fbpx

ATom blog: Inspired – a klasszikus erőművész

Első ránézésre semmi komoly, gondolhatnád. Pedig valójában az egyik legerősebb széria alu vázzal állunk szemben, ami ma elérhető a piacon. Ha Danny MacAskill videói után még nem lenne ismerős valakinek ez az Inspired Skye gép, akkor bizony nem valószínű, hogy megfordulna utána az utcán. A színén kívül talán semmi feltűnő nincs benne. Egy egyszerű 24 colos Street Triál gép. Semmi hydroforming, nincsenek durva cső hajlítások, sőt a lábszár méretű csöveket is mellőzték, és még csak nem is acél. Akkor mitől olyan kemény ez a váz és gép?

Attól, hogy betartottak minden fontos „játékszabályt” ami az igazán erős vázhoz kell:

BikePro.hu Blog_2267

Nó gyorszár! A papucs egy egyszerű alu tömb, amibe elöl 20-as hátul 12-es furatot vájtak az átütőtengely számára. A cső itt cső alakú, azaz nagyrészt kör keresztmetszetű. Egy kivétel van: a láncvillák. Ide a húzó terhelés miatt a négyszög profil a legjobb. A benne lévő hajlítás minimális, csak a jobb férőhely miatt kell, és visz egy kis rugalmasságot a rendszerbe, ami sosem árt. A támvillák a gumiig nyíl egyenesek, és elég konkrét átmérőjűek. Érdemes figyelni, hogy a tárcsa konzol megtámasztását sem bízták a véletlenre. Felül dupla cső réteg + alsó megtámasztás. Alsócső, és a felsőcső ismét kör keresztmetszetű. Nem túlzóan nagy átmérőjű, ellenben igen tisztességes falvastagságú. A méretes hosszúságú fejcső természetesen hagyományos kormánycsapágyat fogad, és a fejcső falvastagságáról árulkodik, hogy legalább 7 mm-es, mivel nagyobb az átmérője, mint a kormánycsapágy alsó csészéjének… Mind az alsó, mind a felsőcső-fejcső kapcsolata természetesen felülhegesztéssel van megerősítve. A felső a legjobb, legkönnyebb nyitott végűvel, míg alul a legerősebb, legjobban támasztó homorú formai kialakításúval.

BikePro.hu Blog_2278

A vázhoz természetesen bitang erős villa is jár, és alap, hogy szintén aluból, hogy elképesztően merev legyen. A szárak átmérője 35 mm, totál egyenesek a maximális merevség érdekében, és persze nem egy kilométer hosszúak, hanem szigorúan a 24-es kerékméretet ölelik csak körül. Mint ahogy a vázban a CNC-s, a középcsapágyházzal egy darabból kimart Yoke is.

Ennyi. Kész. Semmi egyéb nem kell egy bitang erős vázhoz. De a cégek többsége mégis inkább a hókuszpókuszt, és a parasztvakítást választja. Pedig az igazán jóhoz ennyi is elég.

Szerző és fotók: Ardó Tamás

A cikk eredetileg itt jelent meg: http://bikepro.hu/atom_blog

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo