fbpx

ATom blog: A zseniális: Műanyag agyvelő acél koponyában

Ultra-király, vagy ipari hulladék? Na ettől a cucctól leteszed a hajadat. Erről aztán tényleg nehéz eldönteni, hogy a sötét oldal követe, vagy az erő jó oldalán áll-e…

A tegnapi dózis után, ma tovább “agyalunk”. Kb. 20 évvel ezelőtt, amikor hazánkba érkeztek az első szutyok mountain bike-ok, akkor ezekben volt egy széria, melyben olyan, acél lemezből préselt agyak voltak, melynek az agytest közepe műanyagból készült. Ezek az agyak kb. 2 hét használat után megadták magukat. Először az acél küllőperem elnyírt néhány küllőt a hajlatnál, majd  az agytest műanyag közepe a küllőperemek összehúzó hatásának nem tudott ellenállni, és így az agytest közép egyszerűen összeroskadt.

BikePro.hu Blog_1434

A fenti történet a saját bicajomon játszódott le, és jó néhány ismerősöm gépén megismétlődött. Elátkoztam akkoriban azt a mérnököt, aki ilyen alkatrészt tervezett. Szerencsére gyorsan kikoptak ezek az agyak, és soha nem gondoltam volna, hogy egyszer még reinkarnálódni fognak… Aztán eltelt 20 év. Idő közben a Sram tökélyre fejlesztette a műanyag, óóóhh pardon… kompozit anyagok felhasználását a kerékpáros alkatrészekben, és ezen ultra zsírosra keresték magukat. De ők okosak voltak. Ott használták, és úgy, ahogy azt kell. És mindezek után megláttam „Őt” egy kiállításon…

Eleinte nem akartam hinni a szememnek, hogy ezt valaki újra bevállalta. De aztán alaposabban megszemlélve már látszott, hogy ez bizony nem az agytest összeroppanós verzió. Az elmúlt 20 évben sok víz lefolyt a Dunán, és azt hiszem, senkinek sem kell ecsetelnem, hogy a gyártó ipar, és a fejlesztő mérnökök egyik legfontosabb feladata a gyártás-optimalizálás, és a költségcsökkentés lett. E folyamat remekműve (szó szerint) ez az agy is. Azt hiszem, azt mindenki belátja, hogy bár gyönyörű az egy db alu tömbből kimart agytest, de az is tény, hogy ahhoz a megjelenéshez a kiindulási anyag 85%-át el kell „faragni”, ami eléggé erőforrás pazarló mutatvány, akár alapanyag ár, akár megmunkálási munkaóra felől nézzük a történetet. Persze veled, mint vásárlóval mindezt kifizettetik, de ez már egy másik történet.

Szóval: mi lenne, ha az agytestet „felbontanánk” olyan alakú részegységekre, (lemez tárcsa, cső, rúd, stb.) amelyek a lehető legkevesebb megmunkálást igénylik, mivel eleve közel olyan alakúra vannak gyártva, mint amilyenre az adott alkatrésznél szükség van, és csak alig kell megmunkálni őket? A végeredmény: hihetetlen mértékben csökkentett gyártási költség. És ha mindezt jól csinálták, akkor a sok kis részegységből össze lehet legózni egy agyat.

BikePro.hu Blog_1433

Azt gondolod, hogy ilyen húzások csak az alsó árszegmens kiváltsága? Tune, Mavic, Heylight, FRM, Bullseye, PMP, Chub, stb….Agyak terén ezek eléggé ismert nevek. Mindegyiknek van több részből összerakott agyteste, és pont ezen okok miatt. Sőt, az összes karbon agytest közepű agy így, és ilyen megfontolásból készül. És ez nem gáz, mivel pont ezzel a technológiával lehet a legjobb cuccokat összehozni.

És most kattints bele az előző képekbe, és nézd meg nagyban ezt a cuccot. Nagyrészt acélból, és műanyagból van. A részegységein látszik, hogy alig tartalmaz utólagos megmunkálást, mert nagyrészt eleve olyan alakúra vannak gyártva a részegységei, ami az adott funkcióhoz kell. Ha nagyon alaposan megvizsgálom, akkor 1 dologba lehet csak belekötni, ez pedig az, hogy a küllőfuratok éleire nem került él-letörés, ezért hajlamos túlzottan megterhelni küllők hajlított ívét. Egyébként ez a cucc rendben van.

Távtartónak, takaró kupaknak, csapágy porvédelemnek, és peremek közti agytest középnek teljesen jó a műanyag, ha elég anyagot raknak bele. A belső mechanikás műanyag karos gyorszár kart, ami egyben gumileszedőként is funkcionál, valamint a tárcsa konzolra felcsavarozható fix lánckereket még ötletes megoldásnak is nevezhetnénk. De tudom, hogy mindezek ellenére, te még mindig szkeptikus van… „áááá soha nem használnék ilyet” mondod. Így hát kénytelen vagyok bevinni az „adu ászt”:
Egy ilyen agynak az előállítási költsége 100…. Igen jól látod – EGY SZÁZ – Forint alatt van!

Még mindig úgy gondolod, hogy nincs létjogosultsága mondjuk gyerek bicajokban, vagy a jellegéből adódóan alacsony terhelésnek kitett városi, vagy munkába járós haszonkerékpárokon?
Hangsúlyozom: 100 Ft …
Szerinted?

Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo