fbpx

Alkatrészvásárlás vagy kerékpárcsere?

A kerékpáros szezon előtt sokszor okoz fejtörést, hogy mit is érdemes lecserélni a megszokott gépünkön, illetve hol van az a pont, amikor már egy új bringa vásárlásában érdemes gondolkodni…

Alkatrész vásárlás vagy kerékpár csere? Nehéz kérdés, lehet rajta vitatkozni...

Alkatrész vásárlás vagy kerékpár csere? Nehéz kérdés, lehet rajta vitatkozni…

Ilyenkor tavasszal érdemes végiggondolni, hogy mi legyen a kerékpároddal. Elégedett vagy-e a jelenleg nyújtott lehetőségekkel, esetleg váltanál, és más stílust is kipróbálnál? Az a bringa, amivel kényelmesen túrázol, nem biztos, hogy alkalmas XC-futamok vagy maratonok teljesítésére, Enduró mountain bike-kal hamar elfáradsz egy laza, egész napos túrán, egy dirtbringával pedig nem tudsz még a következő településig sem eltekerni a haverokkal…

Persze a legjobb lenne, ha több kerékpárt is megengedhetnél magadnak… bár ha nem túl bő az anyagi keret, érdemes azon is elgondolkozni, szükséged van-e mondjuk egy csúcsszuper országútira, nem járná-e jobban egy középkategóriás road, és egy középkategóriás mountain bike kerékpárral, feltéve ha szeretnél időnként terepen is bringázni. Mindazonáltal, ha mégis egy bringánál teszed le a voksot, érdemes mindig a várható legkeményebb igénybevételhez igazítani a technikát.

Ha az utóbbi kérdések nem nagyon foglalkoztatnak, valamint a tavaly használt kerékpár üzembiztosan működik, akkor valószínűleg nincs szükséged változtatásra. Az viszont mindig jó érzés egy új szezon kezdetén, ha valamivel a bringát is „megajándékozzuk”, kicsit tuningoljuk. Még az első bevetések előtt célszerű tüzetesen átvizsgálni a gépet, eközben az is körvonalazódni fog, mit érdemes cserélni, jobbítani…

A legfontosabb elemekkel kezdve jöjjön a váz!

Milyen kérdéseket kell magadnak feltenni:

Kényelmesen tudtam tekerni vele? Nem volt-e túl nagy, illetve kicsi a váz? Érte-e valami sérülés, ami balesetveszélyessé teszi a további használatát? Elérte-e már az élettartamának végét? Acélvázaknál a korrózió jelenthet nagy veszélyt, alumínium vázaknál a könnyebbeket (<1,5kg) nem célszerű 4-5 évnél tovább használni, mert a vékony falvastagságú csövek hajlamosabbak a kifáradásra. A csúcsminőségű, 1 kg alatti karbon vázak élettartama sokat javult az elmúlt években, de legalább a szezon elején nézzük át nagyon aprólékosan, nincs-e valahol repedés vagy egyéb sérülés. Az, hogy egy váz használat közben milyen terhelést kap, nagyban függ tőled, hiszen egy 60 kg-os túrázó más „pofonokat” ad a bringájának, mint egy versenyző, vagy egy 100 kg-os “maci”. Amennyiben az előbb feltett bármelyik kérdésre igennel felelsz, úgy itt az ideje a cserének!

Következő fontos pont a villa.

Ma már mountain bike-ok esetében ritkán találkozunk merev villákkal, hiszen már a 40 000 Ft körüli bringába is ilyen-olyan “telókat” szerelnek. A kulcsszó az ilyen-olyan! Amennyiben nem vagy megelégedve a mozgásával (avagy “nem mozgásával”) vagy a súlyával (az alap modellek bőven 2 kg fölött vannak), esetleg hajlást, repedést találsz rajta, akkor irány a kuka. A biztonság szempontjából villa a legfontosabb alkatrész, a legnagyobb eséshez ennek törése vezethet, ezért tilos meghegeszteni, visszahajlítani! Az alapszintű villák általában csak elasztomert (gumipogácsát) vagy rugót tartalmaznak, csillapítást azonban nem. Amennyiben egy finom mozgású villára vágyunk, válasszunk levegős, olajcsillapítású modellt. Ezek nem csak könnyűek, hanem a testsúlyodra és kerékpározási stílusodra is precízen beállíthatóak. A komolyabb villák esetén már csak tárcsafék felszerelésére van lehetőség – ezt is érdemes előre megfontolni. Egy mountain bike tulajdonságait talán pont a villával változtathatjuk meg leginkább, így méltó ajándék lehet egy új idény megkezdésekor. Országúton a villákat normális esetben a vázhoz tervezik, így cserélni akkor kell csak, ha esetleg tönkremegy.

A pilótafülke és egyéb kiegészítők:

Sokan elhanyagolják ezelet az alkatrészeket, de a stucni/kormány kombó állapota ugyancsak létfontosságú. Akinek maradt már kezében a fél kormány, vagy letört a stucnija, az többet egész biztosan nem kockáztat. Természetesen itt is a tömeg és a sérülés az, ami cseréhez vezet. Ennél az alkatrésznél sem engedhető meg semmiféle hajlás vagy repedés! Ugyanez igaz a nyeregszárra is amit szintén rendszeresen vizsgáljunk át!

A kiegészítők cseréjével gazdaságosan faraghatunk grammokat a kerékpáron – már ha vannak ilyen céljaink. A karbon alkalmazása menet közben a nyeregszárnál érezhető leginkább, nagyban növeli a komfortot. Ahol fölösleges karbon alkatrészt választani, az a stucni: ezek sokszor nehezebbek a könnyű alumíniumnál. Közép vagy felső középkategóriás kerékpárok esetében ha befektetünk 50-100 ezer forintot a kormány-kormányszár-nyereg-nyeregszár könnyítésére, akár 300 grammot is nyerhetünk.

Fékrendszer

Ezt két részre bontanám: bowdenes és tárcsafékes. V-fékek esetében a bowdenek állapotát kell ellenőrizni, nem szorul-e, nincsen-e szálszakadás vagy törés benne. A fékpofák állapotát és a felni kopottságát ugyancsak  ellenőrizni kell, főleg, ha a bringát télen is használtad. A fékezés nem csak a fékpofát koptatja, hanem a felni fékezőfelületét is, ami idővel homorúvá kopik. Ez kézzel is kitapintható, a felni oldalfalának túlzott kopása pedig töréshez vezethet! Ma már sok abroncson található egy bemarás, melynek megszűnése jelzi a csere idejét. Tárcsaféknél is ellenőrizd a fékbetétek kopottságát! A legkönnyebben kiszedett állapotban lehet szemrevételezni. Mivel itt az esetek legnagyobb részében nem bowden működteti a rendszert, hanem olaj, más problémák adódhatnak. Ha csak többszöri fékezés után fog normálisan (fel kell pumpálni), akkor nagy valószínűséggel levegős a rendszer. Ha túlzottan „bent” fog a fék, akkor szintén a fékbetétek kopottságát kell ellenőrizni. A fékolajat egy-másfél évente érdemes akkor is lecserélni (akkor is ha semmi problémát nem tapasztalunk), hiszen ez is koszolódik, apró fém szemcsék rakódhatnak le benne. Természetesen a féktárcsák is kopnak, de 2-3 évet minden tárcsa ki szokott bírni, kivéve, ha extrém mértékű igénybevételnek van kitéve.

Kerekek

A felnik kopásáról a fékrendszernél olvashattál, de a tárcsafékek más helyen veszik igénybe a kerekeket. Ez pedig nem más, mint a küllők, hiszen a tárcsafék a küllőfejeknél fejti ki a legnagyobb erőt. Ellenőrizni kell a küllőfejek épségét, és a küllők feszességét. Érdemes megnézni, hogy nyolcas, vagy tojás, esetleg felütés van-e a felniben. Az agyak állapotáról már egy szimpla megforgatás is sok mindent elárul. Szorul, avagy kotyog? Kónuszos agyakat érdemes évente egyszer átzsírozni, beállítani, az úgynevezett „ipari csapággyal” szerelt agyak esetén meghibásodás esetén szükséges a komplett csapágyat cserélni! Ezzel egy időben a külsők állapotát is ellenőrizd! A repedések a gumi felületén elöregedésről árulkodnak, az elkopott mintázat uygancsak cserére utal.

Hajtáslánc

Ha ez nem működik pontosan, gyorsan és precízen, akkor igencsak megkeseríti az életedet. A legfontosabb a lánc állapota. A használat keménységétől függően kb. 2000 km-t bír egy lánc úgy, hogy azt lecserélve a hajtáslánc többi elemét még gond nélkül tudod tovább használni. Sokan sokféle módszert alkalmaznak, hogy minél olcsóbban lehessen üzemeltetni a váltórendszert, az egyéb alkatrészek minél hosszabb élettartama érdekében a lánc 2000 kilométerenkénti cseréjét javasoljuk. Így több mint 10.000 km-t teljesíthetnek a hajtómű lánckerekei, illetve a lánckeréksor. Egyetlen láncot használva veszélyesen megnyúlhat a lánc, mialatt a lánckerekek fogait is elkoptatja. Ez azért veszélyes, mert egy bizonyos kopottság után nagyobb terhelés hatására a lánc „átugrik”, ami bukáshoz és sérüléshez vezet! A lánc kopottságát láncnyúlás mérővel lehet ellenőrizni. Ez minden jobb bringás boltban megtalálható.

Váltórendszer

Mivel ez is bowdenekkel működik, itt is érdemes ellenőrizned a huzalok állapotát, mozgásuk finomságát. A váltás pontatlansága adódhat a bowdenezés hibáiból, de okozhatja hajlott váltófül vagy mondjuk meghibásodott váltókar.

Ha új alkatrészeket vásárolunk, némi kézügyességgel és műszaki ismerettel otthon is elvégezhetjük a cserét. Ilyenek az egyszerűen megbontható, precíz, különösebb szakértelmet nem igénylő beállítással felszerelhető részegységek például a kormány, a kormányszár, az egyes fékalkatrészek, a nyereg, a nyeregszár, a kiegészítők, mint például a csomagtartó vagy a sebességmérő. Vannak viszont olyan szerelési feladatok, melyeket mindenképpen szakszervizben végeztessünk, például a tárcsafékcsere, a teleszkóp olajcsere, a precíz váltóállítás, a felnicsere/centrirozás vagy a speciális célszerszámokat igénylő cserék: a középrész, a kormánycsapágy, stb.

Érdemes-e átállni egy fokozattal többre? Nos nem igazán, esetleg nagy értékű, klasszikus vázak esetében, ha mindenképpen ragaszkodunk kedvencünkhöz, és a szett már elhasználódott, ami helyett úgyis újat vennénk. Ha 10-esről 11-es sorra szeretnénk átállni, egy országúti bringán minimum a váltókat, fékváltókarokat, sort, tányérokat, láncot, és hátsó kerékagyat kell cserélni, ami ugyebár már majdnem a teljes alkatrészcsalád!

Mikor cseréljük újra a bringát?

Ha a vázat kell cserélni, érdemes egy komplett bringán gondolkozni, hiszen a fennmaradó alkatrészeket el is adhatjuk, így jobban jövünk ki a dologból. Tehát azt lehet mondani, hogy ha a cserélendő alkatrészek összege meghaladja egy új bringa vételárának 60%-át, akkor érdemesebb váltani. A másik lehetőség, ha nem új, hanem használt bringában gondolkozunk. A nehézség benne, hogy ránézésre el kell tudni dönteni, hogy a gépnek mennyi a reális értéke, és milyen állapotban vannak az alkatrészei. Egy kis emberismeret sem árt, hogy ráérezz az esetleges átverésre, ugyanis kevés esetben szabadul meg az ember fél áron vadiúj cuccoktól! Kormányt, stucnit, nyeregszárat nem ajánlatos kéz alól venni, hiszen nem ismered az előéletét! Vázat csak szétbontott tiszta állapotban érdemes megtekinteni, mert így könnyedén forgathatod, tüzetesen átvizsgálhatod. Villát éppen ellenkezőleg – azaz beszerelt állapotban – kell górcső alá venni, mert így ellenőrizheted a mozgását, állítási lehetőségeit. Nagyobb értékű alkatrész adásvételénél – főleg, ha garanciálisnak hirdetik – érdemes a vételi számlát elkérni. Váz, villa esetén pedig ajánlatos adásvételi szerződést írni. Ezzel sok kellemtlenséget megelőzhetünk! Az új alkatrészek előnye, hogy garanciálisak, garantáltan újak, és a boltban segítenek kiválasztani a megfelelő darabot, azokat beszerelik, stb. Használtan viszont jó érzékkel kifoghatsz kifogástalan cuccokat akár a bolti ár feléért, de a kockázatot neked kell vállalni!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo