fbpx

ROSE The Tusker 2 kerékpárteszt: Dagik ha összejönnek

Ketten együtt 104 kilót nyomtuk. Hiába, ilyen amikor 34 kilós a bringa 🙂 Na jó, nem! A fatbike egy külön kategória, és lassan olyan leszek tőle mint Dr. Jekyll és Mr. Hyde. Építenék egy könnyűt. Nem-nem, egy trail bringa kell. De ez az. Mivan?

A nagy gumik ellenére is arányos a kinézete

A nagy gumik ellenére is arányos a kinézete

Mikor tavaly nyáron mentem fél órát egy fatbike nyergében, már tudtam, hogy ez egy érdekes dolog lesz. Talán a nagyon komoly s-pedelec elektromos kerékpárok megjelenése volt annyira extrémen más érzés a bringázásban, mint amilyen bármilyen montiról fatbike-ra ülni. Pedig ez is monti. Csak merőben más mint amit a szemünk megszokott.

A Tusker váza annyi anyagot tartalmaz, amiből két XC bringa kijönne. Alapanyaga 7005-ös alumínium és nagyjából 2600 grammot nyom. Ez nem kevés, hiszen ennyiből ma 140-et mozgó össztelós aluvázakat is ki tudnak hozni. De itt nagyon masszívnak kell lennie és az is lett. Viszont nem lehet mondani, hogy elgagyizták volna!

Belső kábelvezetés, akár elsőváltó vagy dropper post-hoz is.

Belső kábelvezetés, akár elsőváltó vagy dropper post-hoz is.

Belső kábelvezetést alkalmaztak, a hegesztések teljesen patent kivitelezésűek, de ami sokkal érdekesebb az a hátsó papucskialakítás. Nem nagyon emlékszem hogy bármelyik tömeggyártó ilyen igényes kivitelű csúszópapuccsal látta volna el a vázát. Ez két oldalról is örömteli. Egyrészt aki singlespeed azaz egysebességes fatbike-ot szeretne építeni, annak nem kell láncfeszítővel vacakolnia, ami mondjuk ki: nem túl szép megoldás. A másik a láncvillahossz állítási lehetőség. Ugyanis ezzel a hátsó kerék helyzetét változtatod, amivel a tengelytáv is változik. Ha olyan úton tekersz vele ahol várhatóan sok lesz a szűk csikicsuki, akkor rövidre veszed, ha pedig gyorsan akarsz menni, akkor kitolod egészen hátra.

Profi kivitelezés

Profi kivitelezés

Érdekes megoldás a tárcsafék konzol is, amit az óriási papucstávolság miatt a támvillán belülre kell helyezni, illetve együtt mozgathatónak kell lennie a kerékkel, hiszen ha állítod a tengelytávot, akkor máshová kerül a féknyereg is.

Masszív karbon merev villa

Masszív karbon merev villa

A karbon villa sem egyszerű méretű, de muszáj is annak lennie hiszen a 26×4.25”-os H-Billie gumiknak el kell férnie benne. Fura módon semmilyen rugalmasságot nem éreztem rajta, pedig a kerék giroszkóp hatása is jelentős, a súlyról nem beszélve. No meg kímélő üzemmód sem volt!

Szimpla hajtás

Szimpla hajtás

SRAM XO1 szettel volt szerelve a Tusker, ami 1×11 sebességes rendszer. Bőven elég volt mindenhová, mivel elöl 30-as lánckerékkel volt ellátva az E13 TRS+ hajtómű. Nem mellékesen jól néz ki ez a szett, meg szerethető a működése. Erős, darabos (sramos), illik a ducigumis gépekhez, de azért pontos, hiszen felső kategóriás cucc. Ugyanez vonatkozik a SRAM Guide fékekre is, bár már leírni sem merem, hogy egy Shimano XT mennyivel erősebb, és szebben működő.

A 35 mm-es befogó komoly merevséget ad

A 35 mm-es befogó komoly merevséget ad

A kokpit alkatrészek a Race Face-től érkeznek, de ahogy a bringa többi része, úgy ez is személyre szabható a ROSE webshopjában. A Turbine stucni és hajtómű már az új 35 mm-es befogójú, komoly merevsége van, és kinézetre is jobban passzol a Tuskerhez. A nyeregcső Easton EA70-es alu modell. Ergon nyergen sem ültem még, de a fatbike-ra rakott SRX-30-as modell nagyon kényelmes volt. Nekem. Ezt mindig ki kell hangsúlyozni, mert lehet hogy a te fenék formádhoz borzalmas lesz. Ez akkor derül ki amikor 2-3 órát ülsz rajta.

Néhány lyuk, de nem elég

Néhány lyuk, de nem elég

A kerékszett külön világ a dagibringáknál, hiszen ez a lelkük, ami miatt kitalálták őket. A ROSE saját gyártású kerekeket rakott a Tuskerbe. Középen ki van furkálva a súlycsökkentés miatt. Elöl 150×12 mm-es aggyal, hátul 170×12-essel. Nagyon merevek, de azért súlyuk is van. Akárcsak a gumiknak. A Vee Tire H-Billy úszógumik darabonként 1263 grammot nyomnak 4.25”-os méretben.

Ha valaki nekem egyszer azt mondja, vidáman fogok készülődni egy három órás bringázásra miközben ömlik kint az eső és igazán meleg sincsen, akkor szimplán hülyének nézem. A fetbájkozás azonban teljesen más műfaj. Nagyon kíváncsi voltam milyen sárban, ha már hóban nem sikerült kipróbálni. Egyszerűen döbbenetes volt. Mindenhol. A zúzottköves ösvény mintha aszfalttá változott volna. Nincsen az a 160 mm-t mozgó enduro bringa, ami ilyen simává varázsolná. Aki ismeri a Pilist több napos eső után, az tudja hogy két dolgot nem tudsz ilyenkor: fékezni, és tekerni. Na a Tuskerrel egyik sem volt gond. Egyszer sem ragadt be a kerék, nem tudott összegyűlni annyi sár a lánc, vagy támvilláknál, hogy eltömje.

Jól áll neki!

Jól áll neki!

A fékerő pedig döbbenetes volt. Amikor folyik a sár veled együtt lefelé az ösvényen és te közben komoly fékerőt tudsz átvinni a talajra az első keréken, az eléggé szürreális, pedig az elmúlt 20 évben nagyon sok montival mentem. Most így hirtelen nem tudom megmondani hányszorosa a 2.2”-os gumihoz képest a 4.25”-os tapadása, de sokszorosa. Éppen ebben rejlik a veszélye is a fatbike-nak. Egészen extrém mértékig fékezhető, kanyarodni is durván lehet vele még a legcsúszósabb sárban is. Viszont amikor eléred a tapadás határát, akkor komoly kerékpárkezelési tudásra lesz szükséged, hogy ne ess baromi nagyot, mivel ilyenkor már sokkal gyorsabban haladsz mint a régi montiddal, és hirtelen szűnik meg a tapadás. A kérdés, hogy idáig el mersz-e jutni.

És még gyors is!

És még gyors is!

Sokan azt gondolják hogy a fatbike lassú. Ez így nem igaz. Ok, a kerekeket fel kell gyorsítani, ami nehezebb a súlya miatt, de általában nem XCO versenyzésre veszik az emberek, csak úgy örömbringázni pedig kevésbé számít. Aszfaltra persze ne menj, hiszen 2 bar, vagy az alatti nyomással fogod használni. Ott letapad mint a dragster a ragasztós pályán. Olyannyira nem lassú, hogy a Pilis-tetőről lefelé vezető szerpentinen 52 km/h-s tempót sikerült elérni, pedig az elég köves. Eddig egyik tesztbringával sem mentem ilyen gyorsan lefelé. Mindezt merev vázzal és villával.

Ki mondta hogy csak a napfényes hétvége alkalmas a tekerésre?

Ki mondta, hogy csak a napfényes hétvége alkalmas a tekerésre?

Azért túl szép volna, ha csak előnyei lennének. Kezdjük a legmarkánsabb különbséggel egy hagyományos montihoz képest: a kerekekkel. Sajnos itt hatványozottan igaz, hogy minél könnyebb legyen. A Vee Tire helyett válaszd a konfigurátorban a Schwalbe Jumbo Jim-et, ami 273 grammal könnyebb darabonként. Ez drasztikus változást fog okozni. Nagyobb tempónál finoman változtatni a menetirányon így elég nehéz. Megszokható, de nem ideális. Főleg a döntögetésnél érezhető ez, amikor a nagy perdületű kerék felállító nyomatékát le kell győznöd. A másik a brutál széles támvilla kialakítása. Kicsit túltolták a tervezők a szélesítést és a merevítő híd után még szélesítettek rajta kicsit, full feleslegesen. Ellenben így beleért a vádlim. Ez zavaró volt.

Na elhúztunk bringázni!

Na elhúztunk bringázni!

Zárszóként a kérdés. Vennék-e ilyet? 600 000 Forintért sok mindent lehet venni. Sokáig kerestem a „mindenre egyet” kerékpárt. Ilyen persze nem létezik, de a Tusker áll a legközelebb hozzá. Aki merev vázon szocializálódott, mint én is 1993 után, annak nagyon nagy feeling lesz. Egy 130 mm-t mozgó össztelóssal teljesen partiban van, sőt gyorsabb tudok vele lenni, ha azonos súlyban lévőhöz hasonlítom. Szóval venném. Némi felárért kattintanék bele DT-Swiss BR2250-es kerékszettet, meg Jumbo Jim gumikat, és hajrá. Ha leviszed 12 kiló alá a súlyát, akkor nagyon kemény gép áll össze belőle.

InfoBox:
Forgalmazó: ROSE Bikes Hungary
Elérhetőség:  www.rosebikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 6 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: M és L
Ajánlott fogyasztói ár: 2.050 EUR (1.294 EUR-tól)

Súly: 13,9 kg

Geometria:

Műszaki adatok:
Váz: 7005-ös alumínium
Villa: The Tusker karbon
Hátsó váltó: SRAM X01 Carbon
Váltókar: SRAM X01
Fékek: SRAM Guide R
Hajtómű: E13 TRS+ 30T
Fogaskoszorú: SRAM XG 1195 10-42T
Kerekek: ROSE Fatbike 26”
Külsők: Vee Tire H-Billie 26×4.25”
Kormány: Race Face Turbine 35 mm
Kormányszár: Race Face Turbine 35 mm
Nyeregcső: Easton EA70 Zero
Nyereg: Ergon SRX-30 Súly: 13,9 kg

Geometria:

rahmen_geometrie_mtb_2015.rkg49zf2lg

rose_bikes_the_tusker_fatbike_teszt

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo