fbpx

Tabló: Fillari Team Budaörs

A Tablóban most Budaörs mountain bike csapata, a Fillari Team Budaörs mutatkozik be, ahol átalakulás van folyamatban, kérdéseinkre a társalapító, László Dávid válaszolt.

A “Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat, nem titkolt célunk megkönnyíteni az egyesületek számára egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.

image2

Az egyesület bemutatása:

Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! 

Fillari: A Fillarisok – ahogy minket emlegetnek – már kilenc éve biciklizünk! Azért írunk itt felkiáltójelet, mert emlékszünk , amikor Schmeca (Schmeisel Szabolcs) és László Dávid megalapította az egyesületet, akkor arról volt szó, hogy addig fogjuk csak csinálni, ameddig a Dávid felsőoktatási intézménybe jár. Azóta Schmecának gyereke is született, Dávid pedig már külföldről próbál segíteni, koordinálni, lassan már több mint három éve!

Ahogy azt már olvashattuk is itt a Bikemagon – Szabolcs és Dávid a Maraton Merida Csapat kötelékéből vált ki, hogy létrehozzanak egy más alapokon nyugvó egyesületet. Dávid szívesen emlékszik vissza arra a hat évre, hiszen gyakorlatilag ott nőtt fel! Nagyon jó évek voltak azok! Az ott megszerzett tudással vágtunk bele a Fillariba, aminek a neve Scele barátunk javaslatára született meg, a szó jelentése finn nyelven kerékpár. Ekkor 2006-ot irunk.

Egyesületünk az első pár évben kereste a helyet a magyar mountain bike sportban, és a megfelelő támogatókat, majd idővel az utánpótlás nevelés irányába vettük az irányt, amit elsősorban Bojkó Balázs egykori Junior Maraton Magyar Bajnok kezdeményezett. Az egyre bővülő csapat szép sikereket ért el, voltak kimagasló teljesítménnyel rendelkező versenyzőink is, mint a jelenleg országútis Bernárd Bendegúz, vagy Kapitány Atilla,  de itt említhető Horváth Attila neve is.

Persze mint általában az utánpótlásra építő csapatokban, így nálunk is nagy volt a fluktuáció. Egyesek kiábrándulnak, mások felnőnek és a tanulmányaikat részesítik előnyben, avagy éppen csak új / jobb lehetőségek után néztek, mint a Dina testvérek, Panyi Janó, avagy a most éppen eligazoló D. Kovács Dávid.

Úgy gondoljuk, hogy épp ebben az évben jött el az ideje annak, hogy átstrukturáljuk az egyesületet. A sok-sok gyerekhez, aki  megfordult nálunk ezalatt a pár év alatt, csak jó emlékek fűznek minket és persze az idő mindent megszépít, hiszen fergeteges élményt is jelentett gyerekekkel dolgozni. Azonban mostanra elfáradtunk, egyesületünk elnökségéből már ketten külföldön élnek és így nagyon nehéz minőségi munkát letenni az asztalra. Ugyan budaörsi csapat révén fontos szerepet játszunk a város életeben és a városhoz fűződő tevékenységeinket megőrizzük, de ettől az évtől átalakulunk.

Itt is a reklám helye valójában! Minden műkedvelő mounatin bike-ost, profit, félprofit várunk nálunk. Átalakulunk és megpróbáljuk másképp támogatni a magyar mounatin bike sportot, immáron a fiatalok (gyerekek) helyett örömbiciklisekkel kívánjuk megtölteni sorainkat.

image3

Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?

Fillari: Mi minden sporteredményünkre büszkék vagyunk! Amikor gyerekekkel foglalkozik az ember, akkor nem a dobogó a lényeg. Olykor jobban örülünk egy-egy pici fiatal célbaérésének, mint az xedik pódiumnak. Avagy amikor a Szilvásvárad Maraton hajrájában behúzod a féket, hogy bevárd a Munkás Andris barátodat – akit a lefelében lehagytál – hogy együtt guruljatok át a célvonalon. Ezek az eredmények/élmények számítanak.

Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? 

Fillari: Ahogy már fentebb írtuk, átalakulunk, ezt mi sem jelzi jobban, mint az aktuális csapatfotónk, ahol az új mezünkben pózolunk. Persze nem mindenki tudott ott lenni a fotózáson, de azért az észrevehető, hogy a gyerekek már nem szerves részei a csapatképnek.

Prioritásként 2015- re az örömbringázást jelöltük meg, és hogy a Fillari újra részt vegyen mosolygós arcokkal a Magyar Kupafutamokon. Persze, ahogy az eddigi években így a következő szezonban is sokat szeretnénk tenni lokálisan/regionálisan a kerékpár népszerűsítéséért városi rendezvényeken, iskolai nyílt napokon és mindenhol, ahová hívnak minket. Ugyanis egyesületünket vállalatok és intézmények is egyre többször keresik meg egy-egy egészségnap/ sportnap alkalmával, hogy segítsünk nekik – természetesen ez a legtöbb esetben térítésmentesen történik. Így mi igazi civil szervezetként működünk immáron kilenc éve.

Ezalatt az idő alatt sok mindent csináltunk. Életre hívtuk a Budaörsi Kerékpáros Felvonulást, ami minden évben tavasszal kerül megrendezésre, legtöbbször több civil- és sportszervezet bevonásával. Egyesületünk részt vett több egyeztető fórumon a Budai Park Erdő munkatársaival is és számos budaörsi rendezvénynek adtuk, szolgáltattunk keretprogramot az egészséges életmódot és a biciklizést – mint közlekedési eszközt előtérbe helyezve.

fillari_image1

A 2015-ös színekben

Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek szívesen?

Fillari: Alapvetően a Magyar Kupafutamokon veszünk részt, Cross Country és Maraton versenyeken, a fiatalok próbálkoztak a cyclocross szakággal is, idősebb társaik pedig a teljesítménytúrákat részesítették előnyben.

A jövőben, amilyenben szeretnénk, az egy olyan versenyrendszer lenne, ahol újra a versenyzőkről és a jó hangulatról szólna az esemény, mint még a régi szép időkben. A rendszert meghatározni nehéz, de az biztos, hogy jó lenne újra olyan CC versenyeken indulni, ahol akár ötvenedik is lehet valaki férfi felnőttben.

Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?

Fillari: Talán nem a versenyrendszerekben kell keresni a hiányosságot először – mert hát ott is van rendesen azért hiányosság – hanem valahogy nyugalmat kellene teremteni a sport körül és megteremteni a megfelelő alapokon nyugvó erős és érdekképviseletben megfelelő hangot megütő szervezetet.

Bikemag: Milyen hosszútávú céljaitok vannak az egyesületben?

Fillari: Egyelőre a tervünk, hogy újra strukturáljuk az egyesületet, ami azt jelenti, hogy 2015. és 2016. fontos állomás lesz számunkra. Hiszen az ebben az évben tíz éves egyesületnek és magját alkotó csapatnak el kell döntenie, hogy hogyan tovább. Meg kell találnunk önmagunkat újra és azt, hogy milyen úton is szeretnénk tovább haladni.

Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?

Fillari: Nagyon sok éjszakát, szabadidőt, hétvégét, emberi és anyagi forrást áldoztak fel azok, akik a Fillarit segítették az útján, hogy tovább működjön és elérjük célunkat, hogy egy vidám csapatot formáljunk, akik szívesen járnak el versenyekre és rendezvényeket szerveznek. Ehhez elhivatottság és sok sok erő szükséges.

Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?

Fillari: Egyesületünk meglehetősen jó kondíciókkal rendelkezik, mind kapcsolatrendszerét, mind infrastruktúráját tekintve. Csapatunk rendszeres pályázó városi, országos és EU-s szinten is. Emellett büszkék vagyunk a szponzorainkra is, akik fantáziát láttak munkánkban és támogatták/támogatják tevékenységünket.

fillari_image4

Részvétel a kerékpáros közéletben:

Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?

Fillari: A közgyűléseken részt szoktunk venni, vagy ha nem tudunk elmenni, akkor legtöbbször meghatalmazott képviseli az érdekeinket. Bár nem igazán szólunk bele a “nagyok játékába”, egyesületünk elnöksége más civil szervezetekben is kiveszi a részét, így van aki országos szinten is képviselt civil egyesületet – tudjuk hogy rendkívüli energiabefektetéssel jár és a kerékpársportban a szélmalomharc miatt talán ez még nehezebb, lásd a tavaly kialakult helyzetet. Amit szívesen megemlítünk mindig és büszkék is vagyunk rá, hogy utánpótlással foglalkoztunk és úgy gondoljuk, hogy jelentősen hozzájárultunk ahhoz, hogy szélesebb körben megismertessük a hegyikerékpározást. Aranykorunkban 20 fiatal volt az egyesületünk kötelékében és nem egy olyan verseny volt az elmúlt években ahol két kisbusznyi gyerek versenyzett a színeinkben (10-18 éves korig).

Az persze egy másik kérdés, hogy ezek a gyerekek nagy része az érettségi után a továbbtanulásra koncentrálva már csak hobbi szinten vagy teljesen abbahagyta a versenyzést, avagy eligazolt tőlünk és máshol folytatta “karrierjét”. No persze itt azért érdemes egy mondat erejéig visszakanyarodni a versenyrendszerekhez is: egyszerűen sokan csak azért hagyták abba, mert kiábrándultak a sportágból.

Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?

Fillari: Amennyiben lenne látható szövetség, úgy lenne a sportnak érdekképviselete is. Ha volna ilyen, akkor lennének beruházások a sportba, megállapodások erdészetekkel (persze vannak – de nem stratégiai szinten), lenne értéke a sportnak, vagyis reklámértéke. Így több érdeklődő is lenne a sport iránt, és egyszerűbb lenne támogatásokat és szponzorokat is bevonni. Magyarul jó lenne ha a szövetség tényleg egy lobbi egységként működne és ebbe a munkába régiónként bevonhatná a tagjait. A Fillari esetében mondjuk az elnökség eljöhetne a Budaörsi Kerékpáros Felvonulásunkra, kezet foghatna a Polgármesterrel és képviselőkkel, ezzel is jelezve egyesületünk jelentőségét a sportban. Meggyőződésem, hogy kicsi gesztusok is segítenek. Az hogy eddig miért nem hívtuk őket, lenne rá válaszunk, talán egy másik alkalommal szívesen kifejtjük.

Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?

Fillari: Erős lobbi képviselet

A sport stabilitása és hosszútávú stratégia felállítása

Az egyesületek mindennapjainak megkönnyítése (versenyrendszer, adminisztráció stb.)

Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?

Fillari: A szövetség folyamatos működéséről és döntéseiről.

Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működőszakági szövetségek nélkül?

Fillari: Szerintünk ez lenne a megfelelő megoldás, mert ami kétkerekű és nem motoros, de lánccal hajtott, az kerékpár.

Bikemag: Egyéb fontos közlendő, amit szeretnétek megosztani a nyilvánossággal?

Fillari: A Fillari ettől az évtől átalakul és szeretettel várja azokat a bicikliseket, akik kedvtelésből kerékpároznak és talán egy picit komolyabban képzelik tovább folytatni, mondjuk elindulnának egy-egy megmérettetésen. Bolcsfoldi Csabi a Fehér Kerékpár jelenlegi vezetője Budaörsön várja a jelentkezőket! Az utánpótlásnevelésben pedig bizony elfáradtunk, sokat kivett belőlünk. Köszönjük a sok biztatást és a szülők bizalmát és sok sikert kívánunk azoknak az egyesületeknek, akik még nem adták fel, avagy olyan keretek között működnek, amelyek megengedhetik maguknak ezt a rendkívüli megterhelést (anyagilag, szervezetileg és energiában is).

 ***

A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!

A hosszú távú párbeszéd jegyében:

Takács Tamás tt@bikemag.hu

Tóth András andras.toth@bikemag.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo