fbpx

Neuzer E-650B kerékpárteszt: tökéletesítve

Szeretjük, és örülünk, ha egy gyártó reagál a kéréseinkre, főleg ha később kijavítják az iránymutatásunk alapján a specifikációt. Ez a teszt még tavaly született egy alapvetően jó bringáról, de a féket sajnos arra a használatra amire a bringát szánták nem igazán lehetett használni. Ezt megírtuk a cikkben is, illetve jeleztük is a gyártónak, idén pedig meglepetésünkre lecserélték a féket a Shimano BR-M365-ös hidraulikus tárcsafékre, és visszakaptuk a gépet egy teszt erejéig.

A sejtésünk beigazolódott, egy fényévet javult az E-650B kezelhetősége, a féktáv a helyére került (elöl 180 mm-es tárcsa átmérő), a fékerő még az eplényi sípályán sem csökkent. Pont ennyi változtatás kellett ahhoz, hogy egy patent gép legyen belőle, és ezt sikerült meglépnie a Neuzernek. Köszönjük a bringások nevében!

Innentől pedig jöjjön az eredeti teszt szövege:

A Neuzer rengeteg bringát gyárt évente, de az elektromos kerékpárok piacára még csak most lép be – viszont rögtön több modellel! Most első ízben egy hegyikerékpárt kaptunk, amelyben egy itthon eddig ismeretlen hajtás dolgozik.

neuzer_e_bike_2017_001

Van néhány dolog, amit nehéz gyártani. Ilyen a komoly karbonvázas országúti bringa vagy az össztelós kerékpár. De ezek közé sorolnánk az elektromos rásegítésű, azaz pedelec kerékpárokat is. Nem elég, hogy kell egy monti váz, de ebbe tegyünk 4-5 kilót valahová középre, az egész bringa legyen kompakt, jól kezelhető és lehetőleg merev, ellenben nem kényelmetlen. Hazai piacon pedig a kedvező ár sem árt…

Láttunk már szebb kinézetet, de a belseje számít úgyis.

Láttunk már szebb kinézetet, de a belseje számít úgyis.

Szóval ezen a területen próbálkozott az esztergomi székhelyű/gyártású Neuzer a piacra lépéssel. Nézzük először a bringa „lelkét”, az elektromos hajtást. Ez a Bafangtól érkezik, ami sokaknak itthon ismeretlen lehet, nem is volt még nálunk teszten. Közel tíz éve követem a pedelec kerékpárok fejlődését, és a Bafang már a kezdetektől jelen van ezen a piacon, jellemzően a belépő kategóriát erősítik, de ha darabszámra nézzük, akkor valószínűleg több darabot értékesítenek, mint a nagynevű gyártók összesen. A távol-keleti cégekben az a jó, hogy ha van is weboldaluk, akkor az vagy helyi nyelven készül, vagy a rajta lévő infóknak közük sincsen az aktualitáshoz. Ebben a Bafang sem különbözik, de szerencsére kint voltak az Eurobike kiállításon, így sikerült velük beszélni, illetve belenézni a motor belsejébe. Bár lefotózni nem engedték, de elmondható, hogy ránézésre nem látsz több műanyag alkatrészt mint egy Bosch vagy Shimano rendszerben. Nyilván millió egyéb máson is múlik egy pedelec hajtás minősége és tartóssága, de ha valaki bolyongott már a Zeppelin Halle „noname” gyártói között, akkor láthatja a különbséget…

Kár hogy négyszög tengelyes. Lehetne merevebb.

Kár hogy négyszögtengelyes. Lehetne merevebb.

Egy Max Drive System fedőnevű motor került bele, 250 W-os teljesítménnyel és 80 Nm-es nyomatékkal. Ez utóbbit nem tudtuk lemérni, de érzésre ha annyi nem is jön ki belőle, de nagyjából stimmelhet az adat. Az akkumulátor 380 Wh-s, ami azért kicsit „vékonyabb”, mint az itthon megszokott 400 és 500 Wh-s konkurensek. Sebesség és nyomaték szenzort is tartalmaz a szett, sőt megfejelték IP65-ös víz és porvédelemmel, így nem lesz gond vele. Többször lemostam slaggal, meg sem kottyant neki, de ezt azért el is vártam egy hegyikerékpártól.

A kijelző hozza azt a minőséget amit elvárunk, de a kezelőszerv azért inkább hasonlít egy 1996-os Nintendo-éra mint egy 21. századi cuccra. Bár ha belegondolok a „nagy” Shimano-nak is sikerült hasonlót alkotnia, tehát szavunk sem lehet. Igazából talán a Brose vezérlője mondható etalonnak ezen a téren, de náluk szerintem a pedelec szett többe kerül, mint ez a bringa kompletten.

A bringa kinézete teljesen rendben van

A bringa kinézete teljesen rendben van

A Neuzer E-650B monti váza alumíniumból készül, a kábeleket kívül vezették, de ez csak a szokásos váltó+fékre igaz, az elektromos „madzagok” a vázban haladnak. 650B-s azaz 27.5”-os kerekekkel készül, és a mai kor követelményeinek megfelelően tárcsafékes. Villája Suntour XCM modell, amin az egyetlen állítási lehetőség a rugó előfeszítése. Váltórendszere 9 sebességes Shimano Altus 9, mivel elöl szimpla tányér van, ahogy az a pedelec-eken már megszokott. A kerekek hagyományos gyorszárasak, nem átütő tengelyesek, a rajtuk lévő Kenda gumik a nehéz terep kivételével mindenhol helyt állnak, oldaltartásuk rendben van. A fékezésről Zoom hidraulikus tárcsafék gondoskodik.

A gyári gumikkal inkább csak földutakra menj, de a váz elbírja a ballonosabb 650B-s gumikat is.

A gyári gumikkal inkább csak földutakra menj, de a váz elbírja a ballonosabb 650B-s gumikat is.

Nem vártam sokat a Bafang rendszertől, és ez hiba volt. Ha lenne három ugyanolyan bringa, amelyen le van takarva a Bosch, Shimano és Brose rendszer, akkor nem vagyok benne biztos, hogy ki tudnám szúrni melyikben van ez a szett. Őszintén meglepett mennyire jól működik, mennyire erős, bár pont a Brose 80 Nm-es nyomatékára visszaemlékezve, ebben talán nincsen annyi, de az is lehet, hogy a vezérlés van másképpen megírva. Öt fokozatban állítható a rásegítés, viszont az első fokozat annyira minimális, hogy maximum tömegben való araszoláshoz való. Onnantól viszont rendben vannak a lépések, sőt az ötödik már-már túl sok ehhez a bringához – legalábbis terepen.

A hatótávolság kérdése egy érdekes téma, és ide kerül a Bafang szett egyetlen fekete pontja. A vezérlőegység nem szolgáltat adatot arról, hogy a jelenlegi rásegítési fokozat használatával mennyi a még megtehető táv. Egyetlen támpont az egyébként sok szegmensből álló akku töltöttség kijelző lenne. Elsőre azt mondtam sebaj, legalább nem 5 részre osztott mint a Bosch Intuvia-n, hanem sokkal több vonalkából áll. Igenám, de valahogy semmi köze nincsen az aktuális töltöttségnek a valósághoz. 8 km emelkedő után Dobogókőn azt mutatta, hogy a fele töltés elfogyott, kicsit meg is ijedtem, hogy ez picit kevés lesz így. Viszont pár fotó elkattintása után, meglepődve láttam, hogy most már csak egy egység hiányzik a telihez. Lefelé gurulva, mindenféle pedálozás vagy rásegítés nélkül is változott a kijelzőn az akku töltöttsége, így ezen azért nem ártana még dolgozniuk. Viszont kibírt 50 km-t terepen, ami mindenképpen becsületére legyen mondva. Nem tudom hol a vége, mert nem szerettem volna egy lemerült akkuval valahol a hegyen maradni. Olyan 60 km biztosan van benne – feltéve, ha nem maxon hajtod. Ez pedig bőven elég egy átlag bringásnak.

Az E-650B geometriája telitalálat, élmény (lenne) vele terepen menni, kiválóan fordul, tényleg mintha egy felső kategóriás monti lenne. De sajnos itt van a “de”. A specifikációban itt-ott kilóg a lóláb! A teló kevés bele: már ha terepen akarod használni és ez ugye egy monti. A csillapítás hiánya nagyot rúg vissza, egyszerűen nem ebbe a gépbe való. Elmegy városban, meg földutakon használt alap montiban is okés, de ez a bringa megérdemelne egy levegős rugózású, csillapítással ellátott XCR-t. Sőt a rugóval nincs is gond, mert nagyon szépen mozog, de a csillapítás nagyon hiányzik belőle. A másik gondom a fék, ami szintén jó egy trekkingre való, de nem igazi montis terepre. Értem én, hogy megpróbálták az árat alacsonyan tartani, de inkább szánjuk rá azt a plusz 40 000 körüli összeget! Mert ez a bringa megérdemli!

Hazai terepen az esztergomi bringa

Hazai terepen az esztergomi bringa

Az árcédula baráti rajta (ennyiért újonnan nem kapsz minőségi pedelec-et), a hajtás abszolút jó, a geometriát csak dicsérni tudom. Kár volt elrontani ezzel a két dologgal. Ebben a formában annak ajánlanám, aki most ismerkedik az elektromos bringák világával, és egy kedvező árú, de már bőven a „kínai” szint fölötti gépet szeretne venni. És főleg aszfalton vagy néha földutakon használja. Benne van a “boogie” komoly terepre is, csak még a boltban dobj rá egy kicsit és cseréltesd le amit írtam!

Forgalmazó: Neuzer Kft.

Elérhetőség: www.neuzer.hu

Ajánlott fogyasztói ár: 548.999 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo