Az agyak általában elég mostohán vagy egyáltalán nem kezelt alkatrészek a bringákon, holott két nagyon fontos, és a működést nagyon erőteljesen befolyásoló funkciójuk van. Az egyik, hogy a hajtási energiánkat maximálisan az előrehaladásra fordítsák. Hogy ez a lehető legkisebb energiaveszteség mellett történjen, elengedhetetlenül szükséges a jó csapágyazás és annak megfelelő tömítettsége. Ha bármelyik hibás, akkor megnő a súrlódás, rág az agy, és ezzel már el is veszítettünk egy adagot a hajtási energiánkból, de akár a fékezésre is kihatással lehet.

BTS XC Elite első agy: aszimmetrikus küllőperem átmérő a fékezés során fellépő csavaróerők kompenzálására (szöveg: KGÁdám, fotó: Lcs)
A másik fontos szempont a stabil és merev kapcsolat a váz és a kerék között. Ha ez nincs meg, vagy túl rugalmas, akkor szintén veszítünk az előrehaladásra fordítandó energiánkból, de legalábbis romlik az irányíthatóság.
Tehát mit is kell tudnia egy jó agynak 2011-ben? Legyen merev kapcsolata a vázzal és a villával, a lehető legsimábban fusson, legyen jó és tartós a tömítése, hátul legyen stabil a reteszelése, természetesen legyen könnyű, és nem árt, ha jól is néz ki, de legalábbis többféle színben kapható.
Tesztünk alanyai a BTS XC csúcsmodelljei, ahogy az a nevükből is sejthető. A fenti kritériumok közül tulajdonképpen mindegyiket megbízhatóan hozzák.
Az első agy aszimmetrikus küllőperemű. Elég gyakori megoldás tárcsafékes agyaknál, hogy a fék felőli oldalon kicsit magasabb a küllőperem, így rövidebb küllőket lehet használni és egy lehelettel nagyobb szögben lehet fűzni őket, azaz nő a merevség, amely nem árt a fékezéskor fellépő csavaró erőkkel szemben. A súly kordásban tartása érdekében pedig a küllőperemeket itt-ott átlyuggatták. A hozzá tartozó könnyített gyorszárak külső mechanikásak, amelyeknél biztosabb megoldás a belső mechanika, de a legutóbbi Eurobike trendek már egyértelműen azt jelzik, hogy a hagyományos gyorszáras rögzítés ideje ebben a szakágban már amúgy is lejárt, hiszen elöl már az XC villák zöme inkább 15 mm-es vagy akár már 20 mm-es átütőtengelyhez készül, míg hátul egyértelműen a 142 mm-es X12-es rendszeré a jövő. Tesztalanyunk gyorszára viszont annyi merevséget ad, amennyit ettől a rendszertől elvárhatunk.

BTS XC Elite hátsó agy: a küllőperem átmérő itt a tárcsaoldalon az első agynál bevezetett dimenziókat követi, de ezúttal szimmetrikus módon, hiszen a hajtásoldalon is elkél a nagyobb peremátmérő
A hátsó agy összesen négy csapágyat tartalmaz a 10 mm-es alu tengely körül. Az elsőhöz hasonlóan a fék felőli küllőperem itt is könnyített, ahogyan a hatcsavaros tárcsafék rögzítő gyűrű is. További súlycsökkentő tényező, hogy a kazettatest is alumíniumból készült. Ennek kellemetlen mellékhatása akkor jelentkezik, amikor le kell szedni a sort. Az alumínium ugyanis puhább, mint az acél, így a sor elég rendesen bele tud vájni a felületébe, és emiatt megszorulni annyira, hogy csak a rögzítő gyűrű levételével nem fogjuk tudni lehúzni. De hát, egy kikönnyített XC alkatrésznek bizony ez az ára. Cserébe viszont szenzációsan jó és komoly hangja van.

A kilincsmű mechanikája – nagyon helyesen – az agytestbe került, ez bizonyítottan jobb megoldás, mint a kazettatestbe integrált verzió
Az agyak csapágyazottsága remek és nagyon finom futást biztosít. Sokat mentem a szettel hóban, hólében, latyakban, de ugyanolyan tökéletesen finoman fut most is, mint amikor hozzám került. Persze ennek pár hét alatt nem is szabadna máshogy történnie. Más kérdés, hogy többször volt már rá precedens nagy márkáknál is, hogy már ennyi idő alatt is komoly gondok adódtak.

A Campagnolo által a nyolcvanas évek elején kifejlesztett háromkilincses mechanika gyors és biztos reteszelést kínál, nincsen félrereteszelés, van viszont csodaszép racsnihang…
Összességében tehát egy megfizethető árú, jó és biztos alapot kapunk egy XC kerék építéséhez, amely még ennek tetejébe nagyon jól is néz ki, amellett, hogy könnyű is. Ügyes sufnituningolók viszonylag könnyen át is tudják alakítani úgy, hogy 10 mm-es átütőtengellyel is használni lehessen, ami jelentősen meg tudja dobni a merevséget. Tudom, mert a saját gépemen megjátszottam, és erősen érezni a változást. Ráadásul ma már kaphatók ilyen-olyan 10 mm-es alu tengelyek, akár gyorszárasak is, amelyek 50 gramm körül vannak.
Termékadatok:
Forgalmazó: Cseke Zrt.; www.csekert.hu
Származási hely: Tajvan, Magyarország
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Első agy: tárcsafékes BTS XC Elite; 32 furat; ipari csapágyak; 9×100×108 mm tengelyméret
Tömeg: 154 g + gyorszár (52 g)
Színek: arany és piros
Ajánlott fogyasztói ár: 10.900 Ft
Hátsó agy: tárcsafékes BTS XC Elite; 4 csapágy; 3 kilincs; 24 reteszelés, 32 furat, 10×135×145 mm tengelyméret
Tömeg: 282 g + gyorszár (58 g)
Színek: arany és piros
Ajánlott fogyasztói ár: 24.900 Ft
Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs
Engem érdekelne a cikk végén említett átalakítás, mert majdnem ugyanilyen agyam van (Pro változat) és én is meg szeretném csinálni.
Hogy zajlik az pontosan?
Hogy történik pontosan az a bizonyos sufniátalakítás, amit a cikk végén írtál?
Esetleg nem szeretnétek kérni egy szettnyi XT agyat tesztre? :)
Hasolnó szétszedős, kivesézős, aztán későbbi hosszabb tapasztalati review jó lenne ;)
Nekem csak az a furcsa, hogy korábban ugyebár kerékpár teszteket olvashatott a nagyközönség, most minden alkalommal külön vázteszt, külön kerékszett, agy, stb… Mintha ugyanabból a tesztmennyiségből akarnánk több infót kiszedni – pontosabban az infó nem sokkal több, viszont a karakterszám egyértelműen növekszik. Egyfajta uborkaszezon… :)
Mindemellett félreértés ne essék, a tesztek színvonala így is korrekt, egy rossz szavam nincs. Csak valahogy elkapott ez az érzés, hogy korábban egy kerékpár tesztjéből most lett 8 alkatrész tesztje, ami 8 cikket jelent, így tovább lehet húzni az időt…
Ez most egy egyedi eset, aminek eddig nem emlékszem, hogy lett volna előzménye, de a jövőben lehet még ilyen.
A szituáció valami olyasmi, hogy ugyanaz a forgalmazó a termékkínálatából vázat, kiegészítőket, fékszettet és agyszettet adott tesztelésre. Ezekből összeszerelésre került egy bringa, értelemszerűen minden egyes alkatrészcsoport felszerelt állapotú képei ezen a bringán kerültek fotózásra. Ezután az egyes alkatrészekről / családokról külön-külön jelennek meg a cikkek. Szerintem ebben van logika.
Ami megtévesztő lehet: a Pyxis Team váztesztet a “kerékpárteszt” kategóriába soroltam be, ugyanúgy ahogyan korábban a Cube Pro Reactiont is. Utólag már egyiket sem akartam kivenni és áttenni a “Tech”-be, ahol az alkatrésztesztek vannak. Ez valóban adhat okot félreértésre.
Így már okés a dolog :)
bár anno asszem egy bringateszt mellé volt egy kormányszarv tesztje, vagy bemutatója, azt már nem tudom pontosan, de ez kb. fél-egy éve volt. Egyébként a cube-nál és a magellan-nál vettem észre ezt a dolgot. Mindnesetre köszi a felvilágosítást ;)
A teszt értékéből pedig nem akarok semmit levonni, a színvonalra továbbra sincs panaszom! Csak így tovább ;)
Lacix86!
Valószínűleg ez azért van, vagy azért változott mert nem mindenki kíváncsi esetleg egy komplett kerékpár tesztjére lehet hogy csak a képen meglátta hogy ilyen és olyan alkatrész van benne és ezért legörgeti az adott információig.
Így hogy minden külön van szedve hosszabb, de mindenképpen többet mondó.
U.i.:Semmilyen bántás és kekeckedés nincs bennem ha esetleg ezt éreznéd akkor bocsánatok kérek!
További szép napot!
Üdv:Martin
Nagyon tetszenek ezek a tesztek, csak így tovább! Nagyon hasznosak! Esetleg más márkák hasonló árkategóriába fekvő agyait is bemutathatnátok!
Milyen felnivel teszteltétek?
Köszi.
WTB XC Laser Disc.
Azt tudunk bemutatni, amit kapunk tesztre.
Sziasztok!
Van annak akadálya, hogy a kerékpártesztek után az alkatrészekről is írjatok külön-külön? Mint ahogy ez a teszt is, és a Quad fékteszt is a Pyxis Team vázra szerelt alkatrész tesztje. Bármelyik biciklit szét lehetne így szedni.
Akadálya igazából nincsen, talán volt is ilyen a múltban, meg lehet is ilyen a jövőben.
Hogy bírta a felni?
Melyik váz fogad 10-es átütőtengelyt?
Pl. a Merida Trans Mission-om(’09)
Bármelyik normál gyorszáras vázba belemegy. Nekem a Pitchben van.