fbpx

Futár-punk vagy profizmus? – válaszút előtt a bringapóló

Szeptember 12-én kerül megrendezésre a McDonald’s BringaMánia Nap a Zuglói Millenáris Velodromban. Itt alkalmunk lesz végig követni a Bringapóló bajnokságot. Ennek kapcsán beszélgettem a bajnokság egyik szervezőjével Terpó Mátyással (Kamaz).

Szeptember 12-én a McDonald’s BringaMánia Napon megrendezésre kerül a Bringapóló bajnokság. Első kérdésem mi is az a bringapóló?

Leginkább a lovaspólóval lehetne párhuzamba állítani. Két csapat ütőkkel kerget egy teniszlabda méretű golyót. A cél, az ellenfél kapujába juttatni a labdát. A sportág története több mint 100 évre vezethető vissza. A II. Világháború után sok országban visszafejlődött, nálunk el is tűnt a sportág egy időre. 2007 augusztusában Pedro és Tim (külföldi futárok) hozták vissza a köztudatba. Mi már kisméretű, kemény felületű, palánkkal körbevett pályán játszunk, de játszanak még füves pályán is.

Jól tudom, hogy a bringapólósok már megjárták a Vb-t és az EB-t is?

Igen. Egy különítmény a genfi Európa-bajnokságon vett részt, három csapat pedig a berlini Világbajnokságon állt helyt. Az első európai szintű megmérettetés nem is ez volt, hanem az idei futár EB keretén belül megrendezett bringapóló bajnokság, aminek Budapest – ezen belül a Millenáris Velodrom és a Csepel Művek területe adott otthont. Rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk mindhárom versenyen. A VB-n a főtáblán szereplő Budapest Bike Polo Team a 46. helyezést érte el a 64 indulóból. A főtábla 14 megüresedett helyére 48 csapat jelentkezett, itt versenyzett a másik két magyar csapat is. A mi csapatunk 7 pontot gyűjtött ez a 27. helyre volt elég, tehát nem juthattunk be a főtáblára. Viszont játszottunk rengeteget a többi csapattal versenyen kívül.

Hogyan képzelje el az ember? Mennyire a győzelemről szól a bringapólósoknál ez a sport és mennyire a buliról?

Nyugaton ezt a sportot leginkább a kerékpáros futárok űzik buli szinten. Hazánkba is két futár hozta vissza 2007 augusztusában. Azonban, tisztán látszik egy profi irányvonal, ami kezd kitörni a futár punk és az underground világából. Az ütők kifinomultsága, a kerékpárok geometriája, a fékrendszerek, a küllővédők, arc és lábszárvédők, és a kettő alatti – fix, vagy egysebességes – áttételek is mind ezt mutatják. Épeszű ember ilyen kerékpárral nem közlekedik, pláne nem dolgozik.

Jól tudom, hogy egy cseh csapat is eljön megmérettetni magát? Ha igen akkor ennek kapcsán azt is megkérdezem, hogy hol helyezkedik el a magyar bringapóló a világhoz képest?

A csehek már játszottak nálunk a futár Európa-bajnokságon, tehát nem lesz idegen előttük a terep, viszont a Világbajnokságra nem jöttek ki. A magyar bringapóló válaszút előtt áll. Vagy megmaradunk undergroundban, vagy a profizmus felé vesszük az irányt. Erőnléti, ügyességi edzésekkel, összeszokott csapatokkal, saját pályával. Nem vagyunk behozhatatlan hátrányban, de érzékelhető a fejletlenségünk. Az eddigi nagyobb versenyekre kiírtak 64 helyet, azt szétosztották a nagyobb városok között, aztán akik közel laktak, vagy tudtak olcsó repülőjegyet szerezni, azok elmentek. Az idei VB-re már 112 csapat jött el, ezért elképzelhető, hogy a jövőben régiós előselejtező versenyeket fognak tartani.

Szerinted kik azok, akiknek érdemes póló-ütőt ragadniuk, és lejönni, ütni a labdát?

Aki szeret bringázni, és kedveli a csapatsportokat. Előny, ha nem fél a sérülésektől, és van egy strapabíró kerékpárja. Ütőt adunk kölcsön, idővel majd úgyis készít magának…

Mi az, ami téged személy szerint megfogott ebben a sportban?

A csapatjátékjelleg a technikai sportokban nem igazán jellemző. Itt viszont minden erről szól. Az embernek is és a gépnek is ki kell bírnia a mérkőzést, és összhangban kell lenni a csapattársakkal. Fontos a kommunikáció, és a helyzetfelismerés. Minden fékezést meg kell tervezni, nem lehet ész nélkül húzni a csíkot, mert egy meccs alatt kidurrantod a gumit, ami amúgy hármat is kibírna. Ész, technika, csapatszellem. Ez fogott meg.

Riporter: Debreczeni Attila

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo