Örömmel olvastam, hogy a Duna-projekt keretében befejeződött a folyó Tolna megyei védelmi vonalán a gátak fejlesztése, és ennek során Bölcskétől Bátáig kiépült a töltésen vezető aszfaltút, amely kerékpáros közlekedésre is alkalmas. Azonnal neki is indultam bejárni a vidéket – és megállapítottam, hogy a hír csak részben igaz.
A Duna szerelmese vagyok, kenuval és kerékpárral is bejártam a fekete-erdei forrástól Mohácsig, idén az Al-Dunára köpöm a markom, úgyhogy érdeklődésem középpontjában állnak a partvonalán vezető utak. Hát persze hogy felcsillant a szemem, amikor arról értesültem, hogy bringázható, folytonos aszfaltozott gátkorona létesült Bölcskétől Bátáig! Kicsit túl szépen hangzott ahhoz, hogy igaz lehessen, úgyhogy felderítésre indultam. Dunaföldváron, a hídfőhöz közeli piactéren hagytam a kocsit, onnan kis forgalmú országút vezet Bölcskére.
A kör – illetve kígyó – műholdtávlatból:
Csodavilág
A falu szélső utcájában egy helybeli ember mutatta meg a néhány lépésnyi kis gyalogközt, amelynek végén magas fokokkal kibetonozott, jó meredek lépcső visz le a magas partról. Biciklidet cipelve óvatosan lépkedj rajta, mert ha elbotlasz, meg nem állsz az aljáig, de akkor már nem lesz egy ép bordád! Aki nem vállalná be a veszélyt, talál földutat is. Bölcskén vannak kék nyomós kutak, de a lépcsőhöz közeli boltban nincs hűtött sör, csak langyos.
Alant ott pompázik egy friss fűtől zöldellő gát, a koronáján tükörsima, vadonatúj aszfalt, fehér zúzott kővel padkázva. Mivel ilyenben még több helyütt lesz részünk ma, ejtek pár szót róla. Szép is, jó is, de bringás szempontból van egy veszélye. A kanyarokban, vagy ahol szembejövők kitértek egymásnak, felszóródik az aszfaltra az éles szélű zúzalék. Ne a legvékonyabb versenygumidat szereld fel, mert defektet kaphatsz. Autóval amúgy nem találkoztam, csak futóval, sétálóval és biciklistával.
A gát-út jelzőtáblái kétfélék: az egyik fajta kiegészítő táblácska mindenkit kitilt, a Vízügy kivételével, a másik engedélyezi a kerékpározást. Nagy jelentősége nincs, elképzelhetetlennek tartom, hogy bárki hivatalos ember belekössön egy bringásba. Eurovelo 6 útvonalként nincs kitáblázva.
És most a lényeg: az út pazar, a táj pedig gyönyörű! Balról, a galériaerdő mögött, végig ott csillog a Duna fő medre vagy valamelyik mellékága, és remek kis lejárók vezetnek a vízhez, ahol ilyen alacsony vízállásnál homokos-sóderes part várja a megpihenni, piknikezni, egyet csobbanni akarót. Hálás lesz a gyereked, kutyád, ha őt is viszed! Szálerdő kínálkozik függőágyas éjszakázásra, de bővel akad jó sátorhely is. Ez egy bringás földi paradicsom!
Hézag
A mennyei állapotok 15 kilométeren át tartanak, a Paks előtti volt téglagyárig és régi vasútállomásig. Onnan hézag van az új gátban és útjában, a 6-oson kell bekarikázni a városba, majd annak főutcáján (vásárlási, frissítési lehetőségek között) a déli végéig, ahol elsőrangú, sárga szegély-és felezővonalú kerékpárút indul az atomerőműhöz. Miközben az országutat planírozták, ez pici szintkülönbségekkel játékosan liftezik, oldalt (szemétmentes!) fenyves kíséri, nagyon szép.
Helybéliek információja alapján bekanyarodtam az erőmű felé, majd előtte jobbra, a horgásztavak irányába. Kitűnő aszfaltút kerüli meg az erőművet, és ér véget a nagy, több tóból álló, kulturált kialakítású horgászterületen. Számunkra azonban zsákutca: a töltésig csak traktorok által felszabdalt földúton lehetne kijutni, és nincs rajta szilárd burkolat.
Hát akkor vissza, és a kerékpárút változatlan minőségű folytatásán tovább Csámpára. Itt egy kis tanulmány a Magyar Közút Nonprofit Zrt. táblakihelyezési gyakorlatáról: ahol van kerékpárút a 6-os mellett, ott a főúton is engedélyezik a biciklis „célforgalmat”, de a falu után, ahol nincs alternatív lehetőség, már nem. Miért is, amikor ez az egyetlen lehetőség a paksi és a távolsági bringásoknak eljutni Gerjen, Fadd, Dombori üdülőövezete felé, és az országúton igazán gyér a forgalom, mióta kész az autópálya? Engem azon a négy kilométeren Dunaszentgyörgyig talán ugyanannyi autó előzött meg. És, hogy itt is előhozzam egyik érvemet a meggondolatlanul kihelyezett „Merci-táblák” (traktornak, lovas kocsinak és kerékpárnak tilos) ellen: tolni szabad lenne a biciklit, csak ráülni nem. Értelmes?
Gerjenben még nem jár a komp, de működik a rév kocsmája. Megtudom, hogy Domboritól dél felé újra kezdődik az újonnan aszfaltozott gát, tehát Faddon át arrafelé veszem az irányt. Fadd és a leágazás után nagy obeliszk áll a szántóföld közepén. A Bartal család ifju sarjának állít emléket, aki autósport-szenvedélyének áldozata lett a két világháború között. Van a Györgynek egy másik emlékműve is, Kölesd közelében.
Nehéz kezdet, jó folytatás
A bringasztráda Dombori gátőrházától indul, csakhogy az első kis szakasz beleesik annak területébe, és zárt kapuk fogják közre. Felirat figyelmeztet, hogy a kutya harap! Egy másik pedig arra, hogy továbbhaladni a megkerülő úton lehetséges. Na, ez a talán kétszáz méter nem akármilyen: mély keréknyomaiban áll a víz. Még ilyen száraz időben is csak üggyel-bajjal tolom keresztül a bringát.
Visszajutva a gátkoronára újra kezdődik a mennyei biciklizés. Emelkedett pozíciómból lelátok az ártéri erőre és jobb felől a földeken serénykedő traktorokra. Térdnadrág, rövid ujjú póló, sisak hátul az üléstáskán – az első igazán meleg tavaszi napsugarakkal süttetem magam.
Az élvezkedés e szakasza a Szent László hídig tart, ahol elérem a Keselyűst érintő, majd a Gemenci erdő szélén Pörbölyig vezető, már régóta aszfaltos gátat, amelyet többször jártam már, ezért most mellőzök. Így nem is tudom meg, hogy folytatódik-e az aszfalt Pörbölytől Bátáig a gáton – az egy másik felderítő úton derül majd ki. Ideje lesz inkább visszafelé indulni, hiszen 91 km-t mutat a műszer, átkelek a hídon.
Kellemes meglepetés
A bal parton kellemes meglepetés vár: eddig csak lefelé, Bajáig volt aszfaltos a gátkorona, most viszont már északra is gyönyörű, aszfaltozott, murvás padkájú út fogad! Trilárom-haj! Csak úgy repül a reku a hátszélben, erdőművelő emberekkel integetünk egymásnak, és megállok két pakkos biciklistánál, akik épp ebédszünetet tartanak. Hongkongi kínai srác mindkettő, vékonykák, mosolygósak. Azonnal talpra ugranak bemutatkozni. Amszterdamból bicikliznek Isztambulba, napi 60-80 kilométeres etapokkal.
Az aszfalt Fajszig tart. Jó hír ez nekem, mert rendszeresen járok bringával Bajára, és így már ezen az egész utolsó darabon elkerülhetem a főutat, hogy csak fácánt, őzet és nyulat, sőt alkalmilag vaddisznót lássak autók helyett.
Fajsztól burkolatlan a gátkorona, de olyan kemény a fű közötti két keréknyom, és olyan kevés a laza murva rajta, hogy csúszkálás és süllyedés nélkül fut rajta a keskeny (1,35 col), nagynyomású (6,5 bar) gumim. Arra tartok hát, míg Foktőnél beletrafál az országútba, amelyet Hajóson és Ordason át követek Dunapatajig, hogy ismét (felújított, tükörsima!) gát-úton érjem el Soltot. Már csak át kell kelni a hídon, hogy visszaérjek az autóhoz, 161 kilométer után.
Szóval egyelőre nem igaz, hogy Bölcskétől Bátáig aszfaltos gáton lehet biciklizni, de Paksig, illetve Domboritól a Szent László hídig kipróbáltan igen, és Pörbölytől Bátáig majd meglátjuk. Egy nagyszerű túrát máris köszönhetek a gátépítéseknek, de lesz még több is!
Karlovitz „Pupu” Kristóf
.
Üdv. Mindenkinek! Egész mostanáig spekuláltam, h’ ki volt Bartal György? Valami rezgett, de mégis kénytelen voltam túrni a neten. Már tudom. Íme: http://wikimapia.org/14997215/hu/ifj-Bartal-Gy%C3%B6rgy-eml%C3%A9koszlop-obeliszk-Fadd Béke poraira.
Továbbá: http://gpsgames.hu/jatek/pontkereses/1578/memento_mori_1/
Kösz. Mentettem a helyet. Üdv.
Üdv Mindenkinek! “Egy nagyszerű túrát máris köszönhetek a gátépítéseknek, de lesz még több is!” Évekkel ezelőtt volt szerencsém Gergelyiugornyán lenni. Nos, az onnan is megközelíthető Tisza-gátat, a környéket legkisebb lányommal akkor bebringáztam. Egyszerűen fantasztikus a táj. Csak nem lesz a szomszédban örökké politikai feszültség és át lehet majd tekerni? Kedves “Pupu”! Lehetne talán arrafelé túrázni? Amúgy pl. a helyi ételek emlékeim szerint fantasztikusak! Valamikor létezett Dr.Nagy Illés: Tisza menti kerékpártúra-kalauz is, nem tudom egyáltalán elérhető?
U.i. Csapolt sör /hideg/ is volt!
Apropó gát :)
Tiszakanyár település után Szabolcs és Borsod megye határán a Rákóczi hídon átkelve van a Tisza egyik vésztározója,pár éve építették,szerencsére még nem kellett használni,ehhez készítettek “körbe” egy gátat,és végig aszfaltozott ,kb 25 km .
Bringáztam arra, csakugyan nagyon szép!
Üdv!
Gergelyiugornyától egészen Tivadarig lehet a gáton,aszfalton tekerni,Tivadarnál a Tisza hídon átkelve vadonatúj kerékpárút visz Fehérgyarmatig. Gergelyiugornyától “fölfelé” Lónya irányába is aszfalt van a gáton,sajnos még nem tudom meddig de hamarosan megnézem :)
Zsurk-tól pedig Győröcskéig lehet bringázni,igaz ez már az innenső part,de elég speciális szakasza is van,megkerüli a záhonyi határátkelőt,a Tisza híd száraz hídja alatt megy át,olyan helyen ahová közúton érkezve már útlevél kell :)
Üdv. Joci! Köszönjük, elrakom magamnak. Az a táj pedig, az ország egyik legszebb része, tele látnivalóval. Aztán pl. ott van “lefele” a Bereg. Mindenkinek javaslom nézzen arra szét!
Üdv!
Nagyon szívesen. Valóban az egészen fel a Nagy-Milic-ig .:)
A turisták sem igazán “fedezték” még fel.
“Pupu”-t szerintem szívesen látnák erre.Is :)
Szívem közepe az a vidék! Kenuval bejártam a Tiszát és a Túrt, rekuval is nem egyszer voltam a Nyírségben. Mehetnénk egyszer együtt? Vonattal utazhatnék Nyíregyházáig vagy Záhonyig, aztán hajrá! Alvás függőágyban, vagy falusi turizmus helyen.
Üdv!
Örülök hogy neked sem ismeretlen ez a vidék :)
Nekem kizárólag idő függvénye csak,de remélem sor kerül rá.
Jelenleg is azon vagyok hogy egy kedves barátommal “összebringázzuk” a megye útjait ,gátjait és akkor bátran tudunk szervezni egy közös túrát.
Erről jut eszembe az is hogy nem nagyon találok olyan útvonaltervezőt amelyik azt mutatja hogy bringával hogy tudok eljutni SZABÁLYOSAN pl. Nyíregyházáról Budapestre. :)
Üdv.: Találtam valamit, hátha segít! http://kisbolygo.blog.hu/2011/08/14/budapest_nyiregyhaza_kerekparral
Köszi a kedvcsinálót!
Nagyon remek mellékterméke ez a néha túlhajszolt gátfejlesztéseknek. Na nem a Duna esetére gondolok, de a Dráva árvizei nagyon nem igényelték az elmúlt 3 év hasonló munkáit. Szóval a mondandóm lényege: a Dráva mentén a keleti országhatártól (Tótokfölde) Cúnig hasonlóan új, sima aszfalt van már (hasonló zúzalékfelszórásokkal egyetemben). Bár a Drávaszabolcsi híd után a Fekete-víz torkolattól annak gátján halad az út, majd áttér a Pécsi-vízére, de amikor ennek vége, az Ormánság pár kiválóan felújított útjára csavarodhatunk át. Ha valaki megunja a síkot, ezek a Mecsekig felvisznek :-P
Egyetlen kritikát muszáj idebarmolnom, az ott sajnos nem ártéri erdő, hanem egy faültetvény :-( Egy erdő az valami ilyesmi lenne: http://www.flickr.com/photos/deliveg/5789622566/in/photostream/lightbox/
Ui: Ha a boltban meleg a sör, ezekben a kis falvakban olcsók a korcsmák…
Én is fenem a fogam, hogy újabb túrát tegyek a Drávánál, impulzust adtál!
Ártéri erdő: erdő is, ártérben is van, ne kapjunk hajba ezen (amúgy ha megnézed a fotón a frizurámat, előnyben is lennék :-)
Sör: igazságod vagyon, de ha a szendvicsed mellé vinnél magaddal itókát (nem közút, nem érvényes rajta a KRESZ, legális a sörözés!), akkor számít ez.
tavaly a Bölcske-i montiverseny egy pici szakasza pont az épülő kerékpárúton meg mellette az üzemi földúton haladt. A legemlékezetesebb az volt benne hogy kurva nagy pofaszél volt azon a szakaszon.
Pupu-kilométer táblák voltak ? arra gondolok, hogy x település még mennyi kilométer. jó a cikk.
Kilométerkövek vannak, kétjegyű számokkal, amelyek megfelelnek a Duna folyamkilométerek 1500 fölötti részének, tehát 36 az 1536-os folyamkilométer-táblával egy vonalban van. Külön kerékpárosoknak nem tábláztak ki távolságokat, hiszen ez a szakasz a VIZIG-é, (egyelőre?) nem kijelölt kerékpáros útvonal, csak engedélyezik rajta a biciklizést.
pedig egy kerékpár úton az is kellene. Itt a Tatabánya-Tata kerékpárúton vannak is távolság jelző táblák.Pedig ez nincs 7 kilométer de mégis kint van.nem likométerenként de van. Majd küldök fényképet róla. Egyébként érdekes ez a VIZIG dolog. A Tisza-tó körüli kerékpárút az szintén VIZIG-es nem? Nem kerékpárútnak épült a gáton az aszfalt. Csak aztán belátták, hogy attól nem megy tönkre ha bicósok is járnak rajta. Mit tudsz róla minek épült a Tisza-tavi ? Aztán. Fertő-tavi osztrák rész. Nagyon sok helyen a szőlők közt aszffalt utat épíítettek. Szerintem elsődleges célból, hogy a gazdák tudjanak járművel közlekedni. Aztán a bicósutakként is felhasználták. Gondolom ott nem okoz ez problémát.
De jó hangulata van ennek a gáti-bringának. Máris kedvem szottyant egy Tisza-tó kerülésre. :)
Az utolso elotti kep azert szomoru…
Mire a jo aszfalt, ha telehordja a szel/autok kaviccsal?
Amit hianyolok egy ilyen cikkbol az egy GPX fajl. Vagy az utvonal egy google terkepen.
Jaj, nagyon sajnálom, erre nem gondoltam! Elküldtem a GPX fájlt és egy képernyőképet a nyomvonalról az oldal szerkesztőjének, kérve, hogy pótlólag rakja fel.
Az aszfalt felszórása azért nem olyan tragikus, csak néhol fordul elő, és egy kis ügyességgel jórészt kikerülhető.
Meghívlak egy köbméter sörre, ha áttolod a mobilodat!
Üdv. Gyulus
Köszönöm, elfogadom! Jó hosszú túra lesz, mire megisszuk!:-)))
nullahatharminckilencvennégykilencvenhatnyolcszáztíz
köszi, jó az összanszkrithieroglifamix. Ahogy kész vagyok az utitervvel, jelentkezem!
Puszzsntás az Ágitól és pussz a Frau Entenschnabelnek
Köszönjük Pupu! Egészségedre Neked is!