fbpx

ATom blog: A tökéletes kormány alapanyag

Egy csövet meg lehet hajlítani, vagy lehet eleve görbe alakúra gyártani. Mi lesz a különbség a végeredményben?

Már több mint 10 éve, csak karbon kormányokat használok. Nem. Mégsem. A BMX-emnek Cro-Mo kormánya van, de csak azért, mert oda az a legjobb, és nincs is a piacon karbon – NEM racing- BMX kormány. Ettől eltekintve városban, hegyen, DH gépben, Freeride gépben, Dirt gépben mindenütt csak karbon kormányt használok. Mondhatod, hogy elfogult vagyok, pedig nem. Még csak márkahű sem. Answer, Syntace, Easton, 3T, FSA, van a palettában. Amióta karbon kormányt használok, azóta nem volt kormánytörésem. Sőt, még csak nem is cseréltem kormányt.

BikePro.hu Blog_1654

Pedig előtte volt jónéhány alu áldozat, még olyanok is mint a Legendásan erős Answer Alumilite II. Az első 110 g-os Answer karbon kormányom is üzemel, mind a mai napig. Mindig csak hozzá vettem 1-2 új kormányt, és így bővült a portfólió. Mindegyik használatban van azóta is. Mondhatod, hogy karbon kormány buzi vagyok, de nem. Egyszerűen egy kormányhoz a karbon a legjobb alapanyag. Miért?

Mert a hagyományos alu kormányok csőként látják meg a napvilágot. Egyenes csőként. Azonos külső átmérőjű (22.2-es) csőként. Aztán ezeket a csöveket, elkezdik megmunkálni. A végeredmény szempontjából majdhogynem lényegtelen, hogy hengerelik, vagy levegővel, vagy olajjal „fújják fel” a közepüket a kívánt 25,4-es, 26-os, vagy 31,8-as átmérőre, a lényeg, hogy  a cső közép tájékon kitágul. Ekkor felborul a csőgyártás során kialakult eredeti atomi szerkezet, és egyes részecskék elszakadnak egymástól. Kicsit hasonló a jelenség, mint a terhességi csíkok a kismamák hasán, szülés előtt. Persze utólagos kovácsolással ebből a szétválásból valamit vissza lehet „pofozni”, de 100%-os soha nem lesz. Ez ellen a gyártók azzal védekeznek, hogy ezekre a helyekre nagyobb falvastagságot hagynak, így megmunkálás során fellépő anyagkárosodást plusz anyaggal kompenzálják.

Félig már készen vagyunk. Felfújtuk a kormány közepét. Utána következik a különböző szögek, és hajlítások kialakítása, hogy kényelmesebb legyen a kormány. Na ezek a hajlítások még nagyobb gebaszt okoznak, mivel az anyag „sérülése” nem hosszanti irányú lesz, mint a felfújásnál, hanem keresztirányú, azaz pont olyan, mint amikor kezd eltörni, szakadni a kormány anyaga. Persze lassú hajlítással, megfelelő hőmérséklettel, és némi plusz többlet anyaggal ez ellen is lehet védekezni, de akkor is kicsit olyan a helyzet, hogy nem sz.rtam a kútba, csak a kávájára…

Nem véletlenül találta ki Joe Klieber, a Syntace atyja, a VRO rendszert, mert nem volt kedve agyon hajlítgatni az alu kormányait. Nézzük mi a helyzet a karbonnal? Totál más szitu. HAJLÍTOTT karbon kormány nincs. GÖRBE karbon kormány van csak, mert ezeket NEM hajlítják, hanem eleve görbe alakúra gyártják. Így jön ki az autokláv-ból. Ilyen alakú a forma, ilyen alakúra rendezik el a szövet szálakat, ilyen alakzatban szívja át az autokláv és a vákum a szövetszálakon keresztül a gyantát, és ilyen alakú állapotban sütik ki őket. Ez, hogy egy emelt karbon kormány eleve ilyen alakúra készíthető, hatalmas helyzeti előnyhöz juttatja.

A másik behozhatatlan előny, hogy a karbon alapanyag tömege elképesztően csekély. Azonos térfogat mellett, kb. a harmada az aluénak, valamint nagyságrendekkel kevesebb is kell belőle, mivel sokkal erősebb anyag, mint az alu ötvözetek.  Ha ennyi előny még nem volna elég, akkor vedd számításba azt is, hogy az alu kormányok falvastagsági változásaihoz kell valami –lehetőleg-  minél enyhébb szögű átmenet a két különböző falvastagságú rész közé, mert így lesz optimális a terhelés eloszlása. Na most karbonnál, ezek az átmenetek, sokkal radikálisabbak lehetnek. Egyrészt a könnyebb alakíthatóság, másrészt a kisebb alapanyag tömeg miatt. Egyszerűen a terhelt helyeket bátrabban és nagyobb mértékben lehet megerősíteni ezáltal. Ennyi.

Ha teheted vegyél karbon kormányt, mert az jó. Lehetőleg márkás, elismert gyártótól. Karbonból még az olyan extrém szögű megoldások is simán életképesek, mint amilyeneket a fenti képen láthatsz. Az előzőekben emlegetett márkák jó kiindulási alapok.

Ha volt már rossz tapasztalatod kormányokkal, még inkább karbon kormányokkal, akkor ne habozz, osztd meg velünk is!

Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo