fbpx

Fejlemények – Engedélyezzék a kerékpározást Szentendrén! – harmadszor

A szentendrei, kerékpározást tiltó táblák eltávolítása ügyében újabb fejleményekről számol be Vörös Csaba, az ügy elindítója, valamint szeretnénk emlékeztetni mindenkit, hogy az aláírásokra továbbra is szükség van, megtámasztandó a kezdeményezést:

share-the-road-bicycle-sign-af9f68fd7137cd68Sziasztok,

Köszönöm a javarészt pozitív és segítő szándékú visszajelzéseket. Páran már hiányolták, hogy jó ideje nem jelentkeztem, ezért most összefoglalnám az elmúlt 1 hónap történéseit.

Még egy nagyon rövid időre visszakanyarodnék azokhoz, akik még mindig egy picit kételkednek a tiltó táblák levételét illetően. Megint a Kerékpárosklub weboldalán talált anyagra fogok hivatkozni, amelyből kiderül, hogy minél többen közlekednek kerékpárral, annál nagyobb lesz a közlekedés biztonsága. Tehát az egyre nagyobb tiltással pont az ellenkező hatást fogjuk kiváltani. A részletesebb infókat itt találjátok.

Most pedig jöjjenek az ígért részletek.

Még egy tavalyi flóriános edzésen futottam össze Eisenkrammer Karcsival, akit rögtön sikerült is az ügy mellé állítanom. Hamar előszedte a kapcsolatait és írt egy levelet a Közlekedés Koordinációs Központos ismerősének, hogy egy szakmai konzultációra kérjünk tőle egy időpontot. A találkozó január 10-én létre is jött, majd Karcsi a facebook oldalán az egyeztetésről az alábbiakat írta.

“A szentendrei Szerpentin Kerékpáros Egyesület vezetője, Vörös Csaba egy aláírásgyűjtő akcióba fogott, hogy ezzel is segítse azt a kezdeményezést, hogy a 11-es főút Szentendrén áthaladó szakaszán engedélyezzék a kerékpározást. A jelenlegi helyzetben a szabályok betartásával, kerékpárral nem lehet több intézményt megközelíteni, vagy például Budapestről a Skanzenig eltekerni. Bár az autós forgalom valóban elég erős a városban, ez szerintem mégsem indokolja a tiltást. Egyrészt azét, mert ez ellehetetleníti Szentendrén keresztül a Dunakanyar vagy akár a Pilis irányába haladó kerékpáros sportolókat, másrészt azért, mert az ebbe az irányba vezető útvonalon ennél veszélyesebb szakaszokon (például a budapesti szakaszon) is békében megfér egymással az autós és a kerékpáros. Hogy a kezdeményezés szakmai hátteret is kapjon, Vörös Csabival ma délelőtt egy személyes egyeztetésre, és bejárásra hívtam Berencsi Miklóst, a Közlekedési Koordinációs Központ (KKK) osztályvezetőjét (aki nem mellesleg maga is gyakran ül kerékpárra). Együtt bejártuk az útvonalat, és első körben felmértük a problémákat. Ígéretet kaptunk arra, hogy a követező lépésként a KKK segít abban, hogy létrejöjjön egy minden érintett szervezet (Magyar Közút, Önkormányzat, Rendőrség, KKK) részvételével egy egyeztetés, amelynek a célja az lehet, hogy megoldást, megoldásokat találjunk erre a problémára. Csabi a blogjában mindenkit tájékoztatni fog a fejleményekről.”

Most tartunk ott, hogy sikerült az összes érintett emberrel felvenni a kapcsolatot és Berencsi Miklós elküldte a meghívót. A találkozó február 11-én délelőtt 10 órakor lesz a Szentendrei Önkormányzatnál. A meghívottak listáját itt olvashatjátok.

        Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest Megyei Igazgatóság

        Szentendre Közös Önkormányzati Hivatal

        Szentendrei Rendőrkapitányság

        Magyar Kerékpáros Szakági Szövetség

        Magyar Kerékpárosklub

        Vuelta Sportiroda

        Szerpentin Kerékpáros Egyesület

        Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

Közben felvettem a kapcsolatot az MKSZ-el is, és nagyon rövid időn belül felkerült a weboldalukra a petíció.

A helyi önkormányzat mellett felkerestem a szentendrei civil szervezet vezetőjét is, aki benne van az önkormányzati testületben. Ennek eredményeképpen megállapodás született arról, hogy a civil szervezet weboldalán is megjelenhet a kezdeményezés. Szipőcs Levente csapattársammal karöltve próbáltunk egy olyan írást közölni, amivel talán még jobban rávilágítunk a probléma lényegére. A cikket itt  olvashatjátok.

Nagy áttörésnek tartom, hogy ugyanezen írást a helyi városi oldal is leközölte.

Valamint a civil szervezettől még ígéretet kaptunk, hogy a Skanzenhez is eljuttatják az aláírásgyűjtő íveket. Ők is fontosnak tartják, hogy minél előbb megváltozzon a mostani helyzet, mert jelen állás szerint a Skanzent sem lehet megközelíteni szabályosan kerékpárral.

A héten részt vettem a Magyar Kerékpárosklub szentendrei tagozatának alakuló ülésén. A 2 órás jó hangulatú beszélgetés alatt sikerült a főbb célokat megfogalmazni, aminek az egyik pillére a 11-es út biciklizhetővé tétele.

Majd a közös levelező listán az egyik tag – aki jelenleg külföldön tanul – tájékoztatott minket, hogy a részletes teendők már előkerültek máskor is, amivel jó, ha tisztában vagyunk, mert akkor nem futunk fölösleges köröket. Ugyanis a tesója szakdolgozatának a tartalmát már az önkormányzatnak is bemutatták.

A szakdolgozat szemrevételezése után jött csak a teljes döbbenet számomra. Egy 100 oldalas részletesen kidolgozott koncepció a kerékpáros fejlesztésekkel kapcsolatban, egész Szentendrére vonatkozólag, dán minta alapján. Hihetetlen.

Mindez olyan részletességgel és magas színvonalon tálalva, hogy erre nem találok szavakat. Jelenleg a szerző is külföldön van, de szerencsére a tagok közül az egyik lelkes kerékpárossal beszélve sikerült megtudnom az ügy részleteit.

Nagyon hosszú lenne, ha most itt mindent leírnék… Szerintem most elég annyi, hogy 2010-ben be lett mutatva a Városházán László János (MK elnök) társaságában a közlekedési munkacsoportnak. A koncepció mindenkinek nagyon tetszett, de a lelkesedés 1 napig tartott. A szakdolgozat írója ingyen és bérmentve átengedte a városnak a koncepció tervet. A szakdolgozat teljesen nyilvános, az MK honlapjáról itt tudjátok letölteni.

A dolgozatból is világosan látszik, hogy Szentendre egyik alapvető kerékpáros problémája a 11-esen való bringás tiltás. Ez rögtön az azonnali megoldandó listák első helyére került. A mai napon beszéltem telefonon László Jánossal és kedden fogunk találkozni az MK központjában. Az MK 2006 óta próbálja rávenni a Közútkezelőt, hogy változtassák meg a véleményüket. A sok kudarc után viszont nagyon örült, hogy megint elindult valami. Megpróbálunk majd valami stratégiát kidolgozni az önkormányzati megbeszélés előtt.

Néhány gondolat az aláírásgyűjtéssel kapcsolatban.

Sokan érdeklődnek, hogy hol tart, mennyi aláírás gyűlt már össze. Jelen állás szerint 874 elektronikus aláírást látok a rendszerben. A papírlapúakról nem tudok egyelőre számot adni, de összesen biztos, hogy 1000 felett járhatunk már.

Látszik, hogy valami megmozdult, de annyira azért nem vagyok elégedett. Amolyan kettős érzések vannak bennem. Egyfelől nagyon sok pozitív visszajelzést kapok, sokan próbálnak segíteni, másfelől azok a prominens kerékpárosok, akik javarészt alkotják a jelenlegi versenyeken a mezőnyt,  azok közül elég kevesen szavaztak. Az okokat nem nagyon értem, pedig talán őket érintené a legjobban a téma. Innen szeretnék most nekik egy ébresztőt fújni, hogy ne legyenek pesszimisták!

Sokan esnek abba a hibába, hogy elolvassák, tetszik nekik, de a szavazás valahogy elmarad, utána meg a hétköznapi forgatagban hamar elfelejtik. Pedig most tényleg ki lehetne használni a facebook előnyeit. A tapasztalatok alapján akkor a leghatásosabb, ha nem csak egyszerűen megosztjátok a linket, hanem egy kis rövidke levélben meg is kéritek az ismerőseiteket, hogy támogassák a kezdeményezést.

Mi a csapaton belül például csináltunk egy kis mini kampányt és látszott nagyon az eredménye. És nem csak kifejezetten kerékpárosok támogathatják, egy jó ügy mellé bárki odaállhat. Viszont azért, hogy a hatékonyságot tudjuk növelni, tervezés alatt van már egy teljes arculati koncepció is. Remélem, ennek az eredményét mihamarabb látni fogjátok.

Rengeteg ötlet, lehetőség van még a tarsolyban, amit szeretnénk kihasználni- csak ehhez kell még egy kis idő. Minél nagyobb nyilvánosságot tudunk elérni, annál nagyobb az esélye a szavazatok meglódulásának…

Jelenleg az alábbi kerékpárboltokkal vettem fel személyesen is a kapcsolatot, a papíralapú ívek itt megtalálhatóak:

Budapest:

Kerékvár: 1015 Budapest Hattyú u. 10/c

Bringaland: 1071 Budapest Dózsa György út 64.

Bergusson: 1035 Budapest, Vihar u. 10.

Szentendre:

Balázs Kerékpár Bolt: 2000 Előd utca 2/a

Kerékmánia: 2000 Kossuth Lajos u. 17-19.

És itt lehet szavazni elektronikusan: INTERNETES ALÁÍRÁSGYŰJTŐ ÍV

Vörös Csaba

Szerpentin KE

voros.cs@gmail.com

06-70-526-3972

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo