fbpx

ATom blog: Long Bow – mire jó az íj design?

A neve alapján akár felnőtt filmek sztárja is lehetne, a Winnetou tripla X-es verziójából, de most nem erről van szó. Ér ez valamit, vagy csak markec fakítás az egész?

Aki ott volt 1995-ben a Csillebérci világ kupán, az bizonyára nem felejti el a Corratec Bow váz dizájnját, mellyel bizony – akkoriban – VK futamot lehetett nyerni. De vajon van értelme, vagy csak ügyes marketing trükk? Hát úgy, ahogy a Corratec csinálta, úgy nincs. Ennek ellenére ők ebből az ominózus VK-első helyből még évekig nagyon jól megéltek. De ezt már megszokhattuk tőlük. Náluk mindig is fontosabb volt a csicsa, és másság, mint az értelmes fejlesztések. Az íj dizájn alapgondolat abból indul ki, hogy egy már eleve hajlított cső sokkal jobban csillapítja az őt érő ütéseket, mint egy full egyenes.

Corratec Bow Retro

És ez alapvetően igaz is. De a Corratec az íj hajlított részét nagy átmérőjű alu csőből csinálta, ráadásul úgy, hogy a csövek oldalról voltak lapítva, hogy kevésbé hajoljanak, és merevebbek legyenek… ééééérted! Nem? Nem csoda. Nem kicsi önellentmondás ez. Ráadásul a felsőcső is ilyen, mármint hajlított, dupla csöves, és oldalról lapított. Konkrétan a két felsőcsőben több az anyag, mint az alsócsőben, pedig kb. fele akkor terhelés éri. Tetézzük a bajt még valami giga-size kályhacső átmérőkkel bíró nyeregvázcsővel, csak hogy tuti kényelmetlen legyen ez is, és voálá: már kész is a kényelmetlen, de legalább nehéz váz, ami nem mellesleg még drága is. Sajna az új verziója sem jobb.

Corratec Bow design

Pedig az ötlet alapvetően nem rossz, csak kicsit szofisztikáltabban kell kivitelezni. Pont, mint ahogy pl. a Volagi csinálja. Ha már ennyire hajlított a cső, akkor alap, hogy acél, vagy titán. Ezek kisebb csőátmérők mellett is kellően erősek, ráadásul nagyságrendekkel jobban bírják a hajlítgatást, mint az alu, és nem fáradnak ki olyan hamar tőle. A kis cső átmérő alapból rugalmasabb, mint a debella, lapított alu. Annak ellenére, hogy ez tulajdonképpen egy klasszikus országúti gép is lehetne, itt minden a kényelemről szól, de úgy, hogy közben megkapunk minden modern kori finomságot, és értelmes fejlesztést is.

BikePro.hu Blog_1599

BB366-os középrész, Taper fejcső, és mivel acél, ezért természetesen integrált csapágyazással, Direct PM-es tárcsafék konzolok elől hátul, akár 42 mm-es gumi fogadására is alkalmas villa és váz kialakítás, és természetesen szigorúan a 27,2-esnél nem vastagabb nyeregcső. Mindent a kényelemért. Így már van értelme támvillákat hajlítgatni.

És hogy mit nyersz vele? Acél váz esetében akár 5-6 mm „rugóutat” is, ami nem elhanyagolható mértékben képes fokozni egy váz kényelmét. Ha ehhez hozzáadod a 27,2-es nyeregcső plusz 3-4 mm rugalmasságát egy 34,9-eshez képest, plusz a méretesebb külsőkben is van további 10 mm, akkor nem kétséges, hogy igenis van értelme az íj dizájnnak, ha a kényelemről van szó, csak jól kell csinálni.

Szerző és fotók: Ardó Tamás

A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo