fbpx

Nyílt levél a tárcsafékek ellen: „Hatalmas kések a mezőnyben”

A Movistar versenyzője, Fran Ventoso súlyos vágást szenvedett a lábán a vasárnapi Párizs-Roubaix-n, azonban csak ma erősítették meg csapata részéről hivatalosan, hogy tárcsaféktől származik a sérülés.

"Hatalmas kések" a kerekeken

“Hatalmas kések” a kerekeken

Ventoso és csapata, a Movistar nyílt levelet fogalmazott meg a tárcsafékek betiltása érdekében, amit rövidítve fordítottunk le:

26 éves pályafutásom (13 profi év) során sok technikai fejlesztést láttam már, anno acél vázon kezdtem, majd az alumínium, karbon stb. következett, ami tökéletesen merev és könnyű is. Komoly fejlődés volt a patentpedál, biztonságosabb, sokat változtak a fejvédők is, melyeket már öröm viselni.

Sokkal nagyobb áttételtartományból gazdálkodhatunk, az első bringámon egy tányér volt elöl, 3 fog hátul, most dupla tányér, 11 fokozat hátul és még nincs vége… Emlékszem, hogy szkeptikusak voltunk az elektromos váltással, nincs rá szükség, elromolhat, akkumulátort kell cipelni… Most pedig el sem tudjuk képzelni a bringát nélküle.

Két éve feltűntek a tárcsafékek a cyclocross bringákon, most pedig országúton is lehet tesztelni őket. Szeretném tisztázni, hogy én is amellett vagyok, mint bárki más, hogy a cyclocross versenyzők profitálnak a tárcsafék előnyeiből. De most megjelentek a profi országúti mezőnyben… Végiggondolta bárki, hogy megtörténhet az, ami vasárnap megtörtént? Senki nem számolt a veszélyekkel, hogy késként működhetnek bukáskor?

A Roubaix-n a Lampre-Merida volt az egyik csapat, amelyik tárcsafékes bringákkal ment

A Roubaix-n a Lampre-Merida volt az egyik csapat, amelyik tárcsafékes bringákkal ment

Amikor megtörtént a baleset, nem estem el, csak fékeztem, ahogy az előttem lévő is, hogy ne menjen át a másikon. Csak a lábamat kellett letennem, nekiütve az előttem lévő bringájának hátuljához. Visszaültem, folytattam, de amikor rápillantottam a lábamra, sokkot kaptam: nem fájt, nem vérzett nagyon, de a vágás a csonthártyáig hatolt! Megálltam, leszálltam és rosszul lettem. Vártam a kísérőkocsit, a mentőt és csomó minden járt a fejemben.

Csak balszerencse? Nem hiszem. Néhány kilométer után Nikolas Maes a Quick Step-ből mély vágással a térdén szállt be, amit ugyancsak féktárcsa okozott, a 32-ből, ami a mezőnyben volt. Felmerül a kérdés, mi lesz, ha 198 versenyző 396 tárcsaféke lesz a mezőnyben?! A tárcsafékeknek SOHA nem lett volna szabad megérkezni a mezőnybe, de legalább ettől a pillanattól nem, hogy már megismertük őket! Én még sose találkoztam olyan versenyzővel, aki panaszkodott volna a hagyományos fék erejére. Ha teljes erőből behúzod a féket, a kerék megcsúszik, mindegy, hogy tárcsafék vagy hagyományos. Akkor minek használni tárcsaféket?

Aztán a problémák defekt esetén a kerékcserével: a neutrál szerviz gondban lesz, hogy melyiket adja a 3-4 különböző kerékszettből, ha nincs ott a saját kísérőkocsi. És a legrosszabb, amit az előbb ecseteltem, hogy a jelenlegi tárcsafékek hatalmas késként működnek bukáskor, sebességtől függően. Néha pedig 80-, 90-, 100 km/h-val is megyünk.

A "hatalmas kés" közelről

A “hatalmas kés” közelről

Én szerencsés voltam, mert nem vágta le a lábam, de mi van, ha a nyakát vágja el valakinek, vagy az ütőerét? Nem szeretnék belegondolni. És mindez megtörténhet, ha a versenyzők különböző érdekvédelmi szervezetei nem fognak össze és nem csinálnak semmit. NÁLUNK VAN AZ ERŐ, HOGY VÁLASZUNK, ÉS VÁLASZTANUNK KELL. A tárcsák vágásokat okoznak. Most az én lábamon, de holnap súlyosabb baleset történhet.

Reakció az UCI részéről: https://bikemag.hu/magazin/hirek/betiltjak-nyilatkozat-az-uci-reszerol-tarcsafek-ugyben

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo