fbpx

Rock Shox RS-1 menetpróba: feje tetejére fordítja a világot?

Teleszkópok terén manapság a legnagyobb felhajtás a Rock Shox tavasszal leleplezett, Up Side Down kialakítású villáját övezi. Kipróbáltuk mit tud élesben!

Már a márciusban megjelent első képek óta tűkön ülve vártuk a lehetőséget, hogy kipróbálhassuk az amerikai cég legújabb teleszkópját. A Demo Day forgatagában aztán nem is haboztunk, egyből ezzel indítottuk a napot.

Tavasszal még csak sejteni lehetett, milyen felhasználási területre szánja a Rock Shox az RS-1 villát, azóta minden lényeges információra fény derült. Nove Mestóban már élőben is megcsodálhattuk, napjainkban egyre több cross country világkupa versenyző bringájában láthatjuk a versenyeken.

Az RS-1 lenyűgöz

Az RS-1 lenyűgöz

Az RS-1 alapvetően egy 29”-es kerékpárokhoz készített, fordított kialakítású (USD) teleszkóp. Az amerikaiaknak egyes források szerint 3, mások szerint 5 évbe telt kifejleszteni az új rendszert, kérdés, hogy megérte-e a ráfordított rengeteg pénzt és időt?

Karbon váll, villanyak és felsőrész

Karbon váll, villanyak és felsőrész

A nyakcső és a villaváll karbonból készül, az egész felső rész gyakorlatilag egy egységet alkot. Merevség szempontjából itt tehát nem szenved csorbát a rendszer, és mint kiderült az XLoc hidraulikus lockout kábel elvezetése is megoldott.

A perselyezés kifejezetten igényes

A perselyezés kifejezetten igényes

Tavasszal még a perselyezéssel kapcsolatban merültek fel bennem kételyek, de a szétszedett villa ezeket is eloszlatta, igényesen oldották meg ezt a feladatot is a Rock Shox mérnökei. Mivel nincs fékhíd a sárférőhely gigantikus, még ballonos 29”-es gumival sem lesz esély az eltömődésre.

A fékkonzol, becsúszó és tengely az alsó egységben

A fékkonzol, becsúszó és tengely az alsó egységben

A 32 mm átmérőjű becsúszószárak fekete anódizált felületkezelést kaptak, és mivel a villa fordított kialakítású a kenésüket biztosító – jelen esetben a szimmering fölött található – szivacsgyűrűk folyamatosan ellátják feladatukat. A hagyományos teleszkópoknál előfordulhat, hogy ezek kiszáradnak, ami sok probléma kezdetét jelentheti. Az alsó részt is érdemes egységként kezelni, mivel a tervezés során kiderült, hogy a kívánt merevség csak speciális, új aggyal érhető el.

Az alsó egység

Az alsó egység

A 27 mm átmérőjű „Torque Tube” tengely teszi lehetővé, hogy a két becsúszó egyszerre mozogjon, valamint megfelelő torzionális merevséget biztosít, még akár 200 mm-es tárcsa esetén is. A kerék rögzítését egy 15 mm-es Maxle Ultimate tengely hivatott ellátni. Két különböző előrenyúlással (rake) rendelkező változat lesz kapható, egyik 46 mm, míg másik 51 mm offsettel.

Predictive Steering SRAM agy

Predictive Steering SRAM agy

Az első negatívum tehát, hogy az RS-1 csak az úgynevezett „Predictive Steering” agyakkal kompatibilis, amit egyelőre csak az anyacég SRAM és a DT Swiss gyárt.

Rock Shox RS-1 visszaút csillapítást állító tekerentyű

Rock Shox RS-1 visszaút csillapítást állító tekerentyű

A belsőségeket tekintve egy Solo Air rendszerrel van dolgunk. Neve megtévesztő lehet, hiszen ez valójában egy két levegőkamrás megoldást takar, ahol a két légkamra között egy kiegyenlítő szelep osztja el a nyomást. A csillapítást az „Accelerator Damper” végzi, a visszaút csillapítás mértékét a Rock Shox villákon már megszokott, piros tekerővel lehet állítani. A tökéletesen záró XLoc hidraulikus lockout érdekében előfeszített rugó került a csillapító egységbe, hogy kiállva sprinteléseknél se mozogjon be semmit a villa zárt állapotban.

Rock Shox RS-1 csillapító egység

Rock Shox RS-1 csillapító egység

A rugóút 80, 100 vagy 120 mm lehet, így jól láthatóan inkább XC verseny villáról van szó, mint egy mindenes all-mountain teleszkópról. Hangolás tekintetében a Pike modellnél már bevezetett “Bottomless Token” adapterekkel tudjuk utólag módosítani a karakterisztikát. Ez a légkamra aljára csavarozható kiegészítő csökkenti a levegőkamra méretét a progresszívabb rugózási karakterisztika érdekében. Tömege gyári adat szerint 1666 gramm, ami megközelítőleg 55 grammal több a  SID XX verziójához képest, viszont a merevségbeli különbség érzésre jelentős. A Demo Day napján a SRAM standon különböző szétvágott darabokon lehetett próbálgatni melyik mennyit hajlik. Nos az RS-1 esetében sem a felső, sem az alsó egységet nem tudtam meghajlítani kézzel, míg a SID-et azért sikerült, a saját 28 mm-es becsúszójú SID villámról nem is beszélve. A kézzel összenyomogatás nyilván nem egy ISO szabvány által hitelesített általános teszteljárás, de a nagy német magazinok komoly terhelési tesztjein is kiemelkedően szerepelt a villa.

A Demo Day egyik döntött kanyarja

A Demo Day egyik döntött kanyarja

De milyen menet közben?

Próbára egy Canyon Lux CF bringát sikerült kivinni a SRAM sátortól. Ugyanaz a Flex Pivot kialakítású össztelós, mint a Rose Thrill Hill, csak 29”-es kerekekkel. A tesztpálya idénre megváltozott egy mesterségesen épített döntött kanyaros, ugratókkal, köves és gyökeres szakaszokkal ellátott rövid tesztkörön próbálgathattuk a gépeket.

Rock Shox RS-1

Rock Shox RS-1

Kimerítő tesztre nem éppen alkalmas, de az első benyomásokat le tudtuk szűrni. Az RS-1 esetében ez egy szóban összefoglalható: MEREV! Nincs hajlás, nincs nyeklés-nyaklás, fékezésnél csavarodás, csak brutális merevség. Főleg amikor a döntött kanyarokba rakta ívre az ember, akkor lehetett érezni, hogy pontosan ott van, ahová akartuk irányítani. Egy olyan bringás, aki sokat ment merevvillával ezt igazán tudja értékelni, még úgyis, hogy a mai átlagos teleszkópok merevség tekintetében fényévekre vannak, mondjuk egy 2000-es évek elején gyártott SID-től. Szóval az első fontos tulajdonság kipipálva, tényleg nem a levegőbe beszélnek az amerikaiak.

A lockout kábel elvezetése is megoldott

A lockout kábel elvezetése is megoldott

A mozgás viszont nem nyűgözött le. Félreértés ne essék, egy átlagos villához képest kiválóan mozog, csak valahogy a megindulást nem éreztem olyan finomnak, mint mondjuk egy levegős Pike esetén. Pedig elméletben minden adottsága megvan hozzá. Lehetséges, hogy a viszonylag kicsire hagyott SAG miatt nem volt olyan érzékeny mozgású, inkább XC használathoz volt beállítva. Mivel a Demo Day napján akár 5 bringával is megyünk egy nap a finomhangolásokra csak minimális idő jut. Lehetséges, hogy ha több idő van pontosan beállítani kicsit más a helyzet, bár a nagyobb súlyú kollégák is hozzám hasonló véleményen voltak, és a SRAM emberei sem lepődtek meg mikor megemlítettem ezt nekik. A rugóutat egyébként végig kimozogja, a nagyobb tereptárgyakat már remekül nyeli el, a beásott köveken fékezés nélkül lehetett végigmenni vele. Inkább cross country versenyzéshez tudom elképzelni, mint élménybringázáshoz, ezt támasztja alá a tökéletesen záró lockout is. Itt egyedüli negatívumként az XLoc kar csúnyán összegyűrődött gumiharangját tudnám említeni.

Kimozogta az útját

Kimozogta az útját

Összességében egy kiváló villa, olyan tulajdonságokkal, amik tényleg kiemelik versenytársai közül. Alapból a kialakításból adódó egyedi kinézet miatt majdnem mindenki felkapja rá a fejét, a gyártók közül nem véletlen, hogy rengetegen ilyen teleszkóppal szerelik majd jövő évi csúcs gépeiket. A tartóssággal kapcsolatban megoszlanak a vélemények, a lenti becsúszók bizonyos szempontból jobban ki vannak téve a sérülésveszélynek. A legnagyobb hátrány az ár, hiszen 1800 $ még egy tehetős piacon is borsosnak számít. Lesz-e olcsóbb változat? Egyelőre erre a “nem valószínű” választ kaptuk. Prémium termék, prémium áron, egy darabig talán nem akarnak házon belül konkurenciát. Bár ha az 1X11 sebességes SRAM szetteket nézzük semmi sem kizárt.

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo