Kinek a pap, kinek a papné, de azért a gyémánt legyen gyémánt, és a cső pedig legyen cső.
Szerencsére azért van néhány cég, aki szembe megy az árral. Pedig mostanában sajnos nem trendi, hogy a kerékpár váznak kerékpár váz alakja legyen. Jönnek-mennek mindenféle űrállomásra hasonlító szerkezetek, melyekhez a marketing osztály legyártja a szlogent, miszerint “Álló helyzetben is látszik rajta, hogy iszonyat gyors!” , mi pedig bevesszük, hogy ez tényleg fontos, és legfőképpen hogy nekünk szükségünk is van ám rá, de nagyon. Aztán jönnek a következő szlogennel, mely szerint a nagy csőátmérő az olyan “erőt sugárzó” …
Átsiklunk felette, hogy rohadtul nem illik a 25 mm körüli csirke gumihoz 80-90 mm-es csőátmérő, de a marketing osztálynak erre is van válasza: Vegyél hozzá 50-80 mm magas profilú karbon felnit, mert hát fontos, az aerodinamika, és így már újra egységes lesz – az egyébként dagadt – összhang. Az ne zavarjon össze, hogy az aero cuccok a beledet is kirázzák, de legalább közben szélvész gyors leszel. Ha benyújtod a panaszod a marketing osztályra, bizonyára lesz egy-két jó ötletük, hogy mit kellene még megvenned az általuk felírt vérnyomáscsökkentő okozta, mellékhatásként jelentkező szédülés kompenzálására. Végül is a Red Bull bizonyára altatóval együtt hat a legjobban.
Én azért örülök, hogy vannak olyan cégek, mint az ITM, ahol a klasszikus értékekbe vetett hit, időnként képes legyőzni a trend diktátor markec guruk aktuális szlogenjeit. Első tétel: a váznak legyen kerékpárváz formája. Nem mindenkinek kell űrhajóval repkednie. Vannak, akik szimplán csak kerékpározni szeretnének. Nem kell, hogy a legkönnyebb legyen, de azért ne legyen kő-nehéz. Modern anyagokból, új technológiákkal is lehet klasszikus szépséget alkotni. És a modern technológiák előnyeinek nagy része így is érvényesülni fog. Nem gond, ha elvész egy kis erő a sprinteléskor, és attól sem dől a bicajosok többsége a kardjába, ha van egy kis „élete” a váznak. Van élet a hajtáshatékonyságon túl is.
A második tétel, hogy a cső legyen cső. Nem hátrány, ha egy cső falvastagsága nem 0.3 mm, hanem mondjuk 1 mm. Sz.r ügy, amikor a több ezer órányi fárasztásos tesztet túlélt csúcsmodell 2 másodperc alatt válik romhalmazzá, csak mert álltó helyzetben eldőlt, és közben lekoccolt valamelyik csövével egy akármi-bármit, ami azonnal beszakította a cső falát, mert az annyira papír vékony volt. A kerékpár gyártás utóbbi 100 évében foglalkoztak azzal az alapszabállyal, miszerint minden csőátmérőhöz tartozik egy arányszám, ami megmutatja, hogy az adott cső átmérőhöz melyik az az ideális falvastagság, amelynél optimálisak lesznek a cső tulajdonságai, azaz egyaránt bírja a húzó, valamint a nyomó igénybevételt, és a felülete is viszonylag ellenálló az azt ért ütésekkel szemben. Ne hidd el, hogy a vékonyabb átmérőjű cső, az feltétlenül gyengébb, mint egy durung kályhacső.
Ha montis vagy, és nem érzed magad otthon az országútik világában, akkor vess egy pillantást a Nicolai vázaira, és gondolkozz el rajta, hogy vajon ők miért használnak még mindig hagyományos cső alakú csöveket, és felülhegesztéseket a kritikus szakaszokon? A válasz majd egy következő esti mesében lesz benne, addig is kattints bele a képekbe, és csodáld meg őket eredeti méretben. Így néz ki egy igazi klasszikus szépség, modern köntösben. Majdnem minden porcikája hibátlan, pedig nem várjuk el tőle, hogy tökéletes legyen.
Nos? Egyedül vagyok a véleményemmel, hogy van élet a durung karbon, ultra-aero hipertér ugró űrhajókon túl is?
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: http://bikepro.hu/atom_blog
Nem tudom feltűnt-e nektek kedves olvasók, hogy ez egy átvett cikk!
– ami ráadásul nem is feltétlen szakmai akar lenni, hanem egy blogger véleménye.
Szerintem vet fel érdekes és nagyon igaz gondolatokat. Az meg egy másik dolog, hogy nem kell vele egyetérteni. Köszöntem!
Bizony, nem szakmai. Azért azt tudjad, hogy ez a “blogger” évekig volt a bikemag újság főszerkesztője.
szerintem tudja ;-)
nekem inkább ez kéne
http://instagram.com/p/VaP8_aB_sr/#
Megint atomhülyeséget sikerült írni. Ez a csodás “kecsesklasszikus” váz pont attól a gyártótól van, akinek a háttérben látszik a MATCH elnevezésű ócska kínai szara. Volt alkalmam látni személyesen ezeket a termékeket, ingyen sem kéne. Az ITM válságban van, és próbálnak valami mást csinálni a kiegészítőkön kívül.
Az meg baromság, hogy az aero felni kirázza a lelket. Nem szép hazán trágya útjaira gondolnak a tervezők, amikor aero kereket építenek. Végig kéne gondolni az írást, mielőtt megjelenik, mert kezd visszatérni a nyeregcsőtesztek színvonala:(
Értem a felfogás lényegét de a megfogalmazás és méginkább a hozzállás nem tuzottan tetszik…
Tény: A papirvékonyságu carbon vázakat versenyre fejlesztik ahol nem szempont a tartosság, kinézet… hanem az az egyetlen cél hogy gyorsabb legyen a bico.
És igen aki akar egy jominöségű könnyu bicot de nincs szponzora és nem versenyez annak lehet hogy jobb döntés egy ehhez hasonlo váz, de szerintem egy ilyen cikk megirása elött kicsit el kéne gondolkozni…
azok a mérnökök akik azokat a vázak kitalálták sok esetben okkat és jol csinálták amit csinátak, és nem szép dolog leszolni ilyen stilusba azért mert nem tetszik… (F1-es autot se fikázza senki mert nem birja a kátyukat Bp-n)
Sziasztok!
Szerintem ez az írás találó. Lehet persze kukacoskodni, de tény ami tény, hogy lassan már elvárt, hogy rosszul érezd magad, ha nem egy félmilliós vagy drágább csodán ülsz. Ültem anno acél vázas versenyen, most éppen aluvázason ülök – de volt szerencsém karbont is kipróbálni. Nekem az volt a tanulság, hogy hobbi szinten semmit sem számít a dolog… nem attól vagy gyors vagy lassú, hogy min ülsz… bár persze a placebo az placebo – láttam már embereget méregdrága gépeken új cammogni, hogy egy 10éves otthagyta volna őket…
szóval inkább edzeni, edzeni…
üdv
v
Annak idején pont az ilyen cikkek miatt hagytam abba a nyomtatott bájkmag olvasását. Csúcsszuperszpesölájzedbréjnegyoldalas felfüggesztés, majd egy képpel odébb: meridamissönmilyenxaregyoldalasfelfüggesztés… Most ez a fíling tért vissza, kár érte…
Ha kicsit érthetetlen voltam: annak idején mindig voltak olyan szakaszok a magazin életében, amikor egyik gyártó sokkal jobb volt a többinél. Majd, általában évenként, a gyártó cserélődött. Ezzel nem is volt baj, de amíg az évessztárgyár csak jó bringákat hozott, amikről szuperlatívuszokban lehetett csak írni, addig a többinél… ehh, csak felhúzom magam! Szóval a stílus nem tetszik, a bringa igen. Ennyi, holnap tekerek, az ilyen cikkeket pedig hanyagolom!
Nem tudom, miről beszéltek ez az írás tökéletesen illeszkedik a Bikemag jelenlegi színvonalához… mindig csak arról írnak pozitívan, aki fizet (ezek viszont általában hypercsöpögősre sikerednek, Merida és tsai… )
Utoljára még MBAH néven futott egy lap, ami viszonylag elfogadható(bb!)volt…
Ez a marhaság innéttől rendszeres lesz?
Előzőleg ájuldozás egy dömper jellegű akármiről,most meg a modern vázak ócsárlása,hogy milyen rondák….
Végigjártad a szamárlétrát letesztelve a régi kerekcsöves “cincéres”2X5 sebességes csótányoktól a mai csúcsgépekig?Írásodból úgy tűnik nem jártad be ezt az utat,mert akkor tudnád a különbséget,és nem sírnád vissza a régi “szép” klaszikus formát,ami ma is megvan nagyon sok modern vázban.
Gratulálok annak is,aki ezt engedi megjelenni ezt a lexarozást,durungozást az egyébként általában színvonalas cikkek között.
Igazán mint amatőr hétvégi kocabringás tudnék ehhez kommentelni. Nem szeretem az alumíniumot, karbonhoz még nem volt szerencsém, s akárhányszor ráülök az aluvázra, mindig előjön az a gondolat, hogy “Te hülye, miért nem hallgattál az okosabbra, mikor mondta, hogy ne aluzz”.
Ha valaki szereti a szépet, a kecsest, a vékony formákat, meg a kényelmet és időtállóságot, akkor (közhely, közhely) jöhet az acél. Vagy a titán.
Vannak gyönyörű aluvázak, nem tagadom. Sőt, a vastagabb csőátmérők miatt nagyobb teret adnak a dizájnnak sokszor (igaz, egy jó acélváznál meg a cizellált muffok jelentik a szépséget nagyon sokszor). de emellett rengeteg előnytelen tulajdonsággal bírnak.
Persze, ha versenyre kéne, nem érdekelne az extra kényelmetlenség, mert a hajtáshatékonyság az bizony fontosabb, főleg a kisebb tömeggel és jobb gyorsíthatósággal párosítva. De turistaként az a pár perc, pár száz gramm nem igazán bír kiemelt jelentőséggel.
Így mondom.. ha valakinek van elfekvő 57-58-as felsőcsőhosszal bíró szép acélváza amit szívesen cserél egy pár flaska red bullra, az szóljon ; -)
http://www.planet-x-bikes.co.uk/c/q/vintage_bike_components/vintage_frames