Látszólag új trend van kialakulóban a hazai piacon, amibe a Neuzer Jumbo 29er is beillik. A legutóbb nálam megfordult tesztkerékpárok mind hazai vagy kelet-európai gyártmányok voltak, mind 29er montik, mind elérhető áron és mind határozottan jók. A szerény számú minta alapján arra a következtetésre jutottam, hogy manapság a megfizethető, a jó ár/érték arányú, a szakmai ártalom miatt túlzottan igényes szakíró számára is lelkesítő montis élményhez mindenképpen érdemes a fenti, bevált receptet követni.
Igen, a Neuzer Jumbo is eminens tanuló! Tudja a legfontosabbakat, amit egy terepre szánt kerékpártól elvárható: kiválóan irányítható, működése megbízható és relatíve kifinomult, továbbá nincsenek jelentős hiányosságai. Montis képességeink fejlesztésére, kellemes kikapcsolódáshoz, akár tereptúrázáshoz is kiváló társ, és nemcsak azért nem fogjuk egyhamar „kinőni”, mert „nagykerekű”…
Sokszor van lelkiismeret furdalásom, hogy a BikeMag kerékpártesztekben hangoztatott véleményünkkel ellentétben egy félmilliós vagy még annál is drágább kerékpár egyszerűen nem képezhet jó ár/érték arányt. Nem többször tartósabb, mint egy 150.000 magyar forintot kóstáló modell, kezelése nem többszörösen kifinomultabb, tömege nem harmada azoknak, továbbá még a neuralgikus pont – a felfüggesztés minőségemelkedése – sem ilyen léptékű a két árkategória közt. Tehát aki képtelen nagy összeget áldozni egy magas technikai színvonalat képviselő kerékpárra, nem biztos, hogy rosszul jár. A Neuzer Jumbo 29er hivatalos árcéduláján 159.000 Ft szerepel, de egyes kerékpár-kereskedések a bűvös 150 ezres határon belül is kínálják. Sokszor azon tűnődöm, hogyan képes a forgalmazó ebben az árfekvésben piacra dobni egy tetszetős, jó geometriájú modern vázzal rendelkező, működőképes telóval, 8-fokozatú Shimano váltórendszerrel, mechanikus tárcsafékekkel felszerelt modellt. Pedig pontosan ilyen a teszt tárgyát képező Jumbo!
- A fékezést az Avid BB5-ösre bízták – a teszt alapján jól döntöttek
- Mind elől, mind hátul igényes Post Mount rögzítést kap az Avid
- A váltórendszer egységes Shmano Alivio, a 8 hátsó fokozatnak köszönhetően megbízható, majdnem karbantartásmentes…
- Az Avid mechanikus tárcsafék könnyen állítható, megfelelő modulációt kapunk
- A Suntour XCM villa mozgása kissé spártai, de megfelelően stabil darab
- A hajtómű kinézetre akár integrált rendszerű is lehetne, de négyszögtengelyes, ennek ellenére megfelelően merev és hatékony: ráadásul a váltásteljesítményre sem lehet panasz…
A kedvező árfekvésű kerékpárok esetében számos kompromisszumot kell kötni, de nem mindegy, hogy milyeneket. Ez kétségtelenül egy trükkös kötéltánc-mutatvány, ahol a gyártók néha elbizonytalanodnak a prioritásokon. Legyen 9-fokozatú a váltórendszer, a plusz költséget pedig spóroljuk meg a fékrendszeren vagy a felfüggesztésen? A Jumbo kifejlesztésénél a sorrend egyértelműen a következő: a kerékpárnak legyen egy megbízható, jó alapja, így a váz 6061-es hidroform kialakítású, kellő merevséggel és szerencsére tökéletes 29er geometriával. A váltás viszont maradjon 8-fokozatú, mivel ez a megbízhatóbb, kevésbé karbantartásigényes és tartósabb – ezek a szempontok a célközönség számára többet érnek, mint ha a lánckeréksorban eggyel több fokozat állna rendelkezésre. A fékrendszer legyen tuti, lévén a megállás egy kevésbé tapasztalt montis esetében bír olyan jelentőséggel, mind a pedálfordulat optimalizálása egy esetleges fokozatszám-növelés útján. Illetve a teleszkóp se lógjon ki a sorból, legyen tág határok közt állítható, relatíve finom működésű, az aszfaltos tekeréshez pedig blokkolható.
A fenti logikai menetben nincs sok kritizálni való: akik a Neuzer Jumbo mellett döntenek, pontosan ezzel az értékrenddel járnak a legjobban. A kerékpár így kiegyensúlyozott, megbízható, jelentős hiányosságok nélkül, összes eleme mind technikailag, mind esztétikailag jól illik az összképbe, így nem kell semmit lecserélni rajta, mielőtt elkopna. Ha pedig valaki azzal jönne, hogy a Neuzer nem egy igazi kerékpármárka, véleményét nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk: ennyi pénzért egy patinás nevű gyártó képtelen egy ilyen jól összehangolt „csomagot” kínálni, ráadásul a gyártás is hasonló futószalagokon történne, mint a Jumbo esetében. A márkanév kialakítása és gondozása jelentős költségekkel jár!
Akkor nézzük részletesen, hogy a Neuzer Jumbo 29er mit is kínál, illetve ezt milyen szinten valósítja meg! A fentiekből következően fellengzős marketingsallanggal nem is tudnám fárasztani a tisztelt olvasót: a Jumbo 29-er nem rendelkezik ilyen-olyan fantázianevű technológiákkal, ami van, az van, a Neuzer nem ad ezeknek jól csengő neveket, mozaik- vagy betűszavakat. Ezektől nem lenne a kerékpár se több, se jobb.
A váz modern, kiforrott geometriával rendelkezik, vázszögei és csőhosszai megegyeznek a patinás gyártók kínálatában lévő nagyobb méretű modellekkel. Felsőcsöve hosszúnak mondható, tehát a sportosabb felhasználáshoz jól passzol. Középcsapágya szabványos magasságra került, homlokcsöve nem túl hosszú, tehát ha szükség van rá, alacsonyabb kormányhelyzetet is lehetővé tesz. Sportos montizásra is beállítható, bár kétségtelenül nem extrém terepre és időjárási körülményekre tervezték. (A sárférőhely ennek ellenére bőségesnek mondható, a jó tapadású cseh Rubena V85 Ocelot 29 X 2,1” köpenyek mellett a lánc- és támvilláknál egészséges távolságot mérhetünk.)
Az extrém használatot eleve kizárja a Suntour XCM V3 MLO, 100 mm-es rugóúttal rendelkező teló: alapvetően finoman indul meg és lockouttal is rendelkezik, 60 mm-es kihasználható útja csekély, csillapítása nem szabályozható, kissé fürge és kontrollálatlan a kemény terepviszonokhoz, a lockout pedig nehezen kapcsolható.
A fékezés terén viszont egyértelműen jelesre vizsgázik a Jumbo: a tesztkerékpárban lévő mechanikus működtetésű Avid BB-5-ösre nemigen lehet panasz, azaz mind fékhatás, mind moduláció terén kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. A mellékelt 160 mm-es tárcsákra sem lehet panasz, egy 70 kg-ot nyomó kerékpáros elvárásainak abszolút megfeleltek. Jövőre a szériadarabok elől 180 mm-es tárcsát kapnak, következésképpen még a testesebb kerékpárosok sem panaszkodhatnak a Jumbo fékteljesítményére.
A váltórendszer 8-fokozatú, Shimano Alivio szintű. A homogén rendszer a papírforma szerint hibátlan működést eredményezett, a 8 fokozat ebben a kategóriában bombabiztos megoldásnak számít. Várhatóan az állítgatással sem kell sokat foglalkozni, és a tartóssággal sem lesznek gondok. Annak ellenére, hogy itt a homogén Shimano egység megtörik, Az első váltás megfelelően gyors: szerencsére a Suntour XCT-312 acél lánctányérjai is hozzák az elvárt teljesítményt. A 175 mm karhossz ehhez a vázmérethez – legalábbis az igényes kerékpárok esetében – szabvány, a Jumbo esetében ezt kapjuk. (Az alacsony árszint miatt más gyártók erre a biomechanikai és kényelmi szempontból fontos részletre nem mindig figyelnek.) Érdekesség, hogy a hajtómű-karkialakítás a tengelyrögzítésnél olyan vizuális hatást kelt, mintha integrált hajtóműrendszerrel lenne dolgunk, habár a Suntour XCT-312 egyszerű négyszögtengelyt alkalmaz. Még a KMC lánc is szépen illeszkedik a Jumbo hajtásrendszerébe.

Látszatra integrált rendszerű, de nem, viszont cserélhető lánctányéros és megfelelően gyors első váltást biztosít…
A kerékszett alapmodell, Quando agyakon és no-name felniken gurulhatunk, de a köpeny tekintetében már egy magasabb szintet képviselő, alacsony profilú, igényes Rubena Ocelot típussal róhatjuk a kitaposott erdei ösvényeket, murvás útszakaszokat. Ezekre tökéletesen megfelel a cseh gyártó „vadmacskája”, a köpenyek valódi terephasználatra készültek, ballonosak, kellő tapadást és kényelmet biztosítanak, de azért extrém terepre, hóba, sárba nem ajánlanám őket.
Kényelmi szempontból is el vagyunk kényeztetve. A testtel érintkező pontok mind igényes alkatrészek, kezdve az alutestes, rendesen csapágyazott, a tüskék révén jó tapadást biztosító pedáltól a kiválóan tapadó markolaton keresztül a sportos-túrázós formájú, kényelmes, ráadásul nem is túl nehéz Selle Royal nyeregig. A nyeregszár állítása lehetne egy picivel kifinomultabb és pontosabb, a kormányszár pedig könnyebb, de ezek az apróbb hiányosságok később viszonylag kis ráfordítással orvosolhatóak. A kormány nekem egy kicsit kilóg a sorból: szerintem egy 29er-hez jobban passzolna egy kisebb emelésű vagy emelés nélküli kialakítás.
Hogyan viselkedik a Neuzer Jumbo az utakon, ösvényeken? Irányítása természetes, se nem túl izgága, se nem lomha, nem érződik a 29-ereknél szükségszerű tetemes tengelytáv, sem a tetemes tömeg. 50-nel száguldva stabil érzést nyújt, gyök kettővel 3 méteres körben tudtam vele körbe-körbe kerekezni. Szerintem a 29-esekhez mostanra már megtalálták az ideális geometriát, és szerencsére ez már nemcsak a patinás nevű gyártókra áll. A 21”-os méretű váz tág határok közt állítható, 180 cm testmagasságtól úgy 2 méterig szerintem mindenki megtalálja rajta a kényelmes, ergonómikus testhelyzetet.
A köpenyek aszfalton is csendesek, murván otthonosan mozognak, a tél eleji nedves erdei talaj sem hatotta meg, a mély sarat már kevésbé szeretik, de ez a lapos, sűrű mintázat velejárója. A teleszkóp teljesítményhatárait könnyű elérni, főleg hideg időjárásban: viszonylag finoman indul meg, egész jó az első 40-50 mm, majd csúnyán bekeményít. Melegebb időjárásban ez a karakterisztika remélhetően javul, a fűtött kerékpártárolóban indulás előtt sikerült kissé nagyobb utat is kiszorítani belőle. Kétségtelen, hogy a Neuzer Jumbo árának nagyobbik részét lazán el lehet költeni csak egy finoman mozgó, levegős, olajcsillapításos telóra, amely minden bizonnyal maradandóbb élményt nyújt, mint az egyszerű felépítésű, rugós-elasztomeres Suntour. Talán egy merevvilla jöhetne számításba, amely kétségtelenül könnyebb, de terepen a nagy kerék mellé sem árt egy kis plusz csillapítás.

A váltórendszer egységes Shmano Alivio, a 8 hátsó fokozatnak köszönhetően megbízható, majdnem karbantartásmentes…
A váltórendszer megbízhatóan teszi a dolgát, a fékek – mint már említettem – kiválóak, a teljesítmény alapján meg nem mondanám, hogy mechanikus darabokról van szó: nem volt harapós a fékhatás, elfogadható modulációt kapunk. A patentszár működése volt az egyetlen csalódás: a Quando agyakhoz adott szériadarabok olajjal megspékelve is nehézkesen működtek, nem voltam képes kellő erővel rögzíteni a hátsó kereket, így a fék a teszt során elállítódott. Egy belső mechanikás rögzítő behelyettesítése simán orvosolta a problémát. A hajtás relatíve merev, kényelmesen ültem a nyergen, kényelmes fogást biztosított a markolat, és a mellékelt pedál is kellemes csalódás volt, így le sem cseréltem patentpedálra. A mínuszokban úgyis jobban esett bakancsban tekerni.
Szerintem sokaknak pont ilyen montira van szüksége, főleg ha nagyobb termetűek, így ki tudják aknázni a nagy kerékméret nyújtotta előnyöket. A Neuzer bölcsen nem is kínál kis vázméretet a Jumbóhoz: nemcsak esztétikailag furcsa a nagy kerék és a kis váz párosítás, hanem a kerékpárkezelést is negatívan befolyásolja. Ebben az árfekvésben és vázméretben a Jumbo mindenképpen kiváló választás.
InfoBox:
- Forgalmazó: Neuzer Kft.
- A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el
- Származási hely: Távol-Kelet/Magyarország
- Vázgarancia: 1 év
- Vázméretek: M (17”), L (19”), XL (21” tesztelt)
- Alkatrész-garancia: 1 év
- Ajánlott fogyasztói ár: 159.900 Ft
Specifikáció:
- Váz: Aluminium High Performance 29er
- Villa: Suntour XCM V3 MLO 100 mm rugóút, lockout, 510 mm beép.magasság
- Hátsó váltó: Shimano Alivio
- Első váltó: Shimano Alivio
- Váltókar: Shimano Alivio Rapidfire, 24 fokozat
- Fékek: Avid BB-5 mechanikus tárcsafék (E) 160mm, (H) 160mm (2014-es katalógus Shimano BR-M416 mechanikus tárcsaféket ad meg, de az Avid lesz a bicajokon, ha minden igaz, elől 180 mm-es tárcsával)
- Fékkarok: Tektro
- Hajtómű: Suntour XCT-312 175 mm
- Középcsapágy: cartridge monoblokk
- Lánc: KMC-Z
- Lánckeréksor: Shimano Altus HG30-9 11-30, 8 fokozat
- Első agy: Quando disc, 32 furat
- Hátsó agy: Quando disc, 32 furat
- Felnik: MACH1 duplafalú 32 furat
- Küllők: 2,0 mm, festett fekete
- Külsők: Rubena V85 Ocelot 29 X 2,1”
- Kormány: Zoom, 30 mm emelés, 660 mm
- Kormányszár: Zoom, 90 mm hossz
- Kormánycsapágy: VP A41AC félintegrált
- Nyeregcső: Zoom, alu, 31,6 mm
- Nyereg: Selle Royal
- Pedál: alu test, fémtüskék
Geometriai adatok:
- Vázméret: 21”
- Fejcsőszög: 70,5 fok
- Nyeregvázcső-szög: 73 fok
- Nyeregvázcső-hossz: 515 mm
- Felsőcsőhossz: 605 mm (csőközéptől csőközépig)
- Vízszintes felsőcsőhossz: 630 mm
- Homlokcső-hossz: 135 mm
- Tengelytáv: 1115 mm
- Láncvillahossz: 455 mm
- Kormányszárhossz: 90 mm
- Középcsapágy-magasság: 325 mm
- Összsúly: 14,9 kg (pedállal)
Szöveg és képek: Németh Balázs
drkvr: Köszi a kimerítő választ. Ez a Werk ezek szerint valami cseh specialitás, hogy a google sem dobja fel. A general lee-t megtaláltam.
A Csepel vs Neuzer és egyebek kérdésben nem tudok segíteni. Azok között annyi a különbség, hogy lapozol egyet a tajvani OEM katalógusban… (Merényit ne keverjük ide, az egy másik univerzum.) Ki kéne próbálni őket, és még akkor is lehet, hogy neked nem az jönne be, ami nekem. Ha én most váltós 29-est akarnék építeni, akkor megvenném ezt: http://apro.bikemag.hu/browse/mtb/mtb-vaz/niner-emd9-l205890.html De ha te tudsz frankó acélvázat 180€-ért, akkor vedd azt.
(Ez a Singlebe magyon tetszik, az a szíjas cucc eléggé nyálcsorgató. A mi Merényink nem ezen a terepen mozog, ő inkább országúti meg pályavázakat épít.)
exile, koszi a tippet .)
—
tinanak irtam, hogy kapja ossze a weblapjat, nincs neki optimalizalva, mert van nemi tapasztalatom webszerkesztesben. de nincs neki ideje, most a kazetta fejlesztessel foglalkozhat. amugy o egy SK csajszi, aki morva reszen mukodik (kelet CZ). a forumokon kertek ot az emberek arra is, hogy elso fogaskerekeket is fejlesszen ugy mint az wolftooth, absolute black, blackspire vagy a race face. megjatjuk. irtam a gebhardt.cz – nek is, nem is valaszoltak. ezt mondjuk nem ertem, de hat ez mar a biznisz resz. egy db 39, 40, 42-es fogaskereket (ala one up) azt meg az ebay-en is lehet talalni, de vagy draga vagy a kidolgozas nem jo. ja, es hogy tina varja, mivel TA Spec-el foglalkozik, hogy lehet ok is fognak a 30, 32, 34-es fogaskerekeket gyartani.
meg a jegyzeteim kozott talaltam az actiontec.us titan fogaskerekeit. es hellore.se, es meg ami van az trickstuff.de, hcc-components.com (PL), recon-harry.com.tw, mirfe – AT srac nick-et keresd a fotos.mtb-news.de -n, lattam valami proto FSA megatooth 386, van zeta bike components (ITA) es vegere ez a prototipus a canyon-tol erdekes
http://www.canyon.com/_en/technology/project144-2.html
150-ért egy majd 15 kg-os bicót? Bovdenes fékkel, alivióval? Sajnálom, aki ilyet vesz. Ennyiért már egy viszonylag normális 26-ost lehet venni.
Elolvastam a hozzaszololat is. Hat itt tobb dolog ugrik be. Ha valaki 29er-akar, az terepen akarja hasznalni majd a 29er nagyobb kerekatmerojet. Nem? Sima utakon tok mindeggy hogy a kerekem 5 colos vagy 32. Az alkatreszek terepre nem valami jok. Ha pedig valakinek az Alivio is ok, tehat nagyon pontosak tudja mit akar, akkor meg nem megy a fejembe, miert nem inkabb valami jobb 26 colos bicot? 14,6kg sujt elinditani (szerintem M-es vazra vonatkozik, vagy S?) ahhoz eleg turelmesnek kell lenni. Tovabba 29er-nel pontossan ez a bibi – a kerekeknek es abroncsoknak konnyueknek kell lenni a 26er hasonlitva (marmint ugyan abban az arban). Es nem olyan merevek sem. Foleg a ilyen budget kerekeknel. Tehat ki is valojaban a potencialis vevo? Ez jo kerdes, nem igaz?
Ok, esztetikai es aranyok szempontbol a vaz eleg nem ok, bocsi. Hatso feknel a patkot nem nagyon ertem, miert ilyen. A HU gepek kozul az uj Csepel Woodlands szepen sikerult. Es IMHO ha Neuzer 29er (is), akkor az elso villat merevet, konnyebb es szelessebb abroncsot (a Rubena mintaja ok) es olcsobb szenszalas 700mm-es kormanyt (10000 Ft-er) a finom utesek csillapitasara. Ugy mint a kepen a srac a vizparton bicozik, oda felesleges 2,2 kg-os teleszkop villa, es az elso tripla hajtomu az detto folosleg… Eleg 1×8. Elol 30 fog, hatul 11-34. Hetvegi apukaknak is. A 29-es kerekek virtualisan novelik a rugoutat. Tehat tok folosleg a teleszkop. Lehetne igy 13,5kg. Uf, ennyi az ossztelos 29er Specialized Camber Comp 2013, L-meret. Ok, ez arban mashol van.
Szerintem ebben az arban inkabb 26 colos Neuzert. Es nem tudom ki tervezi a grafikat, de lehetne jobb. A mostani szinvonal mint a regi Woodlands a szoke csajjal itt https://sk-sk.facebook.com/csepelwoodlans
Imho, ebben az ar kategoriaban tul sok a kompromusszum, tehat inkabb Neuzer 26 colos montit valasztanek. Ket eve tesztelek fesztivalokon Santa Cruze-tol, Yeti-ken keresztul a Canyon, Cannondale es Scott-tal a vegen (HT/FS/26/27.5/29/Alu/Szenszal).
Amit elmondhatok es a legfontosabb hogy elsosorban ki kell probalni a bicokat, a marka az nem annyira fontos. Ebben az arban taiwani OEM katalogusbol vannak a vazak +/- valasztva. Es ha mar jol erzem magam a nyeregben (vaz geometria, ergonomia), akkor jol mukodjon (sebesseg valtas, stb.), birjon is ki valamit (minimum karbantartas) es szep is legyen (hegesztesek, kidolgozas, szinek, stb. :)
De ezt dontse el mindenki sajat maga… En szemelyesen egy teli 29er bringat akarok meg majd epiteni es keresek olcso es kivalo geometriaju alu esetleg butted CroMo vazat, merev villaval, trail bicozasra, erdobe. Tehat ezert erdekel ez a kategoria (persze a kiegeszitokon kivul).
Szerintem túlbonyolítod ezt a kérdést. Egyáltalán mentél te már 29-es bringával vagy csak úgy mondod? :) Sima úton tökmindegy mekkora a kerék? Mi van??? :) Már miért lenne mindegy? Szerinted miért nagy kerekűek a trekking bicók? Egy nagyobb kerék jobban tartja a tempót, de tény, hogy nehezebben gyorsul. Ez ilyen dolog, viszont jobban haladunk vele.
Szóval vannak előnyök, hátrányok. Ezenkívül a 29-es egy kezdőnek biztonságosabb lehet erdőbe is, mert könnyebben átgördül az egyenetlenségeken. Semmi gond nincs egy ilyen Neuzer kategóriás 29-es géppel, ha egy kezdő, hobbi kerékpáros használja. Amit én kritizáltam az az ár, mivel felszereltségét tekintve túlárazott, ennyi, ettől még nem mondom, hogy rossz gép. Én inkább a belépő 26-ost tartom lassan fölösleges alternatívának, max nagyon alacsony embereknek való, amúgy egy 29-es el egy kezdő jobban jár. Bőven megvan ezeknek a gépeknek a célközönsége, a kerék meg ha minimálisan rugalmasabb is, azt egy kezdő, hobbista egyáltalán nem fogja érzékelni. Bőven kiszolgálja.
…hat nem tudom mit modjak, de kb. 35 eve bicozom, abbol kb. 1991-tol van MTB-m. Igaz, nagyon szeretem 10 eve a Scott Boulder-emet, ami 26er, de ket evig teszteltem kb. mindent, amit lehetett, minden kerekmeretet, jegyzeteltem, de ez off topic lenne. Most montikrol beszelgetunk, nem verseny vagy trekkingrol. Tehat tereprol. Nem szantofold utrol, stb. A Karpatokba Pozsony kornyeken oda tenyleg eleg a 26-os, sz-tem idealis a szenszalas HT 29er (mondjuk Cannondale Flash Carbon 3, ami ment mint a raketa, foleg a Lefty torzioja nulla), de mikor kozep SK-ba megyek egynapos turara, akkor az ullepem es a derekam mar nem veszi jol a 100 km folotti zotyogest, tehat vegulis ugy dontottem, hogy 10 ev utan jo lenne egy ossztelos “turista” gep ami off-civilizacioban is megbiztato.
Vegul is tehat aluminium vazat akartam, 29er kerekmeret az meggyozott (180cm vagyok), szenszal az nyekergett (Scott Scale, Spark), ha eltorik akkor pedig rendesen szetesik (szemelyes tapasztalatom), tehat a Canyon Nerve AL 8.9 mellett voksoltam (nagyon jol ment!), de talaltam egy teszt bicot learazva, ugyhogy Specialized Camber Comp 2013-nal kotottem ki (esz vs. sziv), aminek is 110/110mm a rugoutja van.
Es…sz-tem az amcsik elobbre vannak a geometriaban, kiforrottabbak, megha nem is vannak annyira jol felszerelve, mint pl. a nemetek bringak. A vaz az a fontossabb, a tobbit azt lecsereled eveken keresztul ugyis.
Nem olyan konnyu bicot valasztani, mert egy dolog, hogy mi jon le a marketinbol, a masik pedig az (a realitas), hogy tenyleg hogy erzed magad a bicon es tenyleg azon a terepen probalod ki (nem az uzlet elott), ahol fogod hasznalni! Ami meg nagyon tetszett, az a Santa Cruz Blur LT, FS 26er, 120/120 mm, downhill gep XC-re (trail-re). Es ami a FS 26er-erkbol meg bejott, az a Cube AMS 150/150 mm. Nekem nehez volt valasztani! 26 es 29 is jo volt.
De a 29er…, hm, amikor tenyleg mar faradt vagy, akkor a hibaidat jobban elnezi, nem kell annyira figyelned a vezetesre. Amugy pedig en nagyon is szeretek inkabb jatszani a geppel, mint szaguldozni vagy ugralni.
A haverom alacsonyabb, es o is nem nagyon szereti a 29er-reket, tehat valami FS 27,5-n gondolkodik. Es 2 evig cseszegetett, hogy mikor dontom el hogy mit akarok, de ez nem olyan egyszeru. A piac tele van mindennel. Es foleg, sajat magadnak kell eldontened, hogy mit is akarsz es mire akarod hasznalni, tehat nagyon is megerte, hogy atgondoltam a dolgot. Aminek a legjobban orulok, az a 200 mm tarcsafek elol :), mivel meg nem volt bicom hidrauliskus tarcsafekkel.
Picit offtopic-oztam, elnezest, de minden gepnek megvan a sajat rendeltetese. Csak tudni kell, hogy mit akar az ember annak ellenere, hogy mit olvas vagy mit mondanak neki masok. Ki kell probalni. Ennyi. Ezert irtam a Canyonba, hogy legyenek teszt gepjeik, mivel nics lehetoseg a rendes tesztelesre (direct sale).
Ahol teszteltem, mindenkinek ajanlom, 2012 es 2013-ban (bocsi, google translate, nics HU vagy EN valtozat), egy nap 15 gepet probaltam, de este mar mindenki ki volt fulladva :)
CZ:
http://www.ivelo.cz/testfest/
SK:
http://2013.bikefest.sk/bike-testy/
SK-ban ez egy bike-park, tehat van enduro (“EnDuro”) es downhill trail (“DH Australia”), ott nem mertem vegigmenni, mert 5m-es szakadekba kellett ugrani :).
Visszaterve a topic-ra, mivel telen is jarok bicoval munkaba, egy teli 29er HT merev villas egyszeru es nagyszeru gepet szeretnek meg osszeutni, ezert erdekel a Neuzer is. Szemelyesen a Csepel Woodlands tetszik meg es ki szeretnem egesziteni egy 11-40-es kazettaval (http://www.werk.cz/html/e-shop/index.htm) es elol pedig 30-as (narrrow-wide) fogaskerekkel. A mostani HT26-son Deore HG 50 (asszem) 12-36 es 33as Surly van elol, kb. 2 eve. Ezert irtam, hogy tok folosleges triplakerek elol, foleg sik terepre.
drkrvr: Az a Colonel Werk 11-40 -es sor felmegy normál Shimano kazettára? Mennyibe kerül? Kapni olyan helyen is, ahol valami világnyelven is elérhető a weboldal?
A narrow-wide alatt a RaceFace megoldására gondoltál, vagy a Sram X01 külön is kapható lánckerekére? A mostani setupudon nem esik le a lánc arról a Surlyról a szélső helyzetekben?
Mert asszem, te is azon agyalsz, amin én is elkezdtem a másik cikk (a legmegosztóbb fejlesztés) kapcsán, de én elakadtam ott, hogy nem találtam kellő átfogású 10-es sort.
Amúgy a Woody lehet, hogy jól néz ki, de én a Csepszontól jó cuccot még nem láttam: tankhajó geometria, szumós súly… Pedig drukkolok nekik.
szia exile, elore is elnezest mindenkitol az off-topic miatt, de angolul a nick-em alatt bovebben itt :)
http://www.bikerumor.com/2013/11/28/exclusive-take-your-cassette-to-the-next-level-with-oneup-components-42t-sprocket/
WERK 1×10
ma jott meg, fel is raktam, pici problemam volt, a werk-kel erkezett shimano (az egesz az) sztenderd rogzito csavar nekem “rovid” (nalam a hiba), de roval kerekekeim vannak s camberomon, ami 142+, tehat az eredezti sram csavarral minden rendben volt. amugy a normal 142 es a tobbi sztenderd kerekre jol lessz biztosan, mert figyelem a SK es CZ forumokat, ahol senkinek se nincs problemaja. a specialized mindig ujit valamit, az ember elveszik mar annyi meret van. tehat a valasz igen, ra megy a shimanora, nincs vele problema. azt olvastam, hogy sokkal jobb mint az olasz gerelal lee, aminek a fogai egyenesek, nincsenek formalva a konyebb valtasra.
a werk az 2 valtozatban keszul, en a 11-34-40 rendeltem, mert a haverom ajanlotta ezt a fokozat osztast. amugy fejlesztes alatt van 11-42-es kazetta is, azt olvastam, hogy a 11-40-re most picit mar kell varni, elfogyott a keszlet, de jovo ev elejen ujra lessz. problema lehet meg a valtoval, a 11-40 az OK minden 10sp valtonak, a 11-42 ott mar problemak lehetnek. nekem X9 van, lanc nelkul probaltam picit alitani (csak probaltam) a tamaszto csavaron, mivel meg nincs font a race face 30t. tehat nem jutottam hozza meg a lancot befuzni. amugy a 40-es fogaskerek az alu es jo vastag (4 mm). tobb kepet itt, figyeld Dano5-ot, neki mar par hete megvan a yeti-jen (g-translate)
http://forum.mtbiker.sk/komponenty/prechod-z-3-x-10-na-1-x-10-t32825-255.html
es itt pedig Tina (krisztina) topic-ja, aki a kazettat keszitteti, a werk tulajdonosa
http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/kola-a-komponenty/detail-44966.html
ja es megy egy dolog, rendeltem meg grip shift-et, tehat tekeros sebvaltot, de brutal draga, mert a legolcsobb 10sp az XO… de igy a valtas dinamikussabb mind huvelykujjossal :)
a werk tudomasom szerint nem elerheto mashol, csak direkt tinatol CZ, tehat o postazza, irjal neki angolul, a legtobb kazetta CZ es SK-ban van, de van UK-ban, norvegiaban is, stb.
RF 30t
igen a narrow-wide az race face, mert mas sokkal dragabb es DE-bol konnyen elerheto (pl. bike-components.de, hibike.de), amugy wolftooth-ot akartam, esetleg absolute black-et (mas ugy sincs-meg, vagy folosleges draga), de irtam egy kijevi sracnak is, en.garbaruk.com, de 30 fogas az a RF-tol a legegyszerubb beszerezni. AB az csak 32-tol van, stb. hat kivancsi vagyok. Dano5-nek kek RF van, picit saros a kepeken. a sram XO1 az kulon is kaphato, csak ott mas lehet a BCD (a rogzitocsavarok tavolsaga), nezd itt:
http://www.kupkolo.cz/kliky-a-prevodniky_k824/mtb-prevodniky_k99/#filter_price=41+Kč+-+1790+Kč&filter_price_max=1790&filter_price_min=41&filter_price_vat=21&filter_manufacturer%5B%5D=16&orderby=-1&orderdir=1&filter_onpage=60&filter_variant%5B4%5D%5B%5D=&show=1
SURLY 1×9
en meg vagyok lepve, hogy az EN forumokon a 1×9-re is draga RF, WT, AB-ket hasznalnak. asszem szerencem volt, eredetileg budget modra hagytam az eredeti shimano 34-est de 1999-es XT valtom volt (gyenge rugo), tehat mar kis bukkanokon esett a lanc. miutan 2-evvel ezelott felujitottam a 10 eves bicomat, valtot azt 2008-as XT raktam es elore pedig 33-as surly-t, aminek a fogai egyenesek, nem valtasra vannak. kazetta budget 11-36 deore, mas nincs. ketszer esett le, munkaba menet az utcaszegelyrol ugortam, erdoben gyokereken keresztul nem nagyon tekerek, nem nagyon szeretem nyuzni a bicomat, amugy a surly azt irja hogy max. 8-9sp, a 10sp lancra nem probaltam. a surly kb. 20.- Eur-ba kerul es acel! a RF 50.-, WT 70.-, egyszeru alu, a garbaruk asszem al 7020-bol kesziti.
CSEPSZON
igen, nem egyszetu teli bicot osszerakni sem, de idovel mindent meg lehet oladni, irogatok ezekkel a CZ sracokkal, akik szep acel vazakat keszitenek http://www.singlebe.com/ es tina werk e-shopjan is egy szep acel vazat kinal 180.- Eur-ert, en meg azert gondolkodom.
a woodynak hasonlo a geo-ja mint a canyon grandcanyon al 6.9, haveromnak van es nem panaszkodom :) de meglehet tenyleg nem jo, ezt megint nehez megallapitani. esteleg van tipped vazra? neuzer? gepida?
teli bico merenyi :)? van valaki aki szolid vazat keszit HU-n meg megfizetheto aron?
BAS SS1
ez nagyon tetszik, frappans megoldas, elso 42t f-kerek hatulra adapteron keresztul, voila itt a 11-42 DIY:
http://ruedasalacarta.blogspot.sk/2013/08/xx1-y-bas-ss1.html
tok jo lenne, ha valaki kezdene ilyen fogaskerekeket (is) kesziteni, ha lenne cnc-m. esetleg esztergam, de maj idovel az is lessz :) shimano valahogy alszik a sram az pedig foloslegesen draga (az XO1 otlet kituno, 27 sebesseg az mar magas matematika, bizozni akarok, nem valtani egesz kirandulason), tehat itt az alkalom. es orulok, hogy van sok kerekmeret es mindenki a bicojat sajat maga pimpelheti. es vannak tanfolyamok is, ahol megtanulat az ember sajat bico vazat hegeszteni, stb., majdnem sikerult is, de vegul is meg nem tudok TIG-gel rendesen dolgozni :)
ps.: elneztem – a werk az egy keszlet, 10db fogaskerek+csavar+alatet gyuru, 9 eredeti shimano es a fekete 40t azt a werk cnc-zi, nem lehet csak a feketet kulon megvenni, az egeszet lehet csak… tehat ugyanazert az arert mint a one up components, absolute black vagy a wolftooth kapsz egy kvazi shimano keszletet es a fokozatok el vannak jol talalva, az 1db fogaskereku megoldasok + a te kazettad tehat OUC, AB esetleg WT-tal a problema az, ha leveszed a legkissebb f-kereket es felrakod a 40/42-est, akkor a 17-18-19t-nel nagy az ugras, azt is ki kellene cserelned a sajat eredeti kazettadon, de meglehet hogy nem veszelyes, ezt nem tudom, en a komplett megoldas hive vagyok es maradt tartalek kazettam a masik bicomra.
A 29-es egy ormótlan dög (a 180 centimhez). :) Sajnos egy éve felültem hype-nak és most adhatom el mert rühellem, és mégcsak nem is egy belépő kategóriás gépet vettem. Terepen lomha, flexi kerekek, és kb fél kilóval több sár tapad rá mint a 26-osra – kerekenként. A 26-ossal élvezem a biciklizést, a 29-essel elmegy a kedvem tőle. Lehet hogy egyedül vagyok ezzel és bennem van a hiba, de én nem ájultam el tőle. Nem vagyok versenyző, hobbiból, élvezetből tekerek de ez nekem nagy mellényúlás volt úgyhogy megy a levesbe.
Aszfalton a 26-os Schwalbe Kojak 2,0-val megy mint a szél, ott sem éreztem előnyét annak hogy a 29-es “jobban tartja a momentumot” mint ahogy ez táplálva van a fejekbe.
Több mint 20 évig az MTB-ken a 26-os volt a standard, nem hiszem hogy véletlenül. Aztán jöttek a marketingesek és kitalálták hogy hogyan lehet több biciklit eladni…
Az is totál hülyeség hogy a kezdőknek jobb választás a 29-es (hacsak nem 190 centis az illető), kissebb keréken nagyobb biztonságban érzik magukat, a tudományos megmagyarázással ellentétben nekem legalábbis a környezetemben ez a tapasztalat.
Én már hosszú évek óta egy aszfaltra átalakított montival tekerek munkába (napi 2X40 km) merev villa, slick gumi, 1X9 sebesség. Vettem egy országúti bicajt magamnak, hogy majd mennyivel gyorsabb leszek, hát nem. Kb 2-3 km-el lett több az átlagsebességem, viszont állandóan ment a para a vékony kerekek miatt, gödörkerülgetés, padkakerülgetés, stb. Amit nyertem az országúton, azt bőven elvesztettem időben a városi részeken. Szóval nekem a nagykerék csalódást hozott.
Lapierre ja a Bergamonton van tektro drako hidros. Probáltál már dracot? Én igen és enyhén szólva is szarr ha össze vetjük az avid bb5 tel az avid jóbb!
Amit sokan nem néznek hogy az olcsóbb hidrosok sokszor rosszabbak mint egy jóbb mechanikus!
Kötve hinném, hogy jobb. próbáltam és bőven jó, plusz az adagolhatósága egy hidrósnak mindig jobb mint egy mechanikusnak. Ha bb7 lenne rajta akkor igaz lenne hogy jobb, abból a szempontból hogy nagyobb a fékereje, de az adagolhatóság ott is a az olajosnál jobb. Ezen is kár vitázni szerintem :)
Sziasztok az előző hozzá szölásokhoz csak annyit hogy minden 29 es alsó szegmenses alivio váltos bringa 150-170 között mozog.
Kivétel nincsen! Max te azt hiszed hogy vettél ennél olcsóbban egy jobbat.
Egyszerű számoljátok ki az alkatrészek árát, persze vegyetek le a kisker árakból. De akkor is alkatrész + össze rakás+ szállítás+ nyereség.
szóval ha valaki ennél olcsóbban vesz ezzek fényében gondolja végig mit vett. Persze új bringárol beszélek.
Ha itt tartunk a Torpado márka nem le fikázni 100 éves olasz cég csúcsgépei 1 másfél milliók! Neki az alap kat. 29 ese 8 as alivioval suntour xct teloval ( sokkal jóbb mint az xcm) alivio rapidfire karokkal hidros promax 160 as tárcsákal
Bocs ez le maradt, kmc láncal 6061 es double butted es vaz. 2 év gari
Sziasztok az előző hozzá szölásokhoz csak annyit hogy minden 29 es alsó szegmenses alivio váltos bringa 150-170 között mozog.
Kivétel nincsen! Max te azt hiszed hogy vettél ennél olcsóbban egy jobbat.
Egyszerű számoljátok ki az alkatrészek árát, persze vegyetek le a kisker árakból. De akkor is alkatrész + össze rakás+ szállítás+ nyereség.
szóval ha valaki ennél olcsóbban vesz ezzek fényében gondolja végig mit vett. Persze új bringárol beszélek.
Ha itt tartunk a Torpado márka nem le fikázni 100 éves olasz cég csúcsgépei 1 másfél milliók! Neki az alap kat. 29 ese 8 as alivioval suntour xct teloval ( sokkal jóbb mint az xcm) alivio rapidfire karokkal hidros promax 160 as tárcsákal
160-ért ez egy vicc! Ennyiért már kerékpárt is lehet venni. Nem egy ilyen utánzatot. Hogy lehet egy Neuzer közel egy árban egy minőségi gyártóval?
Hát igen van akinek a matrica számít csak.Márkabu.iknak nem ajánlott,azoknak valami parasztvakítósabb név kell.Ezzel nem tudnak menőzni a haverok előtt.Nekem tökéletesen megfelelne.
Ne haragudj, hogy ezt mondom, de látszik, hogy nem értesz hozzá. :)
Szerinted egy Neuzer aki a tesconak ad el kerékpárokat, képes olyan vázat tervezni mint például egy neves Német gyártó? Most az alkatrészektől függetlenül, nyilván nem, tökmindegy itt a Bikemag-on mit írnak róla. Inkább ilyet érdemes venni ezen az áron: http://www.vadonsport.hu/Default.aspx?pid=2&icid_57_show_product=20647
Vagy ilyet: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a80205/cube-analog-29-black-n-white.html
Alkatrészekben is jobbak és azonos áron, a váza is biztos, hogy jobb mint egy neuzer.
Az általad belinkelt kerékpárok listaára jóval magasabb a Neuzernél, és a kifutó modellek akciós árával bizonygatod az igazad, ami így sántít egy kicsit. Ha a Neuzer le lesz akciózva akkor ezek alatt lesz ára valószínü 120eFt körül. Nem tudom magyarországon vásárol-e valaki bármit is listaáron… :)
Ezen a szinten a vázakban sem látom azt hogy a nagyobb nevek jobbak lennének, nem rakéta mérnökök tervezik a belépö szintü gépek vázát és az sem lepne meg ha ugyanarról a tajvani gyártósorról érkezne mindegyik.
Az alkatrészek tekintetében is gyengébb ez a Neuzer. Amiket linkeltem listaáron 180-190 körül is jobban megérik mint ez 160-ért. Nyilván taiwan-on készül mindegyik, de ettől még nem tennék egyenlőségjelet mindegyik mellé.
A neuzer listaáron maximum 130-ért lenne reális. Akciósan 110.
Kár ezen vért izzadni, majd a piac eldönti és ha nem viszik akkor majd engednek az árából. Gondolom ha nem Neuzer lenne ráíva hanem pl. Specialized akkor a 160-as listaár OK lenne, de ez így szentségtörés. Amúgy pedig az ezen kategória célközönsége a nagy részének fogalma sincs arról hogy 2008 óta piacon levö alkatrészekböl is van a bicajon, ők annak örülnek hogy jóval 200eFt alatt tudnak venni egy 29-es MTB-t
Amúgy pedig a kereskedőknek a 10-20% engedmèny szinte kötelezö és úgy már elég barátságos az ár, főleg annak, aki meg tud birkózni azzal a tudattal hogy nem Cube vagy más neves márka feliratja díszíti a tajvani vázat.
Én nem vagyok egy márka buzi, de konkrétan a Neuzer egy igazi trágya márka. Abban adok igazat, hogy valóban ezen az árszinten majdnem mindegy melyik gyártótól veszünk, kivéve az ilyen borzalmakat mint a Neuzer. Ez számomra nem kerékpár. Aztán mindenki azt vesz amit akar, nem az én dolgom, de most is csak azt tudom mondani, ilyen felszereltséggel egy Neuzernek nem szabadna 160-nak lennie.
Tudod mikor lenne igazad? Ha ez a Neuzer mondjuk 110-120 körül lenne. De nem 160-ért. Most is azt mondom, hogy ez a bringa ezen az áron egy VICC!!
A bergamonton egy csomó cucc csak acera és nem alivio, nem mind1 kb 10-15 ezret sporoltak mivel a váza jóbb mint a neuzeré de a kiegészitőkőn pont ezért sporoltak is a bergamontnál. Axon kivűl akik ezt a szegmenset választják elég a 3×8 nem kel a 3×9.
A cube itt az orszagba pedig drágább mint a linkeden, de a gond a cubenál ugyan sz miny a ktm-nél és meridánál 200 alstt semivel nemtud többet mint a többi márka csak a nevet pengeted. Itt annyi.a kérdés te melyiket válasxtod. Felszereltsége ugyan az, annyi hogy elméletileg a cube,merida stb.. versenyen.sxerzet tapasztalata több csak ezt ebbe a kat.ba nem teszi még bele.
A Bergamonton pedig olajos a fék és nem 2008-as alkatrészekkel van tele.
Árban mint a Cube AIM 29 disc,csak az hidraulikus fék,Easton,stb…Evvel a felszereltséggel és márkanévvel ennyiért világsiker lesz XD
160-ért ez a felszereltség bohóc.
2008-as Alivio váltó? Legalapabb, hajlékony XCT-hajtómű? XCM-teló? Zoom kiegészítők?
100 körül, vagy alatt lehet venni ilyen gépet. Nem fogok linkelni, de a nem-éppen-legolcsóbb boltban is veszel GT-t ilyen felszereltséggel.
Sajnos-e vagy sem, árban elég közel vannak a nagyok is, pl a Giant Revel 29er (2013-as modell 165 000 Ft) vagy a Cannondale Trail SL5 29er. Sok vásárló számára a név vagy a design miatt ezek vonzóbbak lehetnek.
Hasonló összegért kapható Gepida Sirmium/Ruga 29er is a magyarok közül. Vagy ott van a 29er Csepel Woodlands is 115 000-ért, bár annak különösen a hajtáslánca eléggé spártai.
Korrekt teszt és kerékpár. Hétvégi tekerésekhez, kirándulásokhoz a családdal a legtöbb apukának ez tökéletes lehet.
hidraulikus tárcsás verzió is kellene ebből
Na végre egy teszt. Ár/értékben új kerékpárként teljesen jó. Aztán majd úgyis kinövik….
Szerintem ez az a kategória aminek piaca lehet Mo-n.
Ha nem tetszik, később lehet belerakni jobb telót, egyebeket.
Lehet itt tesztelni 500-600ezres bicikliket, abból csak keveset lehet eladni.
Persze, de ezért a pénzért lehet a Neuzernél jóval nívósabb és jobb felszereltségű bringát is venni.
Igen, de benne is van a szövegben, hogy a márkakereskedésekben jóval 150 alatt is meglesz ez.