Ehh, igen… Azt gondolhatnánk, egy bizonyos szintnél már nincsen feljebb – de bizony van. A legutóbbi Selle Italia Flite termékcsalád tesztünkben Atom a magyar minimálbért emlegette a Kit Carbonio modell 48.990 Ft-os fogyasztói ára kapcsán, de hozzátette gyorsan azt is, hogy ez bizony valójában egy középkategóriás nyeregnek számít a gyártó teljes palettája fényében. És valóban… Bemutatónk mostani alanya külön nyeregként nem értelmezhető, csupán nyereg/nyeregcső kombóként, mely együtt már közel 124 darab ezrest kóstál. Mit nyújt ennyiért ez a rendszer? Megpróbáltuk kideríteni…
Ez meg mi, és egyáltalán minek?
Mielőtt saját koncepciót állítanék fel, lássuk, mivel indokolja a gyártó a monolink rendszer kifejlesztését:
„A Selle Italia forradalmian új nyeregrögzítési rendszere kifejezetten high-end nyergek rögzítéséhez készült, hiszen olyan előnyökkel bír, mint: alacsony tömeg, megnövelt beállítási tartomány, precíziós szögállítás és teljesen formabontó, új megjelenés. A monolink rendszer 50%-al erősebb, biztonságosabb rögzítést nyújt, mint a tradicionális szisztémák, hála a monocoque kialakítású HM K3 karbonból készült sínnek, és a teljesen egyedi mechanikának. A szerkezetből adódóan a beállítás egyszerűbb, gyorsabb és kevesebb szerszámot igényel, mint a hagyományos rögzítési rendszerek. A 31,6 mm-es nyeregcső 300 és 350 mm-es változatban egyaránt kapható, és 300 mm-es hossz melletti 160 grammos minimális tömegével a mezőny egyik legkönnyebbike.”
Matassuk hát végig!
A gyártótól megszokott igényes bőrbevonattal indul a történet, majd vékony szivacsolás után karbon szálakkal erősített műanyag váz következik. Eddig akár egy normál SLR is lehetne, de ekkor következik a trükk. A pálca befogásainak helyére egy monocoque szerkezetű egyedi karbon sín csatlakozik, melynek kidolgozása kicsit high-tech prototípus jellegű. Az egészen érződik egyfajta egyedi, kézimunka-jelleg, amit én személy szerint szeretek. A nyeregcső kidolgozásába és megjelenésébe nehéz lenne belekötni, titán, alu és karbon szentháromságára épül a konstrukció, a mennyiségi sorrend is pontosan ez. Apró finomságok is vannak, így a karbon pofán belül alu magba került a menet, úgyhogy nem fog kiszakadni – a meghúzási nyomatékot ellenben illendő betartani. A grafika szépen hangsúlyozza a cső kecsességét, a taperolást abbahagyva azonban szereljük végre össze!
Szerelés, kalibrálás
A nyeregcsőfej rögzítő pofáit szereljük ki, a csövet cuppantsuk bele a vázba, a nyeregsínt helyezzük a fejbe, majd két oldalról gyámolítsuk meg a két karbon pofával. Utóbbiakat lazán fogjuk össze az 5 mm-es kulcsnyílású titáncsavarral, majd tegyünk fel egy teavizet. Állítsuk be a nyereg magasságát, majd a nyereg vízszintes értelmű pozícióját. Utóbbira tág határok között nyílik lehetőségünk, a befogópofák ugyanis 31 mm szélesek, míg a sín rögzítésre használható hossza 48 mm, ergó 17 mm-nyi játékterünk van. A sín további 15 mm-t engedne még, nem úgy azonban a gyártó… Cukor helyett ízlés szerinti mennyiségű mézzel ízesítsük forró italunkat!
A karbon pofákat az előírt maximális 8 Nm-es megfogási nyomaték helyett rögzítsük mondjuk öttel. Ebben a stádiumban a nyereg vízszintes irányú pozíció szempontjából már stabilan áll, bíbelődhetünk tehát a szögállítással. Kortyoljunk közben egyet a teából – a zöldet ajánlom. Helyezzük be az alumínium szorítóékeket, finoman húzzuk meg a 4-es titáncsavart, majd a szögskála figyelembe vételével állítsuk be a szögállást – vízszintes pozícióba, vagy pár szögperccel feljebb- avagy lejjebb – ahogyan megszoktuk. Rögzítsük a csavarokat 6-7 Nm meghúzási nyomatékkal. Ollé, már készen is vagyunk! Tipikusan az a műveletsor, amit leírni sokkal hosszabb ideig tart, mint elvégezni.
Összbenyomás
Menetpróbára nem volt alkalom, ezért csupán azt tudom összefoglalni, ami szemrevételezés alapján kijelenthető. Maga az SLR nyeregforma és koncepció sokaknak bejön, nekem kevésbé, ellenben az erényeit elismerem: abszolút minimalista konstrukció, egy milliméterrel sem nagyobb, egy grammal sem nehezebb, mint ami feltétlenül szükséges. Semmi dísz, semmi sallang, forma és funkció tökéletes egysége. Amit az általam favorizált Flite-oknál jobban kedvelek az SLR esetén, az a szélesebb, laposabb orr, ami az előrecsúszásoknál előnyös. A Monolink rendszer megjelenése letisztult, az oldalról átmenő csavarral rögzíthető rendszerek közül az egyik legbiztonságosabbnak tűnik azok közül, amelyekkel eddig dolgom volt. A szög- és hosszanti állítás módja, szabadságfoka és pontossága valóban felülmúlja a hagyományos rendszerekét, a nyeregcső tömege pedig igencsak meggyőző. Az összképet viszont legjobban egy a pozitívumokat és a negatívumokat egyaránt felvonultató értékelés tudja visszaadni, no pontosan ez következik most.
Értékelés
Pozitívumok:
+ fokozatmentes szögállítás, szögskálával megtámogatva
+ tág határok között állítható vízszintes értelemben, a beállítást milliméterskála segíti
+ a gyártó szerint 50%-al „erősebb” a rögzítés a hagyományos rendszerekhez képest
+ atombiztos, kétcsavaros rögzítési rendszer
+ egyszerű beállítás, szerelés
+ a cső tömege méretparamétereihez képest igen alacsony
+ a nyeregmagasság beállítását centiméter-beosztás segíti a csövön
+ a csővégen matt felületkezelés segíti a biztosabb rögzítést
+ aerodinamikus kialakítás
+ kúl megjelenés
Negatívumok:
– a nyereg és a cső kizárólag egymással kompatibilis
– a szorítópofák rögzítéséhez két különböző méretű imbuszkulcs szükséges
– a nyereg tömege nem alacsonyabb, mint egy hasonló anyagokból felépített normál SLR nyeregé (SLR Team Edition)
– A nyereg tömege a gyári adatoktól jelentős mértékben eltér (19%, azaz 25 g)
Termékadatok
Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu, www.lanchalozat.hu
A gyártó honlapja: http://www.selleitalia.com/eng/index.html
Javasolt felhasználási terület: országút / MTB
Nyereg:
Bevonat anyaga: természetes bőr
Váz anyaga: karbonszál erősítésű műanyag
Rögzítő sín mérete (szélesség / magasság): 17 / 21 mm
Rögzítő sin anyaga: karbon
Hasznos rögzítési hossz: 48 mm
Méret (szélesség / hosszúság): 131 / 275 mm
Orr szélessége: 39 mm
Tömeg: 130 g (gyári adat), 155 g (mért adat)
Ajánlott fogyasztói ár: 59.900 Ft
Nyeregcső:
Cső anyaga: karbon monocoque cső és fej, karbon és alu szorítópofák
Csavarok: titán, 4- illetve 5 mm-es imbuszkulcsnyílással
Fej legnagyobb szélessége: 34 mm
Fej hátranyúlása: 25 mm
Rögzítőpofák hossza: 31 mm
Cső falvastagsága: 2,2 mm
Cső mérete (átmérő / hossz): 31,6 mm / 350 mm
Minimális befogási hossz: 100 mm
Tömeg: 160 g (gyári adat, 31,6 mm-es / 300 mm-es csőre megadva), 186 g (mért adat, 31,6 mm / 350 mm)
Ajánlott fogyasztói ár: 63.990 Ft
Szöveg: HBalage
Fotó: Lcs
én most bíbelődöm egy “high-end” cuccal. Orbea Orca szögletes nyeregcsövével, szép-szép, de nem tudom elérni, hogy ne ropogjon a vázban tekerés közben. Karbonzsír nem segített. High-End érték High-End sz.pas otthon. Én félek attól, h ez a new trend is megtornáztat egy két új felhasználót, mire rájön , h igazából, hogy műxik probléma (pl zaj) mentesen…. Én pl örülök, h a nyereg rögzítés hagyományos…
Ezt a csövet konkrétan nem volt alkalmunk kipróbálni, de a fej mechanikája elég jól kitalált szerintem, nem tartom valószínűnek, hogy ropogna.
Ettől függetlenül teljesen igazad van, annyiféle olyan új fejmechanika kerül piacra mostanában, ami mögött szerintem még egy évnyi éles teszttapasztalat sem áll, hogy irdatlan nagyokat lehet velük szívni. Ami engem illet, például utálom a fokozatmentes kétcsavaros rendszereket, mert ami megoldható egy csavarral tökéletesen, azt minek túlbonyolítani.
Máig etalon szerintem a Campagnolo 1974-ben bemutatott Super Record csöve, mely egy csavarral betonbiztosan oldja meg a fokozatmentes állítást és a stabil rögzítést. Ez a rendszer máig előfordul Kalloy és egyéb keleti gyártók koppintásai formájában, nem véletlenül: közel negyven éve tudjuk, hogy működik.
Az az ötletem támadt, h víztiszta technikai fóliával vonom be a nyeregcső vázban levő részét, miután rábólint a bolt is ahol vettem. Friss a cucc, nem szeretném, ha ez a garanciámba kerülne… Esetleg van valami más ötlet? Vki?
Hmmm,micsoda eszmecsere :D De én nem vagyok biztos,hogy ilyen fiatal ez a szó a magyar közéletben. De ha mégis a bringaújságban kelt életre,akkor meghajlok elötte :) És stangnálom,hogy milyen értékes kifejezést adott a biciklis társadalom az átlag pórnépnek :D Ha mégis B&B akkor meg Fire-Fire xDDD
Csinálhatnátok jó kis bringa meg alkatrész összehasonlító, meg tartós teszteket. De szívesen olvasnék ilyen olvasmányos, vilgáutazós, technikatörténeti, átfogó cikkeket is.
“Menetpróbára nem volt alkalom” LOL, ha a marketingre vagyok kíváncsi akkor elolvasom a gyártó oldalát. Ez újságírás? ne vicceljünk már, vegyenek bannert
99%-ban van alkalom menetpróbára, most nem volt. Azért szerepel a címben, hogy “termékbemutató”. Azért bízom benne, hogy kicsit azért többet sikerült nyújtani puszta marketingnél.
Légy oly szíves továbbá, és menj fel a gyártó oldalára, és olvasd el, mit találsz ott a cuccról. Segítek: azt a négy mondatot fogod találni, amennyit az elején idéztem tőlük. Ezután keress rá a termékre a neten, és keress róla további infókat. Nem hogy magyarul, de semmilyen más nyelven nem fogsz találni a fent idézett négy mondatnál többet.
Mindezek alapján a kérdésedre a válasz: igen, ez szerintem újságírás, mert többletinformációhoz jutsz. Legalábbis én így gondolom.
Nos, termékbemutatónak valóban termékbemutató volt, ebben igazad van. Ellenben nem tudom mit adott az olvasóitoknak. Az egy kérdés, hogy ki tudja megvenni, az meg egy másik, hogy azért olvassák az emberek mert erre kíváncsiak leginkább, vagy mert nincsen más. Mert ami van, az elég szerény, talán még a hazai körülményekhez képest is. Az újságnak előfizetője voltam, de mióta megszűnt, a tartalom rendkívül felhígult. Hová vezet ez? Persze ez már nem a cikkel kapcsolatos téma, úgyhogy be is fejezem, töröljétek, ha gondoljátok
félreértesz, nem vagyok a bikemag tagja
csak feltűnt a “stílus” vagy inkább annak hiánya.
A nyomtatott meg a webes dolog teljesen más műfaj, úgyhogy felesleges összehasonlítani – szerintem. Az újságra például előfizettél erre meg nem. Kulturáltan fogalmaztad meg a véleményedet, nem személyeskedtél és nem sértegettél senkit. Az, hogy nem értünk teljesen egyet, még nem azt jelenti, hogy törölni fogja bárki a hozzászólásodat – az egy másik honlap.
az van kiirva “termékbemutató”
ennek tökéletesen megfelel
szó nem volt újságírásról. se tesztről.
értelmezésből: bikemag – kenguru 1:0
Egy Ritchey WCS karbon nyeregcső meg egy SLR TT nyereg kijön 65 ezerből, most számoltam össze. És ennél a szettnél még kb 20 grammal könnyebb is.
Oké hogy van ilyen extra cumó, élversenyzőknek meg aki már nem tud milyen űber májer cuccot felrakni a bringájára, de azt hittem hogy legalább könnyebb lesz az előbbi tipikus összeállításnál.
stellaz al pedig abban teljesen egyetértek amit az 50% os márketing szövegről írt.
Én az ilyen 50%-al erősebb kifejezéseket furcsálom egy gyártótól.
Mert most ezzel 2 dolog lehet, vagy az összes többi terméke használhatatlanul gyenge, vagy ez itten értelmetlenül erős…
Amúgy a kúl szó az mit jelent? Mert ha nem kulát akartatok írni, hanem menőt, akkor miért nem lehet menőt írni? ejnye ejnye
Öhöm… Nem akarok a vén róka szerepében tetszelegni, de ha a kúl (= cool) kifejezés jelentésével nem vagy tisztában, akkor bizony sajnos nem a Mountain Bike Action Hungaryn nőttél fel. Ez egy Dave által bevezetett, a hazai kerékpáros szaksajtóban, vagy legalábbis MBAH-Bikemag vonalon bevett fogalom, sőt mi több egy időben “Új és kúl” néven rovat is futott, mely a “Shopping Guide” elődjének tekinthető.
A kérdésedre a válasz: igen, arra próbáltam célozni, hogy menő. Hogy miért nem azt írtam, hogy menő? Mert ha már az embernek vannak gyökerei, akkor nyúljon már vissza hozzájuk… Hogy a gyökereket nem mindenki ismeri? Ez nem baj, mert ez azt jelenti, hogy nem minden olvasónk jár harminc felett, magyarán jönnek a fiatalok is.
Sajnos harminc felett járok, lehet ezért felejtettem el a korábbi magazin bevett szavajárását :)
Én csak a fanta reklámokból emlékszem erre a szóra, és sok olyan ismerősöm is használja, akik nem is kerékpároznak.
A kúl (cool egyébként az eredeti angolban) szóhoz Dave-nek semmi köze szerintem.
A szleng eredete a beavis and butthed mtv rajzfilm. A rajzfilm első részeiben, ha b&b-nek tetszett valami, akkor fire-fire szöveggel (és metálos fejrázással) jeleztek. Kicsit sokat gyújtogattak a az amcsi fiatalok, így a készítők “cool”-ra cserélték a szót. Persze lehet, hogy az egész csak urban legend.
No, akkor én csak annyit mondanék, hogy én személy szerint azért használtam az ominózus kifejezést, mert 1998-’99-ben (nézzetek utána mondjuk az 1999 január-februári számban) volt a magazinban egy olyan rovat, ami “Új és Kúl” néven futott, emellett pedig Dave következetesen használta máshol is. Én kerékpáros szaksajtóban nyomtatásban ott láttam először, és bár nem gondolom, hogy Dave találta ki, de ha kedvem van hozzá, hadd használjam már büntetlenül :)
Használd büntetlenül, én is használom :D.
Sőt én is az mbah-ban láttam először (elég “öreg” vagyok hozzá), tehát Dave-től.
Igazából csak azt próbáltam jelezni, hogy Dave honnan vehette (mint amerikai srác)
(A termékbemutató tárgya inkább eye candy mint cool :)
Nekem Selle Italia van,igaz már nyúzott egy picit :),de életem eddigi legjobb nyerge amin ültem :) Ennyit nem adnék érte az tuti, de még a belépő szintű 50 ezresért sem :D Nekem is úgy sikeredett egy,hogy a bringán volt rajta amit németből turiztam :) De tény tudnak vmit a digók :)
en ezzel a nyeregtemaval ugy vagyok, hogy jo, ami van – ha megsem, akkor kezdek el keresgelni. de annyira meg sose volt rossz, hogy ennyit adjak erte.