fbpx

Hidraulikus tárcsafékek összerakása, légtelenítése

Valamikor 2001. január környékén foglalkozott az újság utoljára tárcsafék szereléssel, azóta szinte már egy új nemzedék nőtt fel. Jönnek is csőstül minden irányból mindenféle kérdések, sokan nem merik a féküket még normálisan beállítani sem a vázon, villán, esetleg még betétet cserélni sem. Pedig, mint anno Atom is mondta, nem kell betojni tőle. Nekem például egy kerék centírozás sokkal kínaibb, meg valahogy nem is vonz, mindig frusztrált lelkileg. Sose felejtem el – úgy kezdődött, hogy egyszer nyolcas lett a kerekemben, ezért fogtam a homlokcsípőfogót, meg a hőlégfúvót és…. ööö, bocs kicsit elkalandoztam, szóval tárcsafék….

Miért nem árt, ha Te magad is meg tudod babrálni?

  • egy közhely: mert szervizben drága.
  • mert évente úgyis meg kell csinálni az olajcserét
  • mert ha beakad egy bokorba a fékvezeték, vagy bárhogy sérül, fárasztó folyton szervízbe cipelgetni.
  • mert bármikor cserélhetsz villát, vázat, és ha rövid a madzag, akkor 15 perc a csere.
  • mert magadnak Te csinálod meg a legjobban egy idő után (remélem:))
  • és végül: mert szerelni jó, és jó érzés tudni:)

Kellékek:

Az apropót az adta, hogy idén, ha a ha Isten is úgy akarja, lesz egy pár fajta bringaépítés, köztük egy DH gép is. Na arra lenne majd ez a fék felszerelve, ami most összerakódik, így ez most akár a déhá bringaépítés bevezetője, vagy első része is lehet.

Egyrészt kíváncsi vagyok a Saint fék teljesítményére, másrészt úgyis tartós-tesztelődik, ezért rá esett a választás. Mivel mindenféle Shimano hidrós karral működik, egy XT-t kapott párnak.

Ezeken kívül szükség lesz villáskulcsra (6-os, 8-as), pici csillagcsavarhúzóra, 3-as imbuszkulcsra, minimum 20-as fecskendőre, rongyra, egy kis salátás tálra, fékolajra, hozzávaló feltöltő csőre, egy bejárati ajtóra (ha nincs, akkor satura) és egy üveg borra:).

Ha új féket raksz össze, akkor ez kibővül még a fékhez való, egyik végén szabható vezetékre és a karhoz járó roppantó gyűrűre (néha a fékhez is adnak), valamint a határozó szótárban nem található, az 1-es képen látható többi kis biszbaszra.

1. Szereld fel a fékkart és a féket a bringára, a majdani végleges helyére, majd mérd oda a fékvezetékeket és szabd le. Ha szimplavállas villád van, akkor hagyj többet a hátsó vezetékből, hogy a kormány majdnem egy egészet körbe tudjon forogni, esésnél általában először ez szakad.  A vágást minél élesebb szerszámmal végezd, például linóleumvágóval és minél egyenesebben, egy mozdulattal “nyeszetelés” (by Atom:)) nélkül. Egy-két vázon úgy van megoldva a vezeték tartó szem, hogy azon csak átdugni lehet a csövet, tehát kénytelenek lennénk fixre szerelni, ami miatt nem igazán lehet majd rendesen légteleníteni. Én hanyagolnám a fixre szerelést, inkább utólag kötegelőzném oda.

1. Szereld fel a fékkart és a féket a bringára, a majdani végleges helyére, majd mérd oda a fékvezetékeket és szabd le. Ha szimplavállas villád van, akkor hagyj többet a hátsó vezetékből, hogy a kormány majdnem egy egészet körbe tudjon forogni, esésnél általában először ez szakad. A vágást minél élesebb szerszámmal végezd, például linóleumvágóval és minél egyenesebben, egy mozdulattal “nyeszetelés” (by Atom:)) nélkül. Egy-két vázon úgy van megoldva a vezeték tartó szem, hogy azon csak átdugni lehet a csövet, tehát kénytelenek lennénk fixre szerelni, ami miatt nem igazán lehet majd rendesen légteleníteni. Én hanyagolnám a fixre szerelést, inkább utólag kötegelőzném oda.

2. Ezután fogd a vezeték készre szerelt végét, és az odavaló két kis O gyűrűt helyezzük be a kis süllyesztésekbe, mindkét oldalon. Itt látható majd, hogy a csavar belseje üreges – azon át jut majd az olaj a féktestbe, és hogy a csavar a nem menetes részen körbe homorú, ami miatt becsavarásnál mindegy hová esik az oldalán lévő kis lyuk, mert az olaj a homorú részben fog továbbjutni.

2. Ezután fogd a vezeték készre szerelt végét, és az odavaló két kis O gyűrűt helyezzük be a kis süllyesztésekbe, mindkét oldalon. Itt látható majd, hogy a csavar belseje üreges – azon át jut majd az olaj a féktestbe, és hogy a csavar a nem menetes részen körbe homorú, ami miatt becsavarásnál mindegy hová esik az oldalán lévő kis lyuk, mert az olaj a homorú részben fog továbbjutni.

3. Ahogy a képeken látszik, csavarozzuk a vezeték készre szerelt végét a féktestre. (3-as, 4-es kép). Ehhez szükségünk van egy 3-as imbuszkulcsra. Csak ésszel tépjük meg, ha nem jó, úgyis folyik majd, de figyeljünk, hogy az O gyűrűk a helyükön legyenek.

3. Ahogy a képeken látszik, csavarozzuk a vezeték készre szerelt végét a féktestre. (3-as, 4-es kép). Ehhez szükségünk van egy 3-as imbuszkulcsra. Csak ésszel tépjük meg, ha nem jó, úgyis folyik majd, de figyeljünk, hogy az O gyűrűk a helyükön legyenek.

4. Most jöhet a vezeték másik vége. Itt a 6-os képen látható kütyükre lesz szükség, abban a sorrendben, ahogy ott látható. Talán nem látszik eléggé, de a vezeték végébe be kell gyemulálni egy kis pöcköt, ami belül üreges. Ez jó nehezen megy bele, kicsit rá kell segíteni, ezért keresd meg azt a két kis sárga kockát, amik leginkább a Frutti-ra hasonlítanak.

4. Most jöhet a vezeték másik vége. Itt a 6-os képen látható kütyükre lesz szükség, abban a sorrendben, ahogy ott látható. Talán nem látszik eléggé, de a vezeték végébe be kell gyemulálni egy kis pöcköt, ami belül üreges. Ez jó nehezen megy bele, kicsit rá kell segíteni, ezért keresd meg azt a két kis sárga kockát, amik leginkább a Frutti-ra hasonlítanak.

5. Szóval a két Fruttinak a kis mélyedésébe kell a vezetéket helyezni, és erősen összeszorítani, mondjuk egy satuban. Ha nincs satu, akkor jó egy ajtó és tokjának résébe szorítani (5-ös kép), majd a pöcköt finoman beütni. Azért a kalapács feje és a pöcök közé tégy valami fadarabot vagy egy Fruttit, ne verd szét a pöcköt!

5. Szóval a két Fruttinak a kis mélyedésébe kell a vezetéket helyezni, és erősen összeszorítani, mondjuk egy satuban. Ha nincs satu, akkor jó egy ajtó és tokjának résébe szorítani (5-ös kép), majd a pöcköt finoman beütni. Azért a kalapács feje és a pöcök közé tégy valami fadarabot vagy egy Fruttit, ne verd szét a pöcköt!

6. Ha ez megvan, mehet rá a zárókupak, a csavar és a roppantó gyűrű, ebben a sorrendben.

6. Ha ez megvan, mehet rá a zárókupak, a csavar és a roppantó gyűrű, ebben a sorrendben.

7. Ezután az egészet dugd be a fékkarba, és a csavart húzd meg jó erősen 8-as villáskulccsal. Én annak idején először természetesen túltéptem, és porrá zúztam a roppantó gyűrűt, ezért nem árt, ha van tartalék, és csak ésszel húzd ezt is.

7. Ezután az egészet dugd be a fékkarba, és a csavart húzd meg jó erősen 8-as villáskulccsal. Én annak idején először természetesen túltéptem, és porrá zúztam a roppantó gyűrűt, ezért nem árt, ha van tartalék, és csak ésszel húzd ezt is.

8. Jöhet a feltöltés. Először is: fékbetét még a szomszéd helyiségben se legyen, helyére tegyél Fruttit (vagy hagyd benne a gyárit)!  Vedd le a fékkaron a túlfolyó tetejét, majd alóla a gumimembránt.

8. Jöhet a feltöltés. Először is: fékbetét még a szomszéd helyiségben se legyen, helyére tegyél Fruttit (vagy hagyd benne a gyárit)! Vedd le a fékkaron a túlfolyó tetejét, majd alóla a gumimembránt.

9. Kotord elő a kupiból a fecskendőt, a csövet, az olajat, a tálkát, és a rongyot. Én összerakás után még át szoktam nyomni levegőt a rendszeren, hogy akadálytalanul átmegy-e. Szólj a nővérkének, hogy szívjon fel kb. 15 ccm fékolajat, de buborékmentesen.

9. Kotord elő a kupiból a fecskendőt, a csövet, az olajat, a tálkát, és a rongyot. Én összerakás után még át szoktam nyomni levegőt a rendszeren, hogy akadálytalanul átmegy-e. Szólj a nővérkének, hogy szívjon fel kb. 15 ccm fékolajat, de buborékmentesen.

10. A cső végében rekedt levegőt nyomd ki, összefröcskölve vele az új tapétát. Illeszd rá a csövet a féknyereg feltöltő csonkjára, amit csak ezután lazíts meg egy negyed-fordulatnyit, 6-os villáskulccsal. (tudom, a képen nem így van, de így látszik).

10. A cső végében rekedt levegőt nyomd ki, összefröcskölve vele az új tapétát. Illeszd rá a csövet a féknyereg feltöltő csonkjára, amit csak ezután lazíts meg egy negyed-fordulatnyit, 6-os villáskulccsal. (tudom, a képen nem így van, de így látszik).

11. Add be az olajat intravénásan, amíg a túlfolyóban megjelenik. Zárd el a feltöltő csonkot.

11. Add be az olajat intravénásan, amíg a túlfolyóban megjelenik. Zárd el a feltöltő csonkot.

12. Helyezd úgy a féket, hogy a kar fent legyen, vízszintes tartállyal, és rajta csüngjön az egész hóbelebanc, pl. szereld fel egy kormányra. Kezdd el finoman kocogtatni és forgatni a féktestet valamivel, ami nem veri le a dukkót (a borosüveg címkés felével a fék felé).

12. Helyezd úgy a féket, hogy a kar fent legyen, vízszintes tartállyal, és rajta csüngjön az egész hóbelebanc, pl. szereld fel egy kormányra. Kezdd el finoman kocogtatni és forgatni a féktestet valamivel, ami nem veri le a dukkót (a borosüveg címkés felével a fék felé).

13. A fékvezetéket is kocogtasd végig, aztán hagyd pihenni a cuccot egy pár percig. Nyomogasd meg 10-20-szor, kis szünetekkel a fékkart is, folyamatosan jönni fognak a “kis g.ci buborékok”:):) (by sala). Amikor abbahagyták, nyisd ki újra a feltöltő csonkot és tolj bele még 5-6ccm olajat, a felesleg folyjon ki fent a tálkába, később még jó lesz paradicsomsalátához, vagy visszatöltheted a flakonba. Zárd el a feltöltő csonkot. Nyomogasd meg még párszor a fékkart, töltsd tele olajjal a túlfolyót, majd zárd le (először membrán!).

13. A fékvezetéket is kocogtasd végig, aztán hagyd pihenni a cuccot egy pár percig. Nyomogasd meg 10-20-szor, kis szünetekkel a fékkart is, folyamatosan jönni fognak a “kis g.ci buborékok”:):) (by sala). Amikor abbahagyták, nyisd ki újra a feltöltő csonkot és tolj bele még 5-6ccm olajat, a felesleg folyjon ki fent a tálkába, később még jó lesz paradicsomsalátához, vagy visszatöltheted a flakonba. Zárd el a feltöltő csonkot. Nyomogasd meg még párszor a fékkart, töltsd tele olajjal a túlfolyót, majd zárd le (először membrán!).

14. Tisztíts meg mindent alaposan – a kart, a munkahengert, a vezetéket. Én tárcsatisztító szprével szoktam átfújni mindent, az a legegyszerűbb, majd száraz ruhával töröld le. Válaszd ki a neked legmegfelelőbb betétet (az erős napokon a Maxit), vedd ki a Fruttit, rakd be a betétet és nyomás! Később, még a használat során elmászkálhat a nyomáspont. Ilyenkor ellenőrizd, hogy valahol nem folyik-e a rendszer, és hogy a túlfolyó rendesen tele van-e olajjal.

14. Tisztíts meg mindent alaposan – a kart, a munkahengert, a vezetéket. Én tárcsatisztító szprével szoktam átfújni mindent, az a legegyszerűbb, majd száraz ruhával töröld le. Válaszd ki a neked legmegfelelőbb betétet (az erős napokon a Maxit), vedd ki a Fruttit, rakd be a betétet és nyomás! Később, még a használat során elmászkálhat a nyomáspont. Ilyenkor ellenőrizd, hogy valahol nem folyik-e a rendszer, és hogy a túlfolyó rendesen tele van-e olajjal.

Eredeti cikk: BikeMag, 2005 nov/dec
Szöveg: LCs
Fotós: Begbie
Kézmodellek: Lcs & Begbie

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo