fbpx

Bosch és a kerékpározás – 130 éve és napjainkban

A német Bosch a világ egyik legnagyobb és legismertebb gépjárműalkatrész-márkája. A kezdetekkor nem kínált kerékpáralkatrészeket, mégis erős szálakkal kötődik a bicajokhoz. Az új évezred küszöbén a Bosch a kerékpározás terén is leteszi névjegyét: az egyik legfejlettebb e-bike hajtásrendszert kínálja, amely ráadásul hazánkban készül!

Bosch elhívatott kerékpáros volt…

Robert Bosch 1886-ban alapította meg „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét” Stuttgartban. A vállalat történetét a kezdetektől az innovatív hajtóerő és a társadalmi elkötelezettség jellemezte. Bosch nem kedvelte a lovaskocsit – nem tartotta elég hatékonynak – az automobil pedig ekkor még igen drága mulatság volt, és nem utolsósorban megbízhatatlan is. Bosch ezért közlekedéshez egy akkoriban igen népszerű, relatíve gyors, olcsó és megbízható eszközt választott, ami természetesen a kerékpár!

A cég történetében az első mérföldkő a kisfeszültségű elektromágneses gyújtóberendezés motoros járműbe történő sikeres beszerelése volt. Bosch olyan megoldást talált ki, amely kiküszöböli a nehéz tekercselt forgórész mozgását. Helyette a mozgást új alkatrészre bízta – egy könnyű és vékony fémhüvelyre. Ennek révén az elektromágneses gyújtóberendezés nagyobb frekvenciával működhetett. Az első Bosch gyújtásrendszert a Daimler-Motoren-Gesellschaftnak szállították, majd a 30-as években a dízelüzemanyag-befecskendező pumpa és fúvóka révén válik piacvezetővé a német márka.

Nemcsak az autóiparban tette le névjegyét a Bosch: sikerrel vitte sorozatgyártásba az első elektromos fúrógépet, amely egyszerre volt képes ütő és forgó mozgásra. Segítségével sokkal egyszerűbb lett a munka az építkezéseken, szó szerint „minden nehézségen” átsegítette használóját. Később megjelenik a Bosch hűtőszekrény, amely kedvező áramfogyasztásával és árával emelkedett ki a piaci kínálatban.

A Bosch benzinbefecskendező rendszer az 1951-es Frankfurt Autó Show-n mutatkozott be. Pontos üzemanyagmérésével 20 százalékkal csökkentette a jármű üzemanyag-fogyasztását, miközben a teljesítmény 23-ról 28 lóerőre nőtt. Az 1967-ben bevezetett Jetronic volt a világ első sorozatgyártású nyomásvezérelt elektronikus benzinbefecskendező rendszere. A rendszer a Volkswagen 1600 LE és TLE modellek amerikai változatában mutatkozott be. 1978-ban kezdődött az ABS, a személyautók első négykerekes elektronikus blokkolásgátlós fékrendszerének sikertörténete. Ez a korszakalkotó Bosch technológia minden modern fékvezérlő rendszer elődje. További csúcsfejlesztések fémjelezték az immár nemzetközi hírnévnek és számos szektorba kiterjeszkedő örvendő Bosch márka utóbbi négy évtizedét, de minket inkább egy relatíve kisebb horderejű fejlesztés érdekel: a kerékpárokba épített elektronikus meghajtásrendszer.

[divider scroll_text=””]
A Bosch kerékpármeghajtás kifejlesztése a 2009-es Föld Napján megrendezett, a jövő autóversenyének kikiáltott eseménnyel kezdődött. Az ott induló gépeket felsőoktatási intézmények hallgatóinak csapatai tervezték és építették, hajtásukról pedig 4-4 darab litium-ionos akkumulátor táplálta Bosch kéziszerszám gondoskodott. A Bosch ezt követően dolgozza ki az e-bike hajtóművek sorozatgyártását. A meghajtó egység elektronikája, az akkumulátor és töltője, valamint a kormányra rögzített HMI együtt alkotnak nagy teljesítőképességű, kis tömegű hajtásrendszert, amely robosztus, erős, valamint – középső, alacsony súlypontjának köszönhetően – kiemelkedő menetstabilitást biztosít. A motoregységet a 2013-ban megnyitott miskolci gyáregységben állítják elő, amire méltán lehetünk büszkék!

A kerékpár feltalálásával az emberiség elérte a legmagasabb szintet. Megszületett egy tökéletes egyensúlyt biztosító, precíz, praktikus tovább már nem fejleszthető szerkezet. […] Akkor kellett volna megállni a technika továbbfejlesztésével, megelégedni a tökéletességgel.

Elizabeth Howard West, amerikai írónő, a népszerű “Happiness Here and Now” c. könyv szerzője.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo