fbpx

Giro 2017: legyél nyolc másodperccel te a győztes!

Az amerikai Giro – akárhogy is nézzük – az egyik, ha nem a legdominánsabb kultmárkává vált mind a kerékpáros bukósisakok, mind a kerékpáros cipők terén.

giro_2017_248

A fejvédők világában már régóta az egyik legfigyelemreméltóbb brand, 1985-ben alapította Jim Gentes a napfényes Kaliforniában, nem kisebb célkitűzéssel, minthogy a világ legjobb, technikailag legfejlettebb kiegészítőit kínálhassák a kerékpársport szerelmeseinek. Ezt alátámasztotta az Advantage aerodinamikus fejvédő, amit az akkoriban szintén az USA-ban szárnyait bontogató sportág, a triatlon kerékpáros számához fejlesztettek ki.

giro_2017_246

Az aerodinamikus fejvédő csakhamar kulcsszerepet kapott a nemzetközi kerékpársportban, méghozzá a világ legfontosabb kerékpárversenyén, a Tour de France-on. Ma már egy kezdő kerékpárversenyző is tudja, hogy 1989-ben a döntő időfutamon a Giro triatllon/időfutam bukósisak és az időfutam kormány még többet is jelentett Greg Lemondnak, mint az a nyolc másodperc, amennyivel a lobogó hajjal induló Laurent Fignon elveszítette a Tourt:

Innentől kezdve az aerodinamika szerepét nem lehetett megkérdőjelezni, 1990-ben a Giro kijött egy nem időfutamra, hanem mezőnyversenyeken használható „aero” fejvédővel, bár az Air Attack névre hallgató bukósisak mai szemmel nézve azért nem tartozna feltétlenül ebbe a kategóriába. Ugyanakkor volt még egy különlegessége, a szörf-iparból kölcsönvéve először alkalmaztak üvegszálas külső réteget bringás bukón.

giro_2017_234

A 90-es években már folyamatosan ott volt az élvonalban a Giro, később nyitottak a téli sportok felé is, és termékeik ma is kiválóan egyensúlyoznak a tetszetős divatcikk és a valódi technikai tartalmat előtérbe helyező koncepció vékony mezsgyéjén. Amióta a Giro az Easton-Bell sporttermék-gyártó óriás részévé vált, elsősorban a középkategóriától fölfelé kínál innovatív design-t.

giro_2017_240

2010 után robbantak be a cipő-bizniszbe, majd nem meglepően itt is merészet húztak a fűzős Giro Empire piacra dobásával. Első igazán ismert arcuk az amerikai Taylor Phinney volt, de aztán egyre többen választották az Empire-t, a legmeghatározóbb talán Sir Bradley Wiggins, aki karizmájával és a teljes outfittel stílust teremtett, amihez bringások százezrei akarnak hasonlítani.

giro_2017_233

A Giro Empire sikere talán abban rejlik, hogy a retrós külső a legmodernebb technológiát takarja – ami egyébként több Giro termékre igaz. Az új Empire SLX mindössze 175 grammot nyom (42,5-es méretben, az új Evofiber szövetből, egy darabból szabott felsőrészt az Easton EC90 SLX2 high modulus karbontalp egészíti ki. A stoplikat fogadó fémalkatrészek titánból készülnek.

giro_2017_243

Aki azt gondolná, hogy a fűzőrendszer kevésbé stabil rögzítéssel jár, gondolja végig, hogy más sportokban, ahol a láb ugyancsak extrém terhelést kap, miért alkalmazzák még mindig a hagyományos cipőfűzőt! Tökéletes tartást biztosít, ráadásul a rüszt formáját kétségtelenül ez a módszer követi le a legjobban. Egyetlen hátránya, hogy menet közben nem lehet egy mozdulattal megszorítani, de ezen kívül csak előnyei vannak.

giro_2017_241

Akinek mégis fontos, hogy verseny közben is állíthassa, mennyire szorítson a cipő, annak 2017-re itt az új Giro Factor Techlace, ami az amerikai gyártó fűzős-tépőzáras saját találmányát egyesíti egy Boa-tárcsás megoldással. A cipő első felét pontosan úgy húzhatjuk össze a fűzős-tépőzáras rögzítőrendszerrel, ahogy kényelmes, fölötte pedig ott a Boa-tárcsa, amivel mondjuk sprint előtt szoríthatunk, ha pedig szoros a cipő, vagy éppen fázik a lábuk, engedhetünk a szorításon. A bonyolultabb rögzítőrendszer az Empire SLX-hez képest 35 grammot ad hozzá az össztömeghez.

giro_2017_242

Persze nyilván akad, akinek nem a gyors szorítás-oldás a legfontosabb, hanem még az Empire-nél is könnyebb bringás cipőre vágynak. Van benne ráció, hiszen a cipő mozgó tömeg, tekerés közben jobban számít a cipőn 50 gramm különbség, mint a vázon. Nos, a jövő tavasztól kapható Prolight Techlace csúcsmodell minimum 30 grammal könnyebb lesz az Empire-nél és – bár Boa-tárcsával nem szolgál, de az Empire-hez képest a szorítás/kioldás is gyorsabb lesz a Techlace rendszernek köszönhetően. Az alacsony tömeghez nyilván hozzájárul a szuperkönnyű szövetből készülő felsőrész is.

giro_2017_239

És a fentiek csak a legnagyobb érdeklődésre számot tartó csúcsmodellek, amelyek a kiemelt polcokra kerülnek az expón. A Giro választéka azonban hatalmasra nőtt röpke 5 év alatt. Már kapható az Empire mountain bike változata, fantasztikus, merész színekben, és nem csak országúti, vagy MTB sportoláshoz (akár extrém szakágakhoz), hanem tűrázáshoz, utcai kerékpározáshoz is kínálnak cipőket. Ami egyöntetű, legyen szó versenycipőről, vagy szerényebb túra-modellről: az igazán cool design!

giro_2017_235

Térjünk vissza a bukósisakokra, amikkel minden kezdődött, Pár éve a Giro Air Attack piacra dobásával az amerikaiak új etalont teremtettek a modern, mezőnyversenyeken is használatos aerodinamikus bukók terén. A norvég Alexander Kristoff a Kathusa Team színeiben halmozta a sprintgyőzelmeket ebben a fejvédőben az utóbbi években. Érdekesség, hogy a Giro talán leginkább hagyományosnak mondható csúcsmodellje, Aeon négyszer annyi nyílással rendelkezik, az Air Attack mégis jobban szellőzik. Plexivel is kapható, ami tovább növeli a jó légellenállási mutatót.

giro_2017_236

2014-től a Giro bevezette az MIPS technológiát, az első ilyen országúti modell a Synthe volt, amit Purito Rodriguez is használt. (Az MIPS röviden annyit takar, hogy a külső héj alatt van két réteg, melyek el tudnak mozdulni egymáshoz képest, nagy mértékben tompítva az ütések erejét.) 2017-re már kis túlzással a paletta fele MIPS védelmet nyújt, így az új Cinder is.

giro_2017_237

A Cinder a magyar piac szempontjából talán a leginkább figyelemre méltó újdonság, hiszen sokkal kedvezőbb áron, majdnem a Synthe feléért kapható, könnyű, MIPS-védelemmel látták el, és félve jegyzem meg, hogy talán még jobban is néz ki, mint a Synthe. Az egyetlen valódi előny a Synthe-nél a szellőzés, ami sokak szerint a legjobb a világon.

giro_2017_245

Nehéz lenne felsorolni – még a teljesség igénye nélkül is – az igazán érdekes Giro-termékeket, kiemelhetnénk akár a kiváló minőségű zoknit is, ami nem csak menő kinézetéről ismert, hanem tartósságáról is, vagy vessünk egy pillantást a számtalan kesztyűre, utóbbi területen szintén régi motoros a Giro. Fontos, hogy a Giro már külön női és férfi kollekciókat kínál, szakágak szerint, egységes designnal. Nagyon kevés szereplő van a piacon jelenleg, aki hasonlóan kombinálja a minőséget és divatos kinézetet, mint a Giro.

giro_2017_247

Ha szerelemre lobbantál az amerikai gyártó termékeit keresd a Mesterbike + Coffee Project – oldalán: http://mesterbike.hu/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo