fbpx

„SRAM-sokk” aszfalton: mellőzhető az átdobó?

Az amerikai kerékpár alkatrész gyártó, a SRAM 2016-os alkatrészeiről szellőztetett meg információkat a napokban, mind országúti és mountain bike vonalon is. Most előbbiről lesz szó.

Abban már biztosak lehetünk, hogy országúton hamarosan szériaérett lesz a vezeték nélküli elektromos váltórendszer, a frissebb hír, hogy az 1×11 őrületet a mountain bike és cyclocross felhasználás után kiterjesztik az országúti alkatrészcsaládokra is.

Már épült országúti kerékpár 1x11-gyel, a képen látható Specihez a CX1 alkatrészeket használták fel.

Már épült országúti kerékpár 1×11-gyel, a képen látható Specihez a CX1 alkatrészeket használták fel.

Ami elsőre magától értetődőnek tűnik, felhasználói oldalról elég vadul hangzik, hiszen aszfalton bringázva, versenyezve még a terephasználathoz képest is jobban igényli egy kerékpáros a finom átmeneteket a fokozatok között. Ugyanakkor szükség van a széles áttételtartományra is, sokkal jobban hiányozhatnak a „megspórolt” kemény áttételek, mint a mountain bike-okon.

Egy hegyikerékpárosnak inkább az a fontos, hogy legyenek kellően pörgős fokozatok a legmeredekebb hosszú mászásokhoz, ellenben ritkán érzi hiányát, ha mondjuk a 32- vagy 34-10-zel, -11-gyel nem tudja 50-60 km/h körüli sebességgel abszolválni a kevésbé technikás lejtőket. Országúton viszont – például versenyen, de még edzésen is  -többször adódik olyan szituáció, amikor szükség van legalább egy 50-11-re…

Nagyobb hegységekben pedig nemhogy a megfontoltan kiválasztott duplatányéros áttételtartományra, de még a tripla tányéros hajtókarra is szükség lehet, aki nincs legalább egy amatőr versenyző kondijának birtokában, a 34-30-cal is megszenvedhet. Mit kínálhat ezek után a SRAM 1×11 kiosztásban?

Vajon az XD-szabvány elterjedhet országúton is?

Vajon az XD-szabvány elterjedhet országúton is?

A kompaktokhoz hasonló áttételtartomány kizárólag a mountain bike kerékpárokon is megjelenő 10-42-es sorral lenne elérhető (mondjuk egy 48-as tányérral), ebben az esetben viszont körülbelül 20%-os ugrások lennének a fokozatok között, ami borzasztó érzés aszfalton haladva, ha éppen csak kicsit szeretnénk pörgősebbre vagy keményebbre váltani.

Az egyetlen ésszerű felhasználási terület a triatlon és az időfutam, s egyelőre olyan kevés a rendelkezésre álló információ, hogy az sem elképzelhetetlen, hogy dedikáltan ilyen célra kínálja majd 2016-tól a SRAM az országúti 1×11-et. Ebben az esetben megúszható lenne a 10-es foggal végződő sor felszerelését lehetővé tevő XD rotor használata (ami ugye semmi mással nem kompatibilis).

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo