fbpx

Mondraker Foxy Carbon 2015: bemutató és első tapasztalatok

A Forward Geometiát használó alumínium kerékpár, a Foxy fenomenális sikerét folytatva a Mondraker nemrég jelentette meg az all mountain kategória egyik legizgalmasabb kerékpárját, a Foxy Carbon-t.

A spanyol kerékpárgyártó radikális Forward Geometria koncepciója a kerékpár felsőcsövének akár 60 mm-es meghosszabbítását jelenti, amit aztán egy 10 mm-es vagy 30 mm-es kormányszárral kombinálnak. Ezáltal a„pilótafülke” mérete változatlan marad, de az első kerék sokkal előrébb kerül az első háromszög meghosszabbításának köszönhetően.

Mondraker Foxy Carbon

Mondraker Foxy Carbon

Ennek a koncepciónak a hatására fokozódik a tapadás és a stabilitás szinte minden helyzetben, a kerék nem emelkedik a meredek emelkedőkön, a közvetlen kormányzás gondoskodik a szűk kanyaroknál is a könnyed kezelhetőségről, és az előrébb lévő kerék pedig segít elkerülni az esetleges kormány feletti első szaltókat meredek ösvényeken történő leejtőzéskor. Ezen kívül a megváltozott geometria segít a pilóta súlyának optimálisabb elosztásában, hogy egyenlő arányú súly kerüljön mind az első, mind a hátsó kerékre.

7_NOR_9482 (1)

Mondrakernél ez a technológia egyes modelleknél már 2013-ban megjelent. Az elkötelezettséget mi sem mutatja jobban, hogy a koncepciót az egész 2014-es modellpalettára kiterjesztették. Ez elég nagy merészségre vall akkor, amikor az iparág többi szereplői évente 10 mm-eket változtattak. Ám a merészség kifizetődő volt, hiszen a 2015-ös évadban már több konkurens gyártó is felismerte a koncepció előnyeit.

A váz: formabontó megoldások

A Foxy Carbon geometriája a 2014-es Foxy alumínium modelljeire épül. A vonalvezetése is az alumínium modelleket követi, de az apróbb módosításoknak köszönhetően még kifinomultabb és elegánsabb lett.

27,5-es kerékméret

27,5-es kerékméret

De természetesen nem csak a külcsín, ami nagy szerepet játszik ennél a kerékpárnál. A Mondraker mérnökeinek sikerült egy nagyon merev első háromszöget megalkotniuk, ami a Forward Geometria miatt is fontos volt, hiszen egy csavarodó, hosszú első háromszög nagyon rossz irányíthatóságot eredményezhetett volna. 3 év fejlesztő munkája azonban meghozta a gyümölcsét, a váz pontosan és megbízhatóan irányítható, mégis kényelmes és rugalmas.

A karbon vázkészítés Mekkája manapság a távol keleten van, és a Foxy Carbon is abból a gyárból kerül ki, ahol sok neves high end kerékpár készül. Mindezek mellett a Foxy Carbon kiemelkedik a vetélytársai közül a különböző igényes egyedi megoldások miatt. Ennek egyik példája a középrész és a köré épülő vázelemek. Az üléscső nem a középrészhez csatlakozik, hanem ívelten csatlakozik az alsó csőhöz. Ebből azonban menet közben mit sem veszünk észre, hajtás alatt teljesen merev a középrész és nem szenved semmilyen torzionális csavarodástól.

Zero Suspension

Zero Suspension

A Foxy Carbon is a Mondrakernél jól bevált Zero felfüggesztés platformra épül, amely egy úszó rugóstag felfüggesztés kombinálását jelenti egy VPP himbarendszerrel. Ennek köszönhetően a 140 mm-es rugóút teljesen elszigetelt a fékezés és a pedálozás erőhatásaitól. A Zero rendszer nagyon progresszív is, így keményebb terepen sincsenek kellemetlen meglepetések. Ez minden bizonnyal a jelenlegi platformok között az egyik legjobb.

Kashima-bevonatos Fox villával

Kashima-bevonatos Fox villával

A részletek: egy tucat praktikus elem

Bowden vezetés:

A Foxy Carbon esztétikáját a belül vezetett bowdenek tovább hangsúlyozzák. A Foxy kompatibilis Stealth típusú állítható nyeregcsövek kábelezésével, és a hátsó fék és váltók kiszolgálásához szükséges kábel be és kilépési pontokkal rendelkezik mind a felső csövön, mind pedig az alsón.

Elegáns fejcső rész:

Míg az alumínium Foxy erősnek és zömöknek tűnt elöl, a Foxy Carbon a fejcsőrésznél sokkal elegánsabb vonalvezetésű. Ez nem csak az esztétika miatt fontos, a hosszú és merev első háromszög kulcsfontosságú a precíz irányíthatósághoz.

Eltávolítható első átdobó adapter:

Bár a Foxy Carbon egy lánctányéros hajtásra optimalizált kerékpár, lehetőség van első átdobó használatára is, amit egy alumínium első átdobó csonk tesz lehetővé. Ennek felerősítési pontja egybeesik a sárvédő felerősítésének helyével. Ha nincs szükséged első átdobóra, más márkákkal ellentétben nem fog az első átdobó felerősítésére szolgáló „csonk” sem optikailag sem funkcionálisan tovább zavarni a vázon.

A hátsó háromszög is karbon

A hátsó háromszög is karbon

Váz védő elemek:

Annak ellenére, hogy a modern egy lánctányéros hajtásoknál elég ritkán fordul elő, hogy leesik a lánc, ha mégis bekövetkezne, biztos nem vennéd jó néven, ha a lánc megsértené a karbon vázat. A Mondraker Foxy Carbon-on egy az ISCG terelő felfogatásához rögzített védőt találunk, ami egy lánc leesés során megvédi a vázat a sérüléstől.

Forward Geometria:

A Mondraker Foxy Carbon gyárilag az FG30-as kormányszárral van szerelve, de agresszívabb riderek kipróbálhatják az FG10-es kormányszárat is. Az extrém versenymodell a Foxy XR pedig elöl 160 mm-es teleszkópot kapott.

csúcsfelszereltség

csúcsfelszereltség

Menettapasztalatok:

Nemrég sikerült egy gyors tesztkörre elkapnunk egy Mondraker Foxy Carbon RR-t. Aki ismeri már a Forward Geometriát egyből otthon érezheti magát a Foxy Carbon RR nyergében, hiszen ugyanazt kínálja, mint az alumínium modell csak lényegesen kisebb súly mellett (a karbon verzió mintegy 2 kg–mal könnyebb, mint az alumínium modell).

A könnyebb érzés nem csak a súlynak köszönhető, a váz nagyon élénk, érzékenyen reagál minden mozdulatunkra. Az első háromszög merevsége is érzéklehető volt, és a gyors irányváltások még nagy sebességgel is gyerekjátéknak tűntek.

9_NOR_9533

Ami feltűnt még, hogy olyan a kerékpár, mintha egy lopakodón ülnénk. A lánccsörgés teljes hiánya miatt néha azt hittük, hogy ezen a bringán nincs is lánc!

Az alumínium Foxyhoz képest, ami maga is merev és könnyen/pontosan irányítható volt, az új karbon váz még jobban lehetővé teszi a Forward Geometriában rejlő előnyök kiaknázását. A Foxy Carbonnak minden tulajdonsága megvan, amit egy könnyű, jól tekerhető all mountain bringától elvárunk, és ezt kombinálja egy lejtőzés orientált geometriával.

10_NOR_9570 (1)

Természetesen egy ilyen rövid tesztkör során csak első benyomásokat gyűjthettünk a gépről, egy hosszabb tartós tesztre lenne szükség ahhoz, hogy végleges képet tudjunk formálni az új Foxy Carbon-ról.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a trail kerékpárok jövőjét mindenképpen a hosszabb, lejtőzősebb geometriák fogják uralni, és ebben a Mondraker még mindig az élen jár.

A Mondraker 2015-ös Carbon modelljei már mostantól elérhetőek Magyarországon! Bővebb információk: http://www.montik.hu/

Fotók: standmag.hu 

(x)

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo