fbpx

Kerékpár beállítás: Lovassy Krisztián tapasztalatai a Body Geometry Fit módszerrel

Lovassy Krisztián, az Utensilnord-Ora24.eu londoni olimpikon kerékpárosa az idei új Botecchia csapatbringa érkezése előtt a Specialized által „kifejlesztett” Body Geometry Fit kerékpár beállításon vett részt korábbi versenyzőtársa, Simon Balázs koordinálásával.

A magyar bajnok – ahogy alábbi írásából is kiderül – nem egyszerű eset, de sok segítséget kapott a megfelelő pozíciók eléréséhez. Krisztián bárki számára tanulságos tapasztalatai a kerékpár beállítással és a Body Geometrx Fit módszerrel kapcsolatban:

Eddig is tisztában voltam azzal, hogy fontos, hogyan van beállítva a kerékpárom, és saját tapasztalat által próbáltam ezt minél jobban abszolválni, kisebb nagyobb sikerrel. Ettől függetlenül nálam egy szezon mindig abból áll, hogy a nyeregmagasságot le föl állítgatom, akár rajt előtt 5 perccel is…

Lovassy Krisztián kerékpár beállításon Simon Balázsnál

Néha-néha sikerült is eltalálnom a megfelelő magasságot, vagy csak éppen olyan erőben voltam, hogy mindegy volt, vagy a lábaim nem voltak annyira lemerevedve és nem esett nehezemre jobban kinyújtani, mint mondjuk előző nap.

Nálam a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a jobb lábszáram bő egy cm-rel hosszabb, amire egy gyerekkori combcsonttörés is rásegített. Így ha mondjuk a bal lábam jól áll, akkor kicsit sarokkal nyomok már a jobbal, de ha a jobbal jó a pozíció, akkor spiccel hajtok a bal lábammal. Az arany középutat valahogy soha nem találtam meg.

Régebben mikor még inkább pályáztam, akkor 72 cm-en ültem és M-es vázat használtam 120-as stucnival. Országúton meg az elmúlt pár évben teljesen megváltozott ez a beállítás. Jelenleg el sem tudnám képzelni, hogy így üljek a kerékpáron, pedig egy cm-t sem nőttem azóta. Jelenleg 75,7 cm-en ülök és L-es vázat használok 130-as stucnival, és ezeket a beállításokat használom pályán is.

Az itthoni országúti kerékpárosok nagy részre, csakúgy mint én, saját tapasztalat által állítja be a kerékpárját. Ami lehet, hogy jó, de biztos hogy nem 100%-os. Nagyon örülök, hogy elmentem Simon Balázsékhoz a Bringalandba, mert mióta beállította a kerékpáromat és az üléspozíciómat, sokkal jobban érzem magam a kerékpáromon. Körkörösebb lett a hajtásom, aminek köszönhetően gyorsabb is lettem – ami nem hátrány a sprinteken – és az állandó gerinc és derékfájásaim is elmúltak.

Krisztián új Bottecchia bringája

Azt mondom, hogy aki teheti, keresse fel a Balázst mert teljesítmény javulást is érzékelni fog és aki olyan mint én, azt megszabadítja az egész éves állítgatástól.

A beállításnál alapvetően 6 pont helyét kell megtalálni. A két stopli, a két ülőgumó és a két kezed, ahol a kormányt fogod. Azért vesszük külön a stoplikat (és nem egyként kezeljük) mert nem biztos, hogy szimmetrikus lesz…
A kb. 20 vizsgálat (amivel a hajlékonyságodat, lábhossz különbséget, stb. néztük) mindegyike nagyon fontos lehet bizonyos problémák, kényelmetlenségek megoldására. Van persze néhány, ami kiemelten fontos: lábhossz, talp, boka szerkezete. Hajlékonyság, és nagy szerepe van a korábbi sérüléseknek is!

Ha megvannak a vizsgálatok, megvizsgáljuk a nyerget, hogy megfelelően széles-e. Ha nem jó, akkor az egész testhelyzet rossz lesz. Utána jön a stopli és a nyereg. A nyereg beállításának két része van: Előre-hátra/magasság. Egyik hat a másikra, tehát felváltva kell beállítani. És fontos megjegyezni, hogy hosszú bringát nem lehet javítani azzal, hogy előre toljuk a nyerget! Ezután kormány és kormányszár beállítás, mely során figyelembe kell venni, hogy valaki versenyző, vagy csak jól akarja érezni magát…

Gyári Specialized beállítás Tereza Hurikovával

Miután ezek megvannak, az egyik legfontosabb dolog jön. Lábhossz különbség korrigálás, és a hajtás minőségének javítása. Nem jó mikor X vagy O alakban teker valaki… Az erre vonatkozó vizsgálatok már szerepelnek az első papíron, tehát csak elő kell venni és meg kell nézni, hogy mi okozhatja a “problémát”. Ezután ezt kell javítani. Azért az egyik legjobb kerékpár beállítási program mert figyelembe veszi az asszimmetriákat, az előző sérüléseket stb. Nem csak néhány adat alapján kapunk egy nyeregmagasságot.

Időfutamon egy kicsit előrébb és magasabbra kerül a nyereg és persze nagy figyelmet kap az áramvonalasság.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo