A KTM Strada 800 Speed tesztelése során egy olyan országúti kerékpárt sikerült megismerni, melynek pontosan meghatározható a rendeltetési területe. És ez nem minden hasonló bringára igaz…
A hasonló egyenes kormányos országútikat szokták fitness bike-ként emlegetni, de nem szeretem ezt a kifejezést, ráadásul a KTM Strada 800 Speed-et nem is zárhatjuk ebbe a skatulyába. A szóban forgó országúti ugyanis nem egy fitness bike koncepció, hanem valóban egy létező versenybringa, a Strada 800 egyenes kormánnyal szerelt tesója. A KTM kínálatában Strada gyűjtőnéven szerepelnek az alumínium országúti kerékpárok, melyek közül a két belépő modell, a Strada 1000 (Shimano Tiagrával) és a Strada 800 (Shimano Sorával) ilyen kialakítással is megvásárolható. A felszerelés a kormányon és a fékváltókaron kívül teljesen megegyezik a hagyományos változattal. A „Speed” utal az egyenes kormányra, innen a szójáték a címben.
Miért jó ötlet ez? Manapság már sokan vannak, akik gyerekként terepgumis kerékpárokon nőttek fel, és esetleg 30 vagy akár 40 éves koruk környékén gondolják úgy, hogy sportolás céljából az aszfalt mellett teszik le a voksot, s ebben a szellemben keresnek új kerékpárt. A mountain bike-generáció számára valószínűleg nagyon hirtelen váltás lenne, ha kerékpáros másodvirágzásukat egy szikár országúti kerékpáron kellene megkezdeni, teljesen idegen kormánypozícióval. A KTM-nek köszönhetően most választhatnak egy kedvező árú, de megbízhatóan működő, minőségi bringát, melynek nyergében eldönthetik, hogy a 23-as virsligumik és a merev váz-villa kombinációja bejön-e hosszú távon, feláldozzák-e a kényelmet a sebesség oltárán. Ha igen, a következő szint lehet a koskormány, amihez egyébként a bringát sem kell lecserélni, csak átépíteni minimális ráfordítással.
Mountain bike versenyzők számára is kiváló országúti edzőgép lehet egy ilyen KTM Strada 800 Speed, hiszen gyors, akár közös edzéseken is részt vehetnek vele. Ugyanakkor a montisok a saját szakágukban használt kormánypozíciót állíthatják be, és az aszfalton teljesített hegyi résztávok közben is, vagy ha kiállnak a nyeregből, ugyanúgy dolgoznak majd a kar, váll és hátizmok, mint versenyen a hegyikerékpárt hajtva. Mindebből talán kitűnik, hogy a KTM Strada 800 Speed nem akar egy univerzálisan használható „öszvér” lenni, hanem az egyenes kormány ellenére ízig-vérig sportolásra szánt kerékpár. Ehhez képest a design inkább „úriemberes”, a KTM-narancs helyett szürke, oldalról még a villaszárak belső oldalán található citromsárga betét sem látszik. Közelről azonban tetszetős a játék a sárgával.

Sárvédő és fitness bike-okon gyakran látható balonos gumi kizárva a valóban országúti paraméterekkel rendelkező váz miatt.
Persze vannak hátrányai is a sport kerékpár koncepciónak, hiszen az olyan városi- vagy túra kiegészítőket, mint a sárvédő vagy a csomagtartó el lehet felejteni. Sok bringára applikáltam már sárvédőt, de a KTM Strada-ra a hagyományos pálcás modellt lehetetlen felszerelni, egy-két milliméter van a 23-as gumi és a váz között. (Szőrszálhasogatók kedvéért: igen, én is ismerek olyan speciális, több darabból álló, méregdrága országúti sárvédőt, amit rá lehetne ügyeskedni.)
Szintén a negatívumok között említeném az alumínium villát, ami kényelmetlenül merev, és erre ráerősít az egyenes kormány is, ami eleve kevésbé hajlik, mint az ívelt országúti. (A Strada 2000 és a Strada 1000 egyébként karbon villával érkezik) Három órás edzésszerű bringázás volt a leghosszabb, amit abszolváltam a tesztgéppel, s bizony fárasztó volt a mindennemű csillapítás hiánya. Maga a váz is a kevésbé hajlékony, erősebb típusok közé sorolható, a monostay támvillával és a nagy átmérőjű láncvillákkal, amelyek közé még plusz merevítést is hegesztettek a csapágyház mögött.
Amire még feltétlenül felhívnám a leendő KTM tulajdonosok figyelmét, az a méretválasztás. A Strada és a Strada Speed verzió vázainak geometriája megegyezik, és ezt az országúti kormányhoz optimalizálták. Ez azt jelenti, hogy egyenes kormánnyal azt a hosszúságot kapjuk, mintha a hajlított kormány közepét fognánk. Vagyis nem lesz túl sportos így a pozíció. Nekem az 57-es adta ki a geometria táblázat és a gyakorlat alapján is, pedig országúti kormánnyal az 55-ös lenne a méretem. Szerintem érdemes egy mérettel nagyobbat választani, mintha hagyományos versenybringát vásárolnánk. Ehhez a mérethez viszont már 175-ös kar jár, ami hosszú a 172,5-eshez szokott lábnak. Mountain bike-osok, akik legtöbben 175-ös karral tekernek, itt szintén előnyben, és valószínűleg az első „országútit” vásárlók sem a hajtókarhosszal lesznek elfoglalva.
A felszereltség kapcsán mindenképpen a Shimano Sora 3500 alkatrészekről érdemes elsősorban szólni, a 2013-ban debütáló szetthez most volt először szerencsém. Nem hittem volna, hogy Sora szettről valaha pozitívan fogok nyilatkozni, bennem még a hüvelykujjal is kapcsolható fékváltókar borzalom és a silány minőségű alapanyagok emléke él. A 3500 sem egy prémium kategória, de az alkatrészek megmunkálása már nagyjából megegyezik az eddigi Tiagra szinttel, és a váltás minőségére nem lehet semmi panasz. A fékek kimondottan harapósak, azt nem tudom, hogy az országúti fékváltókarral is ugyanezt a teljesítményt hozzák-e, ha igen, akkor tökéletesek ebben a kategóriában, sőt, felveszik a versenyt más gyártók prémium termékeivel is.
Ami nekem kicsit tenyeres-talpasnak tűnt, az egyenes kormányhoz való Sora váltókar, szerintem túl hosszú úton mozog, de egyébként pontos. Az áttételtartomány tökéletes erre a gépre, dimbes-dombos terepen végig nagytányér (50), hosszabb hegyre a 34-es kistányér bárkit kiránt a bajból, pláne a 27-es foggal hátul. Összességében a szett kategóriájának megfelelően nyilván nem könnyű, ennek ellenére a komplett kerékpár a felhasználási területéhez képest jó súlyban van. Egy pillanatra sem jutott eszembe, hogy nehéz, pedig papíron sokkal könnyebb országútikhoz vagyok szokva. Az új Sora alkatrészek élettartamát majd az idő eldönti, erről kerékpárboltokban érdemes érdeklődni.
A kerekek építésénél a „tartson 1000 évig és egy napig” elvet tartották szem előtt, merev, strapabíró darabok. A költséghatékonyság jegyében Sora helyett itt a 2014-es Shimano Claris agyakat fűzték a KTM logóval ellátott Ambrosio Elan felnikbe, 2 mm-es, felületkezelt küllőkkel. Az eredmény egy körülbelül szétrobbanthatatlan kerék, még kissé terjedelmesebb úriemberek is bátran használhatják szerintem. A 23 mm-es Conti Ultrasport külsők is megfelelő választásnak tűntek.
A kiegészítő alkatrészeken (kormány, kormányszár, nyereg, nyeregcső) szintén KTM felirat díszeleg. A kormányt montisok szeretni fogják a 620 mm szélesség miatt, városban viszont – amikor önkéntelenül országútin érzi magát az ember – szélesnek bizonyulhat a különböző járművek között, erre figyelni kell. A kivágott nyereg nekem nem volt kényelmes, de ahány fenék, annyi forma. Pedált nem kapunk a gyári felszereltséggel, ez nem feltétlenül baj, hiszen a KTM Strada 800 Speed pont olyan bringa, amit a leendő vásárlói platform- és patentpedállal is elkezdenek majd használni.
InfoBox:
Gyártó: KTM FAHRRAD GMBH www.ktm-bikes.at
Magyarországi képviselet: www.ktmteam.hu
Származási hely: Ausztria
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 49-52-55-57-59 cm
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 249 000 Ft
Geometria táblázat:
Specifikáció:
Váz: KTM Strada 800 alumínium 49-52-55-57-59 cm
Villa: KTM GM6 alumínium
Első fék: Shimano Sora 3500
Hátsó fék: Shimano Sora 3500
Hajtómű: Shimano Sora 3550 50-34 kompakt
Fogaskoszorú: Shimano HG50-9 12-27
Középrész: Shimano BB51 BSA
Hátsó váltó: Shimano Sora 3500
Első váltó: Shimano Sora 3500
Váltókar: Shimano Sora 3500 Rapidfire
Fékkar: Shimano Sora egyenes kormányhoz
Első agy: Shimano Claris 2400
Hátsó agy: Shimano Claris 2400
Felnik: Ambrosio Elan 700C
Gumik: Continental Ultrasport 23 mm
Kormány: KTM Line HB-FB11E flat, 620
Kormányszár: KTM Line AS-021 7°
Kormánycsapágy: Ritchey Comp Zero Drop In RR
Nyeregszár: KTM Line 27,2 mm
Nyereg: KTM Line
Tömeg: 9,4 kg
.
A hajtókarhossz témáról jó lenne írni egy cikket!
Nem egyszerű kérdés a biomechanika, általánosságokat pedig nem érdemes leírni. Volt egy kísérlet, amelyben 200 kerékpáros esetében vizsgálták a karhossz hatását, az jött ki, hogy mindenki azzal produkálta a legtöbb wattot, amit saján gépén hajt. 155-200 mm-ig terjedt a skála, és kevesebb, mint 10% volt a teljes szórás. És ebben benne van az is, amikor a 150 centis pöttöm hölgynek kellett a 200-as hajtókart forgatnia!
Volt nekem egy strada CX-em, igazi férfias jelenség (lila-rózsaszín :D )
http://aprod.hu/hirdetes/ktm-strada-cx-orszaguti-kerekpar-learazva-ID1TABW.html
CSak 1 szezont használtam, aztán eladtam. Csak a váz volt meg természetesen, az eredeti 300EX szett valahol jóbarátom 2. biciklijén kötött ki, a KTM-re meg vegyes, de jobb szett került. Aztán megvette anno az alu concorde vázamat, amiért a KTM-et (+ némi KP-t) adta. Építettem belőle egy “fittnessz” bringát, amit nyaralás alatt használtam, aztán szétszedtem és túladtam a vázon. Nem volt amúgy rossz, csak inkább ciclocross jellegű kellett…Bár a strada váz is boldogult volna száraz terepen, a 32-es gumi belefért, csak a sár eltömte volna a kerékjáratot, meg kanti konzol sem volt rajta….Régi szép idők..:)
Az egyenes kormányos országúti kerékpárokba hosszabb stucni dukál: az enyémben 140 mm-es van, ez – megfelelő kormánymagassággal (mélységgel!) már egész sportos testhelyzetet eredményez. Én úgy állítottam be az egyenes kormányos gépemet, hogy ugyanúgy áll a felsőtestem, mint az országútin fékváltófogásban.
…pont erre gondoltam.
Az 55-ös viszont más szögekkel rendelkezik így országúti kormánnyal már jó lehet, de az 57-es egy országúti kormánnyal már lehet, hogy hosszú, mert, ha a vázban van benne a plusz 2cm, az 55-ös mérethez képest, az benne is marad, míg kormány és stucni kombóval kiadja azt ami ideális. Így, aki később cserélné a kormányt országútira könnyen mellényúlhat, a nagyobb mérettel, meg olcsóbb is stucnit és kormányt venni, mint új vázat.
Több országúti bringám volt, amelyet többször ide-oda alakítottam egyenes kormányos és hagyományos közt. Nálam a hozzávaló vázzal szemben a méretéhez képest túl rövid homlokcső (pl. Merida “Race-geometria”, Focus Cayo), hosszú felsőcső, normális vázcső-szögek, Kicsit hátrébb van a súlypont egyenes kormányoson, “előrébb” ülök, ha koskormányos, de ez számomra nem zavaró, az irányítás-különbséget pár nap alatt megszokom. Valójában még szoktam is az előre-hátrával játszani szezonban: ha az egyik pozícióban nagyon lefárasztom magam, a másikban egész jót tudok menni másnap!
Nevetségesen túlárazott, mint minden KTM bringa!
Egy l.t mama :) Képzeld el, hogy van egy bolt, ahol forgalmaznak KTM-et, meg Kellyst is. És egy sorás KTM outi árából nem tudsz venni egy Clarisos Kellizt. Nézd meg, mennyibe kerülnek más gyártók bringái Sorával vagy Tiagrával, és rájösz, nem túlárazott a KTM, hanem reálisan.
http://tuttibringa.hu/kerekparok/orszaguti/orszaguti
Itt homogén szettekről beszélünk, nem a más gyártók által kínált “FULL105” féle mókáról, a szérián kívüli vagy FSA Vero-Omega hajtókarral, Noname vagy saját márkás fékekkel, olcsókicsi lánccal, 2000ft-os külső gumikkal. Hanem tényleg homogén szettes bicajokról értelmes kiegészítőkkel.
Sok esetben a saját márkás alkatrészek valamelyik nagygyártó átmatricázott terméke…
A canyon bringákhoz képest nagyon drága.
https://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3191#tab-reiter2
Ez a bringa full 105 szettel 310e forint és ebbe a drága fékváltókar van nem az olcsó váltókar mint a ktm-ben
Külföldön a KTM is olcsóbb….1000 usd, ami 225 ezer ft-nak felel meg (mai közép árfolyam), ez kb a felszereltségével arányos különbség szerintem…és az is outis fv karral van.
http://ktmbike.com.au/products/strada-800cd
Ami jobban zavar ebben a bicikliben, az a 6061-es alu váz…Lehet azt javítani, ha eltörik? Mert úgy hallottam, a 60xx-es alukat nem lehet hegeszteni…Persze valahogy a gyárban is megoldották…