fbpx

Hushovd csodafegyvere a Roubaix-ra: BMC GF01

Papíron a BMC az egyik legesélyesebb csapat a vasárnapi Párizs-Roubaix megnyerésére, ráadásul új titkos fegyvert is bevetnek Hushovdék a pavékon, elkészült a 2013-tól kapható BMC GranFondo GF01 kerékpár, aminek leleplezése kapcsán bemutatjuk, miben különbözik egy Roubaix-n használatos bringa az átlagos országútiktól.

A Roubaix más…

Általánosságban elmondható, hogy a kockaköves klasszikusokon, különösen a Párizs-Roubaix-n eltérnek a versenyzők által használt kerékpárok a szezon nagy részében megszokott munkaeszközeiktől.

Hushovd csodafegyvere a Roubaix-ra: BMC GF01

A kockakövek iszonyú igénybevételnek teszik ki mind az embert, mind a gépet, ezért a Roubaix története során kialakultak különböző trükkök, amivel kényelmesebbé próbálják tenni „Észak Poklának” kínjait. Különösen igaz ez az utóbbi években, amikor a végletekig könnyített és merev országúti kerékpárok talán nem is biztos, hogy elviselnék a terhelést.

A 7-800 grammos vázak helyett általában a kerékpárszponzor robosztusabb, 1000 gramm körüli vázait használják, a szerencsésebb csapatok szponzorai pedig – ilyen a BMC is – külön a Roubaix-ra terveznek bringákat, melyeket később amatőröknek is próbálnak értékesíteni: „kényelmesebb, tartósabb” – szlogennel. Vannak persze olyan csapatok is, akik a Roubaix-n tavalyról maradt használt vázaikat végzik ki, vagy a szponzor cyclocross vázait alakíttatják át kicsit.

Hushovd csodafegyvere a Roubaix-ra: BMC GF01

A cél a rossz minőségű utakon, hogy a bringa függőleges rugalmassága (csillapítása) minél nagyobb legyen, amellett, hogy a váz megtartsa laterális merevségét. Ezeknek a gépeknek általában pár milliméterrel hosszabbak a villaszáraik és több férőhelyet adnak a szélesebb, a rázkódást jobban csillapító 25-ös (esetleg 28-as) gumiknak. Erősebb és magasabb a homlokcső-kialakítás, hiszen a pavékon más tartásban tekernek a versenyzők, mint a tükörsima aszfalton.

A BMC gyár amúgy is élharcosa a „kényelmes és merev” kompromisszum minél optimálisabb megközelítésének, így a csúcsgépeiken (TeamMachine) már alkalmazott TCC – Tuned Compliance Concept technológiát itt is alkalmazzák. Ez annyit jelent, hogy a váz négy fő darabját különböző tulajdonságú karbonszövetekből készítik, különös figyelmet fordítva arra, hogy a támvilláknál, a villánál és a nyeregcsőnél a legjobb rezgéselnyelő tulajdonságokkal bíró anyagot használják.

Hushovd csodafegyvere a Roubaix-ra: BMC GF01

A GF01 vázában a „csövek” szögei is mások (Angle Compliance), például laposabb a villaszög, megnövekszik a tengelytáv, és érdemes megnézni a támvilla hajlítását és keresztmetszetét, szinte már „softtail” mountain bike-hoz hasonlít a minél nagyobb csillapítás érdekében. A vázat egyébként 28-as gumikhoz optimalizálták, 995 gramm súlyú 54-es méretben, amihez 380 grammos villa jár, szintén kétféle karbonszövetből: a szárak alsó fele függőlegesen rugalmasabb.

A kerekekkel kapcsolatban manapság fals kicsit amit látunk, hiszen a szponzorérdekek miatt kötelező tartozékok a magasperemes felnik, de valójában még mindig a kényelmesebb, három keresztre fűzött, hagyományos kerekeket használná a legtöbb menő, ha lehetne.

Hushovd csodafegyvere a Roubaix-ra: BMC GF01

Az áttételtartományban mellőzik a könnyebb fokozatokat a komolyabb emelkedők hiánya miatt, itt a sztenderd fogkiosztás az elöl 53/46, hátul 11-23 (11-21). Mivel a rázatókon inkább a kemény áttétel használata, az izomból tekerés a kifizetődő, nem ritka, hogy a versenyzők nagyobb hajtókarhosszt választanak, mint általában, volt rá példa, hogy korábban Tom Boonen az egyébként 175 mm-es karja helyett 177,5 mm-est választott. A hajtóműnél egyébként külön figyelnek rá a szerelők, hogy megakadályozzák a lánc leesését, és úgynevezett láncleesés-gátló toldalékot erősítenek az átdobókonzolra, vagy a vázcsőre.

A Paris-Roubaix-n – más versenyekkel ellentétben – sokat alkalmazzák a versenyzők a felső kormányfogást, főleg a rázatókon. A bőven 40 kilométer fölötti sebességnél iszonyú koncentrációt igényel a mezőnyben az irányítás, sokszor egyenesen kockázatos visszafogni a fékkarra, gyakoriak a balesetek is. Amikor pedig éppen nem kell rászorítani a kormányra, akkor úgynevezett madárfogásban, lazán tartják kezüket a versenyzők, ezzel is kímélve az ízületeket.

Hushovd csodafegyvere a Roubaix-ra: BMC GF01

Különböző apróságokkal teszik még kényelmesebbé, biztonságosabbá a kormányzást, például duplán tekerik be a szerelők a kormány felső részét, vagy gélbetéteket alkalmaznak. Egyes bringákon felfedezhetőek a cyclocrossban használt, kiegészítő – bajusz – fékkarok is. Mivel a BMC csapata is az elektronikus vezérlésű Shimano Dura-Ace DI2 váltórendszert használja, így adja magát a lehetőség, hogy az opciós váltóvezérlő gombokat felszerelik a kormány belső részére is, így felső kormányfogásból, a Roubaix-n előszeretettel alkalmazott madárfogásból is egyszerűen lehet váltani.

Próbán a BMC új fegyvere:

Holnap kiderül, Thor Hushovd, Alessandro Ballan, George Hincapie és Taylor Phinney vajon emberi oldalról is hozzáteszik-e a maximumot, mert mint tudjuk, még mindig az sokkal-sokkal fontosabb…

További információ és videó a BMC GranFondo GF01-ről a gyártó honlapján, IDE KATTINTVA.
BMC információ a magyar forgalmazó, a MOAB Kerékpár honlapján, IDE KATTINTVA.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo