fbpx

Eurobike 2010: Cube bringák – MTB szekció

Az igazság az, hogy a Cube standon nem kicsit voltam zavarban… Akkora volt ugyanis, hogy egy darabig csak forgolódtam, hol is kezdjem. Fotózni sem volt könnyű, mert már az első nap reggelén tömeg volt. Első próbálkozásomat egy idő után feladtam, mondván majd másnap megint nekiugrok. Másnap még nagyobb tömeg volt! Nem volt mit tenni, röpködtek a sorry-k és schuldigung-ok, könyökölni kellett, ha fotózni akartam. Mire volt kíváncsi ez a sok ember? Mindjárt megmutatom. Arra a cégre, amely olyan rohamosan fejlődik, mintha éppenséggel a Specializedet vette volna üldözőbe…

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Szándékosan ezzel a képpel indítok, mert az újrarajzolt Cube felirat szerintem jól jelképezi a cég törekvéseit, fejlődését: kicsit kifinomultabb lett, kicsit stílusosabb, kicsit még profibb. Mint ez a felirat. Az egész Cube paletta a letisztult, kiforrott designnal jellemezhető, nemkülönben a háttérben húzódó technológia. Immár a legnagyobb márkák közt van a helye, ez nem vitás. A következő képekből az is kiderül, miért mondom ezt.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Klasszikus szépség. Bár a Cube nagyon nyomul karbon téren, azért a titánt sem felejtik el. És milyen jól teszik! Ugyanis a HPT Elite szerény véleményem szerint az egyik legszebb gépük. Nyers titánszín, az alkatrészek megbolondítva egy kis fehérrel, meg kékkel. Most már az alul 1,5”-os fejcső játszik itt is. Egyszerre klasszikus és korszerű. Az amerikai Linskey cég gyártja a Cube-nak kis szériában.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Ez pedig az ő gyönyörű, letisztult, egyszerűségében nagyszerű papucsa természetesen kék váltótartó füllel. Mivel a titánból nehezebb jó hajtáshatékonyságú, merev vázat csinálni, így különösen érdemes odafigyelni az ilyen részletekre, mint a papucs, ahol sok energia veszhet el egy nem végiggondolt megoldással. Ez itt jó példa a jó példára. Nem nagyon bírhat oldalrugalmassággal, és a villavégeket sem kellett oldalirányban ellapítani hozzá.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

A HPT fejcsöve számomra ismét a maximális letisztultságában tökéletes dolgok közé tartozik. Az alul kitágított fejcső értelme egyébként nemcsak a villanyak merevítésében merül ki, hanem az alsócső is szélesebben, nagyobb hegesztési varrat mentén kapcsolódhat a fejcsőhöz, jelentősen erősítve ezen az amúgy terhelés szempontjából kritikus részen. Bár a titánnál inkább az ily módon növelhető merevség lehet fontos, mivel ugye a tartósságot jobban befolyásolja a titán alapanyagra jellemző ciklikus fáradással szembeni magas tűrőképesség.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Ez itt egy másik csúcskategóriás merevfarú a karbon vonalról, az Elite HPC Race. A HPC feloldása: High Performance Carbon. A Cube hagyományos Team színeiben pompázik, így már messziről felismerhető, tömege 9,6 kg, és igazán látványos darab a piros matricás hófehér Fox villával, az új Sram X.0 szettel és a gyönyörű hófehér Syntace kiegészítőkkel.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

És akkor lássuk kicsit közelebbről, mivel rejteget pár ügyes újítást! Az igazi kuriózum a Double Flex Stay névre hallgató támvilla megoldás. Lényegében két vízszintes lapformára bomlik a támvilla az üléscsőbe csatlakozás előtt. A tervezők célja az volt, hogy a váz hátulja egyszerre legyen függőlegesen rugalmas a kényelem, és vízszintesen merev a hajtáshatékonyság érdekében.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Mint hátulról nézve látható, elég széles az így létrejött egység, alighanem oldalirányban érezhetően merev is. Azért az látszik, hogy a sárférőhelyre is ügyeltek: 2,25-ös külső mellett is az átlagosnál talán kicsit nagyobb hely marad.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

A középrészre a brutális paraméterek jellemzők: hatalmas átmérőjű alsócső, lefelé határozottan öblösödő nyeregvázcső, széles, 86 mm-es csapágyház, és a hozzájuk így jó szélesen csatlakozó amúgy sem éppen pálcika láncvillaszárak. A középcsapágy – ahogy a felirat is emlékeztet rá – PressFit rendszerű középcsapágyat fogad, tehát süllyesztett, BB86 néven fut ez az egyre inkább általánossá váló iparági szabvány. Az alsócsőben vezetett első váltó bowden is csak itt bújik ki a karbon szoborból.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Még egy szépséges részlet, a hátsó papucs. Karbonból készült, csupán a gyorszár felfekvő felületénél kapott egy alu betétet, tisztességes átkötést kapott a tám- és láncvillák közt, és természetesen a váz közvetlenül, adapter nélkül fogadja a PM rögzítésű féket, itt éppen a magnézium Formula R1-est.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

A fenti Elite HPC szériának van még egy XTR-rel szerelt verziója is, az Elite HPC SL, mely még könnyebb: mindössze 8,5 kg. A karbon Easton kerekek, a 42-30-as lánctányér-kombináció is jelzi, hogy vérbeli versenygépről van szó. Ebben a szegmensben szinte már kötelező a rejtett bowdenvezetés és a „tapered”, azaz alul 1,5”-os fejcső.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

A Double Flex Stay-ről kicsit fentebb már esett szó, de muszáj megmutatnom egy másik szemszögből is a HPC SL típuson, én ugyanis alig tudtam betelni a megoldás jelentette esztétikai élménnyel. És amit a Cube-ban egyre inkább szeretek: a nagyfokú odafigyelés a designra. Az egyes típusok egymástól való pici – de a márkaarculaton belül maradó – eltéréseit nagyon szépen lekövetik minden egyes grafikai elemmel, itt a márkalogót rajzolták meg vonalas formában, hogy jobban menjen a visszafogottabb, szintén inkább vonalas design-t követő fekete-fehér színpárra épülő külsőhöz. Teszik ezt úgy, hogy ez a gép más szíveket is meg tud dobogtatni, mint a színes modellek, de összképében mindeközben igazi Cube marad.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

A HPC Race-nél már szintén bemutatott brutális középcsapágyház környéke kicsit más szemszögből. Talán innen jobban látszik a dimenziók növekedése. A megoldás előnye, hogy nagyobb méretű csapágyat lehet használni, és nagyobb oldalirányú dimenziói miatt sokkal merevebb lehet a váznak ez a része, mint a „hagyományos” integrált tengelyes hajtómű csapágycsészék-normál 68-as középcsapágyház kombinációnál. A másik, ami ilyen szögből jól látszik, hogy a kéttányéros XTR hajtóműnél egy keveset javítottak a Shimano karokra amúgy jellemző kicsit túlzott láncvonalon, nagyobb áttételeknél így kevésbé áll keresztben a lánc.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Még mindig a HPC SL modell egyik porcikája ez. A rejtetten vezetett bowden itt bukkan elő, és elég okosan oldották meg, ugyanis a láncvilla felső oldalán bújik ki kellő távolságra a papucs előtt, hiszen a váltóba úgyis felülről csatlakozik be, és van helye enyhe ívben fordulni, így kevésbé törik meg. Sajnos egyes nagyon neves gyártóknál sem figyelnek ilyenekre.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

LTD Comp. Szintén elsősorban a külcsín miatt került ide ez a kép. Bár az öblös fejcső nyújtotta nagyobb hegesztési felületet is felemlegethetném megint, engem azonban most a polírozott és színes felületek ilyen esztétikus módon történő kombinálása fogott meg igazán. Nekem ez az egyik gyengém…

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Egy kicsit elérhetőbb árú gép, a LTD CC, mely olyannyira limited, hogy a katalógusban sem szerepel. Nagyon kiegyensúlyozott mind design, mind a technikai tartalom tekintetében. Az előbbit az örök divatnak számító fekete-fehér kombináció jellemzi, utóbbiról pár szó: HPA – High Performance Aluminium – váz telis tele okosan elhelyezet hydroformingolásokkal, Reba, full XT, valamint Easton és saját márkás Scape kiegészítők. Külön kiemelném a most piacra dobott fekete XT hajtókart.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Hogy senki ne higgye, hogy a Cube mostantól csak méregdrága technológiai csodákat gyárt, íme néhány elérhetőbb, ám semmivel sem kevésbé látványos és szép gép a kínálatból. Az Acid modell ismerős lehet rendszeres olvasóinknak, hiszen több korábbi generációja is megfordult már nálunk tesztelésen. A 2011-es Acid nagyon dögös lett. Ez a mellbevágó neonzöld szín elég jellemző lesz jövőre, mivel rengeteg gépen ott lesz – nem csak a Cube-okon -, de erről részletesen majd egy későbbi cikkben. Az Acid-on új 10-es SLX szett figyel egy XT hátsó váltóval megspékelve és egy teljesen elfogadható Deore szintű szetten kívüli hajtókarral összesen 30 sebességfokozatot kínálva. Ezen kívül Dart3 villát, valamint egyszerűbb Easton és Scape alkatrészeket találunk rajta, természetesen a trendeknek megfelelően, amit csak lehet, színben passzítva a vázhoz. Még a Dart villa is neonzöld matricát kapott.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Nagyon finom megjelenésűre sikerült ez a hölgyek számára tervezett és összeállított gép. Az Acces WLS Comp a Cube női monti szériájának alján helyezkedik el, így kedvező ára miatt sokak számára lehet érdekes. Alivio alkatrészcsalád, Suntour XCM villa, Scape kiegészítők adják az alkatrészek jó részét ismét egy kis Eastonnal színesítve. Természetesen az alkatrészek nagy része most is osztozik az amúgy nagyon finomra sikerült fehér-zöld-világoskék színkombinációban. Mint ahogy a háttérben látható, léteznek drágább felszerelésű nagytesók is e szériában a komolyabban tekerő lányoknak.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Az össztelósok világába átlépve kezdeném mindjárt a 130-at mozgó AMS 130 SL-lel, mely a sok szép és feltűnő gép közül is az egyik legfeltűnőbb volt. Ebben persze nagy szerepe van a megalomán méretű felirattal díszített új Easton Haven kerékszettnek, melyet meglepően sok gépben láttunk a kiállításon. A fejcső ebben a rugóút-tartományban szinte már kötelezően túlméretes, és a hátsó közvetlen PM fékkonzol is szinte magától értetődő. A szett a Dyna-Sys-es 30 sebességfokozatot kínáló XT, a kiegészítők pedig jobbnál-jobb Syntace műremekek, mint a P6 karbon nyeregcső vagy a Vektor Lowrider kormány persze szintén karbonból.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Néhány szép részlet a bringáról. A papucs 12 mm-es átütőtengelyt fogad, nem is akármilyet. Ez az Syntace által kifejlesztett X12 nevű rendszer. A tengely egyik vége kúposan rögzül, így elég a másikon meghúzni egyetlen csavart a stabil rögzítéshez, tehát a kerék kivétele/berakása gyors és egyszerű, valamint könnyebb is a hagyományos tengelyrögzítésnél.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Az a bizonyos „tapered” fejcső, mely egyáltalán nem nyújt drabális látványt, mondhatni visszafogott. A bowden ennél a gépnél is rejtetten fut, és azt kell hogy mondjam, ez így a legkulturáltabb megoldások egyike, amit a témában láttam.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Az a bizonyos lengőkar. Mit jelent a „Size Tuned Kinematic”? Azt, hogy a különböző vázméreteknél a hátsó felfüggesztés dinamikus tulajdonságai megegyeznek, amit a felfüggesztés minden egyes vázméretre egyenként történő tervezésével érnek el, vagyis minden vázméretnél picit más a forgáspontok elhelyezése, illetve a lengőkarok formája.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Az AMS 110-es széria hivatott betölteni a 100 mm-t mozgó XC/maraton gépek és a 130-at mozgó All-Mountain gépek közti rést. Kint az alpesi országokban ez jelenti kb. a maraton kategóriát. Ez azok közül is az AMS Race modell az új 3 × 10 sebességes Sram X.9 szettel, 90-120 mm között állítható Reba villával. A Syntace Lowrider kormány itt is megtalálható. Sokak számára nyújthat megoldást egy ilyen relatíve széles, egészen kismértékben emelt kormány, kellő kompromisszumot jelentve a lejtőzés és mászás némelyest ellentétes kívánalmaira. A kiállításon azt tapasztaltam, hogy határozottan kezd is elterjedni maraton és XC vonalon.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

AMS Comp széria jelenti a belépőt a Cube-nál az össztelósok világába, és igazából a képen látható modell jelenti a széria alsó végét SLX-XT-vel, Rebával, Hayes Stroker Ryde-dal! Belépőszintnek nem rossz! A gép 100-at mozog elől-hátul, tehát az XC/maraton a fő harctere. Az alkatrészek színösszhangja természetesen most is adott.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Ez pedig az ő papucsa, mely nem annyira látványos, mint a nagytesóké, de azért szemmel láthatóan gondoltak az oldalirányú merevségre. A színesre eloxált váltótartó fül pedig szinte kötelező 2011-ben, annyi gépen láttuk, annyi márkánál!

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Szeretjük a mindenre kiterjedő odafigyelést. Az apró, de annál hasznosabb megoldásokat, így ezt a már-már szoborszerű támvillák közti átkötést, mely hatékonyan merevíti a hátsó fertályt. Talán látszik a képen, hogy a „3D Active Link” lengőkart is kikönnyíttették belülről. A hátrafelé tartó bowdenekre pedig oda, ahol súrolják a támvillát, előzékenyen védő gumiborítást tettek.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Ez meg itt a XC fully vonal csúcsát megtestesítő AMS Super HPC váz hátsó tájéka. Az „Efficient Ride Control” körülbelül ugyanazt takarja, mint a fentebb már részletezett „Size Tuned Kinematic”, vagyis, hogy a méretenkénti egyedi tervezés eredményeképpen minden vázméretnél azonos teljesítményt nyújt a felfüggesztés. Érdemes pillantást vetni az üreges kialakítású papucsra és a szépen kivitelezett közvetlen PM tárcsakonzolra is.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Ismét a cég egy csúcskategóriás modellje, a Sting HPC SL. 120 mm-t mozog, szerintük a pedálozástól teljes mértékben függetlenül. Amúgy ezt a megoldást – amit ők most „dual trail control”-nak hívnak – ha jól emlékszem, elsőként a Giant alkalmazta a VT szériáján. A gép egyébként igazán fullos felszereltségű: mindenfelé XTR, Fox és a legjobb Syntace cuccok. A kerekek DT XPW1600-as elől-hátul átmenő tengellyel. Elől a 15 mm-es Thru-Axle, hátul pedig a fentebb már emlegetett X12 rendszer tartja a helyén kellő merevséget kölcsönözve. Mindezek eredményeképpen a gép össztömege sem rossz a maga kategóriájában: 11,2 kg.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Ez itt Sting papucsa – mármint a bringáé. A forgáspont elhelyezésre hívja fel a figyelmet a hivatalos anyag: ez az „FSP Link” rendszer, melynek lényege, hogy a 4 forgáspontos rendszer hátsó forgáspontja a láncvillán a papucs előtt helyezkedik el, aminek eredményeképpen a fékezés nem befolyásolja a gép hátuljának aktív mozgását. A papucs kialakítása masszivitást sugároz ezzel a plusz átkötéssel a forgáspont előtt. Valószínűleg tényleg csökkenti a hátsó háromszög csavarodását. És ismét az X12-es tengelyrögzítés közelről.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Hasonló a felfüggesztési rendszer a Stereóknál is, bár itt már 140 mm-t préseltek ki belőle. Ügyes megoldásként a rugóstag alul abba a csonkba csatlakozik, mely egyben az első váltót is tartja. Ezeken kívül kiemelendő még a lengőkar forgáspontjában alkalmazott üreges tengely, melyet a gyártó csak „HAL”, azaz „Hollow Axle Link” néven emleget. A megoldás indoka: nagyobb oldalmerevség, valamint a csapágygolyók nagyobb élettartama. Szintén figyelmet érdemel egy gyorsan terjedő megoldás: ugyanezt a forgáspontot tartó konzol hydroformingolással történő kialakítása, mely jelentősen könnyebb és – valljuk be – szebb eredményt ad, minthogyha utólag hegesztenék fel a nyeregvázcsőre.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Ez pedig már a Stereo drágább változata, a Stereo HPC SL karbon fő vázháromszöggel és alu hátsóval 140 mm-es hátsó és 120-150 mm-es első rugóúttal. Tömege még így is csak 11,9 kg. Nem mondhatja senki, hogy a Cube kínálata nem elég árnyalt. A gép maga ugyan elég szürke, de az Easton Haven kerekek rendkívül dinamikus mintázatukkal önmagukban öltöztetik a gépet.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Evezzünk tovább kicsit az extrémebb felhasználás irányába. A Hanzz igazi kemény freeride masina. Ennek megfelelően 190 mm-t mozog hátul, de a 180-at mozgó szimplavállas Fox 36-os sem piskóta így látványra. Utóbbi természetesen végig 1,5 colos nyakkal kapcsolódik a vázba. Az „FSP 4 Link System” itt is játszik, akárcsak az X12-es papucs. A meghajtásról a kompromisszummentes Shimano Saint alkatrészcsalád gondoskodik.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

A Hanzz lengőkarja közelről. Brutális anyagmennyiséget dolgoztak bele, és a forgáspontok átmérői is hasonlóan brutálisak. Itt nem bízták a véletlenre a merevséget, ennél a szakágnál szinte semmi sem túlzás.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Másik részlet a Hanzz-ról. A rugóstag konzoljának hegesztése a belső oldalon ugyan nem 100%-os, de a belevágott Cube logó szerintem az. Megint más kérdés, hogy mennyire könnyű hozzáférni a rugóstag állítógombjához…

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Másik igényes kis dizájnelem a felsőcsövet az üléscsővel összekötő kis háromszögben ez az absztrakt képzőművészeti alkotás. Ez a plusz erősítő átkötés 2011-től nagyon nagy divat lesz nemcsak az extrém felhasználásra tervezett gépeknél, de az XC/maraton gépeknél szintúgy. Rengeteg márkánál jelenik meg hirtelen. A felsőcső ilyetén alakítása egyébként speciális hydroformingolással készült a Hanzz esetén, a takarásban látható hegesztési varrattal kapcsolták össze az így szétágaztatott csövek belső széleit.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

Még egy utolsó részlet a Hanzz-ról, bár egy kicsit kandikamerás beállítással: a kompletten cserélhető papucs. A Sun Ringlé Flea hátsó agy itt is az X12 tengelyrögzítéssel kapcsolódik a vázhoz.

Eurobike 2010: Cube

Eurobike 2010: Cube

A gyerekekre is gondoltak a Cube-nál, így elég széles és színes palettát alkottak meg az ő számukra is. Tapasztalat, hogy a kicsik is azt szeretik, ha a bringájuk hasonlít a nagyokéra. Így nem csoda a hasonló színvilág és motívumok, valamint a szintén megjelenő Race és Team feliratok.

A Cube kerékpárok hazai forgalmazója a Velobike Kft. – www.velobike.hu

A Cube bringákról és egyéb Velobike által forgalmazott termékekről készült fotók képgalériája ide kattintva érhető el.

Szöveg és fotó: gg

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo