fbpx

Casco SX-30 miniteszt

A kerékpáros szemüvegek története idestova több mint negyed évszázadot ölel fel, tehát hosszú út áll a mai kiváló optikai tulajdonságokkal rendelkező, fejlett kerettechnológiát alkalmazó modern sportszemüvegek mögött. A bejárt ösvény érdekes mód számos irányt vett, ráadásul nem is az „arany középúton” rajtolt, hanem az egyik végletben, egy aerodinamikára és sportos megjelenésre kihegyezett típussal. A Casco SX-30 eme irányzat modern kori megtestesítője.


A Casco legdinamikusabb megjelenésű szemüvegmodellje rendkívül nagy felületen, szorosan öleli körül a szemtájékot, amely a divatos megjelenés mellett fokozott védelmet és páratlan periférialátást biztosít. Az SX-30 egy darabból álló lencsét alkalmaz, rendkívül vékony felül futó kerettel, az orrtámaszhoz mindenesetre lenyúlik. Ez klasszikus kialakításnak mondható, amelyet a fejvédő-technológiáról méltán híres német márka nem ragozott túl – mondhatnánk spártaian letisztult vonalakkal látott el.

A SX-30 kialakításának egyik hátránya a korlátozott szellőzés, amely országúti használat mellett kevésbé jön elő, hisz’ ott a tempó miatt ebben az esetben a menetszél jótékony hatását is élvezzük. A Casco fejlesztők legalábbis erre gondolhattak, amikor feltehetőleg az aerodinamika és a szerkezet strapabírósága miatt letettek a szellőzőnyílások alkalmazásáról. Szerintem ez nagy mértékben meghatározza az SX-30 felhasználási körét, lévén a lassú haladás, a felemelt fejpozíció egyaránt a szemüveglencse mögötti légáramlás ellen dolgozik.


A lencse maga igényes típus, magas kontraszttal, polarizált és tükrözésmentes bevonattal. A szettben 1-es és 3-as szűrőfaktorral rendelkező változatot találunk: a borús napokra szánt „áttetsző” is polarizált, ami igen ritka, ráadásul „foncsoros” is, ami aztán tényleg kuriózum. És még mennyire polarizált! A sötét lencseváltozat a szó szoros értelmében „képeslapkék” eget fest. Országúton a kontrasztos kép egyértelműen előnyös, a tónus ennek megfelelően kissé hűvös, tehát eleve nyílt „terepet” feltételez, lévén az erdő zöldes fényeit tovább sötétíti. A dús lombkoronák alatt a sötét lencse tehát többé-kevésbé használhatatlan, az áttetsző már sokkal jobb, de többlet kontrasztot így is legfeljebb borús napokon élvezhetünk. Egyértelműen speciális lencsékről van szó, a világosabbnak további hátránya, hogy az Anti-reflex bevonat ellenére tapasztalt tükröződés, amely mind ellen- mind oldalfényben jelentkezik. Szerencsére a párásodás elleni bevonat jól sikerült, torzításnak a legcsekélyebb nyomát sem tapasztaltuk, illetve a lencsék példamutatóan karcállók.

Az SX-30 modell meghatározó jellemzője a rugalmas szerkezet és a keskeny arcra optimalizált illeszkedés. A vékony, hajlékony száron pici és viszonylag kemény gumírozást találunk, az orrnyereg-kialakítás hasonlóan spártai, illetve az egyik sem állítható. A szár a fül mögé alig hajlik be, ami miatt még a megfelelően tapadó támaszok sem biztosítottak tökéletes stabilitást, montizás közben a keskeny fejformámon instabil érzetet kelt, és hajlamos a kismértékű mozgásra. Erre mondhatjuk azt is, hogy nem erre a felhasználásra lett kitalálva…


A kiváló szemvédelemnek, a panorámás periférialátásnak és az aerodinamikának tehát ára van: az SX-30 esetében egyértelműen többlet szellőzést igényeltünk, és a keret illeszkedéssel is gondok voltak. A lencse mindenképpen kuriózumnak számít a tesztszemüvegek közt: a „képeslapkék” ég és „hiperkontraszt” bizonyos helyzetben előnyös, de az SX-30 felhasználási körét korlátozza is. Tehát leginkább annak érdemes a Casco eme modellje felé „kacsintgatni”, aki döntően az országúton, nyílt vidéken kerékpározik, és a felsorolt előnyöket fontosabbnak tartja, mint a kétségtelen hátrányokat. Emellett a boltban egy próbát mindenképpen megér – már csak az extrém polarizáltság megtapasztalása végett is!

Előnyök:

  • kiváló szemvédelem
  • aerodinamikus és sportos
  • lehengerlő szintű polarizálás

Hátrányok:

  • instabil illeszkedés
  • gyenge szintű szellőzés
  • az átlátszó lencse esetében jelentős tükröződés

Ajánlott fogyasztói ár: 17 900 Ft.

További információ a forgalmazó honlapján.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo