fbpx

NOS? Allegro/Shimano 600AX

A címadó mozaikszót azok is ismerhetik, akik nem beszélnek angolul, és nem licitálnak nemzetközi oldalakon. A New Old Stock olyan raktári készletet jelöl, amely új állapotban vészelte át az évtizedeket, ami igaz erre a svájci gyöngyszemre is, bár kevés esélyt látok rá, hogy egy poros helyiség eldugott sarkában pihent volna az elmúlt harminc évben.

allegro_ax_1

allegro_ax_6Közhely, hogy minden tárgynak története van, de ha a japánok Adamas Aerodynamics szettjeire gondolok, nosztalgikus érzés fog el: a régi katalógusok virtuális lapozgatása közben rendszerint elidőztem a babakék színben játszó komponenseknél, mert nagyon lelkes és nagyon amatőrként is feltűnt, hogy ezek az alkatrészek mennyire innovatívak kortársaihoz képest. Akkor még nem reménykedtem benne, hogy belátható időn belül birtokolhatok egy AX felszereltségű bringát, amíg kedvenc „lomisom” portékái közt fel nem tűnt egy szingós első kerék 600AX aggyal. A porvédő hiányzott, és persze a többi komponens is, de innentől vált kézzelfogható valósággá a lehetőség.

Azóta persze tudom, hogy a Shimano ontotta ezeket az alkatrészeket, és nem kevés került belőle országunkba, így szorgosan gyűjtögettem mind a 600, mind a Dura-Ace „Adamas” verziót. A kutatás közben felbuzdulva egy nagyobb tétel AX alkatrész elküldésén, a tulajdonos eladásra kínálta a fotókon szereplő svájci Allegro járgányt is. Mindez jó egy évvel ezelőtt történt, kissé borsos áron kínálta, de hittem benne, hogy egyszer az ára utoléri a valós értékét! Ez év júniusában kényszerhelyzetbe kerültem az Allegróval kapcsolatban: a piszkos anyagiak miatt a tulaj már-már bontásra szánta el magát, így azonnal döntenem kellett. A szokásos alkudozás után jóval barátságosabb áron jutottam hozzá, de legalább elmondhattam: a gyűjtögetés végre befejeződött.

Üröm az örömben, hogy a hátsó szingó lyukas volt és el is öregedett, valamint a nyereg elveszett valahol az elmúlt évtizedekben, de az eladó szerint egy Selle Italia Turbo volt rajta gyárilag. allegro_ax_8Az utóbbi tételből egy új darabot beszerezni kicsit drága lett volna, de a szerencse mellém szegődött a szerencse, és jó áron megkerült egy szép fehér darab. Később észrevettem, hogy a rejtett bowdenezés a kormány külső ívén lett elvezetve, így egy új bandázsra is szükségem volt.

Adamas Aerodynamics. Nem mennék bele a részletekbe, a grammok háborúját fel sem hoznám, hiszen bármennyit nyert volna a Shimano bármely komponensen, a középhúzású fékeken biztosan elbukná. A hatásfokuk nem kimagasló, de ezzel a problémával a Campagnolo is szembesült pár évvel később a Corsa Record kapcsán: szép, szép, de minek? Az újítások sora viszont a fékszetten kívül is szinte végtelennek tűnik: nem kevés fejvakarást és álmatlan éjszakát okozva ezzel az olasz mérnököknek.

A szériában elsőként gyártott rejtett bowdenvezetéses fékkarok (amelyek azóta is használatban vannak), az egyenként cserélhető, hetes sorral ellátott kazettás hátsó agy süllyesztett küllőfejekkel, az egy oldalon, de duplán csapágyazott DynaDrive pedálok, a rejtett imbuszcsavaros stucni, az aero nyeregcső-kialakítás, a légellenállást minimalizáló kupak a kormánycsapágyon, az űrtechnikát idéző váltószett és minden idők legszebb kulacsa a japán gyártó szerint 23%-kal csökkentette a menetszél lassító hatását. Persze az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ezt a szintén újításnak számító lapított csövekből forrasztott vázakon mérték, melyeket először a Tange gyártott teljessé téve a színtiszta japán vérvonalat, megkoronázva az általában Araya gyártmányú aero profilú peremes felnikkel.

allegro_ax_2
allegro_ax_0Mindezt kiegészítették a 7200-as Dura-Ace EX, valamint 6200 EX „Arabesque” csoportoknál megismert, jól bevált W-cut váltáskönnyítő hajtással és UniGlide lánccal, valamint a „OneKeyRelease” önlehúzó hajtóműcsavarral, és máris kész a versenygép: egy 5 és egy 6 mm-es imbuszkulcs gyakorlatilag elég a bringa villámgyors szétbontásához. Na, többek közt ez az, amiért imádom a régi japán komponenseket.

Ja és hogy az Allegro szerelt-e gyárilag AX-szel vázakat? Férfiasan bevallom nem tudom, nem találtam semmit erről, viszont a gyárból származó NOS vázszetteket nem is keveset, így élnék a gyanúperrel: a kereskedő megrendelte a vázat és a szettet, majd összeépítve kínálta a kész országútit. A Reynolds az 531c-vel lapot húzott 19-re, az addig sem nehéz 531-es mangánötvözet vázat tovább könnyítve a vékonyabb falú csövekkel.

Erre az alapra építkezett azután a svájci kereskedő, de a komplett kerékpár előélete homályba vész: vagy a falon felakasztva várta a vevőket, vagy egy frissen érettségizett srác lázadt fel a szülei ellen azzal, hogy rá sem ült, mert ő „egyesgolfkabriót” szeretett volna. Nem tudom, mindenesetre a nagy lánctányér szüzességét nekem kellett elvennem, harmincon túl már időszerűnek tűnt…

A Shimano AX szerintem méltatlanul alulértékelt szettje innovatív technológiák tucatjait vonultatta fel, amely még így is csak a Campagnolo arcába gyengén meglegyintett kesztyű lett. Véleményem szerint ez nem csupán a Tommasini csapat hibája, akik komoly versenyeredményeket sajnos nem értek el a Shimano AX-szel szerelt bringákon. De ha valaha meglátom a baba- és ultramarinkék színkombinációt, mindig ezek a szettek fognak eszembe jutni!

Szöveg: Zatykó Péter
Fotó: Rovó István

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo