fbpx

A kormány akadályozza a kerékpározás fejlődését

A Critical Mass mozgalom és a Magyar Kerékpárosklub tiltakozik az ellen, hogy a 2006-ban megindult lassú fejlődést követően ismét meg akarják vonni a kerékpározást segítő beruházások uniós és költségvetési forrásait is. Ez az irány tökéletesen ellentétes mind az Európai Unióban, mind a világ fejlett országaiban már elfogadott és érvényben lévő energiapolitikai, fejlesztési és környezetvédelmi elvekkel.

Miért van szükség kerékpáros beruházásokra? Mert az erre fordított pénz:

– Nyilvánvalóan csökkenti az üvegházhatású gázok légkörbe való kikerülését. A 2008 decemberében elfogadott klímacsomagban erre vállalt kötelezettséget a válság ellenére is az Európai Unió.
– Egészségesebb polgárokat, jobb munkaerőt eredményez. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a szükséges napi mozgás minimuma 30 perc, amellyel elkerülhető többek között az elhízás és a különböző keringési betegségek veszélye.
– Csökkenti a zaj- és légszennyezést. Polgárok milliói, elsősorban gyermekek és idősek szenvednek valamilyen betegségben a túlzott zajterhelés következtében.
– Csökkenti országunk olajfüggőségét.
– Nagyságrendekkel kevesebb, mint a közúti és vasúti infrastruktúrát érintő befektetésekhez szükséges összegek, miközben egységnyi ráfordításból jóval több embernek ad munkát az építése.
– A legolcsóbb beruházás a turizmus szükséges növelése érdekében.

Miért káros, hibás és ártalmas hosszú távon a pénzmegvonásra vonatkozó döntés?

– Mert az ebből megépítendő külterületi kerékpárutak segíthetnének abban, hogy végre csökkenjen a kerékpárosokat ért súlyos balesetek száma, kevesebb ember haljon meg az utakon.
– Mert az ezekből a forrásokból megépülő utak elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy sokkal többen közlekedjenek kerékpárral munkába, vásárolni, túrázni, ezáltal érvényesülhessenek a fentebb felsorolt társadalmi és gazdasági hasznok.
– Arányait tekintve a többi területhez képest akkora elvonást jelent, ami felveti a közlekedésben kerékpárral résztvevő adófizetők nyilvánvaló diszkriminációját annak ellenére, hogy más közlekedési területeken a beruházások kényelmi előnyöket hoznak, ellenben a kerékpáros beruházások életvédelmi funkciójával.
– Mert lemaradásunk az európai szinthez képest hatalmas, a Kerékpáros Magyarország Programban tervezett (és most lehetetlenné tett) 2000 km közlekedési célú és turisztikai kerékpárút hossza megegyezik Burgenland tartomány már megépült kerékpárútjainak hosszával.

Természeten tisztában vagyunk azzal, hogy a gazdaság nehézségei minden szférára kihatnak. A döntés azonban világosan mutatja, hogy hibás a mögötte meghúzódó értékrendszer. Azokat az ágazatokat, amelyek társadalmi hasznossága elismerten nagyobb, nem hátrányosan, hanem kifejezetten pozitívan szükséges preferálni. Ezzel szemben döntésük a KÖZOP keretet 7,5%-kal csökkentik, ezen belül a kerékpáros keretet 85%-kal! A költségvetésben az útpénztári keretből kerékpáros beruházásokra meghatározott 2 milliárd Ft-ot pedig teljesen meg akarják szüntetni. Ezek a döntések elfogadhatatlanok, diszkriminatívak, ellentétesek a világban ma elfogadott elvekkel.

A fentiek nyomatékosítására 2009. február 18-án, szerdán 11 órakor a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass vezetői nyílt levelet adtak át a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumban majd a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumban. A levelek és a demonstráció célja az volt, hogy felhívja a figyelmet azokra a döntésekre, amelyekkel a kormány jelentősen csökkenteni tervezi a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére szánt pénzügyi kereteket, ezzel visszaszorítja az élhető környezet kialakítására és megőrzésére irányuló törekvéseket, valamint számtalan gazdasági érdek érvényesülését: gázkvótáink eladását, munkahelyek teremtését, és a turizmus fellendülését.

Csatlakozó dokumentumok:
– A Bajnai Gordon nemzeti gazdasági és fejlesztési miniszternek írott nyílt levél itt olvasható el
– A Dr. Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és informatikai miniszternek írott levél innen érhető el

A nyílt levelekre a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium közleményben reagált, melyet az MTI-hez juttatott el. Válaszuk nem foglakozik a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass mozgalom közös levelében leírt kérdésekkel, szempontokkal, azokra nem is reagál. Az ügyben újabb civil lépések várhatóak.

Forrás: Magyar Kerékpárosklub sajtóközlemény
További olvasnivaló a témában: www.hirszerzo.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo