hogy nehezebb, vagy ugyanolyan nehéz, mint a jóval olcsóbb és sokkal, de sokkal szebb Shimano!
Számomra egy japán termék precizitásban, minőségben jócskán felülmúlja egy amcsi gyárét.
Amúgy meg a Shimano mindig is ott volt a kerékpáriparban és nekem eddig soha nem volt gondom egyetlen termékükkel sem.
A legjobb fék-hajtás rendszer a világon!
Ez így ebben a formában nem teljesen igaz, a Shimano nem volt mindig is ott a kerékpáriparban, az tény hogy a montik előretörésével a japánoknak nyílt fel a szemük először és ennek valamint a monti robbanásszerű térnyerésének köszönhetően minden vetélytársat zsebrevágtak. Országúton azért a Campa kemény rivális. Én örülök a Sram térnyerésének is, mert a két gyár fejlesztési spirálba hajszolja egymást, így mi bringások járunk a legjobban. Ha a sram nem keverte volna fel az állóvizet, biztos lassabban csepegnének az újdonságok.
Ez az xt szett is igen szép darab, de nekem a Sram x0-x9 jobban tetszik. Amiben a japók la vannak maradva az egyértelműen a karbontechnika. Sőt nekem úgy tűnik, hogy most már nem ők diktálnak hanem “válaszokat adnak” a Sram fejlesztéseire.
A Sram fejlesztese pl az, hogy az xt-vel kb egy arban levo x9-es hatso valto lidolgozasa, feluletkezelese elegge “2 palcas”, arrol nem is beszelve, hogy kozrudott, hogy a sram nem tud hasznalhato elso valtot gyartani. Uj bicomrol a 3 alkamlom utan levagtam az x9 szettet, es ment ra a full xt, azota csak a tekeresre kell koncentralnom
No azért ne ájuljunk már el annyira a shimanotól. A régebbi váltás rendszerük volt inkább jó, olyan 10-15 évvel ez előtt. Azok igazán precíz cuccok voltak. Nálam az újabb shimano xt és az slx is nagyon leszerepelt. Szarul váltott, az slx szinte beállíthatatlan volt deore váltókarral. Vettem egy sram x.0-át, pehely könnyű és úgy vált, ahogy a shimano csak szeretne. Shimanonak jelenleg 2 szimpatikus terméke van, egyik a saint hajtómű a másik meg a saint 4 dugattyús fék. A többiről inkább hallani sem akarok.
Ezt fordítva éltem meg, nekem 9éve a hátam közepére sem kéne símanó váltó – ezalatt kétszer vettem váltót, de csak azért mert az elsőt két év után ellopták a bringámmal együtt… persze egyiknél sem mind1 ki állítja be :P
Ezek fejlesztések?
Akkor ehhez mit szól a Shimano?:
http://www.acros.de/PRODUKTE/SCHALTUNG:::3_134.html
ACROS A-GE hidraulikus váltószett,ami odaver súlyban az XTR-nek de a Sram XX-nek is!
Működőképes konstrukció!
http://www.youtube.com/watch?v=ufzFOvw-nT8
Kíváncsi vagyok mennyiért veszik meg a szabadalmat majd a Shimano vagy a Sram,mert nagyon úgy néz ki megvan váltás rendszer/mechanika terén az áttörés ami egyikőjüknek sem sikerült!!!!!!!
Ez egy 4-5 éves történet. Éppenséggel az Acros vette meg a gyártási jogot, ez a 5rot fejlesztése. Mellesleg az autóiparban a drive-by-wire megoldások egyre jobban átveszik a hidraulikus rendszerek helyét. Az áttörés pedig nem a láncváltós rendszerben rejlik.
szerintem sem kellene eroltetni minden teren a hidraulikat… bonyolultabb es dragabb. viszont egy konnyu nagy atfogasu agyvaltast szivesen vennek (alfine es tsi).
A hidraulikus vezérlésű váltórendszerrel szerintem ugyanaz a gond, mint az elektronikussal: nem old meg semmit, csak ugyanazt a problémát máshogy adja elő, ráadásul bonyolultabban.
Példának idehozni, oly módon, hogy lám, ez “A fejlesztés”, és mit akarnak ezek japánok itten kérem, szerintem vicces. A Shimano egyszer már ugyanezt megoldotta pneumatikusan is, annak sem volt értelme, de legalább különleges volt.
Szerintem az igazi fejlesztés terén inkább az agyváltók felé kellene elmenni. Abban több potenciál rejlik.
Nekem tetszik ez az Acros váltó, de a hidraulikában nem feltétlenül bízom meg. Egyszerőbb, de leginkább olcsóbb a bowden.
sikerült volna, ha akarják, és látják értelmét
ami azt bizonyítja, hogy nincs értelme.