Az amerikai Kappius egy kis garázscég, amit két mérnök, Rus Kappius és fia, Brady vezet. Bár még nem hallott róluk szinte senki, mégis egy érdekes és jól kidolgozott találmánnyal rukkoltak elő. Ez pedig egy új, saját maguk által tervezett mountain bike hátsóagy és fogaskoszorú felfogatási módszer.
Az ötlet még 2008-ban jött, amikor megjelentek a SRAM CNC-vel kimart fogaskoszorúi, melyeknél szinte csak a fogaskerekekből áll a szerkezet és csak egyetlen tartóbakot hagytak a legnagyobb fogaskerék alatt. Ez adta az ihletet, hogy magával az aggyal kellene kitölteni az űrt. A rendszer lényege, hogy a hagyományosnál jelentősen nagyobb átmérővel rendelkezik a fogaskoszorú belső fele, tehát a küllők felé eső része.
A hátsó agy racsnimechanizmusa az átlagosnál kétszer nagyobb méretet ölt, ezzel érhető el a csapágyakra jutó optimális terheléselosztás. Ezt az új fajta SRAM fogaskoszorúkhoz használhatjuk, melyeknek a belsejét kivájták, hogy elférjen a meghízott racsniszerkezet.
A szabadonfutót 1,5°-onként (egy körbefordulás alatt 240 alkalommal) reteszeli a nyolc kalapács közül kettő, ami akár a triálosok álma is lehetne. Összehasonlításként a Chris King 5°-onként (72 reteszelés körönként), a DT 240-es agy pedig 20°-onként (18 reteszelés körönként) zár. Ez a sűrű reteszelés a nagy átmérőből adódóan lehetséges, mert így nagyobb kerületen helyezkedhetnek el a fogak.
Felmerülhet a kérdés, hogy “mi a francnak kellene ezt a drága alkatrészt megvásárolni?”
A szerkezet kialakításából adódóan a tengely közepén nagyobb átmérőt lehet alkalmazni, ezáltal merevebb rendszert kapunk. A szabadonfutó kalapácsai a nagyobb átmérőn, egy átlagos agynál akár tízszer gyakrabban is reteszelnek, így elenyésző holtjátékot engednek.
Az ára kijózanító, a hátsó agy fogaskoszorúval együtt mintegy 700 dollárért (145 ezer Forint) kapható (persze úgy is lehet kalkulálni, hogy egy CNC-zett SRAM sor sem olcsó mulatság…).
Első körben 2009-ben, az Eurobike-on próbálták meg piacra dobni a találmányt, de bár megértették a lényeget, mégsem hittek benne a nagy cégek. Kappiusék emélik, hogy a felhasználók megértik a rendszer lényegét és engedik, hogy a Kappius agyak segítségükre legyenek.
Az agyak jelenleg már kompatibilisek a SRAM 9, 10 és a legújabb 11 sebességes fogaskoszorújával is, az XX1-gyel.
forrás: bikeradar.com
szerintem 700 dodó csak az agy és +400 a sor, ami a sram XX nél 100-zal olcsóbb. Az agy egyébként nem akkora para, ha nehéz picit, mert ugye tengely közeli, de ez az agy rohadtul nem nehéz, mert 270gr.
Triálosok biztosan örülnek majd a dolognak, ha bevális és tényleg bírja a gyűrődést. MTB versenyen majd elválik, mert ha a sram xx-is úgy kopik, mint a többi 11-es sor, akkor még meg is éri annak, aki ebben a kategóriában gondolkozik. Egyébként meg éljen a 8-as sor és azóta menjen a manóba az összes gyártó.
és mi lesz, ha ez a sor elkopik, és venned kell egy másikat? kiküldöd nekik, hogy szétmarják azt is?
azoknak mekkora élmény, akik elhasználnak 2-3 sort egy évben….
ja, télleg, a silent cluch alivio szinten ment, ugyi?
Nekem LX volt, 2000utáni, de pontos évjáratra nem emlékszem:(
LX nem Alivio
http://www.youtube.com/watch?v=Ce7561AwSos
Érdekes hangja van… XD
Mondjuk kipróbálnám ha ingyé megdobnának vele… XD
Nem is draga, a CK is belekerul majd’ ennyibe (es ahhoz meg lanckereksort sem adnak), pedig az “tomegtermek”, ez meg egy garazsceg uj krealmanya. Szivesen kiprobalnek egy ilyet singlespeed modban… ;-P
Yasec agy – Volt neki több féle hátsó agy megoldása is. Nekem a 15 év alatt belement kb. 45000 Km -fele terep, fele aszfalt és még mindig bírja -csapágy már lett benne cserélve, más baja nem volt. A példával csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy feleslegesen lett túltervezve a Kappius agy.
Yasec agyam nekem is van. Megdöbbentem én is a 2 kalapácson, amik felváltva reteszelnek…
Vajon lenne rá igény, hogy bemutassuk itt?
Részemről speciel minden technikai tartalmú cikkre igényt tartok.
Elnézést ha megbántok valakit de az a Yasec hátsó agy egy nagy gagyi volt – Yasec saját bevallása szerint is. Havernak is volt olyan de állandóan csapágygondok és egyebek voltak vele.
Még eszembe jutott, hogy nem kopik nagyon hamar szét az egész? A recéket 8 kalapács koptatja, a kalapácsokat meg egy halom rece.
Yasec hátsó agyában egyszerre csak egy kalapács reteszel, nálam 15 éve bírja. Egy fordulat alatt 42 reteszelés van, ezt azért észrevenni egy Shimano-hoz képest -gyorsabban tudok “gázt adni” -a hangja is nagyon jó. Hátránya a kevésbé jó tömítettség. Szerintem ez Kappius cucc kicsit el lett túlozva -kevesebb kilinccsel, kisebb méretben jobb lenne, a 240 reteszelés túlzás és az ellenállása is nagy.
Nagyon jó ötlet, de teljesen szükségtelen. A nagyobb tömeg, és a megnövekedett surlódás mellett nagyon kevés az előnye.
Sosem jutott még eszembe bringázás közben, hogy jó lenne, ha elöbb, gyorsabban zárna a racsnim.
Kíváncsi lennék a hangjára.
Rádobsz még egy kicsit, és megvan egy Rohloff. :)
Eljutunk majd nagyban, a horgászorsók tűgörgős szabadonfútójához is .
Na az tényleg áttőrést jelent majd,
lealábbis nekem az volt mikor 96-ban az első Zebco amerikai orsómat megtekertem (ami már tűgőrgős volt), az addig csak a kalapácsos orsóimhoz képest!
Ja, amúgy már a kontrás kerékpárok is tűgőrgősek, csak a kontrafék miatt nem lehet a pedált a végtelenségig visszatekerni…..
Shimano silent clutch a neve, már ezer éve létezik a kerékpárokon, egy időre kivonták a forgalomból, aztán pár éve újra kapható egy-egy modell. Hátránya nehéz és extrém felhasználás alatt eltörik a kazettatest.
Én igazából nem nagyon értek hozzá, de az nem úgy lenne frankó, ha az összes kilincs egyszerre reteszelne és nem össze vissza?
Csak mert a képen a 8-ból maximum kettő van zárva, de lehet, hogy csak egy, ami nehezen értelmezhető az optimális terheléselosztásnak.
A gyártási pontatlanságok miatt úgysem tudna csak max 2-3 kilincsmű zárni. Hiába próbálnál olyan rendszert csinálni, ami egyszerre mindenhol zár, a vége az lenne, hogy a rendszer merevségétől függően 1-2-3 kilincsmű venné fel a teljes terhelést, a többi 5-10 vagy akárhány kilincsmű terheletlen maradna.
Ha megszámolod 60 fogat látsz, ez 240-et úgy fog reteszelni, hogy egyszerre csak kettő reteszel. Egyébként eléggé visszafoghatja az agyat gurulás közben.
Azon a sok lyukon telemegy dzsuvával az egész nem? Yasec gondolkodott valami hasonlón pár éve. (ahelyett hogy a vázainkat hegesztette volna:) )
kipróbálnám, milyen lehet vele tekerni :) szeirntem ez egy olyan dolog, amire senki sem gondolt, hogy ezt a holtjátékot lehetne kisebbre venni, és ez érzésre mennyit javítana a hajtás érzetén. ennek a használatától tuti nem lesz senki sem gyorsabb, de sokat jelenthet a komfortérzeten, ha elkezd tekerni, akkor valóban elkezd tekerni, nem teker 10-15°ot, aztán utána kezdődik meg a hajtás. csak hát igen, az ára… ha mondjuk sikerülne kihozni az XT árának mondjuk másfél-kétszerese alatt, tuti el tudnák terjeszteni, de így nem látok benne sok reményt.
76 ezer a legolcsóbb sram sor ami jó az agyra, így ha az is benne van az árban, nem drágább az agy mint mondjuk egy xtr.