fbpx

Miért jó és hogyan kell a buszsávban biciklizni?

A megnőtt biciklis forgalom és a Kerékpárosklub javaslatai hatására végre Budapesten is lehetővé válik a buszsávokban való kerékpározás. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a javaslataink alapján megvizsgálja az eddig csak BKV járatok és taxik által használható sávokat és ahol ez nem zavarja aránytalanul a közösségi forgalmat, kijelöléssel megnyitja azokat a kerékpáros közlekedés számára is.

Nemrég 10 kisebb-nagyobb buszsáv esetén került erre sor (http://kerekparosklub.hu/elertuk-10-buszsav-bicikli-augusztus-bkk), de az intézkedések folytatódnak és vidéki városokban is találunk példát erre a hasznos és költséghatékony kerékpáros „infrastruktúra építésre” ( http://kerekparosklub.hu/ujabb-autobusz-forgalmi-savok-nyiltak-meg-miskolc ).

Miért van erre szükség?
Városaink közlekedése ma nem nevezhető ideálisnak: torlódások, lassú haladás, szennyezett levegő jellemzi az utcákat, ahol már az üzletek is bezártak a zaj és szmog miatt. A világ nagyvárosaiban már belátták, hogy ez a folyamat nem tartható, ezért nekiláttak a helyzet megoldásának a közösségi közlekedés fejlesztésével, a közlekedési módok kombinálhatóságának lehetővé tételével és nem utolsó sorban a kerékpár-használat arányának növelésével. Az évente duplázódó biciklis forgalom és a Kerékpárosklub szakmai nyomásgyakorlásának hatására nálunk is megindult ez a folyamat, aminek része a buszsávok megnyitása.

Hogyan használjuk?
A közlekedőknek meg kell tanulni az új eszközök, így a busz-kerékpársáv használatát is. Néhány szabály, amit fontos betartani:

A kerékpár vezetője
– Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen! Az irányváltást mindig előre jelezze!
– A buszsávban – mint általában az úttesten máshol is – csak egymás mögött haladjanak!
– Soha ne előzze a buszt jobbról, mert ott nem látható a vezető számára!
– Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz már indexel, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, ne előzze meg!
– Amennyiben távolról látja a régóta megállóhelyen álló buszt, lassítson, azt már ne kerülje ki, mivel a későbbiekben akadályozhatná haladását!
– Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
– Kerülje a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezik, inkább várja meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajtson rá a buszsávra. A háta mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedje előre. Ez Önnek alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvez vele.

A busz vezetője
– Ha kerékpárt előz, tartson legalább 1 méter oldaltávolságot!
– Ha nem lehetséges megelőzni a kerékpárost, mindig tartson elegendő követési távolságot a bicikli és a busz között!
– Ne előzze meg a kerékpárost, ha megállóhoz közeledik!
– Amikor elhagyja a megállót, ezt jelezze villogó lámpával, és ellenőrizze, hogy nincs-e előzési manővert végrehajtó kerékpáros a busz mellett/mögött!
– Próbáljon szemkontaktust teremteni a kerékpár vezetőjével!
– Jobbra kanyarodás esetén különösen figyeljen a biciklistákra!

Korábban készült összefoglalónk a buszsáv kérdéséről: http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/MK_busz_kp_sav2010marc-1.pdf
További hasonlóan egyszerű, olcsó forgalomtechnikai eszközök a kerékpáros közlekedés segítéséhez:  http://kerekparosklub.hu/files/MK_onkormanyzatnak_KP_kresz_web.pdf)

forrás: kerekparosklub.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo