fbpx

SRAM elektronikus váltórendszer a kaliforniai körversenyen és a szabadalmi hivatalban

Sasszermű újságírók azonnal kiszúrták, hogy az egyik SRAM által szponzorált versenyző gépén valami nem stimmel. A fotók alapján a SRAM egyértelműen egy merőben újszerű elektronikus váltórendszer kifejlesztésének előre haladott fázisában van: a prototípus megjelenése és kidogozottsága alapján a forgalmazás sem lehet túl messze.

sram_elektronikus_4

A BikeRadar emellett hozzájutott a SRAM szabadalmi bejegyzéséhez is, de először nézzük, hogy a képeken mit látunk! A fékváltókaron egy-egy nyomógomb található, a szabadalmi bejegyzés szerint egyik fel, másik lefele vált, létezik intelligens üzemmód, amikor az első váltást ezek alapján a rendszer automatikusan végzi első átdobó pozíciófinomítással kiegészítve, de a két gomb egyszeri megnyomása a manuális első váltást is lehetővé teszi. Egy jövőbeli 1X11-fokozat rendszer esetében pedig az első váltás amúgy is felesleges…

sram_elektronikus_1

Bár a képeken vezetékeket látunk, azok nem vezetnek sehova, a vázból kihúzhatók. Az „ellenség megtévesztése” céljából kerültek bele, egyszerű számítástechnikai alkatrészek. A szabadalom egyértelműen vezeték nélküli, kódolt jelátvitelt mutat, bonyolult kommunikációs protokollal, amely a szakértők szerint leginkább a mai bluetooth rendszerrel mutat hasonlóságot. Emellett számos olyan funkciót is véd a szabadalmi bejegyzés, amely valószínűleg az elektronikus szett első generációjában még nem szerepel. Ilyen például az MTB alkatrészcsaládra szabott változat, amivel jelenleg még egyetlen más alkatrészgyártó sem rendelkezik.

sram_elektronikus_3

Mivel a SRAM mindig is a lehető legkönnyebb alkatrészcsaláddal rukkolt elő, ez látszólag most sem lesz másképpen. A konkurens két rendszerhez képest a legnagyobb újítás, hogy a jelátvitel nem folyamatos, hanem kizárólag az üzenet továbbításáig üzemel, egyéb időszakban a rendszer alvó üzemmódban van. Ha váltani szeretnénk, akkor a gomb megnyomása egy ébresztőjelet küld, majd a kért egység fogadókész lesz. Ezután megy át az üzenet, majd minden visszaáll alvó üzemmódba. Természetesen a technika mai fokán a folyamat nem érzékelhető: csak milliszekundumokkal tart tovább, mint a folyamatos kapcsolattartás.

sram_elektronikus_2Mi az előnye ennek a kissé bonyolultabb kommunikációnak? Elsődlegesen az energiatakarékosság, így a ma megszokott nem éppen apró és könnyű akkumulátorok kisebbek és könnyebbek lehetnek, az egyes egységekbe integrálhatók. Az így megtakarított tömeg jelenti válhatóan a konkurensekhez viszonyított lényegi súlycsökkentést.

Forrás: BikeRadar

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo