fbpx

Új csodafegyver a Giro d’Italia-n: Campagnolo EPS elektromos kronószett

Hol máshol láthattuk volna a Campagnolo vadonatúj, időfutam és triatlon kerékpárokra tervezett elektromos váltókezelő szerveit, mint a Giro d’Italia-n, az olasz gyártó friss fejlesztéseit általában legelőször tesztelő profi országúti csapat, a Movistar Team Pinarello kerékpárjain…

A Giro d’Italia-val egyidőben megérkezett a gyártó közleménye is az új alkatrészekről, de Barcsi Dávidnak Milánóban is sikerült lencsevégre kapni az új EPS időfutam kiegészítőkkel szerelt Pinarello Graal időfutam kerékpárt, bár a repülő csészealjra emlékeztető Bora hajtókar helyett még a hagyományos Recordot láthatjuk rajta.

Az új 2013-as EPS kezelőgombokat azonban már élesben is bevetették a Movistar kerekesei, ami nem véletlen, hiszen talán pont az időfutamon lehet előnyt kovácsolni az elektromos váltószervek használatával. Különösen technikás pályán, ahol kigyorsításnál a fékkarnál fogva is lehet lefelé pakolni a fokozatokat, s persze tempózás közben is válthatunk a kormánytoldalékokról.

Ezzel tulajdonképpen kiegyenlítődött a Campagnolo és a Shimano országúti kínálata a 2013-as esztendőre, hiszen immár mindkét gyártó rendelkezik elektromos szettel mezőnyversenyre és időfutamra egyaránt, és jövőre már nem csak a Campa szettek, hanem a Dura Ace is 11 fokozatot kínál majd (vagyis Dura Ace-be már nem biztos, hogy idén érdemes beruházni, ha valaki hosszú távra tervez vele – hamarosan bemutatjuk az új Shimano csúcsszettet is).

Visszatérve a Camy kezelőszervekre, a kormányvég váltók – hasonlóan az EPS hagyományos fékváltókarhoz – megtartották a mechanikus váltás érzését, vagyis nem nyomógombokkal váltunk, hanem kis karokkal, melyek visszatérnek váltást követően eredeti pozíciójukba. Szintén érezhetjük a „klikket” (Multi-Dome-Tech), ezzel is visszajelzést adva az elektromos rendszer működéséről. A karok 100%-osan vízállóak, 11 sebességes rendszerrel működnek, súlyuk gyári adat szerint 98 gramm párban.

A fékkarokon nyomógombokat találunk, az ergonomikusabb pozícióba természetesen a lefelé váltásért felelős szerv került. Súlya párban 109 gramm, ami még a kormányvég váltószervek tömegével összeadva is baráti.

Az új kezelőszervekhez külön interface is tartozik, ami elosztja a vezetékeket, valamint visszajelzést ad az akkumulátor töltöttségi állapotáról és segítséget nyújt a beállításokhoz.

Új aerodinamikus hajtókarokat is fejlesztettek az olaszok a kronómenőknek, érdekes módon nem az országúti alkatrészcsaládok, hanem a kerékszettek elnevezéseit használva.

A drágább, könnyebb kar a Bora Ultra, nyolc fel- és két leváltási zónával a tányérokon, a piacon elérhető legjobb kerámiagolyós csapágyazással készül, 795 grammos súllyal (csapágyakkal együtt). Kicsit a rendelhető fog- és hajtókarhossz választék fura: 34/50 – 36/52 – 39/53 és 170 – 172.5 – 175 mm, vagyis a közleményben nem szerepel 54-es, 55-ös nagytányér, és hosszabb hajtókar sem.

A kicsit „butább” (természetesen ugyancsak karbonból) a Bullett hasonlóan nyolc fel- és két leváltási zónával a tányérokon, mint a Bora esetében, ennek ellenére a BikeRadar tesztjében azt olvashatjuk, hogy terhelés alatt náluk nem váltott fel tökéletes precizitással a rendszer. Súlya gyári adatok szerint 815 gramm, a fog és karhossz választék ugyanaz, mint a Boránál.

További Campagnolo és Pinarello vásárlási információk Magyarországon: KATTINTS IDE!

Fotók: Barcsi Dávid / Campagnolo

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo