fbpx

Prototípust teszteltünk: Merida Big Ninety Nine

A februári Merida Press Camp legizgalmasabb kerékpárja a Merida új 29-es fullyja, a Big Ninety Nine prototípusa volt, főleg hogy ki is tudtuk próbálni ideális tesztpályán, és a második napon ideális körülmények között. A Merida új hazai arcával, Buruczki Szilárddal nem is sokat foglalkoztunk a többi bringával, igyekeztünk megtudni élesben minél többet róla.

Prototípust teszteltünk: Merida Big Ninety Nine

Szögezzük le, a teszt ezúttal a szó szoros értelmében teszt, hiszen a kerékpár még nem nyerte el végleges formáját, többek között a mi visszajelzéseinkre is számított Jurgen Falke főkonstruktőr a Big Ninety Nine kipróbálása után. Most már talán elárulhatom, még 2011 őszén az Eurobike-on beszélgettünk Jurgennel, miért is volt szükség a sikeres Ninety Six leváltására egy teljesen más felfüggesztést használó XC-fullyval, a Ninety Nine-nal. A konstruktőr többek között azt is elárulta akkor, hogy ez a mechanizmus alkalmas egy később bevezetendő 29-es fully megépítéséhez, tehát ha úgy tetszik, a Big Ninety Nine tervezése jóval korábbra nyúlik vissza és a gyártó biztosra akart menni.

Prototípust teszteltünk: Merida Big Ninety Nine

A teszt előtti prezentáción most megtudhattuk, a Merida koncepciója, hogy a 29-es kerékméretnél fölösleges nagyobb rugóútban gondolkozni, mert az megnehezítené, sőt, 120 mm fölött a nagy kerék miatt már szinte lehetetlenné tenné a megfelelő geometria és sárférőhelyek kialakítását. A sok matek után végül a 106 mm-t dobta ki a gép, jelen állás szerint csak ezzel a rugóúttal gyárt majd 29-es fullykat a Merida.

A Merida Ninety Nine felfüggesztése köszön vissza, hajlított ülőcsővel

A felhasználási terület szempontjából egyértelműen a teljesítmény centrikus, de agresszív XC-seket, maratonistákat célozza a Merida Big Ninety Nine, azokat, akik nehezen járható traileken közlekednek, vagy például Cristalp-szerű maratonokon versenyeznek is. A csapat versenyzője, Andy Kugler is azt mondta, annak ellenére, hogy idén is a Big Nine-ra voksol majd elsősorban, a technikásabb svájci maratonokon ki fogja próbálni a Big Ninety Nine-t. A gyári ridereknek nyárra elkészül egy karbon prototípus is, ellenben szériában egyelőre az alumíniumban gondolkozik a Merida, karbon verzió az őszi Eurobike-ra várható. Nem kell azonban megijedni a fémtől, 29-es fully létére cseppet sem éreztem nehéznek a Big Ninety Nine-t, hogy is fogalmazzak, kicsit olyan luxusautós feeling, amikor inkább nyugodtnak, mint gyorsnak érzi az ember a haladást, közben a kilométerórára pillantva rájössz, hogy gyorsan mész.

Directmount átdobó, ezzel is több helyet hagyva a sárnak

A specifikáció nem végleges, de – ahogy feltételezhetően a széria modell esetében is így lesz – nem csúcs alkatrészekkel szerelték a prototípusokat, a DT vagy RockShox villa és rugóstag mellett Shimano XT vagy SRAM X0 szett díszelgett, s persze a PRC alkatrészek. Ez azért is fontos információ, mert nem próbáltak „átejteni” azzal, hogy az újságíróknak felszerelik hiperkönnyű cuccokkal a nehéz vázat, írjanak róla jókat, a szériagép pedig majd egy kilóval nehezebb lesz…

Prototípust teszteltünk: Merida Big Ninety Nine

Fontos, hogy a Big Nine-hoz hasonlóan a nagy kerekek mindenhol bőven elférnek a kerékpárban. Mielőtt bárki mosolyogna ezen, nézzen meg minél több 29-es fullyt, például a sárférőhelyet 2,1-es gumiknál, s jegyzeteljen szorgalmasan… A Merida Big Ninety Nine még 2,3-as gumikkal is jól használható, és a Press Camp-en a sárban is bizonyított. A nem éppen vízmérték segítségével mért geometriai adatok: 48-as ülőcsőhöz (hajlított ülőcső) 1155 mm-es tengelytáv, 610-es vízszintes felsőcső, 110-es homlokcső és 450-es láncvilla tartozik. Szögeit tekintve a homlokcső a merev 29-esekhez hasonlóan meredek, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy ezzel a bringával nem úgy közelíthetjük meg a nehezen járható, nagy kövekkel, egyenetlenségekkel tűzdelt traileket, mint egy nagyobb rugóutas 26-ossal.

Ennyi hely marad a sárnak a Merida Big Ninety Nine hátsó traktusában

Gondolok itt arra, hogy a 140 mm körül mozgó all-mountain-ek szerintem teljesítménycentrikus mászásra már alkalmatlanok, míg a Big Ninety nyergéből kiállva, ha megvan bennünk az erő, tank stílusban, de hatékonyan felrombolhatunk még a 26-ossal elakadós technikás meredekeken is. Hátul a 106 milliméternek előnye, hogy nem lezárt állapotban is hatékony a pedálozás, göröngyös terepen még inkább! Lefelé pedig az enduro-pályán is bizonyított, bár kicsit óvatosabban, mint a gravity-arcok a One Sixty-vel, de a letöréseket is sikerült abszolválni vele. Már merevfarú 29-esekkel kapcsolatban is többször írtam, de a fully esetében még igazabb: olyan szintű bénázásokat tolerál a gép, hogy nagyon bátornak kellene szerintem lenni ahhoz, hogy túlvállaljuk magunk. Bár idővel mindenhez hozzá lehet szokni, a pozitív dolgokhoz főleg…

Prototípust teszteltünk: Merida Big Ninety Nine

A hatékonyan sportos jelleget az átmenőtengelyek is erősítik, a komolyabb twentyninerein már kivétel nélkül a 12/142 mm-es szabványt használja a Merida. A kerekek szintén a „keményebbek” közül valók, a Fulcrum Red Metal XL tubeless gurigákat szívesen látnám a széria példányokban is, megjegyzem, elnézve a 2012-es palettát, adnék most mellékesen egy fekete pontot a Meridának, mert a drágább gépekben is a nem belső nélküli Red Power kerékszetteket erőltetik. A tesztre belsővel szerelték amúgy össze a Red Metal-okat, Szilárddal ennek ellenére maradtunk a kerékpárkezelés szempontjából jól bevált 2 bar alatti nyomáson, sajnos neki becsúszott így egy felütés.

Igényes fém-megmunkálás

A váltó és fékrendszert intézzük el most annyival, hogy működtek, megemlítendő, hogy a vázat duplatányéros hajtóműhöz optimalizálták, de használható triplával is, ahogy a teszten is volt ilyen is, olyan is (tripla XT vagy dupla Sram), a dupla X0 hajtóművön 24-es kistányérral. Az egyetlen, ami nekem nagyon nem tetszett az alkatrészek közül, a RockShox LockOut karral összedolgozott DT felfüggesztés, ok, „működött”, de ezen a szinten nehézkesen. Szerencse, hogy ez is a kerékpárok prototípus mivoltával volt összefüggésben, ugyanis más Big Ninety Nine-okon láthattunk DT-t DT-karral, RS-t RS-sel, ebből a szempontból úgy látszik rossz vonatra szálltam.

Kúl logó a tapered homlokcsövön

A végére egy személyes megjegyzés, a designról általában akkor írok egy teszt során véleményt, ha tetszik. Nos, ez a natúr fém szín a Prototype-feliratokkal, a betűtípussal, a 99 emblémával a homlokcsövön nekem adta, még az is megfordult a fejemben, hogy a legszebb Big Ninety Nine-t láthattuk, még mielőtt megkapta volna végleges arculatát. Kíváncsian várjuk a végleges verziót, amivel nyárra készül el a Merida!

(Adatlapot a kerékpár prototípus jellege, a nem végleges geometriai adatok és specifikáció miatt nem mellékelünk.)

Szöveg és fotók: Takács Tamás

Forgalmazó: Bikefun Kft. / bikefun.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo