fbpx

Giant Anthem 29er 2 kerékpárteszt– egy hajszálra a tökéletességtől

Anthem – tudjátok miért ez lett a neve? Mert a pódiumra tervezték. Az Anthem a himnuszra utal, amit neked játszanak, amikor felállsz a dobogóra. De miért is? A történet 2006-ban kezdődött amikor a Giant levette a palettáról a sokat bizonyított NRS xc verseny fullyját és az egy évvel korábban debütált Maestro virtuális felfüggesztésre építkezve egy teljesen új gépet alkotott.

A két gép nem is állhatott volna egymástól távolabb: az NRS-t abban az érában tervezték, amikor a versenyzők féltek az össztelósoktól, ezért hajtáskor – ülve és kiállva – egyaránt merev gépként viselkedett, cserébe lefelé azért megmutatta, hogy nem feleslegesen cipeled azt a plusz kilót. 95 mm-t mozgott, amit 70-nek éreztél.
Az Anthem ezzel szemben teljesen aktív felfüggesztést kínált, hiszen 2006-ban a pogózás nagy részét ki lehetett szűrni a “platformos” tagokkal, másrészt maratonokon egyre többen használtak már össztelósokat. A korábbi félelem a nehéz, energiazabáló felfüggesztésektől már a múlt homályába veszett. Ezért az ős Anthem is egy igazi élménybringa volt, 100-at mozgott, de 120-nak érezted és egy 100-as villával az orrában – a gyári 80-as helyett – ideges versenygépből kis trail bringává változott.

És eltelt 12 év. A rugóutak nőttek, a kerekek úgyszintén, majd 2016-ban eltűnt a 29-es változat és maradt a versenyre kihegyezett Anthem és a trail-es, hosszabb villával és dropperrel szerelt SX. Idén aztán újabb fordulatot vett a sztori és 27,5” kerékkel már csak a trail változat érhető el, immár 130 mm-t mozgó villával és visszatért a 29-es, innentől ő tölti be a verseny telivér szerepét.

Csakhogy ez a 29er már nem az, amit régen ismerhettél Anthem X 29er néven. Amíg az öreg egy konzervatóriumban nevelkedett zongoraművész, erőre és precizitásra kihegyezve, addig az új jövevény egy rockzenész. Nem akar már dózerutakon gurulgatni, ki van éhezve a technikás ösvényekre, ha meglát néhány gyökeret és sziklát, úgy hat rá, mint a mágnes. Pedig a maga 90 mm-ével ez a valaha épített legrövidebb rugóutú Anthem, de a Maestro felfüggesztés csodákra képes. De nézzük röviden az étlapot, mit is kapunk bő 800.000 Forintért!

AluxX SL alu váz – jól bevált matéria a Giant saját boszorkánykonyhájából és meghökkentően könnyű. Haladni kell a korral így boost agyat fogad a váz, növelve a merevséget, ami egy ilyen könnyű váznál sokszor kimondottan előny. Bár meglehet, az Anthem egy ma már klasszikusnak számító 142-es tengellyel is elég merev volna, de ha lúd, legyen kövér. Hátul egy Fox Float DPS Performance tag dolgozik, méghozzá gyönyörűen, igaz két gondom mégiscsak akadt vele:
– minden respektem a Trunnion mount tagoké, de az Anthem esetében, pláne az L-es vázon jobban örültem volna egy hagyományos angolszász méretezésű tagnak, úgy talán nem kéne majdnem a földön fekvő kavicsokig lenyúlni a lockout (bocs kompresszió) karhoz. Olyan érzés volt, mint egy háromszintes házban, ahol a tetőtérben van a háló, de WC csak az alsó szinten akad… Az embernek egyszerűen nincs kedve lemászni.
– a kis sebességű kompressziót Foxosan három állásba lehet kattintani: Open, Medium és Firm. Medium módban olyan szépen mozgott a tag, hogy csak ritkán kellett átbillenteni Openbe. A Firm mód gyakorlatilag zárja a kompresszió köröket, de valamennyi rugalmasságot mégis enged a felfüggesztésnek. Olyan érzés, mintha egy kis elasztomer dolgozna a tag helyén, csillapítatlan mozgással, ami miatt ha nem pedálozol egyenletesen, pattogni kezdesz a nyeregben. Olyan, mint lapos gumival menni nagy pedálfordulaton. Szerencsére ülve tekerve Medium állásban gyakorlatilag nem pogózik a felfüggesztés, így szinte alig akad olyan hely, ahol valóban le kéne zárni a tagot.

Tökéletes harmóniában dolgozik a tag a Fox 32 Float Step Cast Performance villával, ami mai szemmel nézve meghökkentően filigrán. Filigrán annak ellenére is, hogy Boost szabványos, azaz 110 mm-es sarutávval készült. A Fox a Step Cast villákon a becsúszók távolságának csökkentésével érte el, hogy megspórolhasson valamennyi anyagot a vállakon és a papucsokon, így szép karcsú és könnyű modellekkel jöttek ki az előző 32-es sorozathoz képest. Senki ne essen pánikba, a filigrán felépítés ellenére a villa merevsége több, mint elég. Egy nyűgöm volt csak vele: nem működött a FIT csillapítás kompressziószabályzója, azaz a lockout. Feltehetőleg gyárilag kicsit alacsony volt a csillapításban az olajszint. Ez nem írható a Giant számlájára és a legjobb családban is előfordul. Ráadásul garanciális probléma, tehát kis bosszúságon kívül semmilyen gondot nem jelent. A villa ezt leszámítva szépen dolgozott.

Az erőd a kerekekre 1×11-es full SLX hajtás viszi át, amiből csak a KMC lánc lóg ki, de összhang szintjén az sem. A váltásról nem mondanám meg, hogy nem XT, gyönyörűen, ropogósan rakosgatja a láncot terhelés alatt is. Az, hogy elég-e neked az 1x 11 áttételtartománya, már más kérdés. A legtöbb versenyzőnek elég lesz. Ha többet szeretnél, jó pár Deákkal többért ott az Anthem 29er 1, 12 fokozatú GX Eagle szettel.

Az MT500 egy családon kívüli fék, kb Deore szinten és árban, de a Shimanotól megszokott teljesítménnyel. A rövid fékkart, ami főleg SLX-től felfelé jellemző imádtam, a fékhatás hozta az elvártat, az adagolhatósággal sem volt gond.

A házi márkás kerekek mindig egy olyan pontot jelentenek, amire már vásárláskor úgy gondol az ember, hogy ezt előbb-utóbb (de inkább előbb) le kell cserélni. Talán ez a tubeless kerékszett lesz a kivétel, ami erősíti a szabályt. Nyilván lehet könnyebbet, merevebbet venni, bár mélyen a zsebbe kell nyúlni érte. De ez a Giant logós válogatás igen jól sikerült, érdemes adni neki egy esélyt. Egy áldozatot hoztak csak a súly oltárán: kicsit filigránra sikerült a felni, így a gyárilag installált 2,2”-nál ballonosabb gumik mintázatát már túlságosan összehúzza. Viszont mivel a felni és a gumik is tubeless kivitelek, ezért eleve belső nélkül kapod a gépet, plusz jár mellé a csúcs Giant feliratos, de egyébként Stan’s NoTubes tej is, így kapásból tízezreket spórolsz!

És, hogy mik voltak a benyomásaim róla élesben? Szerelem első látásra. Régebben sokáig hajtottam Anthemet, így örültem, hogy az új 29-est a kezeim közé kaparinthattam. A kapcsolatunk úgy kezdődött… ..hogy megemeltem. A mért szűk 12,4 kilójával a tesztünk egyik legkönnyebb montija volt, pedig halmozottan hátrányos helyzetből indult:
– alu
– össztelós
– 29-es
– L méretben!
Minden bringa lelke a váz és a váz lelke pedig a geometria. Sokszor mondják, hogy a geometria nem csak számok, nem csak fizika, de egy csipetnyi mágia is. Ebben az esetben ez kétség kívül így van. Az új Anthem 29er az új xc generációra szabták, ahol a lefelék technikásak és gyorsak. Így nem meglepő a 69 fokos fejcső szög, az átlagnál rövidebb láncvillák és a kb klasszikusnak mondható 73,5 fokos nyeregvázcső szög, ami kordában tartja a tengelytávot a hosszú felsőcső mellett is, így a fordulékonyságot sem kell feláldozni a stabilitás oltárán is. Mindez egy olyan recept, aminek az eredménye, egy olyan gép, ami a kor legkeményebb XC pályái mellett a maratonversenyeken át a hazai trailek királyává teheti ezt a gépet. Elképzelhető, hogy ezen az áron már karbon fullyt is lehet kapni, de az Anthem alu vázzal is versenyképes súlyban van, a geometriája etalon, a felfüggesztése szintén és ezek a legfontosabb érvek egy bringa kiválasztásakor.

Jót jobbra? Tényleg csak egy hajszál választja el a tökéletességtől, de az a hajszál azért ott van. Legnagyobb szívfájdalmam a rugóstag kompresszió karjának a pozíciója. Ez a váz bizony egy remote tagért kiállt. Pl egy Fox Float DPS Factoryért.
Felhasználásfüggő, de én hiányoltam a droppert is. Maratonistáknak nem lesz rá szüksége, xc versenyzők eldöntik, mindenesetre itthon még nincs akkora dropper láz, mint a messzi nyugaton. Viszont aki élvezkedni akar a bringával, annak nagyon javasolt. És itt jön a feketeleves: 27,2-es nyeregcsövet fogad a váz. Nyilván itt is meg lehetett fogni egy kis súlyt, de én prioritásnak tartottam volna, hogy olyan átmérővel készüljön, amiben a legtöbb dropper elérhető. A 27,2 nem ilyen. De azért nem kell pánikba esni, van a boltokban ebből a méretből, még itthon is, a vázon pedig elő vannak készítve a belső elvezetési pontok.

Bővebb információ a gyártó weboldalán
Ajánlott fogyasztói ár: 819.990 Ft

Méretek S,M,L,XL
Váz ALUXX SL Alumínium, 90mm Maestro Suspension
Villa Fox 32 Float SC Performance, 100mm út, FIT GRIP, Boost 15×110 KaBolt, Tapered nyak
Rugóstag Fox Float DPS Performance, Trunnion Mount
Kormány Giant Contact Trail, 780mm
Kormányszár Giant Contact
Nyeregcső Giant Contact, 27.2mm
Nyereg Giant Contact
Váltókarok Shimano SLX 11 s
Hátsó váltó Shimano SLX, Shadow +
Fékek Shimano MT500 [F] 180mm [R] 160mm
Fékkarok Shimano MT500 I-Spec II
Lánckeréksor Shimano SLX, 11×46
Lánc KMC X11-1
Hajtómű Shimano SLX, 32t
Középcsapágy Shimano PressFit
Felnik Giant XC-1 29″, 21mm belső szélességgel
Agyak Giant Tracker Boost 15×110, ipari csapágyas / Giant Tracker Boost 12×148, ipari csapágyas
Küllők Sapim Race
Gumik Maxxis IKON 29×2.2 60 TPI, TR/EXO, Tubeless

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo