A lánchajtás kifejlesztése áttörés volt a technika fejlődésében: így valósulhatott meg többek közt a hatékonyan hajtható kerékpár. Sokan nem ismerik fel ebben a zsenialitást, kerékpárláncuk karbantartását elhanyagolják, inkább nagyobb erőfeszítéssel tapossák a nyikorgó masinát. Pedig a lánc nem túlzottan bonyolult szerkezet – acéllapokból, görgőkből és szegecsekből épül fel. Következésképpen minden egyes forgáspontja csúszócsapágyat rejt, mely rendszeres kenést igényel, így biztosítható a 98% körüli energiaátvitel. Kenés nélkül ez az érték 90% alá eshet, és lényegesen gyorsabban koptatja el az értékes lánckerekeket is. Nincs a kerékpáron még egy alkatrész, mely ennyire meghálálná a karbantartást, amortizációját követően pedig ilyen kedvező áron pótolható lenne.
Tisztítás és kenés
A legjobb eredmény elérése érdekében alkalmazzunk speciálisan kerékpárokra kifejlesztett láncolajat. Ezeket többféle felhasználásra gyártják: léteznek száraz időjárási körülményekre tervezett összetételek, melyek kevésbé vonzzák a piszkot, illetve nedves időben használatos, sűrűbb, ragadós típusok, melyek viszont tartósak, így az eső sem mossa ki a kenőanyagot a láncból. Érdemes egy típus mellett maradni, mivel a különböző összetételek egymással nem vegyülnek tökéletesen. Kiszerelés szempontjából a láncolaj lehet hajtógázos vagy csepegtetős. Az utóbbi a jobb választás: ha szemről szemre csepegtetjük lényegesen takarékosabb, tisztább, környezetkímélőbb. Ha mégis sprayt választunk, takarjuk le a lánc mögött a kereket, vagy vegyük ki, mivel az abroncsra került olaj nagymértékben csökkenti a fékhatást, illetve a gumiköpenynek sem tesznek jót az olajszármazékok. Mindkét esetben olajozás után le kell törölni a láncot: kenőanyag csakis a lánc belsejében fejti ki hatását, az oldallapokon csak a koszt gyűjti. (A csepegtetős módszerrel – a fújással ellentétben – nem jut túl sok olaj az oldallapokra!) Érdemes az olajozást este elvégezni, a láncot néhányszor átforgatni, majd reggel pár ismételt átforgatás után a láncot szárazra törölni.

Legjobb módszer, ha szemenként egy-egy csepp olajat teszünk a görgőkre, majd a felesleget kenőanyagot a láncról letöröljük!
Ha a láncot rendszeresen, azaz minden kerékpározás után kezeljük, a piszok letörlése sem jelent olyan nagy gondot, mint az elhanyagolt lánc esetében. A következő kenés fellazítja a lerakódásokat, így a letörlést követően láncunk többnyire tiszta lesz. A lánckenés és -törlés legcélszerűbben úgy végezhető, ha a kerékpárt állványra tesszük, a hajtóművet szép lassan forgatjuk. A törléshez két ujjal csippentsük a rongyot a lánc oldallapjaira, majd forgassuk meg a hajtóművet. Érdemes összeállítani egy lánckarbantartó készletet, melyben az olaj mellett egy rongy és egy pár gumikesztyű kap helyet. Így pár perc alatt elvégezhetjük a feladatot, és kezünket sem koszoljuk össze.

Ha olajozás után a lánc felületén kenőanyag marad, az vonzza magához a koszt, így hamarabb kell ismét lánckarbantartással vesződni...
Több gyártó kínál lánctisztító berendezést, melyet csak fel kell tölteni oldószerrel, majd a láncra csatolni, és a hajtókart forgatni. A benne lévő kefék megtisztítják a láncszemeket, és a láncot sem kell levenni a tisztításhoz. Az ilyen szerkezet használata során is viseljünk gumikesztyűt, és ha lehetséges, citrusbázisú oldószert válasszunk. Az oldószert töltsük vissza egy zárható edénybe, hagyjuk leülepedni, majd a tiszta részét használjuk újra. Természetesen tisztítás után a láncot kenni kell – a szerkezet fő előnye, hogy a kenőanyag tisztább felületre kerül.

Igen praktikus a láncra szerelhető "mosómasina", így tisztításhoz nem szükséges a láncot bontani, a kerékpárról leszedni. Hátránya, hogy nem végez tökéletes munkát...
Ha a láncot hosszú időre elhanyagoltuk, a kenés után nem alkalmaztunk törlést, felületére vastag, nehezen eltávolítható szennyeződés rakódik le. Ebben az esetben megpróbálhatjuk a fent említett lánctisztító szerkezet alkalmazását, illetve a láncot a kerékpárról leszerelve, áztatással végezhetjük a tisztítást. Legjobb, ha patentszemmel kapcsoljuk össze a láncot, így ilyen esetben nem lesz szükség láncbontóra, ezzel sem gyengítjük a lánc szerkezetét. Ha láncunkat gyárilag nem patentszemmel szerelték, egyszer szét kell bontani, majd egy külön megvásárolható (Wippermann, SRAM, Taya, KMC) patentszemmel összekapcsolni. (Ügyeljünk arra, hogy a meghajtás fokozatszámának megfelelő típust válasszunk!) Szétszereléshez vegyük le a láncot az első lánckerekekről, majd a patentszem két ellentétes “sarkát” kézzel vagy fogóval nyomjuk össze.

A hagyományos szegecskinyomóval történő láncbontás károsítja a láncot - főleg a 9-10 fokozatú típusokat. Patentszemmel a probléma kiküszöbölhető, használata egyszerű, szerszámot nem igényel, semmilyen hátránya nincs!
Áztatásos tisztításhoz a láncot helyezzük egy üdítős palackba, töltsük fel harmadáig oldószerrel, majd erősen rázzuk össze. Hagyjuk állni, majd ismét rázzuk fel. Halásszuk ki a láncot, és akasszuk fel száradni. Szereljük össze a száraz láncot a kerékpáron, és kenjük a fent leírtak szerint.

Patentszem vagy "mosómasina" hiányában láncbontóval kell a láncot a kerékpárról leszerelni. Használjunk jó minőségű, erős, a fokozatszámhoz passzoló típust, különben a lánc a karbantartás során károsodhat...
Lánccsere
A lánc görgői és szegecsei a használat során kopnak. Ezt a folyamatot rendszeres kenéssel tudjuk lassítani, de idővel minden lánc elkopik, megnyúlik. A szegecsek között nagyobb lesz a távolság, a görgők pedig egyre feljebb csúsznak a lánckerék fogain, így felgyorsítva azok kopását. Mindenképpen érdemes a láncot még azelőtt lecserélni, hogy a fogak túlzottan megkopnának: ez lényegesen kisebb költséggel jár. Ha a fogak túlzottan “kihegyesedtek”, a “völgyek” meghosszabbodtak, az új lánc felszerelése már nem jelent megoldást: a lánc nagy erőkifejtés mellett sajnos át fog ugrani a fogak felett.

Hasznos eszköz a lánckopás-mérő - hiányában vonalzóval érdemes a lánc nyúlásának mértékét ellenőrizni!
A lánc élettartama a lánc típusától, fokozatszámától, a karbantartás rendszerességétől és az időjárási körülményektől függ. Egy esős időben használt, elhanyagolt láncot akár 1000 km-ként le kell cserélni, míg a száraz időjárásban hajtott, lelkiismeretesen karbantartott, márkás, 8 fokozatú lánc akár 7-8000 km-t is kibír. A fokozatszám növelésével a láncok egyre keskenyebbek lettek, így élettartamuk valamelyest csökkent, de megfelelő karbantartás mellett 5000 km élettartamot egy jobb 10 fokozatú lánctól még elvárhatunk.
A kopás mértékét egy szerszámmal magán a kerékpáron is meghatározhatjuk, vagy szétszerelés és tisztítás utáni szárításnál megmérhetjük hosszát, azaz nyúlását. Egy láncszempár 1″ (25,4 mm) hosszú, 40 pár pedig 1016 mm. Ha a szegecsek közt mért távolság az 1025 mm-t túllépi, a láncot érdemes lecserélni 1030 mm felett pedig kötelező. Ha nem akarunk láncszempárokat számolgatni, majd méricskélni, a száradó lánc mellé akasszunk fel egy újat, és figyeljük meg a hosszkülönbséget. Általában 55 láncszempárt, tehát 110 szemet tartalmaz a lánc, 1%-os tűréshatár kb. 1 szem (fél pár) különbséget jelent. Ha ennél több a különbség a lánc alján a két lánc között, akkor cseréljük le!
Lánchossz
A lánc pontos leszabása elengedhetetlen a kerékpár megbízható, pontos működéséhez. A cél, hogy a lánc mindenképpen legyen elegendően hosszú a nagy első és hátsó lánckerekek alkalmazása esetében, különben a váltó elhajlik és a váz is megsérülhet. Három fő módszer létezik a megfelelő méret kiszámítására:
• Két első lánckerék esetében a hátsó váltó kiiktatásával vessük át a láncot a nagy első és hátsó lánckeréken, nézzük meg, hol lehetne összekapcsolni a láncot, és ehhez a hosszhoz adjunk még egy láncszempárt.
• Ugyancsak két első lánckerék esetében fűzzük a láncot a váltón át, tegyük mind elöl, mind hátul a legkisebb lánckerékre, és annál a szemnél bontsuk a láncot, ahol a felső váltógörgő és a lánc alsó íve közt kb. 10-15 mm távolság van.
• Három első lánckerék esetében fűzzük a láncot a váltón át, tegyük elöl a legnagyobb, hátul a legkisebb lánckerékre, és annál a hossznál bontsuk a láncot, ahol a váltókanál függőleges helyzetben van.

Három lánctányér esetében a legnagyobb áttételi fokozatban állítsuk a láncfeszítő kanalat függőleges állásba!
A lánc leszabásához láncbontó szükséges. A megrövidítést mindig azon a végen végezzük, ahol nincs gyárilag elhelyezett speciális szegecs. Ezt modern 9 vagy 10 fokozatú láncok esetében csak egyszer lehet felhasználni, a láncban lévő többi szegecs összekapcsoláshoz legfeljebb vészesetben alkalmazható, utána a lánc eldobandó. Shimano láncok esetében a mellékelt szegecsekkel tudjuk újbóli szétbontás után a láncot összekapcsolni, és ezt a lánc mindig más pontján kell elvégezni. A szegecs vezetőszárát illesszük a kitolt szegecs helyére, majd a lehető legjobb minőségű láncpréssel pontosan, ütközésig toljuk be a szegecset. A szárát fogóval törjük le.

A lánc összeszereléséhez használjuk a lehető legprofibb láncbontó szerszámot! Ez 9-11 fokozatú meghajtás-rendszerek esetében elkerülhetetlen, ellenkező esetben a összeszerelés nem lesz tökéletes, a lánc könnyen elszakadhat! Alternatívája a patentszem használata, mely praktikus, minden szempontból előnyösebb...
A Campagnolo 10 fokozatú láncok esetében kizárólag az egyik végből szabhatunk (a kötegelővel megjelölt végből sosem!), majd a mellékelt szegecset belülről kifele illesszük a „szűz” nyílásba. A vezetőszár itt egy külön egységet képez. Kizárólag Campagnolo láncbontóval kapcsolható össze a lánc, mivel csak ez képes egyenesen megtartani a két szemet és a szegecset. A szegecs betolása így sem egyszerű: mindkét oldalon 0,1 mm fog kiállni belőle, amit csak nagyon finom mozdulattal és odafigyeléssel érhetünk el. Az így felszerelt láncot csak a kerékpáron tisztíthatjuk, kenhetjük, szétszerelés után eldobható.

A Shimano a mai napig ragaszkodik a bombabiztos, vezetőtüskével ellátott szegecs használatához. Ez a rendszer valóban kiküszöböli a lánc nem megfelelő összeszereléséből adódó veszélyeket, de drágább és körülményesebb, mint a patentszemmel történő összeszerelés/szétbontás...
Egyes gyártók patentszemmel látják el 8/9/10 fokozatú láncaikat. Ha így kapcsoljuk össze a láncot, rövidítsük meg a gyárilag betolt szegecs oldaláról a láncot, mivel mindkét végén belső oldallapos szemet kell kapnunk. A SRAM és a KMC patentszeme két szimmetrikus lapból áll, melyet a nagyobb, belső nyíláson kell összekapcsolni, majd a lánc meghúzása a végső helyére állítja. A 10 fokozatú rendszerek patentszemeit csak egyszer ajánlatos összekapcsolni: ismételt szétszedése és összekapcsolása rontja a lánc megbízhatóságát. A 8 és 9 fokozatú láncok patentszemei többször is szétszedhetők. A Wippermann Connex patentszem nem szimmetrikus kialakítású, így ügyelnünk kell, hogy a keskenyebb fele mutasson a lánckerekek felé. Szétszerelésükhöz nyomjuk meg kézzel vagy finoman fogóval a patentszem két ellentétes “sarkát”.

Ha egy láncszempár megszorul, próbáljuk meg oldalirányú feszegetéssel kilazítani, de 9/10/11 fokzatú rendszerek esetén ezt igen óvatosan végezzük!
Lánccal kapcsolatos problémák
Láncfelkapás
Ha a kis lánckerék alsó íve nem engedi el a láncot, az beszorulhat a láncvilla és a lánckerék közé. Ezt megelőzhetjük a lánc rendszeres karbantartásával, a kopott lánc vagy lánckerekek cseréjével. Ha a láncban megszorult szemeket találunk, tisztítsuk és olajozzuk meg a láncot, és ha a probléma továbbra is fennáll, kis oldalirányú mozgatással próbáljuk kilazítani a szorulást. (Ez kizárólag 7/8/9 fokozatú láncoknál lehetséges, az utóbbinál legyünk nagyon óvatosak a hajlítgatással!) Problémát okozhat egy elgörbült lánckerékfog vagy nem koncentrikusan forgó lánckerék is. Ha az adott lánccal és lánckerékkel a probléma nem szűnik meg, cseréljük le mindkettőt.
Láncugrás
Ezt a jelenséget több hiba is okozhatja. Ha megszorul egy szem, a kisebb hátsó lánckerekeken megugorhat. Hajtsuk a hajtókart visszafelé, és a váltógörgők között nézzük meg, hogy minden láncszem finoman forog-e. Ha a láncban megszorult szemeket találunk, tisztítsuk és olajozzuk meg a láncot, és ha a probléma továbbra is fennáll, kis oldalirányú mozgatással próbáljuk kilazítani. (Ez kizárólag 7/8/9 fokozatú láncoknál lehetséges, az utóbbinál legyünk nagyon óvatosak a hajlítgatással!) A túlzottan kopott lánc ugyancsak okozhat láncugrást, ebben az esetben cseréljük ki a láncot. Ha új láncot tettünk fel, és a lánc továbbra is ugrik, akkor a lánckerekek koptak el, így azokat is le kell cserélni (minimum azokat, melynél az ugrás tapasztalható). Előfordulhat, hogy egy rossz irányban felhelyezett Connex patentszem a legkisebb lánckerekeken megugrik. Fordítsuk meg a patentszemet! Hibát okozhat még egy rosszul beállított váltó, vagy beragadt váltóbowden is. Vizsgáljuk meg hátulról a lánc és a lánckerekek helyzetét, ha az ugrást egy félig kivitelezett váltás okozza, állítsuk be újra a váltót, tisztítsuk meg, vagy cseréljük ki a bowdeneket. Esetleg a váltógörgők lazulhattak meg, illetve koptak el túlzottan, vagy egy bukást követően a váltó vagy a váltótartó fül görbült el. A lehetőségeket egyenként szűrjük ki.
Forrás: BikeMag
Illusztrációk: Leonard Zinn alapján BikeMag
Köszi a jó leírást! Nagyon használható lett!
Én fényképekkel mutatom hogy na mikor van az a pont mikor már nem bír el a lánckerék mégegy láncot, honnan lehet tudni hogy az már nagyon kopott:
http://mithogyanbiztosanne.blogspot.hu/2013/01/szalajt-bicikli.html
Sziasztok.
Negyedik hónapja nyúzom a CUBE AIM http://www.cube.eu/hard/cross-country/aim-29/
montimat, országúton, hegyen egyaránt. 90-95kg. súllyal. A láncom részlegesen nyúlott. Itt ott beleesik a mérő, máshol nem. Mosás után, feszített állapotban néztem. Többször is körbenéztem, odafigyelve, hogy jól illeszkedjen a láncmérő. Ez szokványos, vagy gyári, esetleg tisztítási hiba. Rendszeresen tisztítom, olajozom a láncot. A lánc még az eredeti
Üdv!
Olvasom itt a sok hozzászólást, és sajna most jövök rá hogy a lánc nagyon fontos, és kezelendő része a bringának…
Bezzeg a 30éves túra csepelemen az eredeti lánc van… :D vagy legalábbis nagyon olybá tűnik :D
Mivel ma szétütni nem fogom, valahogy kihalászom, és megpucolom ultrával :D semminél több alapon :D
Amúgy a cikk jó :D
“Illusztrációk: Leonard Zinn alapján BikeMag”
Csak egy kis pontosítás: “LENNARD Zinn”
A cikk egyébként érdekes volt, sose értettem, hogy miért kell megtörölni a láncot (illetve, hogy akkor minek olajozni) :-]
azért kell a láncot megtörölni hogy ne fröcskölje az olajat.
Régebben én is feleslegesnek tartottam de egyszer kicsit sok olajat sikerült adnom a láncnak és még a féktárcsára is ráverte és ez pont hegyről lefelé derült ki, még szerencse hogy volt első fékem is.
Segitség kérés !!! (SOS)
Van nekem egy 18 sebesgés monten bike-kom és az szeretném meg tudni hogy
miért van az hogy néha el induláskor és menet közben néha hirtelen
megszűnik a hajtás . Láncom a hátsó váltom és a fogas koszurom kb 5-6 éves
Nagyon sürgős volna és hogyan lehet meg szüntetni a problámát ?.
Aki tud segitsegen az email cimem: david.francocki.david45@gmail.com
Üdv… :)
Tegnap keresgélés után, rábukkantam egy olyan írásra, miszerint a láncszemek max. kopása a 0,075mm-0,1mm között, még megengedett-e fölött cserélendő a lánc. ?:)
Nekem azt hiszem, 112 vagy 114 szemből áll a lánc, ha 112 azaz 56 pár láncszemet x-ok 1″-al, azaz 25,4mm-el, az = 1422,4mm. :)
A már említett 6,6mm-es adatott, azaz a láncmérőmnél, hogy a mérésem és számítgatásom alapján 6,6mm-el lenne az 1″= 25,4mm/láncpár esetében, kisebb lenne a láncmérőm. ?:)
Nos a 6,6mm-ben, ha elosztom a 112 láncszemet, az láncszemenként, az 0,0589mm jön ki eredménynek, akkor gondolhatom azt, hogy még is a láncszem mérőm a rossz, mert ezek szerint a láncom kb. most 60%-os koptságnál tart… ?:(
Még valami eszembe jutott, ha egy pár láncszem 1″ azaz 2,54 cm vagy is 25,4mm azt osztottam az általam használt ’IceToolz’ láncmérőnek a mért 120,4mm-ben a 25,4mm-et, az = 4,740-ra jön ki. :(
Na most, ez arra ad következtetni, hogy felkerekítsem 5-re, azaz 5 pár láncszemre, amit új korában 25,4mm/láncszem pár alkot és kellene, hogy legyen… ?!:)
Az 5 pár láncszem mérete 5×25,4mm=127mm-nek kellene lennie. :)
Akkor ez azt jelentheti, hogy az ujjónon vásárolt ’IceToolz’ mérőm lenne a rossz, azaz kisebb lenne 6,6mm-el… ?!:(
Nekem az soknak tűnik. !?:(
Vagy valamit rosszul értelmeztem a láncszemek helyes és új méreteinél, amiket olvastam, hogy egy pár láncszem, új korában 25,4mm –nek kell lennie… ?:(
Üdv… :)
Olyan gondom van, hogy a nemrégiben vett láncomat láncmérővel mértem és a láncmérő bele esik a szemek közé, azaz azt mutatja, hogy kopott és cserélni kellene. ?:(
Na de, a láncot most kb. 2-3 hónapja tettem fel, ez már idén a második, egy (új) SHIMANO CN-UG51-es 6/7/8 Seb. néven árult 1100-Ft-os láncok volt/van rajta. :(
Rendben, hogy nem bír ki több 1000 km-t, na de könyörgöm, új hátsó 6-os SHIMANO tárcsa és új hátsó váltó görgök is vannak fent, amit év elején cseréltem le és akkor is egy ugyan ilyen új láncot kapott a cangám, de most 2-3 hónapra rá, hogy elkopjon… !?:(
Ez azért is furcsa, mert napi szinten, max. 10-12km-nél többet nem megyek és heti rendszerességgel olajozva van a lánc is, havonta 1-2 alkalommal, lánctisztító segéddel át is mosatom a láncot alaposan. :(
A kerékpár kb. 15 éves és kb. ez idő alatt, ha 3-4 lánc volt cserélve rajta előzőleg, akkor sokat is mondtam és most van rajta a 3-ik 6-os új SHIMANO tárcsa. !:( Az eredetivel, ami a kerékpáron volt rajta, azzal 8 évig simán rajta volt és használtam, pedig az is SHIMANO volt, már mint a tárcsa. :)
Az első lánckerékre gondolok még, hogy esetleg az teszi tönkre, vagy is (nyújtja) meg a láncot, mert az egy 3×28-38-48-as tányérból áll, de az kb. most a második rajta, azt viszont nem tudom, hogy milyen gyártmányú, mert az egyik kerékpárboltos és szerelő tette fel, úgy 4-5 éve, de nem volt csak 3-4000-Ft környékén az ára max. !:(
A kerékpáros boltban megnézte a szerelő is, és azt mondta, hogy az még jó állapotban van nincs akkora kopás rajta, hogy cserélni kelljen. :(
Szerintem is jó, mert ahogy böngésztem a Net-et, a fogak nincsenek még hegyesre kopva és tökéletesen is vált az első lánckerék is. :)
Szóval, érdekelne, hogy szerintettek mi okozza, ezt a gyors kopást… ?:(
A láncmérőt tavaly vettem, egy IceToolz, de azzal a láncot új korában leellenőriztem és nem esett bele a láncszemek közé, tehát gondolom, hogy akkor az csak jól mér. ?:)
Lemértem tolómérővel és 120,4mm-et mértem ezen a láncmérő eszközön, nem tudom, hogy jó-e ez a mért érték. ?:)
A lánc nyúlásáról az én tapasztalatom. Olvastam a cikket és a hozzászólásokat, aminek hatására lecseréltem az 5000 km-t futott CN-HG 93-as Shimanó láncot a főleg trekingre, kevesebbet crossra használt kerékpáromon. A használt lánc és az új lánc 112 szemes hosszában midösszesen 2,5 mm volt a külömbség! Ezzel az igénybevétellel és persze karbantartással még ugyanannyit lehetne használni egy jó minőségű láncot. Én ezt gondolom.
itt sokmindenkinek igaza van, mint ahogy lenni szokott! kotomi007: már azt hittem, hogy le se töröd a retket a láncról, de asszem mondasz valami igazságot, míg az o.útisoknak is igaza lehet, a drága cuccot méregetni kell hogy sokáig bírja, ha már egy havi fizuba került. de szerintem még mindig “csak” egy biciklilánc, ja meg inkább hajtsunk sokat, mert ugye arra készült.
…egy tulmisztifikált átfogó körkép a lánc karbantartás lehetőségeiről. :D
Ettől függetlenül ha nekem is 30 ezres lánctányérom lenne,én is törölgetném,méregetném,simogatnám,stb… de mivel nekem évi 4 ezer a sor,és még 4 ezer a lánc,így csak hetente egyszer pucolom ki. Így kibír nekem 6-7 ezer km-t ami egy 3-4 ezres lánctól nem olyan rossz…szerintem…
Persze vannak alternatívák, de én most konkrétan arról a lánctányérról beszéltem amit használok. Ha elkopik, valószínűleg nem Ultegra SL-t fogok rátenni. Amúgy a 90 euró is verdesi a 30ezret…És még mindig csak a nagytányérról van szó…Ettől függetlenül én egyetértek a cikkíróval, a lánc megérdemli a törődést, mert meghálálja hosszútávon.
53-as Ultegra Sl 80-90 EUR, sima Ultegra 42EUR!
Ja és igen, akinemhiszi: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34733
Ultegra SL hajtómű, nem is számít csúcskategóriának. de Chainreactioncycles-nél 99,99 font hozzá CSAK a nagylánctányér…az dúrván 30ezer forint, és akkor még hozzá 32font a kislánctányér…
kotomi007: Én sem misztifikálom túl a dolgot, rendszeresen átmosom a láncot, letörölgetem, láncolajat rakok rá, a fölösleget letörlöm. Ez a cikk szerintem nem “túlmisztifikált”, hanem egy átfogó körkép a lánc karbantartási lehetőségeiről.
És mégegyszer mondom, nem veszek 30ezerért lánctányért, csak ilyen van gyárilag az Ultegra SL-en…
Lehet hogy én szentségtörést követek el de minden láncomhoz(Shimano-Sram-Connex)
Sram Powerlink patentszemet használok.Még soha nem szakadt el a láncom ami jórészt ennek is köszönhető(szerintem),mert én egyszer azt olvastam hogy a láncok 85 % ban az utólag összerakott szemnél szakadnak el.A lánctisztitásról és a “láncnyúlásrol” pedig csak annyi véleményem lenne ,hogy ez a kettő teljesen összefügg.Egy koszos ,ráadásul kenőanyagmentes lánc sokkal jobban kopik-nyúlik mint egy tiszta és a váltásteljesítménye is rosszabb.Persze ahol nem kell annyit váltani és a fölfele haladás főként tólva vagy sifelvonón megoldott ,ott ezek a dolgok tényleg elhanyagolhatók.TISZTELET A KIVÉTELNEK!!!!
Na, mindenki megnyugodhat: SM-CN79 Shimano oldható lánckötés + új Ultegra (10%-kal csokkentettek az elso valto rugoerejen pl. ami erdekekes benne meg az uj STI kar).
gondololm amiért amatőrök 30 ezres lánctányért
Akkor mit szóltok az alábbiakhoz?Egy profi csapat volt szerelőjével beszélgettem.Elmondta,hogy ők hogy kezelték ezt a “nevetséges láncmizéria”témát.
Az első sor,az élversenyzők a csapatnál akkor 9-es Campa Titan szettel mentek.Ebbe beletartozik a full Titan sor is.Bár “ingyen”volt/szponzor adta nem volt végtelen a készlet.Megoldás:a C9 láncokat minden edzés után karbantartották a szerelők,és 800-1000km után cserélték újra.Így a drága sorok szinte állandóan csak új lánccal futottak.A levett “elhasznált”láncokat levették,átmosták,zsírban újra kifőzték,aztán vagy a második sor ment vele,vagy az utánpótlás,vagy eladták 60-70%-os áron.
Én azóta a beszélgetés óta használok több sort szisztematikusan,és lám kiderült itt
is rögtön,hogy nem vagyok ezzel egyedül,másnál is bevált.
Még egyszer leírom:Alapbicikliknél/amit a magyar lakosság 90%-a használ/olyan
gyenge minőségű alkatrészek vannak,hogy a karbantartás annyit segít csak,mint Kiszel Tündén a plasztikai sebész:-)
És miért vesz valaki 30millióért luxusterepjárót magyarországon???
…talán mert szereti a lánc nyúlását méregetni? :D
miért vesz valaki 30 ezerért lánctányért?
kiskubai,cruiser!
Országúti az valamivel másabb tészta,főleg ha 30 ezres lánctányérod van.
Képzeld én is állandóan takarítom a láncom(már-már fanatikusan) asszem ha végig vágnál vele a hátamon nem lenne vérmérgezésem.
Nem azt mondtam,hogy nem kell takarítani..SŐŐŐT! csak azt ,hogy szerintem nevetségesen túl van misztifikálva.
Na de nekem 8,hogy mit méregetsz tolómérővel,vagy fogpiszkálóval pucolod a láncszemeket én kibírom azt az évi 8 ezer forintot.
Ha egyszer országútim lesz 30 ezres lánctányérral,akkor de csak akkor megyek hozzád jótanácsért! :)
Jó tekerést!
én 7-es rendszer használok montin is, meg országutin is, nekem ez is elég, olcsó, stb, de a fogankénti léptetés nagyon hasznos dolog egyenletes sebesség tartásához, mert a szükséges pedálfordulatszámot nagyon jól lehet szabályozni vele.
Hát pont a profi nem érzi meg a nagyobb váltásokat, mert jóval erősebb mint egy amatőr, szóval nyugodtan mehetnének 8-assal is, minthogy mentek is nem is olya régen (90-es évek), nem hinném ,hogy 8-es rendszerrel jobban elfáradna, mint 10-esben, inkább a fogszám kiosztása lényeges, de 8-asban is létezett, létezik 12-25, ez általában elég egy profinak még az alpokban is (talán lefelé jön jól a 11-es). A 10 meg 11-es hajtásrendszer egyes léptetései bizonyos részeken (18/19-tól fölfelé) fölösleges, csak bonyolítja a dolgokat, növeli a váltogatások számát meg a félreváltás lehetőségét.
A lánc egy dolog ami 100 bajt csinál maga után ha nem ápoljuk megfelelően. Kezdő bringás vagyok, de a lánc karbantartását érdemes elfogadni, mert te is rosszul éreznéd magad ha 1héting nem mosnád meg a tökeid csak a sár vakargatná.
Mindenki láncnyúlásról beszél, de valójában nem a lánc anygának megnyúlása okozza a lánc meghosszabbodását, hanem a szegecsek és a belső szemeket összekötő “agyak” (régebbi modelleknél, az újabbaknál ezt a belső szemekből alakítják ki) kopása. Egyszóval a forgó alkatrészek elhasználódása.
Apropo láncnyúlásmérés vonalzós módszerrel… Egy láncszempár ugye 1 coll hosszúságú. Vegyünk 6 láncszempárt, ami tizenhárom szegecset jelent. Egy új láncot így lemérve értelemszerűen 6 collt kell kapjunk. Ha a tizenharmadik szegecs közepe kevesebb, mint 1/16 collal lepi túl a 6 collt, akkor még minden rendben… Ha az eltérés 1/16 és 1/8 coll között van, abban az esetben a láncunk csereéretté vált. Ha ebben a stádiumban cserélünk láncot, akkor a fogaskoszorúnk akár 3-4 láncot is elvisz. Ha az eltérés több, mint 1/8 coll, akkor túl sokat vártunk, és valószínüleg egy pár fogaskereket is megzabált a lánc (a kisebbek közül). Ebben az esetben, ha csak láncot cserélünk, úgy tűnhet, hogy minden rendben, de az elkopott fogaskerekek a szokásosnál jóval gyorsabban felemésztik az új láncunkat. Ezért ajánlatos ebben az esetben sort is cserélni. Ha az eltérés ennél is nagyobb, akkor egy új lánc szinte biztos, hogy ugrani fog. Ezért ezt a problémát csakis lánc-fogaskoszorú cserével orvosolhatjuk. Érdemes úgy végezni a mérést, hogy a láncot a lehető legjobban feszítsük meg (nagytányérra váltunk).
efi: koszonom, elolvastam, igy mar kepbe kerultem. az zavart meg, hogy en mindig felhasznaltam azt az eredetileg benne levo (nem specialis) csapot, mert pont jo volt ugy a hossz. mondjuk azt nem ertem, hogyha mindenkepp azt tanacsoljak hogy “reinforced connecting pint” hasznalj osszekapcsolashoz, akkor gyarilag miert nem azt adnak hozza..
Köszi Magicoz, asszem vágom mi a helyzet. Ne a gépen múljon!
kotomi007: azért neha áttörlöd a láncot? Olaj, ilyesmi esetleg?…
Hátszelet!
kotomi007: És ezt akkor is így csinálnád, hogyha országútis lennél, és a két első lánctányérod 30 ezer forintba, a hátsó sorod meg 19ezer forintba, a láncod pedig 11ezerbe kerülne? Ja és egy évben mennél mondjuk kétszer 6ezer km-t…tehát számoljunk…dúrván 60ezer forintnyi hajtást félévente cserélni azért, mert lusta vagy? Szerintem sokan vannak akik nem kérnek ebből…
Hello Cruiser!
Amatőröknek teljesen felesleges a 10es rendszer, bőven elég a 9es sőt a 8as is.
Természetesen ezek a rendszerek olcsóbbak is de ebbe ne menjünk bele.
Egy profi versenyzőnek viszont előny az, ha ugyanaz az áttétel-tartomány több felé van választva.
Például egy 10es Dura-Ace 12-21es soron 1 foganként emelkedik az áttételek száma.
Egy profi, aki “hajszápontos” pedálfordulatokkal teker ez igenis számít.
Jobban tudja optimalizáli a hajtását, neki megfelelő pedálfordulatokat tud elérni.
Egy 200Km-es versenytáv esetén valószínűleg ő kevésbé fáradna el, mint az aki 8fokozatot használ. De ha az egész több napos versenyre kivetítenénk még szembetűnőbb lenne a különbség.
Összegezve: Régi 5ös és 6os rendszerek és a mai 10es, illetve 8as és 9es között számottevő a különbség, de csak az veszi észre aki rengeteget teker.
Nekem 10es ultegrám van, de csak azért mert olcsón megtudtam szerezni:) Tekertem 8assal is, én nagy különbséget nem éreztem, talán az ugrások a fokozatok között nagyobbak voltak, de engem nem zavart, igaz nem is vagyok profi.
Üdv mindenkinek! Ez a lánc-sor cserélgetés nagyon profin hangzik, talán így lehet kihozni az anyagból a maximumot(a költségekről kíméléséről már nem is beszélve). Én reku párti vagyok, nem sok tapasztalatom közzül az egyik az, hogy a nagyon hosszú lánc sokkal tovább tart, mint egy hagyományos bringán lévő rövidebb, gondolom a kopás valahogy eloszlik a háromszoros hosszon, meg a keresztben futásnál is sokkal enyhébb a szög, bár nem tudom ennek van e szerepe. Egy kérdés a tapasztalt országútisokhoz: ha a tíz fokozat miatt ennyit csökken a tartósság, és ennyi macera van a lánccal, megéri a plussz lánckerék?Én 3*8 használok, azt se a felső kategóriát. Nekem elégnek tűnik(nem is versenyzek), bár néha van úgy hogy ez már kevés, a következő meg még túl sok..:)Nem akarok kötöszködni, tényleg kíváncsi vagyok. A cikk jó, bár lehet hogy egy kicsit túlkomplikált, azért mégsem űrrepülőgép erőátviteléről van szó… :-))
sannyer
Az új láncok 99%-át meg kell rövidíteni a vásárlás után, de ha nem, azt a csapot akkor is ki lehet (kell) szedni,. A lényeg, hogy egy lyukas külső szemet párosítunk egy lyukas belsővel, aztán abba mehet a spéci tüske. Mondanom sem kell, hogy ennél a szemnél aztán meg már főleg nem bontunk, mert ez a tüske keményebb is valamivel, tönkreteszi a láncszemet.
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_0450H_001/SI-0450H-001_13_v1_m56577569830656350.pdf
Hi hememe!
Gratula még egyszer a hétvégéhez!Mondtam a hétvégén is,ha valaki igényes,figyel a technikára annak meglátszik a bringáján,”egyben van”.Mint a tiéd is.:-)
Ehhez nem kell profinak lenni,sok amatőr nagyobb becsben tartja a bringáját,mint a legtöbb profi.Egyébként a 10-es könnyített Campa lánc nem bír annyit,mint a 9-es,ezért nem is váltok,bár már 11-nél tartanak…A Colnago 9-es
Record-sorom/2000/ még mindig megvan,minimum 30000km van benne…De 2-3000km-es lánccal nem ugrik,,,Az az utolsó amit lánccsere előtt még használok edzőkeréken.Amikor a P-nívó eladta az egy szezont ment dura-ace versenykereket/edzésen másikkal mentek/aki megvette,gondolta jó vételt csinált..
Aztán feltett egy új láncot hozzá,és csak a 11 12 13 nem ugrott..
Colnago-men!Én ugyanigy csinálom és tutira müködik!Új láncot tuti jó sorral.1000 kili után az “új” lánc már elmegy ugrás nélkül az 5000 futott campa sorral is.(5000 futott 10-es “duraace” sorrol még nem hallottam.)Olyan mintha bejáratnád a láncot….
efi: asszem mostmar ertem, csak eddig nem talalkoztam ilyennel. 8as lancnal pl gyarilag a vegen (az elso osszerakasnal) sem ilyen spéci tuskeszeru dolog van, hanem egy sima henger alaku cucc, ami az egyik lapba van csak betolva, tehat osszerakva a lancot itt sem lesz olyan mintha szegecselve lenne.
Nyilván,aki olcsó bringát,alkatrészeket használ annak teljesen mások az elvei,mint aki megveszi a csúcskategóriát.Szerintem aki vesz egy alapbringát,az ne “mizériázzon”a láncnyúláson…Menjen vele,amíg lehet nyúlott lánccal is,aztán amikor a lánc már minden fogaskereket ledarált cseréljen mindent.Ez nem nagy tétel olcsó alkatrészeknél,így talán rentábilis a mutatvány.
DE aki saját pénzből vesz egy jó bringát/nem egyesülettől kapja,mert profi/az általában már igényes,és alapszerszám nála egy láncnyúlás-mérő sablon.
Hisz egy Record,vagy dura-ace sor minimum 40-50000ft,egy pár új hajtómű-tányér pár pedig 15-20000.
Ehhez képest egy lánc 7-10000ft.Szerintem itt már nem nyerő az elsőként ajánlott
eldobálásos módszer.Nekem van 6-7 sorom/Record,dura-aceket már dobhattam volna/Van,ami 2000-es,de közepesen használt lánccal simán fut.Vannak 90%-os soraim,ezeket teszem fel lánccserénél,aztán cca800-1000km után feltehetem a régebbieket simán.Aki teheti szerintem ez a leggazdaságosabb,miként a cikk sem ajánlja a “halálra járatást”.
Kotomi007 egyet is értek Veled meg nem is.
Nem mindegy. hogy milyen szakágban bringázunk, a Downhill, Freeride és effélék lehetnek kicsit igénytelenebbek, nem olyan fontos a tiszta lánc, hátul gondolom 8 vagy 9 fokozat van, elől meg gondolom egy lánctányér. Én országútizom, itt nagyon fontos a tiszta jól karbantartott, nem kopott lánc a váltás és a hajtás minősége miatt.
Meg az sem mellékes, hogy egy Ultegra vagy Dura-Ace lánc 6-9ezer Ft között mozog. Ha nem tartanám karban és nem cserélném időben pénzkidobás lenne az egész. Arról nem is beszélve, hogy egy kopott lánc miatt tönkretett Dura sor vagy lánctányér mennyibe kerül…
Láttam már országútist akinek a Kékesre felfelé ugrott a lánca a soron és így esett arcra.. nem kellemes az biztos.
De izlések és pofonok! Kinek mi. Én szeretem ha tiszta a lánc és nem ken össze semmit.
Láncmérő pedig kb 1000Ft, ennyit megér, hogy ne kelljen 10-20-30 ezreket feleslegesen elköltei sorra vagy tányérra.
Jó tekerést mindenkinek!
Tolómérővel, megnéztem egy új Sram(951es) és egy Shimano Xt használt láncot.8 “stift távolságban” mértem mindkettőt és amennyire tudtam szétcsúsztattam a tolómérőt.Újnál 10,65cm réginél 10,95cm volt.Lehetséges, hogy ez a különböző típusú láncok miatt van, vagy egyedül a kopás felelős mindenért, van már benne vagy 8000ezer(vagy több) km.
sannyer
Ha a gyári csapot egyszer kinyomod azzal le is nyírtad a fejét, ami 1-2 tizeddel szélesebb volt a gyári szegecselés következtében. Utána ugyanezt visszanyomod, a túloldal már sohasem tart rendesen. Ezért kell a spéci összekapcsoló tüskével csinálni, annál az elöl lévő csúcsos rész biztosítja (aminek az alja szélesebb), hogy a mögötte lévő tüske szélesebb feje is átjusson lenyírás nélkül a túloldalra.
nekem eddig egy láncszakadásom volt még kölyök koromban, azóta nem, de azért figyelek arra, hogy lehetőleg tisztán tartsam a láncot, tisztítás után könnyebb is tekerni. egy liter brigáciol 600 ft és jó egy – két évig, olaj meg 300 ft és akár 2 évig simán elég évi 3-4 ezer km-es futás mellett
kotomi007: Én meg úgy vagyok vele, hogy inkább figyelem a láncot, és így megóvom a sort és az első lánctányérokat a kidobástól. Így ugyan gyakrabban cserélek láncot, viszont egy hátsó sor legalább 10-12 ezer kilométert kibír, az első lánctányérok meg még többet. Persze lehet csutkára koptatni ezeket egy lánccal, de amíg egy lánc 2 ezer Ft, addig egy rendes sor ennek többszöröse, az első tányérokról nem is szólva. Szóval kinek hogy, lehet igénytelenül is, meg lehet odafigyelve is, ez már ízlés dolga. Ettől függetlenül a cikk szerintem jó!
Márciustól-novemberig bringázom szinte minden nap!100 kiló vagyok és a downhill ligtosabb formáját szeretem művelni,sőt melóba is bringával járok,mégsem okoz(ott) még gondot ez a lánc mizéria,(egyébként kizárólag sram láncot használok)
Egy lánc,egy idényt bír+fogassor ,több mint 6000 km megyek egy idény alatt amiben van jócskán Jánoshegy,és egy évben vagy 3-4 alkalom Mátra is.
Soha sem szakadt még el láncom,sokszor szétbontom és még így sem. Nem szoktam figyelgetni a szemeket sem mert qrvára nem tudom megállapítani,hogy két héttel előtte hol szedtem szét (szép is lenne annyi szemből kitalálni)
Szétszedem “akárhol” azután össze és kész,arra kell figyelni,hogy a tüskét ne told ki teljesen mert cumi lesz a visszarakás.
Persze nem mondom,hogy nem hasznos ez a cikk csak kicsit megint túl van misztifikálva.
Láncnyúlás mérő meg mi a fa**om ,meg láncmosó,komolyan röhej.
Annyit még hozzátennék,hogy amikor láncot veszek az az első,hogy láncbontóval szétszedem és azzal a mozdulattal kidobom a patentszemet,mert eddig akár hányszor azzal raktam össze mindig széthullott.
Gondolom most a sok okos láncméregető-láncmosó felhördült de nekem ez eddig bevált,tehát ez után is így csinálom.Nektek meg jó méregetést…. :)
Ha a tüskét nem tolja ki az ember teljesen a láncszemből, akkor könnyen vissza lehet tolni a helyére ugyanazt. Persze ha a tüske elhagyta már a láncot, akkor nehéz az ügy. Én amúgy úgy szoktam a szorulások elkerülésére, hogy összerakáskor kicsit túltolom a tüskét (1-2 tized millimétert mindössze), majd a másik oldalról visszatolom szimmetrikusra. Így általában nem szokott szorulni a bontott láncszem. A 7 és 8 sebességes rendszerekhez való láncok elég robusztusak, nem érzékenyek a bontásra/összerakásra.
nem is a hely a lenyeg, hanem hogy ugyanazzal a tuskevel rakom ossze amit kitoltam a szetbontasnal. igen, gyarilag mindig ott van egy masfajta tuske ami meg csak az egyik oldalba van betolva, de pluszban ezen kivul ugy emlekszem nem adtak hozza. mindenesetre ha a 8as lancnal ez nem olyan nagy porblema, akkor megnyugodtam.
8-as láncok – mint a cikkben is szerepel – nem túl érzékenyek az ilyen bánásmódra, de ugyanazon helyen azért én nem bontanám kétszer. (Mellesleg honnan tudod, hogy hol van az a hely – az én 8-as HG-70-esemen minden szempár egyforma…) A Shimano gyárt 8-as tüskét, a lánchoz minden bizonnyal kaptál is egyet. Drága dolog minden alkalommal egy új tüskét használni: akkor inkább érdemes venni egy Connex 8-as patentszemet, a láncbontót sem kell elővenni a legközelebbi láncleszabásig…
sziasztok
en eddig mindig shimano 8as lancot hasznaltam (jobb minosegut, hg70est). lancbontasnal (csak akkor bontottam, ha roviditeni akartam) szetszedtem tetszoleges helyen, es ugyanazzal a tuskevel osszeraktam, persze igenyelt nemi ugyesseget hogy mindket vege ugyanannyira legyen kint es neis szoruljon, de gyakorlattal megy a dolog.
most viszont nem ertem hogy nemis lehetne ugyanazt a tusket megegyszer felhasznalni? specialis tuske kene? hogy van ez akkor a shimano lancoknal, mert nem teljesen vilagos?
A lánc ugorhat a váltó rossz beállításától is. Ez a láncdolog nagyon változó, kmszámokat nehéz megadni, igencsak függ a kerékpározási modortól meg a rider erőnlététől is. Egy 80 kg. erős rider, aki ráadásul szeret kiállni (és még váltani is közben) biztos nem bír ki 5e km és nagyon közelítheti a gyári 1000-1800km ajánlásokat. Nekem simán kibír 5e-t, de akkor lecserélem, mert így egy fogaskoszorú (ha felsőkategóriás) elbír 3 láncot minden gond nélkül. Ezután sem lenne nagy gond, de már nem fut teljesen jól egy 4. új lánccal, főleg 21-17 fogak között.
mármint a régi lánc ugrik rajat, az biztosan csere, mert már van benne pár ezres
Köszi
Az enyémen a lánc már ugrik néha, de ránézésre még jónak tűnik, nincsenek kihegyesedve a fogak.
Nagyon durva közelítésben onnan, hogy ha ráteszed az új láncot, és kiállva a nyeregből nem ugrik meg, akkor még jó. De szemre is lehet látni a lánckerekek fogain, ha kopottak.
Honnan lehet látni, ha a lánccal együtt a fogaskoszorú is elkopott vagy elbír még egy láncot?
Elég jó cikk, kellően szájbarágós és részletekre kitérő.
Pár dologhoz hozzátennék…
Pl az áztatós láncmosás, ha már annyira koszos ahogy a cikk említi, akkor ez tuti nem elég a 100% os mosáshoz hogy összerázom és kész, ilyenkor köröm, vagy fog kefével végig kell kefélni brigéciolba a láncszemeket, csak így jön ki belőle a mocsok…
Láncnyúlás: ez egy elég érdekes dolog, mert sok szervizes inkább azt mondja hogy cseréld a sort is a láncal együtt, meg fingjuk nincs mikor kell lecserélni mert nincs láncnyúlás mérőjük, szerintem nem is fontos ilyet venni, egyrészt drága, másrészt létezik toló mérő, kb 5 szem közé ha széthúzod akkor 10.68 cm körül kell mérned egy új láncot, 10.74 nél kell félre tenni. Vonalzós módszert is olvastam már sok helyen, egyrészt nem írtak oda adatokat, másrészt ha azzal ezt ki tudod mérni.. akkor csak gratulálni tudok hozzá… még toló mérővel is figyelni kell hogy rakod bele, ne ferdén mert akkor elég sűrűn fogod cserélni a láncokat :D
10 es láncom nekem még 5000 km-t nem ment el pedig minden használat után kenem meg ha már nem fém tiszta vagy nagyon homokos recsegős hangja van kimosom, kb 3000 ret bírnak de akkor is már 10.75 körül járnak…
Meg a tüskével való lánc összerakáshoz beraktam volna azt a kis shimano-s ábrát ahol kihangsúlyozza hogy a csap ból mindkét oldalt álljon ki egy kicsi és ne legyen az egyik beljebb, itt lehet elrontani a legegyszerűbben az összerakását a láncnak szerintem.