fbpx

Forma 1 otthon: DT Swiss F535 ONE 160 teszt

A bevezetőben valahogy meg akartam próbálni egy Ferrarihoz hasonlítani, de rájöttem, hogy semmilyen tekintetben sem egy olasz telivér. Ez nem egy csicsás, sokszor műszaki gondokkal küzdő vágykeltő tárgy, hanem inkább egy AMG G63, ami ultra precíz és átmegy a falon is karcolások nélkül.

Nem ez lesz az a villa, ami messziről világítani fog a bringádban, mint egy Kashimás FOX 36, vagy egy DVO Onyx, de az első perctől kezdve imádni fogod. Kaptam hozzá egy X414-es levegős rugóstagot is, ami alapvetően kalandos történet volt, ugyanis a Ghost FrAMR vázamnak speciális szemtávolsága van hátul mivel gyárilag ez már rugós taggal készül. Így sajnos a tervezett új R535-öst nem sikerült beszerezni hozzá, de a véletlennek köszönhetően volt X414-es a svájciak raktárában, valami csoda folytán kifejezetten a nekem való szemtávval.

A beszerelés pofonegyszerű volt, csak a rugóstaghoz megfelelő távtartó készletet kellett a helyére pattintani, a villának pedig a nyakát méretre vágni. Természetesen tapered nyakas az F535, ami azt jelenti, hogy alul, a váll résznél vastagabb a nyak, mint felül ahol a kormányszárat teszed rá. A merevségre van ez a megoldás jótékony hatással, persze hozzá illő fejcsővel rendelkező vázra van szükséged, de ez ma már szinte alapnak tekinthető, ha nem 5 évnél idősebb a vázad, akkor szinte biztosan jó lesz hozzá.

Több dologra is kíváncsi voltam a teszt folyamán. Az egyik, hogy vajon lehet-e még javítani a gyárilag benne lévő FOX 36 Float teljesítményén, illetve arra, hogy milyen menettulajdonságbeli változással jár a hátsó rugós FOX DHX2 Coil tag cseréje egy levegősre. A FrAMR-em alapvetően egy enduro bringa, de én az esetek többségében csak úgy „mindenen át” bringázom, tehát egyrészt enduroként kellett teljesítenie, másrészt „túragépként”. Eredeti kivitelében világos volt, hogy a gyári rugóstaggal csak a bikeparkozás és a valódi endurozás lesz az amin jól teljesít, hiszen mozgása nem blokkolható, és ami előnye az acélrugós hátsórésznek, azaz a hiperérzékenység, az hegynek felfelé nem lesz haverunk.

De mit kell tudni az új F535-ről? Először is azt, hogy ultra precíz kidolgozottságú, és ehhez mérten ultra drága. 389.900 forintos ára a legfelső házba repíti, de rögtön tegyük is hozzá, hogy a konkurenseinél még vastagabban fog a cerka, hiszen egy FOX 36 már közelebb van a 450.000-hez, a DVO Onyx ár is 4-essel kezdődik. Egyedül a Rock Shox Lyrikek ára kedvezőbb, de hát sajnos azok meg nincsenek egy szinten a nagyobb tesókkal. Így most már a „drága” talán mindjárt más megvilágításba került.

Szerencsére jó sokféle kivitelben tudod beszerezni az F535-öt! Egyrészt van belőle 650B és 29”-os kerékmérethez való, másrészt választhatsz a 130-140-150-160 mm-es rugóutak közül. Akár 75 mm széles gumit is tehetsz bele, és 15 mm-es tengellyel készül. Súlyban 2020 és 2090 gramm körül alakulnak kerékmérettől függően, és persze pár grammot jelent az is, hogy milyen hosszúra vágod a nyakat.

Ami miatt imádom a DT Swiss cuccokat, az a technokrata hozzáállás, amit a svájci cég képvisel. Elegendő csak megnézni a folyamatot ahogyan a villaváll készül két kör alakú alumínium rúdból, amit 800 tonnás préssel és 550 fokos hőmérséklettel kovácsolnak végső formájára. Majd egy CNC eszterga veszi kezelésbe, hogy minden tűrés tökéletes legyen, végül porszórást kap a külseje. A villalábaknál magnézium ötvözetet használnak, amit egy speciális gép 680 fokon fecskendez be az öntőformába 0,2 másodperc alatt. Persze sok-sok órát vesz igénybe mire a magnézium tömbökből polírozott, CNC-zett és festett villaláb lesz, de azért is írtam le ezeket részletesebben, hogy látszódjanak azok az „apró” részletek, amik az árcédulát indokolják.

Az első villa volt a kezeim alatt (na jó a lábam között viccesebben hangzott volna), ami alacsony nyomáson is jól működött. Szeretem ha érzékeny a villa mozgása, és minden apró kavicsra bemozdul. Igen ám, de ekkor általában a rugóút végén elég mereven lekoppannak a villák, kivéve ha nagyobb kompressziócsillapítást használunk, de az meg a mozgás linearitására van erős hatással. A DT Swiss erre a Plushport elnevezésű rendszert használja.

A videón is látható csillapítórendszer szelepeinek nyitása folyamatosan változik berugózás és persze kirugózás közben is. A rugóút elején a Plusport olaj áteresztő szelepei nyitva vannak, majd az út 1/3-adánál lassan záródni kezdenek, majd a rugóút felétől elzáródnak, így nem tud felkoppanni a villa.

A villa beállítását egy egyszerű, de nagyszerű online tech chat szerű weboldal segíti a https://www.setupguide.dtswiss.com/en/ címen. Ha ezt végigcsinálod, akkor már maximum finomítgatnod kell a terep/pálya adottságaihoz, de nem tudsz mellélőni. A rugózás finomsága pedig a COILPAIR rendszernek köszönhető. Ugyanis a levegőkamra mellett egy rugó is segíti a villa mozgását, vagyis berugózását.

Persze nem mindenki szereti a full lineáris mozgást, nekik pedig az APT rendszer lesz segítségükre, amiben kis spacerek segítségével állítható a villa progresszivitása. Ez sem túl bonyolult, bár igényel némi kézügyességet mivel a villa megbontásával jár. 3 spacerrel nagyon progresszív a mozgása, ha pedig egy sincsen benne akkor teljesen lineáris.

Lehet, hogy első olvasásra bonyolultnak tűnik a beüzemelése és az adott pályákhoz, vagy bringázási stílushoz való beállítása, és valóban igényel némi rutint, de amúgy sem gondolnám, hogy olyanok fogják megvenni ezt a villát, akik most látnak életükben először teleszkópot. Ha pedig mégis, akkor a DT Swiss hazai forgalmazója által üzemeltetett Doctorbike szervizben nem csak a szükséges időközönként elvégzendő olajcseréket és karbantartásokat tudják elvégezni, hanem a villa beállítását is.

A villa egyszerűen olyan volt mint egy álom. A merevségére az atomstabil lenne a megfelelő szó, ehhez képest a Csernobili betonszarkofág is fából tákolt viskó. Nem vagyok könnyű súlyú, de az összes eddig általam próbált szimplavállas villánál merevebbnek tűnt. Nyilván ez szubjektív megállapítás, de talán mégsem kellene összetörni pár millió forintnyi villát a BME laborjában ahhoz, hogy ezt méréssel is igazoljuk 🙂 A megindulása extrém finom, számomra veri még a Kashima Coating bevonatos FOX-okat is (bár Stage 2 tuninggal talán az már egy lehelettel finomabban mozdul be), a saját Performance kategóriás fekete bevonatosomét pedig főleg. Kíváncsi lennék az új Marzocchi Bomber Z1-re, ami régen etalon volt ebben a kategóriában, hogyan működik. Gyakorlatilag bármilyen terephez és bringáshoz beállítható, és ha rutint szereztél a setupban, akkor akár a pálya alján is át tudod kalibrálni.

Nagyon tetszett a letisztult megjelenése, a beállítószervek a villa tetején két burkolat alatt vannak, amit T10-es Torx kulcscsal tudsz leszedni. Mivel a zsebszerszámokban általában T25-öst találunk, ezért okosan a villa gyorszárába integráltak egy kihúzható kulcsot! Ha negatív kritikát kellene megfogalmazni, akkor egyetlen dolgot tudnék felhozni, ami akkor jön elő, ha ugrassz a bringával. Ilyenkor a villa a kirugózás végén, amikor eléri a holtpontot, akkor halható és érezhető koppanással jelzi, hogy visszaállt az alapállapotba. Persze itt nyilván ne az alap Suntour rugós villáknál érezhető kézletépő koppanásra gondolj, de azért ezt meg lehetett volna szebben is csinálni.

A hátsó rugóstag ha nem is XC gépet varázsolt a FrAMR-ből, de a bringa súlyát leszámítva egy új montit kaptam. Sőt ha már súly, akkor érdemes azzal a mínusz 500 grammal is számolni ami lejön a levegős tag használatával. Persze hátul teljesen más mozgási karakterisztikát kapsz, viszont van végre lockout is (ami az első villához is elérhető) ami megkönnyíti a mászást. Durva terepen azért visszasírom a DHX-et, de sajnos itthon abból van sokkal kevesebb.

A DT Swiss termékeket keresd a hazai forgalmazó webshopjában, vagy a bemutatótermükben!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo