fbpx

DT Swiss 2015-ös újdonságok az Eurobike-on

A DT Swiss háza táján az utóbbi néhány évben dinamikus márkaépítést tapasztalhattunk, a paletta bővülésével együtt a termelés volumene is jelentősen nőtt. Ritka a kerékpáriparban az ilyen látványos előretörés, főként egy olyan gyártótól, amelyik egyébként több évtizedes múltra tekint vissza, méltán elismert név a szakmában.

dt_swiss_r20_dicut-3

Négyféle fűzéstechnikai, felsorolni sem érdemes, hogy hány modellváltozat – a DT Swiss kínálata évről-évre látványosan bővül…

A DT Swiss márkanévben a D, illetve a T az acélhuzal német és francia kezdőbetűit tartalmazza, a többi pedig ugyebár a gyártó székhelyére utal. Profilját eleinte a rozsdamentes küllők gyártása jelentette, amelyet a 80-es évek óta világszerte etalonként emlegetnek. Hasonló legenda övezi a svájci precizitással megmunkált DT kerékagyakat a speciális tárcsafogas szabadonfutó-technikával (Star Ratchet System). Innen egyenes út vezetett az abroncsok majd a kerékszettek gyártásához.

A legtöbb alkatrész a profi versenysportban tesztelt!

A legtöbb alkatrész a profi versenysportban tesztelt!

Eleinte saját márkanév alatt csekély darabszámú kerékagyat, abroncsot és kerékszettet értékesítettek, főként beszállítóként voltak jelen ebben a piaci szegmensben. Ez az arány az utóbbi években megfordulóban van, látványosan átbillen a saját márka irányába. 2014-ben többek közt a legnagyobb Pro-Tour versenyeken is sikeresen szereplő IAM Cycling Team hajtja a DT kerék kerékszetteket, amely a lehető legnagyobb nyilvánosságot ad a márkának. Montis vonalon pedig – akár az XC, akár az extrém szakágakat nézzük – a legnevesebb versenyzők gépei futnak DT Swiss kerékszetteken. A svájci márka ma már szerteágazó, felfüggesztésrendszereket is felölelő kínálatát szerintem kezdjük az egyre több 2015-ös kerékpáron szériatartozékként megjelenő kerékszettekkel!

dt_swiss_rc_55_c_spline

2014-ben többek közt a legnagyobb Pro-Tour versenyeken is sikeresen szereplő IAM Cycling Team hajtja a DT kerék kerékszetteket, amely a lehető legnagyobb nyilvánosságot ad a márkának…

A DT Swiss jövő évi országúti és montis kerékszettkínálata DICUT, TRICON, SPLINE, illetve CLASSIC típuscsaládokra tagolódik. Az első egyértelműen technikai listavezető speciális T-fejű küllőivel, illetve az ezt fogadó, „gyémántforgácsolt” kerékagyaival. A TRICON-széria minkét végén menetes küllőt fogad speciális fűzéstechnikával, a SPLINE pedig hagyományos egyenes fejű küllőt alkalmazó technológia, amely 2015-re egyértelműen előtérbe kerül a kínálatban. A CLASSIC a hagyományos peremes agyszettek és ehhez való könnyen pótolható küllők modellcsaládja, egyszerű karbantartását biztosít megfizethető árfekvésű modellekkel.

A sajátos svájci logikát követő modellbesorolás mindenképpen magyarázatra szorul: a négy „családnév” előtt(!) szerepel a modellnév, amely az országúti vonal esetében az abroncsprofilra illetve a kivitelre utal – pl. R 23 SPLINE – ahol az “R” az alapkivitel (további lehetőségek: RC-versenyszint vagy RR-verseny-/edzésfelhasználás), illetve az abroncsprofil 23 mm. Ha pedig a kerékmodell nevét “DB” utótag követi, akkor tárcsafékes modellről van szó.

4 fűzéscsalád megannyi modellváltozattal...

4 fűzéscsalád megannyi modellváltozattal…

Ezzel fel is vezettem az egyik legnagyobb újdonságot a 2015-ös DT Swiss kínálatban: nevezetesen a SPLINE család egyre bővülő kínálata elérhető lesz tárcsafékes változatban is, válaszolva a technológia elterjedésére mind az amatőr országúti, mind a profi cyclocross vonalon, nem utolsósorban az előretörő, vadiúj Gravel stílusban. A SPLINE egyértelműen a négy sorozat közül a “kasszasiker”: így Sylvan Chavanellel az élén az IAM csapat sem a csúcstechnológiát jelentő 700 ezer Ft fölötti áron (karbon) kapható DICUT vagy TRICON sorozatot nyúzta ebben a szezonban, hanem az RC besorolású, szokványos fűzéstechnológiát alkalmazó SPLINE-okat! A SPLINE kerkekek ára alumínium vagy karbon kiviteltől függően 75 900 és 480 900 Ft között alakul.

Az R 24 SPLINE már Star Ratchet szabadonfutót kap!

Az R 24 SPLINE már Star Ratchet szabadonfutót kap!

Igen, finoman pörög!

Igen, finoman pörög!

A felső három típuscsaládban az abroncsválaszték karbon, karbon/alu hibrid vagy hagyományos alumíniumötvözet alapanyagú, többféle profilmagassággal, gyakran aszimmetrikus hátsó felniprofillal. 2015-ben már az abroncsszélesség sem egységes: a kínálatban szerepel a mai aerodinamikus irányzathoz passzoló szélesebb profilú típus is. A kerékszettek emellett lehetnek Tubeless, Tubeless ready vagy hagyományos rendszerűek is. Így az olvasó már lassan is kezdi megérteni, hogy a DT Swiss kerékpalettájának táblázatos áttekintője miért foglal el potom 16 teljes oldalt a katalógusban. És akkor még nem érintettük a montis modellek esetében rendelkezésre álló kerékméreteket, illetve átütőtengelyes változatokat, az utóbbi pedig már az országúti (cyclocross) sorozatokban is “bezavar”! Habár minden kombináció és permutáció azért nem elérhető, a paletta teljes bemutatása a jelen cikk terjedelmi keretein egyértelműen túlmutat, tehát inkább nézzük, mik jelentik a fő újdonságot!

A DICUT sorozatnál a fűzéstechika speciális agykialakítást követel, ezért lényegesen drágább, mint a SPLINE!

A DICUT sorozatnál a fűzéstechika speciális agykialakítást követel, ezért lényegesen drágább, mint a SPLINE!

Országúti vonalon már említettem a SPLINE-sorozat közel összes változatának “tárcsásodását” a “R”-alapszinttől az “RC”-ig. Legyen tárcsás vagy hagyományos, itt az összes modell Tubeless (belső nélküli) kivitelt kap. A két új SPLINE modell, az R 23, R 24, R 23 db és R 24 db lehet különösen érdekes a hazai bicajosok számára: alacsony abroncsprofilú, belépő szintű alu modellek ebben a fűzéstechnológiában. (Már ha a “belépő szint” meghatározás értelmezhető a DT Swiss igényessége és technikai színvonala mellett!) Tudni lehet, hogy számos kerékpárgyártó ezek valamelyikét választotta a jövő évi közép- és felső kategóriás országúti modelljéhez, és a szaksajtóban eddig megjelent tesztek egyöntetűen dicsérik az új DT “jövevényeket”. Állítólag az 1600-1700 gramm körüli kerékszettek közül az R 23/24 a legstabilabb, fékezhetősége tökéletes, a kardküllőknek köszönhetően pedig viszonylag aerodinamikus. A különbség a két modell között a szabadonfutó mechanika – az R 24 a legendás DT Swiss Star Ratchet System-et kapja, az R 23 a más gyártóknál alkalmazott, szokványos háromkilincses szabadonfutó-kialakítást. Az országúti Spline-sorozat itthon már 75.000 Ft ajánlott fogyasztói ártól elérhető.

dt_swiss_eurobike_plus_05

Tárcsás, karbonfelnis SPLINE változat 38 mm profillal, szingóhoz, átütőtengellyel!

dt_swiss_r20_dicut-5Érdekes módon a “csúcs” DICUT sorozat is kap egy megfizethetőbb modellt R 20 DICUT néven (párban  172 900 Ft) , amely Tubeless-ready, azaz a DT átalakító rendszerével küszöbölhető ki a tömlőhasználat, emellett alufelnis, kardküllős, a fűzés- és agytechnológiája pedig a DICUT-elvet követi. Érdekes változat, kíváncsi várjuk a szakma véleményét!

A sikeres SPLINE ONE sorozatot a megfizethetőbb árfekvésű SPLINE TWO követi X 1700 SPLINE TWO elnevezéssel...

A sikeres SPLINE ONE sorozatot a megfizethetőbb árfekvésű SPLINE TWO követi X 1700 SPLINE TWO elnevezéssel, rengeteg változatban, XC-hez vagy enduróhoz, olyan változatokkal, mint az itt látható SRAM XD…

Montis vonalon a tavaly bevezetett sikeres SPLINE ONE sorozatot a megfizethetőbb árfekvésű SPLINE TWO követi X 1700 SPLINE TWO elnevezéssel (132 500 Ft-os áron), egyaránt XC és trail/enduro használatra tervezett modellváltozattal. Most újabb lábjegyzetes magyarázatra lesz szükség, hisz a DT Swiss montis kerékszettek elnevezése az országúti vonaltól eltér: itt “XR” jelenti a versenyfelhasználást, “X” az általános használatot, “FR” pedig az extrém kerékpársport igényei szerint készülő modelleket, a számozás pedig egy hozzávetőleges tömegre utaló besorolás. A SPLINE ONE emellett újabb tengelyváltozatokat kap, emellett szerepel a kínálatban a legendás 240s agy Rock Shox RS-1 telóhoz való TA Predictive Steering változata. Az MTB Spline-sorozat itthon már 80.000 Ft ajánlott fogyasztói ártól kapható.

A SPLINE ONE emellett újabb tengelyváltozatokat kap, emellett szerepel a kínálatban a legendás 240s agy Rock Shox RS-1 telóhoz való TA Predictive Steering változata....

A SPLINE ONE emellett újabb tengelyváltozatokat kap, emellett szerepel a kínálatban a legendás 240s agy Rock Shox RS-1 telóhoz való TA Predictive Steering változata….

Az új FR-Gravity - nem gyenge!

Az új FR-Gravity – nem gyenge!


dt_swiss_2015_ex_471-2Mennyire erős az FR Gravity kerékmodell? Szerintem sokan látták a kaliforniai DH-fenomén, Aaron Gwin hihetetlen leogangi világkupa-szereplését, ahol a pálya legelején defektet kapva végig felnin jött le a sziklákon, gyökereken, halandók által elképzelhetetlen tempóban véve a “csikicsuki” kanyarokat, és végül mindössze fél percet kapva a győztestől. Ja, és a DT Swiss kerék egyben maradt! Az Eurobike standon megcsodálható volt az “ereklye” – egy 475 grammot nyomó(!) EX 471-es felni – amely különböző kerékméretekben a FR Gravity sorozat gerincét képezi. Mindez sok mindent elárul az abroncs és a küllők erősségéről, tartósságáról, minőségéről, tehát mindenről, ami a DT Swiss márkát fémjelzi!

Aaron Gwin hihetetlen leogangi világkupa-szereplése nyomán...

Aaron Gwin hihetetlen leogangi világkupa-szereplése nyomán…

Az abroncsok kínálatában általában megfigyelhető a korábbi években bemutatott csúcstechnológiák alacsonyabb árfekvésben történő megjelenése. Ilyen a PHR System (megerősített) szegecselés, a Squorx küllőanya-kompatibilitás, amely az új montis modellek esetében széles abroncsprofilos, erős, megbízható és könnyű kerekek fűzését teszi lehetővé. A legtöbb 2015-ös felni már Tubeless-ready – ráadásul mind MTB, mind országúti vonalon! Aszfaltos használatra újdonság az R 460, amely 18 mm-es belső szélességével a trekkingfelniket idézi, ennek ellenére teljesítményorientált 440 grammos modell, egyértelműen a manapság egyre szélesedő abroncsprofil trendet követi. Az MTB modellek közt pedig az X 392 nyújt megnövelt szélességet meglepően alacsony tömeg mellett, ráadásul az R 460-hoz hasonló elfogadható árfekvésben. (Itthon 6300 Ft ajánlott fogyasztói ártól elérhetők ezek a kiváló új modellek!) Ha pedig a 20 mm-es belső szélesség sem elegendő, az új M 442, EX 471 és E 512 még erre is rátesz egy-két lapáttal 465-520 grammos tömegadat mellett! A legtöbb MTB abroncsmodell természetesen elérhető mind 650b, mind 29-er méretben, de a jól bevált 26-osok sem kerültek le a palettáról.

Meglepően kedvező árú, széles profilú abroncsok minden felhasználáshoz 2015-ben!

Meglepően kedvező árú, széles profilú abroncsok minden felhasználáshoz 2015-ben!

dt_swiss_240_straightpullA messze földön híres DT agyakra áttérve a 2015-ös újítást a fent említett 240s Predictive Steering modell mellett a 180-as kerámiacsapágyas sorozat teljes megújítása jelenti. Továbbá az aszfaltos kínálat lényegében teljes “tárcsásodását” is érdemes megemlíteni: a DT Swiss egyértelműen az új irányzat egyik zászlóvivője. Az agyváltozatok száma lassan három számjegyű értékeket mutat, lévén mind a monti, mind az országúti modellek esetében rendelkezésre állnak egy egyenes fejű küllőkhöz való modellek, illetve a hagyományos peremesek, a megfelelő átütőtengelyes változatok (15-20 mm), változó saruszélességek (100-150 mm), Cannondale Lefty, SRAM XD 11, Rock Shox RS-1 meg miegymás… Például jövőre országúti használatra is beszerezhetjük a legendás 240s agymodell egyenes fejű küllős, tárcsás, 12 mm-es átütőtengelyes változatát, akár Center Lock, akár 6-furatos IS változatban, nem utolsósorban 11- és 10-fokozattal kompatibilis kazettatesttel!

dt_swiss_180_ceramic-2

A 180-as kerámiacsapágyas sorozat teljesen megújul 2015-re…

Az agyak vázban való rögzítéséhez a svájci mérnökök a saját fejlesztésű RWS gyorszár-rendszert ajánlják: immár elérhető hagyományos sarukhoz, 10 mm-es Thru bolt, 15 mm Thru axle átütőtengelyhez, illetve 12 mm-es E-Thru rendszerhez. A pálca alapanyaga a hagyományos rendszer esetében acél mellett lehet titánötvözet is.

A küllők és küllőanyák képezték egykoron a DT Swiss kínálat gerincét...

A küllők és küllőanyák képezték egykoron a DT Swiss kínálat gerincét…

Mielőtt még az új DT Swiss felfüggesztés-kínálattal foglalkoznánk, térjünk vissza a svájci cég sikerét megalapozó küllőkre. Legyen szó a profi országúti menő Sylvan Chavanel vagy a DH-csillag Danny Hart kerekéről, a DT megannyi küllőmodellje bármilyen felhasználásra tökéletes választ nyújt. A titok nyitja a legmagasabb minőségi szintet képviselő rozsdamentes alapanyag, a kiforrott megmunkálás-technológia, a hidegalakítás és a rendkívül pontos kidolgozás. Emellett a svájci fejlesztők kiemelt hangsúlyt fordítanak az agy és a küllők, illetve a “niplik” és az abroncs közti illeszkedésre, folyamatosan a felhasználás függvényében finomítva a technológia ezen részén. Következésképpen immár 6-féle küllőanyatípus áll rendelkezésre réz vagy alu alapanyagból, Pro Lock, Pro Head, Squorx vagy rejtett fűzéshez való kialakítással!

A versenysportban tesztelt telókról van szó...

A versenysportban tesztelt telókról van szó…

Schurter gépén az a kis műanyag a villavállon csak a kosz ellen került fel...

Schurter gépén az a kis műanyag a villavállon csak a kosz ellen került fel…

 

Emlékezzünk vissza, hogy a DT Swiss az ugyancsak legendának számító angol Pace megvásárlásával szállt be a felfüggesztés-gyártás ádáz piaci versenyébe. 2015-re szépen letisztul a kínálat szerkezete, két csillapításmód közül választhatunk: a háromállású ODL (Open-Drive-Lock), illetve a kétállású OL (Open-Lock) technológia áll rendelkezésre mind a villák, mind a hátsó tagok terén. A Drive értelemszerűen egy optimális átmenet biztosít a hajtáshatékonyság, illetve a kényelem között, az OL pedig azoknak való, akik még az egyszerűen, akár a kormányról történő háromállású váltogatást is feleslegesnek tartják.

Minden átütőtengelyes szabványra van teló- és kerékszet-megoldás!

Minden átütőtengelyes szabványra van teló- és kerékszet-megoldás!

 

A teljes DT Swiss villakínálat megújul 2015-re: az egy darabból öntött magnéziumlábas OPM modellek ODL csillapítással, 100, 120 140 és 150 mm-es rugóúttal mindhárom kurrens kerékmérethez és sarutípushoz rendelkezésre állnak. A tömeg terén mindig is brillírozott a cég: 1570 gramm a kínálat „alja”, de meglepő módon a 150 mm-es rugóúttal rendelkező 650b-s OPM sem egy monstrum, mindössze 1630 g-ot nyom a mérlegen.!

A hátsó tagok ugyancsak megújulnak 2015-ben. Az új modellek már mind a SAB (Smooth Auto Balanacing) technológiára épülnek, amely egy fifikásan kialakított vezetővájatot takar, így biztosítva nagyobb negatívkamra-nyomást, azaz hatékony de vajpuha működést. A svájci gyártónak hozzávetőleg 10 grammot sikerült faragni az összes tag tömegéből. A karbonkamrás X 313 Nino Shurter és a többi XC-csillag alatt bizonyított idén: nemcsak rendkívül könnyű, de megbízható, finom működést biztosító modell, igazán méltó a DT Swiss hírnévhez. Mind az OL, mind az ODL tagtípusok elérhetők távirányítós változatban is, a blokkoló mindössze 11 g-ot nyom, és 6 mm helyet foglal a kormányon. Minden bizonnyal ez a világ egyik legkönnyebb távirányítója, jellemző finom megoldás a DT Swiss minden apró részletre kiterjedő fejlesztőmunkájára.
[divider scroll_text=”DT Swiss 2015″]

További információ a forgalmazó honlapján
(x)

dt_swiss_eurobike_plus_01

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo