fbpx

Eurobike 2010: XC / maraton trendek – 1. rész

Az egyes márkák tárgyalása után lássuk az XC / maraton szakágat magát kicsit részletesebben. Érdemes kicsit rendszerezetten végiggondolni a látottakat, mert bizony több lassabb lefolyású, talán kevésbé szembeszökő irányzat mellett néhány nagyon markáns trend is kirajzolódni látszik, sőt mi több némelyik szinte azonnal szemet szúr, hiszen olyan hirtelenséggel futott fel, mint egy divatőrület. Bizonyos szempontból a kerékpáripar kezd hasonlatossá válni a divatszakmához. Tekintsük át e trendeket, főbb irányvonalakat, és mindezt fűszerezzük néhány érdekességgel!

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Felt

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Felt

A Felt Edict Teammel kezdeném, mert ezen a gépen a jellemző trendek közül több is bemutatható: a váz és alkatrészek színvilágának összehangoltsága, az össztelósok XC vonalon is érezhető további térhódítása, a 2 × 10 sebességes meghajtás, a karbon papucs és a karbon lengőkar, a tapered (alul 1,5”-os) fejcső, a rejtett bowdenvezetés.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: 4ever

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: 4ever

Az egyik legjelentősebb trend technikai oldalon a bowdenek rejtett vezetése: a felső, felső-közép kategóriában a legtöbb gépen általában e megoldást alkalmazzák, a karbon vázak terén pedig gyakorlatilag egyeduralkodó kezd lenni. A másik, a felső kategóriában szintén kizárólagossá válni kezdő tapered, azaz alul 1,5”-os fejcső. Van viszont, hogy az alkatrészrendelést elfelejtik a vázakhoz igazítani, így fordulhat elő a kicsit gnóm kinézetet eredményező eset, mikor a tapered fejcsőben egy normál 1 1/8”-os nyakú villa figyel.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Orange

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Orange

Bár csak közvetve tartozik a technikai kérdések közé, de az ezen az Orange gépen virító matricán is olvasható felirat jelentette utalásról van szó, miszerint „már csak ott tervezték”. Ráirányítja a figyelmet egy már régen elkezdődött, de még egész a mai napig tartó folyamatra, történetesen a gyártás kihelyezésére a Távol-Keletre, mely mára elérte a legnevesebb kis cégeket is, mondhatni közel kiteljesedett. Amikor a Pinarello vagy a Colnago is ott gyártat, akkor bizony már tényleg csak pár pici manufaktúra tartja magát az európai vagy amerikai vázgyártás terén.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rotwild

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rotwild

Ez a felső és nyeregvázcsövet összekötő kis támasztó elem is nagyon divatos lett hirtelen. Azelőtt ritka volt, talán a Ghost bringákon vált elsőként a paletta nagy részén végigfutó designelemmé, meg néhány kisebb márkánál volt rendszeresen alkalmazott megoldás, 2011-re azonban boldog-boldogtalan alkalmazza majd. Ez itt éppen a német Rotwild egyik XC merevfarújának egy részlete, de ott van az XC/maraton fullykon, AM, Enduro gépeken is, készüljenek azok akár karbonból, akár aluból. Előnye, hogy alacsonyabb átlépési magasságú vázat tudnak ilyen módon készíteni, mivel a felsőcsövet alacsonyabban tudják kötni a nyeregvázcsőbe, a kis támasztóelem pedig plusz erősítést ad e csőkapcsolatnál. Az extrémebb szakágakban ez utóbbi okból is alkalmazzák oly szívesen.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Corratec

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Corratec

Karbon papucs. Anno, mikor a karbon vázak elkezdték azóta is felfelé ívelő pályafutásukat, volt ugye a karbon váz, meg a jobb esetben alu papucs, amit próbáltak valami módon rögzíteni egymáshoz ragasztással, csavarozással stb., de látták, hogy az nem jó, legalábbis nem a legjobb. Aztán mikor már tudtak mindenféle bonyolult idomokat készíteni karbonból, elkezdtek próbálkozni a vázcsövekkel egy darabból készült szénszálas anyaggal. Eleinte voltak gondok, sérülékeny, könnyen lecsoffadó papucsvégek és tanácstalan tulajok szegélyezték egy darabig e próbálkozások útját, de úgy látszik mára kiforrotta magát ez a technológiai is, mert az elmúlt pár évben rohamosan kezdett terjedni a felső kategória felől, és 2011-re szinte kötelezővé vált minden egyes, magára valamit is adó gyártónál. Ez itt egy igazi „ultralight feelinges” kinézetű papucs a Corratec új X-bow vázáról. A cserélhető váltópapucs ugye itt is elengedhetetlen, és érdemes vetni egy pillantást a kívül, de mégis belül vezetett bowden elrejtésének módjára.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Charge

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Charge

Ahogy pár éve írtuk a kerékpáripar legfontosabb trendjeiről, hogy karbon-karbon-karbon, most ezt ki is egészíthetjük lassan ezzel: acél-acél-acél. Igen a retro – mint HBalage kolléga erről értekezett bővebben is – alapból nagy divat lett, de talán ezen kívül is felismerték újra a kerékpárosok az acél anyagban rejlő előnyöket. Ha kellően nagy tételben készül olcsó, tartós, és kellemesen csillapítja a rezgéseket. Kell-e ennél több egy városi bringásnak – akinek a kerékpár egy használati eszköz -, vagy egy mindent szétzúzó dörtösnek, vagy akár egy nem kifejezetten teljesítményorientált XC-snek? Egyesek szerint a kecses acél váz nemes egyszerűséggel szexis! Persze, hogy egyre népszerűbb. Olyannyira, hogy a kereslet növekedésével jelenleg képtelen lépést tartani a gyártókapacitás, köszönhetően annak, hogy azt a 90-es évek végén drasztikusan elkezdték leépíteni. Egy szép példa egy olyan cégtől, mely nem állt le az acél vázakkal, sőt napjainkban az igényes acélvázairól ismert kultcég lett: az angol Charge. A képen látható típus pedig a Duster. Ha végigmérjük az alkatrészeit, nem lehet kétségünk afelől, hogy igényes vásárlókat szolgálnak ki… A gép színe pedig a 2011-es slágerszín, a neonzöld.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scapin

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scapin

Egy másik cég, mely szintén nem volt hajlandó leállni az acélvázakkal, és amely úgy látszik a tomboló alukorszakban, majd azt követően is megtalálta vásárlórétegét: az olasz Scapin. Az Arké modelljük Columbus Spirit csőszettből készült, melybe a szokásos ötvözőanyagok mellett nióbium is került. A típusból a 6 féle sztenderd méret mellett egyedi geometriájú váz is rendelhető.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Niner

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Niner

A Niner cég nemcsak az acél rutinszerű alkalmazásáról ismert, hanem arról s, hogy kizárólag 29”-os bringákat gyártanak. És itt érkeztünk meg egy másik, máig tartó trendhez a 29-er gépekhez. Nem akar csitulni egyelőre a hullám, egy valamire való ismert kerékpárgyártónak muszáj, hogy legyen 29-es modellje! Ez az üzenet olvasható ki a kiállítás kínálatából. Egyébként e cégre is az egyedi elgondolások és a minőségi kivitelezés jellemző. A merevvilla pedig már a következő – bár kicsit visszafogottabban terjedő – trend, amit meg kell említenünk.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Sram / Truvativ

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Sram / Truvativ

Kéttányéros hajtómű. Ez a trend pár éve indult az XC szakágban, eleinte csak a súlycentrikus versenyzőket érintette meg, de aztán egyre többen gondolták végig, hogy a 3 × 9-es rendszerek mennyi átfedést tartalmaznak az áttételskálán. A nemrég debütált 10-es hátsó sor csak ezek számát növelné, így az első 10-es monti szett, a Sram XX már alapból 2 × 10-es kombinációval került a forgalomba. És aki szelet vet, vihart arat. Megszámolni is nehéz azon cégeket, akik 2 tányéros hajtóművet, vagy 3 tányérosok átépítéséhez átalakító kitteket kínálnak. Ez itt a nagy amerikai 2011-es X.0 hajtókarja – mely alapból 2 × 10-es rendszerhez készült – a prémium kategóriás Carbon Ti cég karbon merevítésű titán tányérjaival tuningolva.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: PMP

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: PMP

Egy másik verzió a PMP-től, 5 karos verzióban 94 mm-es furatkör-átmérővel…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Middleburn

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Middleburn

…és megint egy másik a Middleburntől, ezúttal háromkaros verzióban. Ehhez hasonló rendszert követ az FSA is az újabb hajtókarjaival. Utóbbi 86 mm-es furatkör-átmérőt alkalmaz, a Sram négykaros hajtóművei 120 mm-es furatkörrel készülnek, ez itt pedig egy spéci rendszer, mivel a kistányér egy egységet képez a hajtóműcsillaggal, és erre rögzül a nagytányér, így voltaképpen csak saját magával kompatibilis.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Simplon

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Simplon

Ahogy már megemlékeztem róla a Cube bringák ismertetésénél, a közvetlen PM tárcsafékkonzol is a kötelező elemek közé emelkedett 2011-re a felső kategóriában, de sok cégnél a középkategóriától már csak ezt alkalmazzák. Ez itt egy kifejezetten szépen sikerült darab a Simplontól. Könnyű, merev, esztétikus, csak a menetet ne nyald el benne!

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: lengőkarok

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: lengőkarok

Az összteleszkópos kerékpároknál sokáig tartották magukat az aluból CNC-zett, vagy éppen kovácsolt lengőkarok, még bőven a karbonkorszakban is, de mára ez is egyszeriben megváltozott. Karbon lett az elvárt anyag, és a jobb cégek a képen láthatóhoz hasonlóan monocoque konstrukciókat tesznek le az asztalra, mivel ezek merevsége jelentősen csökkenti a gép hátuljának csavarodását.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scott

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scott

A súlyőrültek nem pihennek! Bár mintha az utóbbi években a kerékpáripar inkább a brutálisabb, mindent kibíró, mindent túltervezünk irányba ment volna el, most megint előtérbe került a könnyítés. Egyre-másra jelennek meg a piacon a könnyű CNC-zett alu, titán vagy éppen karbon csodákat kínáló alkatrészgyártó- vagy éppen csak forgalmazó cégek, és a kerékpárgyártók illusztrisabb képviselői is rendszeresen igyekeznek villantani valamit. Ez itt a Scott Scale 899 típusa, melynek beszédes neve a váz tömegéről árulkodik. A komplett gép tömege 7,49 kg és egyik legőrültebb megoldása ez a „nyeregcsőbilincs”, melynél könnyebbet így hirtelen nem nagyon tudok elképzelni…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: WTB

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: WTB

Ezt a megoldást is több cégnél láttam idén. Amikor anno elkezdték az alu kazettatestek alkalmazását, és a könnyített lánckeréksorok is divatba jöttek, melyek csak néhány ponton kapaszkodnak egymásba, akkor bizony jöttek a problémák. Felejthetetlen élmény volt egy ilyen agyról félórás munkával lefeszegetni egy 105-ös fogsort, mely kb. 1,5 mm mélyen gyógyult bele az alu kazettatestbe. Nem is beszélve az újabb félórányi csiszolgatásról, amivel végül sikerült az agyat a következő sor fogadására alkalmas állapotba hozni. Erre a problémára jelent megoldást a kicsi acélbetét kb. minden harmadik bordán. Ez elég is ahhoz, hogy ne mélyedjen bele a sor lánckerekeinek belső pereme. Ezt itt a WTB követte el, de szerencsére sokan jöttek rá ugyanezen megoldásra.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Kellys

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Kellys

Nem szabad elfeledkeznünk a hölgyekről sem! A gyártók nem is teszik, hiszen egyre jobban artikulált igény mutatkozik a szebbik nem anatómiájához szabott kerékpárokra. Sok cégnél tapasztaltuk, hogy ezt nagyon komolyan is veszik. Ez itt éppen a Kellys egy szerintem sok – nem feltétlen csak – női szívet megdobogtató válasza az igényre, a Janette, aki hófehérbe öltözött, és bár tarkítja orcáját némi szeplő, de így az igazán kívánatos. Itt jegyezném meg, hogy a szlovák márka kibővítette alkatrészcsaládját, mely egyben új önálló nevet – KLS – is kapott, hogy a nem Kellys bringákon is jól mutasson. A Janette-en a fehér kollekciójuk mutatkozik be.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scott

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scott

Hasonlóan odaadóan dolgozik a komplett ráncfelvarráson átesett Scott cég is. Az arculat mellett felfrissült a modellpaletta is, például ezzel a kifejezetten hölgyek szívének meghódítására készült Contessa Scale RC-vel. Barátságos 9,8 kg-os súlyával és hasonlóan barátságos fehér-narancs-lila ruhájával is a lányok kegyeit keresi. Az alkatrészek és a váz színösszhangja természetesen nem lehetett kérdéses.

Szöveg és fotó: GG

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo