fbpx

Automata elektronikus váltás? Lehetséges!

A Shimano DI2 szettjeivel különleges lehetőségek nyíltak meg a váltásrendszerek fejlődése előtt. Gondoljunk csak bele, nem kell bonyolult mechanika a bowden húzásához, elég egy apró kapcsoló, ami gyakorlatilag bárhova helyezhető, vagy manapság arra sincs szükség?

Az angol Cambridge Consultants cég olyan rendszert fejlesztett ki, amely képes kommunikálni az elektromos szett és egy okostelefon vagy táblagép között. Jelenleg Apple termékekkel (iPhone 4S,5 vagy iPad) kivitelezhető a kapcsolat vezeték nélküli Bluetooth technológia segítségével. A kommunikáció a legújabb Bluetooth szabvány a 4.0 továbbfejlesztett verzióján, a Smart-on keresztül valósul meg, melynek előnye a korábbiakhoz képest, hogy jóval kevesebbet fogyaszt, így nincs szükség hatalmas akkumulátorokra,  amik jelentős hátrányt jelentenének kerékpározás közben.

A rendszer automata és manuális módban is használható, nyilván utóbbiban nem a telefon képernyőjét kell váltókarként használnunk, hanem apró vezeték nélküli gombok küldenek jelet a készüléknek, ami azt továbbítja az első- és hátsó váltók felé.

Automata módban a pedál fordulat bizonyos szintű változására történik meg a váltás. A bringán levő csapásszám- és sebesség érzékelők jeleinek változása esetén a  telefonon futó alkalmazás küld jelet a váltóknak. Ezen felül a készülék G-szenzora (gyorsulásmérő) segítségével, az is megvalósítható, hogy fékezés esetén visszaváltson nekünk, így biztosítva az optimális áttételt.

Ha mindez nem lenne elég az okostelefon GPS chip-je is használható, így a váratlan emelkedőkőkön és lejtőkön is a számunkra legkedvezőbb fordulaton haladhatunk. Mivel a rendszer mindkét váltót irányítja, nem kell számolnunk a keresztbe váltással, vagy egyéb lánc élettartamát rövidítő kínzásokkal.

Hátrányként két dolog merül fel a szkeptikusokban. Az első az elektromos zavarások jelensége, ami könnyedén nem kívánt váltásokhoz vezethet, a második pedig az akkumulátorok véges élettartama.

Nem kérdés, hogy ez a jövő, a kérdés csak az, hogy milyen távoli.

Kuntár Bence

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo