fbpx

BTS XC Elite agyak tesztje

Az agyak általában elég mostohán vagy egyáltalán nem kezelt alkatrészek a bringákon, holott két nagyon fontos, és a működést nagyon erőteljesen befolyásoló funkciójuk van. Az egyik, hogy a hajtási energiánkat maximálisan az előrehaladásra fordítsák. Hogy ez a lehető legkisebb energiaveszteség mellett történjen, elengedhetetlenül szükséges a jó csapágyazás és annak megfelelő tömítettsége. Ha bármelyik hibás, akkor megnő a súrlódás, rág az agy, és ezzel már el is veszítettünk egy adagot a hajtási energiánkból, de akár a fékezésre is kihatással lehet.

BTS XC Elite első agy: aszimmetrikus küllőperem átmérő a fékezés során fellépő csavaróerők kompenzálására (szöveg: KGÁdám, fotó: Lcs)

BTS XC Elite első agy: aszimmetrikus küllőperem átmérő a fékezés során fellépő csavaróerők kompenzálására (szöveg: KGÁdám, fotó: Lcs)

A másik fontos szempont a stabil és merev kapcsolat a váz és a kerék között. Ha ez nincs meg, vagy túl rugalmas, akkor szintén veszítünk az előrehaladásra fordítandó energiánkból, de legalábbis romlik az irányíthatóság.

Az agyakhoz mutatós külső mechanikás gyorszár szett jár

Az agyakhoz mutatós külső mechanikás gyorszár szett jár

Tehát mit is kell tudnia egy jó agynak 2011-ben? Legyen merev kapcsolata a vázzal és a villával, a lehető legsimábban fusson, legyen jó és tartós a tömítése, hátul legyen stabil a reteszelése, természetesen legyen könnyű, és nem árt, ha jól is néz ki, de legalábbis többféle színben kapható.

Tesztünk alanyai a BTS XC csúcsmodelljei, ahogy az a nevükből is sejthető. A fenti kritériumok közül tulajdonképpen mindegyiket megbízhatóan hozzák.

Fekete küllőkkel nagyon dögös…

Fekete küllőkkel nagyon dögös…

Az első agy aszimmetrikus küllőperemű. Elég gyakori megoldás tárcsafékes agyaknál, hogy a fék felőli oldalon kicsit magasabb a küllőperem, így rövidebb küllőket lehet használni és egy lehelettel nagyobb szögben lehet fűzni őket, azaz nő a merevség, amely nem árt a fékezéskor fellépő csavaró erőkkel szemben. A súly kordásban tartása érdekében pedig a küllőperemeket itt-ott átlyuggatták. A hozzá tartozó könnyített gyorszárak külső mechanikásak, amelyeknél biztosabb megoldás a belső mechanika, de a legutóbbi Eurobike trendek már egyértelműen azt jelzik, hogy a hagyományos gyorszáras rögzítés ideje ebben a szakágban már amúgy is lejárt, hiszen elöl már az XC villák zöme inkább 15 mm-es vagy akár már 20 mm-es átütőtengelyhez készül, míg hátul egyértelműen a 142 mm-es X12-es rendszeré a jövő. Tesztalanyunk gyorszára viszont annyi merevséget ad, amennyit ettől a rendszertől elvárhatunk.

BTS XC Elite hátsó agy: a küllőperem átmérő itt a tárcsaoldalon az első agynál bevezetett dimenziókat követi, de ezúttal szimmetrikus módon, hiszen a hajtásoldalon is elkél a nagyobb peremátmérő

BTS XC Elite hátsó agy: a küllőperem átmérő itt a tárcsaoldalon az első agynál bevezetett dimenziókat követi, de ezúttal szimmetrikus módon, hiszen a hajtásoldalon is elkél a nagyobb peremátmérő

A hátsó agy összesen négy csapágyat tartalmaz a 10 mm-es alu tengely körül. Az elsőhöz hasonlóan a fék felőli küllőperem itt is könnyített, ahogyan a hatcsavaros tárcsafék rögzítő gyűrű is. További súlycsökkentő tényező, hogy a kazettatest is alumíniumból készült. Ennek kellemetlen mellékhatása akkor jelentkezik, amikor le kell szedni a sort. Az alumínium ugyanis puhább, mint az acél, így a sor elég rendesen bele tud vájni a felületébe, és emiatt megszorulni annyira, hogy csak a rögzítő gyűrű levételével nem fogjuk tudni lehúzni. De hát, egy kikönnyített XC alkatrésznek bizony ez az ára. Cserébe viszont szenzációsan jó és komoly hangja van.

A kilincsmű mechanikája – nagyon helyesen – az agytestbe került, ez bizonyítottan jobb megoldás, mint a kazettatestbe integrált verzió

A kilincsmű mechanikája – nagyon helyesen – az agytestbe került, ez bizonyítottan jobb megoldás, mint a kazettatestbe integrált verzió

Az agyak csapágyazottsága remek és nagyon finom futást biztosít. Sokat mentem a szettel hóban, hólében, latyakban, de ugyanolyan tökéletesen finoman fut most is, mint amikor hozzám került. Persze ennek pár hét alatt nem is szabadna máshogy történnie. Más kérdés, hogy többször volt már rá precedens nagy márkáknál is, hogy már ennyi idő alatt is komoly gondok adódtak.

A Campagnolo által a nyolcvanas évek elején kifejlesztett háromkilincses mechanika gyors és biztos reteszelést kínál, nincsen félrereteszelés, van viszont csodaszép racsnihang…

A Campagnolo által a nyolcvanas évek elején kifejlesztett háromkilincses mechanika gyors és biztos reteszelést kínál, nincsen félrereteszelés, van viszont csodaszép racsnihang…

Összességében tehát egy megfizethető árú, jó és biztos alapot kapunk egy XC kerék építéséhez, amely még ennek tetejébe nagyon jól is néz ki, amellett, hogy könnyű is. Ügyes sufnituningolók viszonylag könnyen át is tudják alakítani úgy, hogy 10 mm-es átütőtengellyel is használni lehessen, ami jelentősen meg tudja dobni a merevséget. Tudom, mert a saját gépemen megjátszottam, és erősen érezni a változást. Ráadásul ma már kaphatók ilyen-olyan 10 mm-es alu tengelyek, akár gyorszárasak is, amelyek 50 gramm körül vannak.

Beszerelve: BTS XC Elite hátsó agy

Beszerelve: BTS XC Elite hátsó agy

Termékadatok:

Forgalmazó: Cseke Zrt.; www.csekert.hu
Származási hely: Tajvan, Magyarország
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.

Első agy: tárcsafékes BTS XC Elite; 32 furat; ipari csapágyak; 9×100×108 mm tengelyméret
Tömeg: 154 g + gyorszár (52 g)
Színek: arany és piros
Ajánlott fogyasztói ár: 10.900 Ft

Hátsó agy:  tárcsafékes BTS XC Elite; 4 csapágy; 3 kilincs; 24 reteszelés, 32 furat, 10×135×145 mm tengelyméret
Tömeg: 282 g + gyorszár (58 g)
Színek: arany és piros
Ajánlott fogyasztói ár: 24.900 Ft

Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo