fbpx

Láttál már bringás szigetet?

Nehéz jobb helyet találni kerékpározásra, mint egy bringás szigetet. Aki volt már Mallorcán, Tenerifén, Gran Canaria-n stb. tudja ezt. Van azonban közelebb is igazi bringás sziget, most egy ilyet mutatunk be néhány fotón keresztül. Az úticél a horvátországi Brac.

brac_03

Mi az idei teszttáborunk helyszínéül választottuk a 40 kilométer hosszú, 10-15 km széles szigetet, ami remek döntésnek bizonyult. Brac nyáron igazi pihenőhelyként szolgál, olyanoknak, akik kb. csak lustálkodni szeretnének, beleértve ebbe a nyári szabadidő/vízisportok gyakorlását is.

brac_04

Autóval még pont nem túl nagy távolság, egy napot rá kell szánni az utazásra, de a kompközlekedés kiváló, délután már kényelmesen lepakolhatunk, berendezkedhetünk és a vacsora már nyugodt hangulatban telhet, másnap nem a vezetés fáradalmait kell pihenni. De aki akar, repülhet is Splitbe.

brac_10

Tipikus Dalmáciai falvak, növényzet, tengerpart adja a hátteret, kicsit olaszos, de kicsit balkáni is egyben, szerintem kelet-európaiként nagyon is szerethető. A nyári turistaszezon és a forróság más dimenzió, de offszezonban, tavasszal és ősszel igazi bringás paradicsommá válik.

brac_16

Hogy miért nehezebb márciusban, áprilisban, szeptemberben, októberben alkalmasabb helyet kerékpáros kikapcsolódásra? Mert nemhogy autóval nem találkozunk az utakon, más bringásokkal is csak ritkán, nyugdíjas turisták özönével (mint a Kanárikon) meg pláne nem…

brac_01

Idén tavasz elején mi Sütivan települést választottuk bázisul – most veszem észre, hogy már így írom, hogy Sütivan, ü-vel, pedig valójában Sutivan, csak legalább féltucatszor megbeszéltük, hogy átrajzoljuk majd a település-táblát, mert nagyon kívántuk más a sütiket, amikor megláttuk bringázás után…

brac_14

Sütivanról és a szállásinformációkkal kapcsolatban hamarosan jelentkezünk egy bővebb cikkel, most inkább azokon az úticélokon mennénk végig, melyeket kerékpárral magunk is érintettünk.

brac_13

A sziget méretéből adódóan egy cikloturista szempontjából körülbelül egy hétre ideális tervezni, ezalatt minden útvonalat bejárhatunk, tengerpartot, kikötőket, a mészkőfalak között megbújó kedves kis falvakat, éppen nyitva tartó jó éttermeket.

brac_06

Egyértelműen országúti kerékpárt javasolnék, esetleg gravel bike-ot. Az aszfalt minősége nagyrészt szuper, egy gravel bike-kal viszont megnyílik néhány kavicsos út is, melyek szép helyekre vezetnek. lendületes, élvezetes mountain bike trailek nincsenek, maximum köves, rázatós szakaszok.

brac_05

A tájat körbe körbe a köves, fás tengerpart, belül az olajfák határozzák meg, dombos, hegyes utakkal. A dombos utakon pont lehet imitálni a sík terepet, tehát senki ne ijedjen meg, hogy egy méter lapos részt sem talál. Lehet úgy  menni alapozó tempót, hogy a nap végén 1000 fölötti szintet mutat a GPS.

brac_12

Az olajfákkal kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy ne hagyja ki senki a helyi termelőktől vásárlás lehetőségét, nagyon jó áron nagyon jó olívaolajat lehet venni. Ezen kívül érdemes kipróbálni a helyi halételeket, de sültek is finomak.

brac_08

A gasztro-kitérő után vissza az országútra! A sziget legmagasabb pontját, a 780 méter magas Vidova Gorát mindenképpen meg kell hódítani, egy nagyon kellemes, nem meredek emelkedő vezet fel ide, félig főúton, aztán barátságos kis harmadrendű úton, aminek szintén tökéletes a minősége.

brac_09

A tetőn gyönyörködhetünk a panorámában, érdemes reggelre, vagy kora estére időzíteni, aki szeret fotózni, gyönyörű képeket készíthet itt. Rálátás nyílik A Zlatni Rat Beach-re is, ami pont Sutivannal ellentétes oldalon helyezkedik el a szigeten.

brac_07

A másik irányban éppen most épül tovább egy tükörsima aszfaltcsík, jelenleg ez “nem vezet sehová”, viszont edzésre kiváló lejtő/emelkedő, tényleg nulla autóforgalommal, meredekebb részekkel, kis szerpentinnel, ahol lehet gyakorolni a kanyarvételeket.

brac_17

Sutivanhoz képest a sziget túlsó csücskén Sumartin van, ide érdemes tervezni a leghosszabb napot, simán ki lehet találni egy 150 kilométeres útvonalat is, amibe belefoglaljuk akár az előbb említett hegyet, a Vidova Gorát.

brac_15

A tengerparti kilométerekkel azért óvatosan kell bánni, pláne ha térképről nézzük ki az útvonalat. Az út ugyanis folyamatosan kanyarog, térképről kisebbnek látszanak a távolságok, ráadásul domb dombot követ, ami hazafelé már fárasztó tud lenni, ilyenkor az emelkedő részek duplán számítanak.

brac_11

Ha valaki hosszabb időre marad, érdemes átkompozni akár más szigetekre, nemrég mutattuk be Hvar-t és környékét, ezzel fel lehet dobni például egy kéthetes kerékpáros nyaralást is.

brac_02

 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo