fbpx

Scicon AeroComfort MTB 3.0 TSA kerékpárszállító táska teszt

Egy távoli versenyre történő utazás jelentős szervezést igényel, és rendszerint bonyodalommal jár. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy egy ilyen megmérettetésen való részvétel, a verseny varázsa, hangulata és az ottani helyszín, illetve kultúra megismerése nem éri meg a fáradtságot és a többletmunkát. Ez a kerékpárversenyzés sava-borsa, de a lebonyolítás tekintetébe minden lehetőséget ragadjunk meg, hogy maga az utazás minél egyszerűbb legyen. Elég problémát okoz az utazás és a szállás megszervezése, ne tetézzük ezt a kerékpár körülményes szállításával, az esetleges sérülések kockázatával, azok helyszínen történő kijavításával. Egy jófajta kerékpárszállító táska ezt a könnyebbséget biztosítja, és a Scicon AeroComfort MTB 3.0 TSA-nál pedig jobbat nemigen találni a piacon.

Az utóbbi mondat a spoiler. Igen, ez a non-plusz-ultra kerékpárszállító táska, segítségével értékes bicajod biztonságban utazhat bárhova, repülőn, majd a reptérről autóban, buszon, vonaton vagy akár gyalog, minthogy szuperjó kerekei is vannak! Az AeroComfort a tapasztalatok alapján ellenálló, egyszerűen pakolható és kezelhető – és ami a legfontosabb -, kiváló védelmet nyújt.

Több éve veszek rész külföldi MTB versenyeken, számos kerékpárszállítási megoldás kipróbáltam, többféle speciális táskám/dobozom volt, a többit pedig kölcsönöztem vagy kölcsönbe kaptam. Tapasztalat e téren igen változó: volt köztük egész jó, illetve olyan is, amibe már eleve félve tettem be a szeretett masinát. A táskák által kínált védelem gyakran hagyott kívánni valót maga után, a praktikus használat pedig még nagyobb szórást mutat.

A Scicon a kerékpárszállító eszközök specialitásának számít, számos profi kerékpáros csapat esküszik termékeikre, nem bízva a több milliós bringákat más táskára vagy bőröndre. Az olasz márka többek közt a legendás dél-afrikai Cape Epic MTB többnapos verseny egyik fő szponzora. Kínálatuk igen széles, többféle modell áll rendelkezésre a pillekönnyű csővázas, textilfalas modelltől a páncélszekrényszerű – de azért még elviselhető tömegű – keményfalas bőröndig. Emellett minden kerékpárszállító modellcsalád kapható az összes fő kerékpártípusokhoz: így MTB bicajokhoz, országútikhoz vagy akár időfutam/triatlon-kerékpárokhoz. A visszajelzés minden csapattól és egyéni felhasználótól egyöntetűen pozitív, nem kétséges, hogy a Scicon táskák jelentik az etalont ebben a piaci szegmensben.

Mint hard-core terepező, természetesen speciálisan az MTB bicajokhoz készült Scicon táskák közt néztem szét, hosszas töprengés után a „rugalmas falú” AeroComfort MTB 3.0 TSA mellett döntöttem. Először is ez biztosítja a legnagyobb kapacitást, így még egy XXL méretű 29er össztelóst is simán elnyel. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha cyclocross versenyre utazom, az eltérő terjedelem ellenére a „koskormányos” bicajom is simán elfér benne. A belső habszivacsok átrendezése tényleg sok mindent lehetővé tesz. Fordítva ez nem működik: egy monti besuvasztása egy országútira méretezett szállítóba többé-kevésbé lehetetlen. Tehát számomra ez volt az ideális táskaméret és -típus.

Az AeroComfort a Scicon által kifejlesztett Antishock Bike Frame (ABF) belső vázkialakítást alkalmazza egy rendkívül erős nejlon (Nylon 840Denier Ripstop) szövetanyaggal kiegészítve. Az ilyen rendszerű táskák esetében a kerékpárt rendszerint a villánál és a középcsapágy-háznál rögzítjük. Az Antishock esetében a kerekek kivételét követően a villa és a váz hátsó saruja kapcsolódik a vázhoz, amely a hagyományos változatnál stabilabban tartja a kerékpárt. Lényegében a bicajnak a két legszélső pontját ragadja meg, így annak elmozdulása kizárt. (A sérülések döntő részét a kerékpár dobozon belüli mozgása, illetve az oldalról érkező ütések okozzák.) Emellett a dobozban bőven marad hely a kerekek és a többi kiegészítő számára, illetve a felszerelés egy része is itt landolhat, könnyítve az utazáshoz szükséges többi csomagon.

Természetesen a kerékpár rögzítéséhez többféle adapter jár, így az AeroComfort MTB 3.0 TSA kompatibilis mind a hagyományos gyorszáras sarukkal, mind a kurrens átütőtengelyes (thru-axle) rögzítésekkel.

A kiválasztáskor sokan gondolkoztam azon, hogy melyik táska teszi lehetővé az integrált nyeregszárral rendelkező bicajok szállítását. Ez a modell mindenképpen, mivel kipróbáltam. 95 cm nyeregmagasságig leszerelt nyereggel bármilyen MTB-t elnyel, ami már bőven XXL méret. Ez akár még koskormánnyal is összejöhet, bár erre a táska országúti változata a spéci belső elrendezésnek köszönhetően jobb választás. A leszerelt kormánynak is dedikált helye van a táskában, így az sem mozoghat: nem sérül, és nem okoz kárt a vázban, mint sajnos sok más táska esetében. (Ezt sajnos volt „szerencsém” megtapasztalni!) Belül a kerekek is fakkokba kerülnek, az apróságok pedig zsebekbe rendezve várják a megérkezést. A tárcsafékre is gondoltak Scicon tervezők, tehát a belső elrendezés tényleg etalon!

Maga az AeroComfort MTB 3.0 TSA tömege nem vészes (9 kg), de egy össztelós montival és kiegészítőkkel (sisak, ruha, pumpa, szerszámok, stb.) megpakolva már azért van súlya. Azaz megváltást jelent a négy erős, csapágyazott, nagyméretű, 360 fokban elforduló kerék, amellyel egész könnyedén mozgatható a táska – elsősorban a reptéren, a pályaudvaron vagy a szállodánál. Ilyen full-extrás megoldással egyetlen általam korábban próbált kerékpárszállító sem rendelkezett. Továbbá az AeroComfort vállra is vehető, már ha a lépcsőzés az egyetlen opció…

A szállásra megérkezve a bicaj gyorsan összeszerelhető, a szállító pedig meglepően kis méretre összehajtogatható. A legapróbb szállodai szobában sem lesz igazán útban, esetleg még az ágy alá is becsúsztatható.

Természetesen a kiválasztáskor elgondolkodtam azon, hogy – ismerve a reptéri rakodómunkások munkamódszereit – egy „puhafalú” milyen fokú védelmet nyújthat. Aggályaim az első néhány utazás után eloszlottak, mivel a bicaj semmilyen kárt nem szenvedett, a vastag szövet és a zseniális váz minden destruktív próbálkozástól megóvta. Most már magabiztosan adom fel a csomagot, tudom, hogy nem lesz gond kicsomagoláskor. Szerintem ez a megoldás semmivel sem rosszabb a védelem terén, mint a kemény, vastag műanyagból készült bőröndök. Csapattársaim közt vannak, akik ez utóbbira esküsznek, a hosszú versenyzői évek során nálam több tapasztalatot gyűjtöttek e téren, de a technológia sokat fejlődött, és a Scicon az innováció élén jár.

Ha egy prominens márkától származó kerékpárszállító mindkét típusa hasonló védelmet nyújt, akkor érdemes megvizsgálni az egyéb előnyöket és hátrányokat. Szerintem ilyen a kezelés és a mozgatás. Én bizonyítottan gyorsabban pakolom el és ki a bicajt, mint társaim, és átszállásoknál is kevésbé izzadok meg. Ez elvitathatatlan tény.

Megéri-e egy ilyen táska beszerzése? Ezt a kérdést gyakran teszik fel nekem, és válaszom mindig ugyanaz: egyszer kell lenyelni a keserű pirulát, utána soha nem kell kölcsöntáska után futkosni, költségesen bérelni. Ha valaki egy évben többször utazik kerékpárjával, badarság lenne nem ezt az utat választani. Tartós eszközről van szó, ami akár több száz utazást kiszolgál, és ennek tükrében a beszerzés költsége már elenyésző. Ráadásul nem megy ki a divatból, jó eséllyel kompatibilis lesz az öt évvel ezután használt bicajommal. (Ha változnak a szabványok, a Scicon mérnökök úgyis kitalálnak valami jó adapteres megoldást!)

Másik kérdés, hogy a piacon kapható olcsóbb szállítók esetleg jobb ár/értéket képviselnek. Erre csak azt tudom mondani, ami már a bevezetőben szerepelt: tapasztalataim e téren vegyesek, egyes belépő szintű modellek egész jónak bizonyultak, míg mások csapnivalók. A Scicon táskák és bőröndök mind védelem, mind a praktikus használat terén egyértelműen a kínálat krémjét képviselik. Nem lehet véletlen, hogy megannyi profi kerékpáros csapat és egyéni versenyző esküszik az olasz márka termékeire: ők tényleg nem engedhetik meg maguknak, hogy a kerékpár sérülten érkezzen a célállomásra (mi lesz a versenyzéssel!), illetve utaznak eleget, hogy a be-ki pakolás idő- és munkaigénye, továbbá a kerékpárszállító mozgatása se legyen elhanyagolható szempont.

Melyik Scicon modell az olvasó számára a legmegfelelő – egy könnyű, mint az itt szereplő AeroComfort MTB 3.0 TSA, vagy egy keménydobozos „tank”? Ez szerintem személyes preferencia és igény kérdése. Talán egyszer majd kipróbálom márka egyik „bőröndjét”, és arról is megírom véleményem!

Scicon AeroComfort MTB 3.0 TSA kerékpárszállító táskáról további információt az alábbi linkeken találsz:
KATTINS IDE
KATTINS IDE

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo