fbpx

Nagykerekű 170 ezerért: Mali Mamba 29er kerékpárteszt

Mali és 29-es? Na ilyen eddig nem volt! – szól a hazai forgalmazó beharangozója, és való igaz, a Mamba 29er tényleg újdonság. Ha pedig előrebocsájtom, hogy tavasszal 169.000 Ft-os áron, Alivio/Deore/Tektro hidraulikus felszereltséggel kerül a kerékpár-kereskedésekbe, ráadásul a tesztpéldány teljesítménye teljesen lenyűgöző, biztos sokan dobnak egy hátast!

A Mamba színvilága egységes, nem hivalkodó, szerintem telitalálat!

A Mamba színvilága egységes, nem hivalkodó, szerintem telitalálat!

Hosszúnak hosszú, de aránytalan testméreteimhez most is szükséges volt 1-2 alkatrészcserére!

Hosszúnak hosszú, de aránytalan testméreteimhez most is szükséges volt 1-2 alkatrészcserére!

Megpróbálom olvasói szemmel írni a teszteket, és sokszor van lelkiismeret furdalásom amiatt, hogy egy félmilliós vagy még annál is drágább kerékpár egyszerűen nem lehet jó ár/érték arányú azok számára, akik képtelenek ennyit áldozni egy magas technikai színvonalat képviselő, kiválóan működő, megbízható kerékpárra. Következésképpen valószínűleg nehezen fogadják el a különben helytálló konklúziót, amelyben ezen véleményem közlöm az olvasókkal. A Mali Mamba 29er esetében ez a probléma nem áll fent, lévén árcéduláját látván leginkább azon tűnődünk, hogyan valósította meg mindezt a forgalmazó, tetszetős, modern vázzal, működőképes telóval, 9-fokozatú Shimano hajtással és váltórendszerrel, hidraulikus tárcsafékekkel, illetve japán Araya felnis kerékszettel! Továbbá még egy kényelmes, sportos nyereg és fémkeretes taposópedál is a csomag részét képezi…

A nyereg sportos de kényelmes darab, tovább emeli a Mamba értékét...

A nyereg sportos de kényelmes darab, tovább emeli a Mamba értékét…

A fékvezeték és bowdenházvezetés lehetne "takarékosabb"!

A fékvezeték és bowdenházvezetés lehetne “takarékosabb”!

A fenti kérdésre a választ a tesztidőszak végére sem tudom, ez legyen a Mali marketingcsapatának titka. A gép tényleg kiválóan működik, akár kétszer ennyiért forgalmazott gépek teljesítményét is lazán felülmúlja. Kezdjük a vizsgálatot a Mamba lelkét képező, 29”-os kerékmérethez tervezett vázzal! Modern, kiforrott geometriával rendelkezik, láncvillája majdnem a lehető legrövidebb, vázszögei megegyeznek a patinás gyártók kínálatában lévő M/L-es méretű modellekkel, felsőcsöve hosszú, tehát inkább a sportos felhasználáshoz passzol, amely konzekvensen a többi paraméteren is visszaköszön. Középcsapágya szabványos magasságra került, homlokcsöve rövid, tehát az alacsonyabb kormányhelyzetet is lehetővé teszi. Mivel nem extrém terepre tervezték, a Mambához járó, kiváló tapadású Kenda Nevegal 2,2”-os köpenyek képezik az elméleti határt a ballonosság terén: a lánc- és támvilláknál már alig marad sárférőhely. Szerintem 2,0”-os lenne az ideális párosítás, amit a Nevegal elkoptatása után érdemes lesz majd kipróbálni.

Ezen az árszinten el vagyunk kényeztetve!

Ezen az árszinten el vagyunk kényeztetve!

160 mm-es tárcsék elöl-hátul, a tetemes tömegű Suntour teló kellően merev alap a kiváló fékrendszer számára...

160 mm-es tárcsék elöl-hátul, a tetemes tömegű Suntour teló kellően merev alap a kiváló fékrendszer számára…

A Suntour villa nem egy bonyolult szerkezet, viszonylag kulturáltan mozog szűk 60 mm-t, csillapítása csekély, de rugóelőfeszítését szerencsére be lehet állítani könnyebb bicajosoknak számára is. A lockout kissé nehezen kapcsolható, de teszi a dolgát. Beépítési magassága lehetne picit rövidebb, lévén képtelenség több rugóutat kinyerni belőle. A fékezés terén ellenben egyértelműen jelesre vizsgázik a Mamba: a Tektro OEM hidraulikus rendszer már újonnan is határozottan jó fékhatást produkált, a moduláció is rendben van, legfeljebb a személyre szabhatóságot fogják egyesek hiányolni. Az első kissé nedves erdei tekerés után a fékhatás még fokozódott, így már elvárásaimnak abszolút megfelelt.

A blokkolókar működhetne finomabban is!

A blokkolókar működhetne finomabban is!

A váltórendszer 9-fokozatú, lényegében Shimano Alivio szintű, egy divatos megjelenésű Deore Shadow hátsó váltóval felturbózva. Majdnem hibátlan rendszert alkotott, sznob hosszállással megjegyezhetném, hogy a váltókarok kezelése nem a legkifinomultabb (a pontos, gyors működést ez nemigen befolyásolja), illetve a Shadow váltók erénye nem a finom váltásban mutatkozik meg, hanem az alacsonyabb profilban, illetve a kevésbé csapkodó láncfeszességben.

A fejlesztők egy Deore Shadow-t szántak "koronaékszer" gyanánt a meghajtásláncba, mindenesetre rosszat nem tettek vele...

A fejlesztők egy Deore Shadow-t szántak “koronaékszer” gyanánt a meghajtásláncba, mindenesetre rosszat nem tettek vele…

Ezen felül semmi külön említeni való nincs: biztosított a kétirányú kioldás (működik „shimanósan” és „SRAM-osan” is), az első váltás pedig határozottan gyors köszönhetően a Shimano Alivio-szintű hajtómű HyperGlide lánctányérjainak. Még a KMC lánc is beleillik a rendszerbe, lévén a tajvaniak gyártják a Shimano alacsonyabb kategóriájú láncait.

A kerékszett láttán sem leszünk rosszkedvűek: minőségi Kenda köpenyeken, Araya felniken, szabványos Formula agyakon gurulhatunk, a Mamba ezen traktusa tényleg túlmutat az árcédula által szabott kereteken. Mint már említettem, a köpenyek valódi terephasználatra készültek, ballonosan, kellő tapadást és kényelmet biztosítanak, de emellett felmerülhet az igény egy haladósabb, kevésbé terepspecifikus felállásra is. A kérdést a teszt végén még taglalom: szerintem a Mamba könnyedén fejleszthető a többrétű felhasználás irányába.

Hagyományos IS-rögzítéssel is kellően merev a váz fékrögzítése...

Hagyományos IS-rögzítéssel is kellően merev a váz fékrögzítése…

Már az Alivio váltókarok is tudják a 2-irányú kioldást, ez a legkedvezőbb áru Shimano 9-fokozatú rendszer...

Már az Alivio váltókarok is tudják a 2-irányú kioldást, ez a legkedvezőbb áru Shimano 9-fokozatú rendszer…

Kényelmi szempontból is el vagyunk kényeztetve, lévén a felső kontaktuspontokat egy csodásan tapadó Karaton markolat, illetve egy sportos formájú, meglepően kényelmes, ráadásul nem is túl nehéz nyereg alkotja. A nyeregszár állítása lehetne egy picivel kifinomultabb és pontosabb, a kormányszár pedig könnyebb, de ezek az apróbb hiányosságok később viszonylag kis ráfordítással orvosolhatóak. A kormány ellenben mind méretben, hajlításban, mind pedig minőségben megegyezik a patinás gyártók által kínált középkategóriás modellekkel. Ez a darab szerintem sok-sok évig hűen szolgálhat a kerékpáron.

A Tektro OEM hidraulikus tárcsafékek meglepően jó fékhatást produkálnak, ráadásul a modulációra sem lehet panasz...

A Tektro OEM hidraulikus tárcsafékek meglepően jó fékhatást produkálnak, ráadásul a modulációra sem lehet panasz…

Milyen a Mamba 29-est hajtani? Rögtön megtetszett, hogy irányítása természetes, se nem túl izgága, se nem lomha, nem érződik a tetemes tengelytáv, sem a nem éppen lebecsülendő tömeg. 50-nel száguldva ugyanolyan stabil, mint gyök kettővel köveket kerülgetve: szerintem a 29-esek mostanra már megtalálták az ideális geometriát – legalábbis ebben a vázméretben. A rövid homlokcsőnek, illetve a felsőcsőhosszhoz viszonyított rövid nyeregvázcsőnek köszönhetően a 19”-os méret tág határok közt állítható: szerintem megtalálja helyét akár egy 175 cm-es kerékpáros, vagy akár egy 185-re nőtt langaléta, mint jómagam. Valójában nem is vagyok biztos abban, hogy tömeges igény lenne a másik két méretre (17 és 21”): az utóbbi ilyen felsőcsőhosszokkal már inkább kosarasoknak való, az előbbi esetében pedig elgondolkoztató, hogy egy kis termetű bicajos valóban jobban jár-e egy 29er-rel, mint egy hagyományos 26”-os kerekűvel.

A kormány megfelelő darab, nekem pont elég szélesnek bizonyult...

A kormány megfelelő darab, nekem pont elég szélesnek bizonyult…

A Mambán csomagtartórögzítésre való szemet is találunk, így akár újabb célokat is tűzhetünk ki magunk elé!

A Mambán csomagtartórögzítésre való szemet is találunk, így akár újabb célokat is tűzhetünk ki magunk elé!

A köpenyek aszfalton hangosak, de hát nem is ilyen terepre tervezték őket, murván viszont már sokkal otthonosabban mozognak, a nedves kövek nem hatják meg, a sarat simán kidobják magukból, a száraz erdei talajon nyújtott teljesítményt így március közepén sajnos nem sikerült megtapasztalni… A teleszkóp teljesítményhatárait könnyű elérni: viszonylag finoman indul meg, egész jó az első 40-50 mm, majd csúnyán bekeményít – melegebb időjárásban ez a karakterisztika remélhetően csökken. Kétségtelen, hogy a Mamba árának nagyobbik részét lazán el lehet költeni csak egy finoman mozgó, levegős, olajcsillapításos telóra, amely minden bizonnyal maradandóbb élményt nyújt, mint az egyszerű felépítésű, rugós Suntour, de ezen az árszinten már annak is örülhetünk, hogy egyáltalán a kisebb egyenetlenségeket rendesen kimozogja. Még talán egy merevvilla jöhetne számításba, amely kétségtelenül könnyebb, de terepen azért a nagy kerék és a ballonos köpenyek mellé sem árt egy kis plusz csillapítás.

Mindent csak száraz terepet nem látott a tesztgép!

Mindent csak száraz terepet nem látott a tesztgép!

A váltórendszer kissé darabosan, de megbízhatóan teszi a dolgát, a fékek – mint már említettem – kiválóak, a teljesítmény alapján meg nem mondanám, hogy egyszerű Tektro OEM darabokról van szó. A hajtás relatíve merev, hatékony, legfeljebb a hajtókar 170 mm mérete és kissé túlzott Q-faktora, azaz pedáltávolsága volt számomra némileg szokatlan. Kényelmesen ültem a nyergen, kényelmes fogást biztosított a markolat, még a mellékelt pedál sem volt kiábrándító, mint egyes bicajok műanyag, egyszeri használatra tervezett darabjai esetében. (Sportos használatra azért érdemes mihamarabb beszerezni legalább egy pedálkötést biztosító darabot.) Mindent összevetve alig volt hiányérzetem, és ha a Mamba fogyasztói árát is figyelembe vesszük, szerintem tényleg csak a gép tömege miatt lehetnek fenntartásaink. (A lépcsőházi cipelés nem túl hálás feladat!)

Öröm volt hajtani a Mambát, még ebben az elhúzódó téli időjárásban is!

Öröm volt hajtani a Mambát, még ebben az elhúzódó téli időjárásban is!

Sokaknak pont ilyen masinára van szüksége! Nem túl drága, az irányítása tökéletes, pikk-pakk működik minden, leszámítva a telót, amely általában minden kedvező árfekvésű monti neuralgikus pontja. Ha nem lenne ilyen rövid a tesztperiódus, venném a fáradságot, és kipróbálnám keskenyebb köpenyekkel, akár trekkingmérettel (38 mm, vagyis 1,5”), illetve feltennék rá 32 mm-es sima felületű túragumit, hogy valóban alkalmas-e csomagos túrázásra, lévén a vázszemek adottak ehhez a felhasználáshoz is. (A japán Araya felnik valójában trekkingmodellek!) A csomagtartót kiegészíthetjük sárvédővel, mivel ez is praktikusan rögzíthető, illetve a vázban bőven van hely a számára. Mivelhogy a Mamba irányítása nem extrém kerékpározásra hangolt, beválhat több felhasználási területen is, a csomagos túrázástól az alapkiszerelés által biztosított sportos terephasználatig.

Az Araya/Kenda páros kiváló kerékszettet eredményez...

Az Araya/Kenda páros kiváló kerékszettet eredményez…

A 29er vs. 26”-os kerékméretvita gondolom még eltart egy darabig, most az előbbi látszik felülkerekedni, illetve a 27,5”-os köztes méret próbál kihasítani egy jókora piaci részesedést. Érvek ide vagy oda, a Mambát érdemes volt megcsinálni, bőven rendelkezik szerethető tulajdonsággal, működése ezen az árszinten kifogástalan, a többrétű felhasználás lehetőségét is biztosítja. Csak ajánlani tudom!

Az alábbi galériában nagyobb méretű képek is megjeleníthetők!

InfoBox:
Forgalmazó: Mali Kft.; www.mali.hu
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Indonézia/Magyarország
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: 17”, 19” (tesztelt), 21”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 169.000 Ft

Specifikáció:
Váz: Mali Alu 29er merevváz
Villa: Suntour SF13-XCM MLO 29’, 100mm, lockout
Hátsó váltó: Shimano Deore Shadow
Első váltó: Shimano Alivio
Váltókar: Shimano Alivio, Shimano SL-M430, 27 fokozat
Fékek: Tektro OEM hidraulikus tárcsafék, tárcsaméret: (E) 160mm, (H) 160mm
Fékkarok: Tektro OEM hidraulikus
Hajtómű: Shimano, FCM-391, 44/32/22 fog
Középcsapágy: cartridge monoblokk, CH 52
Lánc: KMC Z99
Lánckeréksor: Shimano CSHG20-9, 9 fokozat
Első agy: Formula DC-20-FQR
Hátsó agy: Formula DC-22-RQR
Felnik: Araya TX477 alu, duplafalú, szegecselt
Küllők: 2,0 mm, festett fekete
Külsők: Kenda Nevegal K-1010 29×2.20”
Kormány: Mali alu, 660 mm, 6 fok emelés, 31,8 mm befogó
Markolat: Velo, VLG-311D2, Kraton
Kormányszár: Mali alu, 90 mm
Kormánycsapágy: FSA TH NO 10
Nyeregcső: Mali alu 27.2 mm, 350 mm
Nyereg: Velo, VL-1353
Pedál: SP-931, fekete

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 485 mm
Felsőcsőhossz: 580 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 594 mm
Homlokcső-hossz: 128 mm
Tengelytáv: 1100 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 318 mm
Összsúly: 15,1 kg (pedállal)

További információ:
29”-os gépekről általánosságban
29”-os MTB-k összehasonlító geometriai táblázata

Szöveg és képek: Németh Balázs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo